نمایندگی هاست یا Reseller چیست؟

نمایندگی هاست یا Reseller چیست؟
نمایندگی هاست یا Reseller چیست؟
1 ماه پیش

آیا به دنبال راهی پرسود و کم دردسر برای راه اندازی کسب و کار خود هستید؟ نمایندگی هاست (ریسلری) می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این مدل، شما فضای هاست را به صورت عمده از یک شرکت هاستینگ معتبر خریداری می کنید و سپس آن را با نام تجاری خود و به قیمتی که خودتان تعیین می کنید به مشتریان خود ارائه می دهید. در این مقاله سعی داریم بطور واقع گرایانه و کامل، مزایا و موارد مهمی که باید قبل از شروع کار نمایندگی هاست بدانید را مورد بررسی قرار دهیم.

 

مزایای نمایندگی هاست یا Reseller

راه اندازی هاستینگ با سرورهای فیزیکی، نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد. از تهیه تجهیزات سرور و لایسنس‌های نرم‌افزارهای مورد نیاز گرفته، تا تهیه اکانت IP ثابت از شرکت‌های مخابراتی و مهم‌تر از آن داشتن اتاق سرور مجهز به خنک کننده و در آخر استخدام تکنسین‌های شبکه برای نگهداری و پشتیبانی سرورها؛ همه هزینه بسیار سنگینی را برای شما به همراه خواهد داشت. در مدل نمایندگی هاست، نیاز به تهیه هیچ یک از این موارد نخواهید داشت و تنها کافی است یک هاست نمایندگی به هر میزان از سرمایه گذاری اولیه که بودجه شما اجازه می‌دهد، تهیه کنید.

نمایندگی هاست لینوکس

در واقع هاست نمایندگی مقیاس پذیر است و از این رو در هر زمان که بخواهید سرمایه گذاری خود را افزایش دهید، به راحتی و با چند کلیک ساده، حجم هاست نمایندگی خود را بالا می‌برید و مشتریان بیشتری را جذب می‌کنید. در این مدل از بازاریابی، می‌توانید برند هاستینگ خود را نیز داشته باشید و با نام تجاری خود به فعالیت ادامه دهید. این برند سازی ارائه خدمات هاستینگ، می‌تواند در کنار کارهای دیگری مانند طراحی سایت و خدمات برندینگ، برای شما اعتبار بالایی داشته باشد و به جذب مشتریان بیشتر در دیگر خدمات شما نیز تأثیر مثبت بگذارد.

از طرفی پشتیبانی سرورهای فیزیکی بسیار مشکل است و نیاز به تکنسین‌های متختصص دارد تا سرورها همیشه آپتایم و در دسترس باشند. با همکاری و تهیه هاست نمایندگی، این موارد فنی نیز به عهده شرکت اعطا کننده نمایندگی است. شرکت‌های هاستیگ بزرگ معمولاً دارای سرورهای بی‌شماری هستند که همیشه آماده فعالیت و سروریس‌دهی می‌باشند. اما باید این نکته را نیز درنظر گرفت؛ در صورتی که مشتریان شما با مشکلاتی مواجه شوند و نیاز به پشتیبانی فنی داشته باشند، شما باید پاسخگوی آنها باشید.

نمایندگی هاست ویندوز

بنابراین از یک طرف شما باید دانش خود را در مورد مدیریت هاستینگ و کار با کنترل پنل ریسلر WHM بالا ببرید و از طرف دیگر در صورتی که مشکل از سوی سرورهای اعطا کننده نمایندگی باشد، می‌توانید مشکل را به شرکت خدمات سرور ارجاع دهید. اینجاست که باید به مدل کسب و کار نمایندگی هاستینگ علاقه نیز داشته باشید تا با صبر و شکیبایی و افزایش دانش در این زمینه، بتوانید مشتریان خود را به موقع و در اسرع وقت پشتیبانی کنید.

 

نمایندگی هاست برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به حوزه فناوری

اگر به کسب‌وکار در زمینه تکنولوژی‌های ابری و شبکه علاقه داشته باشید اما بودجه برای راه اندازی هاستینگ فیزیکی نداشته باشید، نمایندگی هاست یا Host Reseller می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. زیرا با تمرکز بر فروش و پشتیبانی هاستینگ، می‌توانید سود بالایی را بدست آورید.

توسعه دهندگان وب و آژانس‌های طراحی وب‌سایت

در صورتی که خودتان یک آژانس طراحی وب‌سایت دارید و بصورت گروهی پروژه‌های تحت وب را پیش می‌برید، ارائه خدمات هاستینگ می‌تواند تکمیل کننده پروژه‌های شما باشد و خیالتان از تهیه هاست مناسب برای مشتریان راحت باشد. از طرفی مشتریان کم تجربه، نگرانی بابت تهیه هاست نخواهند داشت و در قراردادی که با شما دارند، می‌توانند از خود شما هاست را نیز تهیه کنند. همچنین ارائه خدمات هاستینگ در کنار خدمات طراحی سایت بطور همزمان، می‌تواند سود شما را از هر پروژه تا دو برابر افزایش دهد.

 

نحوه تهیه نمایندگی هاست و راه اندازی خدمات هاستینگ

1. انتخاب یک شرکت هاستینگ ریسلر معتبر : به دنبال شرکتی باشید که مجموعه کاملی از پلن‌های هاست را با قیمت های مناسب ارائه دهد. همچنین مطمئن شوید که شرکت هاستینگ پشتیبانی فنی 24/7 ارائه می دهد؛ زیرا اگر آنها پشتیبانی مناسبی نداشته باشند، این شما هستید که اعتبار خود را نزد مشتریان از دست می‌دهد.

2. انتخاب کنترل پنل مناسب با نیاز بازار : قبل از هرچیز باید به این نکته توجه داشته باشید که کنترل پنل ها بر اساس سیستم‌عامل و نوع اسکریپتی که استفاده می‌شود، با هم متفاوت هستند. در کل سه نوع کنترل پنل در بین وب‌مسترهای ایرانی بسیار پرکاربرد و پرفروش است :

نحوه تهیه نمایندگی هاست و راه اندازی خدمات هاستینگ

  • WHM - cPanel : می‌توان گفت اولین گزینه وب‌مسترها کنترل پنل cPanel است که طراحی بسیار قدرتمند و کاربردی را به کاربر ارائه می‌دهد. cPanel با هاست مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس و زبان PHP سازگار است و برای سیستم‌های مدیریت محتوا همچون وردپرس و لاراول گزینه بسیار مناسبی است.
  • Plesk : این کنترل پنل با هاست مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز و زبان ASP سازگاری بالایی دارد.
  • DirectAdmin : این کنترل پنل نیز بسیار کاربردی است اما محبوبیت کمتری نسبت به cPanel دارد. با این حال یکی از پرکاربردترین کنترل پنل‌های موجود برای زبان PHP است و با هاست مبتنی سیستم‌عامل لینوکس سازگار است.

3. انتخاب پلن مناسب : به میزان فضایی که نیاز دارید و تعداد مشتریانی که می خواهید از آنها پشتیبانی کنید، فکر کنید و بر اساس آن، پلن مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر در ابتدای راه هستید، می‌توانید از پلن‌های 50 یا 100 گیگ استفاده کنید و با افزایش مشتریان، مقدار فضای آن را افزایش دهید.

4. ثبت نام، تهیه هاست ریسلری و ایجاد پکیج‌های هاستینگ : مراحل خرید و راه اندازی هاست ریسلری بسیار آسان است. آنچه مهم است استراتژی فروش و بازاریابی شماست. بطور خلاصه شما می‌توانید کار خود را در 6 مرحله شروع کنید :

  1. ایجاد حساب کاربری : در وب سایت شرکت هاستینگ ثبت نام کنید و یک حساب کاربری ایجاد کنید.

  2. انتخاب نام کاربری و رمز عبور : یک نام کاربری و رمز عبور قوی برای حساب کاربری خود انتخاب کنید.

  3. نصب کنترل پنل : شرکت هاستینگ به شما یک کنترل پنل برای مدیریت حساب های هاستینگ خود ارائه می دهد.

  4. ایجاد بسته های هاستینگ : می توانید بسته های هاستینگ خود را با توجه به نیازهای مشتریان خود ایجاد کنید.

  5. تعیین قیمت : قیمتی را برای بسته های هاستینگ خود تعیین کنید که هم برای شما سودآور باشد و هم برای مشتریان شما مقرون به صرفه باشد.

  6. بازاریابی : خدمات هاستینگ خود را به مشتریان بالقوه خود معرفی کنید.

 

نکاتی برای موفقیت در نمایندگی هاست

خدمات مشتری عالی ارائه دهید

دو مورد در نمایندگی هاست کیفیت خدمات شما را مشخص می‌کند:

  1. مورد اول کیفیت سرورهایی است که از یک شرکت معتبر تهیه می‌کنید. این مورد را باید در همان ابتدای سرمایه گذاری و تهیه هاست ریسلر در نظر بگیرید تا از سمت شرکت خدمات سرور مشکلی نباشد و سرورها همیشه آپتایم و در دسترس باشند.

  2. مورد دوم پشتیبانی 24 ساعته و به موقع از مشتریانتان است. در صورتی که همیشه برای پاسخگویی به سوالات و حل مشکلات مشتریان خود در دسترس باشید و با افزایش دانش خود بتوانید به بهترین شکل به آنها پاسخگو باشید، این خود نشاندهنده کیفیت خدمات پس از فروش است که به کاربران خود ارائه می‌دهید. همین امر باعث محبوبیت برند و خدمات شما می‌شود و با تعریف و بازاریابی دهان به دهان مشتریان، باعث بالا رفتن فروش و در نتیجه سود کلی شما خواهد شد.

 

پلن های هاستینگ متنوعی را ارائه دهید

کامل بودن خدمات شما دو اثر روانشناسی در بازاریابی شما خواهد داشت :

  1. اول اینکه با ارائه خدمات متنوع و گسترده، این پیام را به مشتریان می‌رسانید که ما یک شرکت خدمات هاستینگ حرفه‌ای هستیم و همین امر اعتبار برند شما را بالا می‌برد و منجر به اعتماد سازی می‌شود.

  2. دوم اینکه با ارائه خدمات متنوع، مشتری خیالش در مورد برآوردن شدن همه نیازهایش راحت است و لازم نیست هر کدام از خدمات خود را از یک شرکت مجزا تهیه کند. بعلاوه وب‌مسترهای حرفه‌ای معمولاً اول شرکت‌هایی را جستجو می‌کنند که بتوانند هزمان هاست و دامنه و حتی سرورهای مجازی خود را از آنجا تهیه کنند. بنابراین اگر تنها به یک ارائه سرویس بسنده کنید، در صورتی می‌توانید موفق شوید که سرویس شما زیر قیمت بازار باشد. حتی در این صورت باز هم مشتریان کمی به شما اعتماد خواهند کرد. بنابراین بهتر است چندین سرویس را در سبد هاستینگ خود ارائه دهید. حتی برای ارائه خدمات هاستینگ بسیار مهم است که شما حداقل از دو کنترل پنل cPanel و DirectAdmin پشتیبانی کنید.

قیمت های رقابتی ارائه دهید

در صورتی که به تازگی وارد این بازار می‌شود، لازم است تا قیمت‌های خود را کنترل شده و برای مدتی رقابتی ارائه دهید تا بتوانید جایگاه خود را در این بازار پیداکنید.

خدمات خود را به طور مداوم ارتقا دهید

با آخرین پیشرفت‌های صنعت هاستینگ به روز باشید. برای مثال در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی یکی از خدمات پرطرفدار وب‌مسترها شده که برای توسعه دهندگان آنها سود بالایی را به همراه دارد. مخصوصاً ربات‌های هوش مصنوعی پیش‌بینی قیمت رمزارز و بازارهای مالی بین کاربران ایرانی بسیار پرطرفدار است. بنابراین یکی از خدماتی که می‌توانید عرضه کنید، ارائه سرویس‌های هاست هوش مصنوعی است که با سرورهای دارای گرافیک مبتنی بر تکنولوژی CUDA عرضه می‌شوند.

 

نکات مهم

برخی از شرکت های هاستینگ به شما امکان می دهند که بیش از فضای هاست خود هاست بفروشید. این بدین معنی است که می‌توانید فضای هاست را به مشتریان خود بفروشید، حتی اگر فضای فیزیکی کافی نداشته باشید. با این حال، مهم است که مراقب باشید تا بیش از حد ظرفیت خود هاست نفروشید، زیرا این مسئله می‌تواند منجر به مشکلاتی بین شما و سرورهای شرکت اعطا کننده نمایندگی شود. در صورتی که کاربران بخواهید از تمامی فضای خریداری شده خود استفاده کنند، باید شما به عنوان یک شرکت هاستینگ، فضای پیش فروش شده را تأمین کنید. این کار با حسابداری و برنامه ریزی دقیق امکانپذیر است.
شما می توانید انواع خدمات هاستینگ، از جمله هاست اشتراکی، هاست مجازی (VPS)، هاست اختصاصی و هاست ابری را به مشتریان خود ارائه دهید و با اینکار خدمات خود را کامل کنید که این خود منجر به بالا رفتن اعتماد مشتریان و در نتیجه سود بیشتر خواهد شد. در پایان می‌توان گفت با نمایندگی هاست، می توانید به راحتی کسب و کار خود را در زمینه میزبانی وب راه اندازی کنید و به درآمد پایداری و بالایی برسید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

7278
A
A