وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed) چیست؟

وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed) چیست؟
وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed) چیست؟
8 ماه پیش

وب سرور لایت اسپید از جمله بهترین وب سرور‌هایی است که می‌تواند یک جایگزین مناسب برای وب سرور آپاچی باشد. این وب سرور علاوه بر این که ویژگی‌های بسیار خوب و متنوعی دارد، به خوبی می‌تواند امنیت شبکه را ارتقا دهد و باعث بهبود عملکرد سایت شود. وب سرور LightSpeed نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری روی انواع سایت‌ها دارد و جز محبوب‌ترین وب سرور‌های جهان محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا شما را با آن بیشتر کنیم و از کاربرد‌ها و مزایای ویژه آن بگوییم.


وب سرور LightSpeed چیست؟

به طور کلی وب سرور یک نرم‌ افزار یا همان server software است که به کمک HTTP سایر پروتکل‌ها، می‌تواند درخواست‌های کلاینت‌ها پاسخ دهد. در واقع وظیفه اصلی وب سرور‌ها این است که محتوای سایت را برای کاربران نمایش دهد که این کار هم به واسطه ذخیره‌سازی و پردازش درخواست‌ها و همچنین ارائه صفحات به کاربران وب جهانی انجام خواهد شد. زمانی که یک وب سایتی میزبانی می‌شود، این وب سرور است که می‌تواند با سرور تعامل کند و در مورد نحوه بارگذاری صفحات سایت‌ها تصمیم‌گیری کند.

وب سرور LightSpeed چیست؟
LightSpeed Web server  هم یکی از محبوب‌ترین وب سرور‌های جهانی است که عملکرد فوق‌العاده سریعی دارد و می‌تواند بدون این که امنیت سرور را به خطر بیاندازد، از داده‌ها به بهترین شکل محافظت کند. لایت اسپید برای توسعه‌دهندگان و صاحبان وبسایت‌های که مشکل بارگذاری سایت دارند و از کند شدن صفحات رنج می‌برند و دوست ندارند که کاربران سایت تجربه کاربری ضعیفی داشته باشند، یک گزینه عالی محسوب می‌شود.

 طبق بررسی و تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۱ انجام شده، این وب سرور تقریباً در ۱۰ درصد وبسایت‌ها انجام شده است. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که چرا رتبه این وب سرور در ردیف چهارم قرار گرفته است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن سازگاری با آپاچی است.


ویژگی‌های خاص و مهم LightSpeed

 سازگاری با کنترل پنل‌های مهم 

اولین ویژگی این است که وب سرور لایت اسپید می‌تواند با آپاچی سازگاری داشته باشد که این یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های این وب سرور است. در واقع لایت اسپید می‌تواند  htaccess، mod_security  و mod_rewrite پشتیبانی کند. لایت اسپید علاوه بر این که فرمت پیکر‌بندی آن مشابه با آپاچی است، می‌تواند فایل‌های پیکربندی آپاجی را هم به راحتی بارگیری کند. چنین ویژگی باعث می‌شود تا ادمین‌های سایت لایت اسپید را جایگزین آپاچی کنند. همچنین این وب سرور می‌تواند با کنترل پنل‌های مهمی همچون Plesk ،  DirectAdmin و cPanel سازگاری خوبی داشته باشد.

 

مقیاس‌پذیری و پایداری بالا

 ویژگی دیگر وب سرور لایت اسپید مقیاس‌پذیری و پایداری بالا و عملکرد خوب است؛ چرا که این وب سرور طراحی مبتنی بر رویداد دارد. چنین الگویی معمولاً براساس تغییر وضعیت کار می‌کند که از ایجاد رویداد و کاربران رویداد تشکیل شده است. قابلیت سرویس دهی لایت اسپید به هزاران کلاینت به طور همزمان با استفاده کمترین از منابع سرور مانند حافظه و پردازنده باعث شده تا توجه کاربران زیادی به آن جلب شود.

در بیشتر مواقع، خدماتی که لایت اسپید به کاربران خود می‌دهد، بسیار‌ بیشتر از سایر است و بهره‌مندی از چنین الگویی که نیازی به سخت‌افزار اضافی ندارد، باعث شده تا بتوان جهش‌های ترافیکی را مدیریت و حملات DDOS را خنثی کرد.

 

امنیت بالا

امنیت بالا از دیگر ویژگی‌های لایت اسپید است. همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم این وب سرور با مجموعه ویژگی‌های آپاچی سازگاری دارد که این سازگاری مزیت قابل توجهی را ارائه خواهد داد؛ چرا که با mod_security و mod_rewrite و htaccess کار می‌کند. وجود این ویژگی‌های به همراه سازگاری با قوانین Realtime ModSecurity Atomicorp و همچنین Atomic Secured Linux  باعث شده تا حملات DDOS به راحتی خنثی شود و سرعت اتصال به شبکه بالا رود. از طرفی دیگر با کشف تهدیدات جدید می‌توان به روزرسانی‌های امنیتی لازم را هم انجام داد.

 

 هزینه مقرون به صرفه

هزینه مقرون به صرفه LightSpeed Web server هم از دیگر ویژگی‌های آن است. لایت اسپید می‌تواند هزینه‌های پشتیبانی و سخت‌افزاری را به خوبی کاهش دهد. به بیان ساده‌تر شما برای دسترسی به نتیجه مشابه در آپاچی و لایت اسپید باید به هزینه مجوز نرم‌افزاری لایت اسپید و هزینه ارتقا سخت‌ افزار در آپاچی را در نظر بگیرید. هزینه مجوز لایت اسپید در مقایسه با هزینه تأمین سخت‌افزار مورد نیاز برای بهینه‌سازی سروری که آپاچی آن را اجرا می‌کند، بسیار کمتر است.

علاوه بر آن LightSpeed می‌تواند با ارائه پلتفرم هاستی بهینه، ایمن و پایدار، به کاهش هزینه‌های پشتیبانی هم کمک زیادی کند. تکنیسین‌های پشتیبانی و مدیران هم می‌توانند به جای این که وقت خود را با سر و کله زدن با یک سرور اضافی تلف کنند، در آرامش به سر ببرند.

 

عملکرد سریع و قدرتمند

از دیگر ویژگی‌های وب سرور LightSpeed این است که در ارائه محتوا بسیار سریع‌تر و قدرتمند‌تر از آپاچی عمل می‌کند. این وب سرور یک پلتفرم هاستی بسیار‌ایده‌ آل برای ارائه وبسایت‌های مبتنی بر WordPress، جوملا و دروپال است، چرا که به راحتی می‌تواند عملکرد و امنیت PHP را افزایش دهد.


مزایا و معایب وب سرور LightSpeed


وب سرور لایت اسپید می‌تواند با استفاده حداقلی از منابع سرور، همزمان چندین اتصال را مدیریت کند و به دلیل بهره‌ مندی از معماری رویداد محور سرعت بالایی داشته باشد. این وب سرور، عملکرد محتوا را بهینه‌سازی کرده و به وب سایت استاتیک سریع‌ترین سرویس را ارائه می‌دهد. همچنین توانایی هندل کردن افزایش ناگهانی ترافیک را دارد و برای وبسایت‌هایی که شلوغ و پرترافیک بسیار‌ایده‌آل است. در وب سرور لایت اسپید شما امکان راه ‌اندازی مجدد و بروزرسانی سرور بدون اختلال را خواهید داشت و می‌توانید با‌امینت سایت خود را ارتقا دهید و به ازای هر آی پی و پهنای باند، در اتصالات خود محدودیت ایجاد کنید.

 از آن جایی که سرعت این وب سرور بسیار بالا است، صفحات سایت شما از لحاظ سئو بهبود پیدا خواهد کرد. اگر شما هم می‌خواهید موتورهای جستجوگر و کاربران مجازی صفحات سایت شما را به سرعت پیدا کنند، توصیه می‌کنیم خرید وب سرور لایت اسپید را در اولویت قرار دهید.

 اگر بخواهیم از معایب وب سرور LightSpeed بگوییم باید به این موضوع اشاره کنیم که نسخه رایگان و متن باز لایت اسپید با آپاچی سازگاری ندارد و شما باید حتماً برای این کار نسخه پولی آن را خریداری کنید. همچنین متاسفانه این وب سرور از ویندوز پشتیبانی نمی‌کند. اگر مایل هستید که از این وب سرور استفاده کنید و تصمیم به خرید آن دارید، باید توجه کنید که سرور مجازی شما لینوکس باشد که این گزینه برای آن‌ایده ‌آل است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

7155
A
A