ووکامرس چیست؟فروشگاه اینترنتی با ووکامرس آموزش وردپرس–قسمت13

ووکامرس چیست؟فروشگاه اینترنتی با ووکامرس آموزش وردپرس–قسمت13
ووکامرس چیست؟فروشگاه اینترنتی با ووکامرس آموزش وردپرس–قسمت13
8 ماه پیش

در قسمت‌های قبلی از سری مقالات آموزش وردپرس ، با وردپرس، امکانات و افزونه‌های آن آشنا شدیم. در قسمت سیزدهم آموزش وردپرس، با ووکامرس آشنا خواهید شد.

 

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی فقط با چند کلیک قابل انجام است! ساخت فروشگاه اینترنتی به لطف وردپرس و افزونه همه‌فن‌حریف آن یعنی ووکامرس تنها به چند کلیک نیاز دارد تا فروش آنلاین شما آغاز شود.

در سال‌های اخیر استفاده از فروشگاه‌های آنلاین در حوزه‌های مختلف رشد و افزایش چشمگیری داشته است. در پی آن تعداد بیشتری از افراد به سمت ایجاد وب‌سایت‌ها و فروشگاه اینترنتی رفته‌اند. این موضوع بازار ساخت و استفاده از فروشگاه سازها را هم گرم کرده است. در این مقاله به سؤال " ووکامرس چیست؟ " پاسخ جامعی داده‌ایم همچنین پیرامون مزیت‌های فروشگاه اینترنتی بر پایه ووکامرس صحبت کردیم و درنهایت شما را با چگونگی راه اندازی فروشگاه اینترنتی ووکامرسی آشنا کردیم؛ با ما همراه باشید.

ووکامرس چیست؟

در دنیای وب برخی از فروشگاه سازها رایگان و برخی پولی و غیر رایگان هستند. ووکامرس (WooCommerce) یکی از فروشگاه سازهای رایگان و جذاب این حوزه است که با توجه به امکانات و توانایی‌های خود توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.  

اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید برای ایجاد آنلاین شاپ خود باید نگاه ویژه‌ای به طراحی سایت و سئو داشته باشید. در اکثر مواقع برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی نیاز به به‌کارگیری افراد خبره در این حوزه را دارید. برای در استخدام کردن چنین افرادی باید هزینه نسبتاً زیادی صرف کنید؛ اما کسانی که می‌خواهند یک سایت فروشگاهی داشته باشند و کمترین میزان هزینه را صرف آن کنند نگران نباشند! شما با یادگرفتن ووکامرس در بسیاری از هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید.

با انتخاب وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوای خود برای راه اندازی سایت می‌توانید از افزونه ووکامرس برای ایجاد فروشگاه خود استفاده کنید.

این افزونه دارای انواع امکانات مورد نیاز برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین است. افزونه فروشگاه ساز ووکامرس توانایی دریافت نظرات مشتریان درباره محصولات، ایجاد نقد و بررسی، چگونگی حمل‌ونقل پستی هنگام سفارش و گزینه‌های مختلف برای قرار دادن انواع محصولات در وب سایت شما  را دارا است. افزونه ووکامرس همچنین قابلیت اتصال به تمامی درگاه پرداخت‌های ایرانی را نیز دارا است.

 

چرا باید از افزونه ووکامرس برای ساخت و ایجاد فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنیم؟

 

شما با دانستن اینکه ووکامرس چیست می‌فهمید چرا باید از این افزونه استفاده کنید. همان گونه که در ابتدا گفتیم این افزونه دارای انواع امکانات متنوع و ویژگی‌های مورد نیاز برای راه اندازی یک فروشگاه با راحت‌ترین حالت ممکن است و افراد مبتدی هم می‌توانند بدون نیاز به کدنویسی و یا دانش تخصصی در این زمینه یک فروشگاه اینترنتی برای خود ایجاد کنند.

از جمله امکاناتی که این افزونه دارا است و می‌توان از آن‌ها نام برد شامل:

  1. پشتیبانی کامل از زبان فارسی 
  2.  قابلیت افزودن انواع محصولات و تصاویر نامحدود و خرید و فروش آن
  3. پنل مدیریت اختصاصی و قابلیت مدیریت آسان
  4. امکان افزودن انواع دسته بندی‌ها برای محصولات 
  5. ایجاد گالری تصاویر برای محصولات و بزرگنمایی آن
  6. نمایش آخرین محصولات، پرفروش‌ترین و پربازدیدترین محصولات
  7. قابلیت ایجاد پنل شخصی و سبد خرید برای مشتریان
  8. پشتیبانی از درگاه‌پرداخت‌های ایرانی ( به کمک نصب افزونه امکان‌پذیر است )
  9. قابلیت فیلتر کردن محصولات و خدمات 
  10. قابلیت اتصال به سیستم پست
  11. امکان فروش محصولات هم به‌صورت دانلودی و هم به‌صورت فیزیکی

مزایا و معایب استفاده از افزونه ووکامرس

در این بخش از مقاله قطعاً به پاسخ سؤال خود یعنی " ووکامرس چیست؟ "رسیده‌اید و میدانید که چه امکانات جذابی دارد. مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد فقط خلاصه‌ای از امکانات این افزونه می‌باشند که در صورت انتخاب این افزونه برای ساخت یک فروشگاه به سادگی در اختیار شما قرار می‌گیرند؛ اما این افزونه علاوه بر این امکانات که به تنهایی شما را ترغیب به استفاده از آن می‌کند، دارای مزایایی هم است که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم:

  1. این افزونه کاملاً رایگان است.
  2. نصب آسان
  3. بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب می‌شود.
  4. قابلیت شخصی سازی و سفارشی سازی است.
  5. قابلیت نصب افزونه بر روی ووکامرس برای دریافت امکانات بیشتر.
  6. قابلیت اتصال به گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سایت.
  7. پشتیبانی خوب از قالب‌های وردپرسی.
  8. قابلیت ارائه نمودار فروش.
  9. آپدیت سریع و راحت در صورت انتشار نسخه جدید.

این افزونه با داشتن ویژگی‌ها و مزایای فوق العاده خود، راه خود را به اغلب فروشگاه‌های وردپرسی باز کرده است و رضایت بسیاری از افراد استفاده کننده از آن را کسب کرده است ولی با این حال برخی معایبی که به آن وارد است هم وجود دارد که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. برخی از امکانات اضافی که به عنوان مکمل به این افزونه اضافه می‌شوند ممکن است پولی باشند.
  2. در برخی مواقع پیدا کردن راه حل مشکلات ممکن است سخت باشد.
  3. امکان بروز مشکلات در هنگام استفاده از قالب‌های غیرفروشگاهی.
  4. پایین آمدن سرعت سایت با قراردادن تعداد محصولات زیاد.

افزونه‌های اضافی برای ووکامرس

افزونه ووکامرس خود نیز دارای افزونه‌های زیادی است. شما به کمک آن‌ها می‌توانید امکانات بیشتری به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید. برخی از این افزونه‌ها رایگان و برخی دیگر هم پولی هستند که در صورت نیاز به راحتی امکان خرید و اضافه کردن آن‌ها را به فروشگاه خود دارید.

پشتیبانی از صفحه ساز های وردپرسی

اگر وب‌سایت وردپرسی شما بر پایه صفحه‌سازهایی مثل المنتور یا ویژوال‌کامپوزر بنا شده‌است، خبر خوبی برای شما داریم! این افزونه‌ها می‌توانند برای ووکامرس نیز صفحه شخصی‌سازی‌شده بسازند. همچنین به کمک برخی افزونه‌های موجود در مارکت‌های وردپرسی می‌توانید انواع امکانات را در قالب صفحه ساز به فروشگاه اینترنتی ووکامرسی خود اضافه کنید.

پیش نیاز های راه اندازی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس

تا اینجا تمام ویژگی‌ها و امکانات، مزایا و معایب افزونه ووکامرس را باهم بررسی کردیم و دیدیم که این افزونه برای افرادی که در ابتدای راه هستند و همچنین افرادی که قصد دارند با کمترین هزینه یک فروشگاه اینترنتی داشته باشند یک گزینه عالی محسوب می‌شود. برای داشتن یک فروشگاه با افزونه ووکامرس به ملزومات زیر نیاز است:

  1. انتخاب و خرید هاست و دامنه
  2. نصب سیستم مدیریت محتوای وردپرس
  3. نصب افزونه ووکامرس
  4. نصب قالب ووکامرسی
  5. افزودن افزونه‌های مخصوص و امکانات اضافی

آموزش نصب ووکامرس

همان‌طور که میدانید ووکامرس یک افزونه برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس است و نصب یک افزونه در وردپرس به‌صورت کلی در دو حالت امکان پذیر است:

1- نصب از طریق مخزن وردپرس

2- دانلود فایل فشرده افزونه و آپلود آن از بخش افزونه‌ها

ما در این بخش از مقاله، ووکامرس را از طریق مخزن وردپرس نصب می‌کنیم. در این حالت اطمینان داریم که آخرین نسخه موجود از افزونه را استفاده خواهیم کرد. برای نصب افزونه ووکامرس، از پنل مدیریت وردپرس و آرد بخش افزونه‌ها شده و از بالای این بخش دکمه " افزودن " را کلیک کنید. حال مراحل زیر را انجام دهید.

1- مطابق تصویر زیر عبارت Woocommerce را در جعبه جستجو تایپ کنید تا افزونه از مخزن وردپرس فیلتر شود.

1

حال کافیست افزونه را نصب و فعال‌سازی کنید. به همین راحتی شما توانستید افزونه ووکامرس را نصب کرده و فرآیند فروش آنلاین محصولات خود را در فروشگاه اینترنتی خود آغاز کنید.

2- بعد از فعال‌سازی افزونه فروشگاه‌ساز ووکامرس، یک صفحه خوش‌آمد گویی همراه با تنظیمات اولیه مطابق تصویر زیر نمایش داده می‌شود. در این بخش آدرس فروشگاه فیزیکی و مشخصات پستی را وارد کنید.( اگر فروشگاه صرفاً اینترنتی است ضروری بر پر کردن این فیلدها نیست )

2

3- بعد از پر کردن فیلدهای مشخص شده در مرحله قبل و ادامه فرآیند، وارد مرحله انتخاب نوع فروشگاه اینترنتی می‌شویم. در این بخش باید مشخص کنید فروشگاه شما در چه صنعتی فعالیت می‌کند.

3

4- بعد از انتخاب زمینه فعالیت فروشگاه اینترنتی، نوبت به انتخاب نوع محصولات می‌رسد. در این مرحله باید مشخص کنید محصولات شما از چه نوعی هست، محصولات دانلودی یا محصول فیزیکی؟

در این بخش فقط دو گزینه ابتدایی که با مستطیل قرمز مشخص شده است را متناسب با نوع محصولتان انتخاب کنید.

4

5- در این بخش یک‌سری اطلاعات کلی از فروشگاه اینترنتی را باید وارد کنید. داده‌های وارد شده اهمیت آنچنانی ندارد.

5

6- در این بخش افزونه ووکامرس، دو افزونه پیشنهادی رایگان قرار دارد که در صورت موافقت بعد از کلیک روی دکمه "ادامه" نصب می‌شوند. از این دو افزونه، یکی از آن‌ها برای بهبود امنیت و سرعت ووکامرس است و آن‌یکی برای بهبود ایمیل مارکتینگ است.

6

7- و در نهایت به بخش پایانی می‌رسیم. در این بخش می‌توانید به دلخواه خود پوسته ووکامرس را انتخاب کنید.

7

 

تنظیمات اولیه فروشگاه‌ساز ووکامرس

بعد از به اتمام رساندن مراحل نصب و فعال‌سازی ووکامرس، نوبت به پیکربندی و افزودن محصول رسیده است. ووکامرس به‌طور خودکار بعد از به اتمام رساندن مراحل بالا، مطابق تصویر زیر یک سری تنظیمات اولیه برای پیکربندی را پیشنهاد می‌دهد.

8

گزینه اول مربوط به افزودن محصول است؛ ووکامرس پیشنهاد می‌کند در همان ابتدای کار یک محصول به‌صورت آزمایشی وارد کنید. با کلیک بر روی " افزودن محصولات من " وارد این بخش می‌شویم.

9

مطابق تصویر فوق، 4 گزینه در این بخش وجود دارد. اولین گزینه، افزودن محصول مطابق با یک الگوی پیش‌فرض است. در این حالت، ووکامرس یک محصول پیش‌فرض با توضیحات و ویژگی‌های آزمایشی می‌سازد.

گزینه دوم، وارد کردن محصولات به‌صورت دستی است. در این بخش تمامی ویژگی‌ها و خصوصیات محصول را باید به‌صورت دستی و دقیق برای هر یک از محصولات خود وارد کنید.

گزینه سوم مناسب کسانی است که محصولات پیش‌فرض و از قبل آماده شده را در قالب فایل CSV در اختیار دارند و می‌توانند از این بخش، کلیه محصولات فروشگاه خود را وارد ووکامرس کنند.

گزینه چهارم نیز برای کسانی است که در سایر فروشگاه‌سازهای اینترنتی از قبل فعالیت داشتند و اکنون به استفاده از ووکامرس برای فروشگاه اینترنتی روی آوردند. این بخش کمک می‌کند تا تمامی محصولات خود را از فروشگاه اینترنتی قبلی به اینجا منتقل کنید.

گزینه دوم از منوی پیشنهادی ووکامرس، تنظیمات مربوط به شیوه پرداخت کاربران است. نکته حائز اهمیت اینکه اگر درگاه پرداخت اختصاصی از بانک دارید لازم است که افزونه مربوط به درگاه پرداخت متناسب با آن بانک را تهیه کنید. این امر ممکن است شامل پرداخت هزینه نیز شود.

اما اگر از شرکت‌های واسط پرداخت مثل زرین پال استفاده می‌کنید، یک افزونه رایگان ووکامرس برای شما ارائه می‌کنند که با نصب آن به‌راحتی می‌توانید فروشگاه اینترنتی را به درگاه پرداخت متصل کنید.

10

گزینه سوم از تنظیمات پیکربندی ووکامرس به مالیات اشاره دارد. با وارد شدن به این بخش می‌توانید مالیاتی که قرار است به قیمت کالاها افزوده شود را وارد کنید.

11

بعد از پیکربندی تنظیمات مربوط به مالیات نوبت به پیکربندی تنظیمات حمل‌ونقل می‌رسد. در این بخش می‌توانید هزینه حمل‌ونقل پستی را تعیین کنید.

12

حال نوبت به ابزارهای مارکتینگ می‌رسد. ووکامرس چندین ابزار برای مارکتینگ آنلاین پیشنهاد می‌کند که اغلب آن‌ها در زمینه ایمیل مارکتینگ است. همچنین در میان افزونه‌های ایمیل مارکتینگ، افزونه مربوط به گوگل ادز نیز به چشم می‌خورد.

13

درنهایت می‌رسیم به بخش نهایی پیکربندی و آن هم شخصی سازی فروشگاه اینترنتی است. در این بخش می‌توانید برخی المان‌های ظاهری را متناسب با دلخواه خود شخصی‌سازی کنید.

14

جمع‌بندی

در این مقاله از سری مقالات آموزش جامع وردپرس ، سعی شد به سؤال " ووکامرس چیست؟ " پاسخ جامعی داده شود و همچنین چگونگی ساخت یک فروشگاه اینترنتی نیز به‌صورت قدم به قدم و صفرتا 100 آموزش داده شد. همچنین در این مقاله به بیان برخی ویژگی‌های ووکامرس مثل استفاده راحت و آسان و دور بودن از هرگونه پیچیدگی پرداختیم.

در بخش انتهایی نیز برخی سؤالات متداول کاربران نیز پاسخ داده شده است. امیدواریم این مقاله برایتان کاملاً مفید واقع شده باشد و توانسته باشید کسب‌وکار خود را در فضای اینترنت نیز توسعه دهید.

سؤالات متداول کاربران درباره افزونه ووکامرس

1- روش نصب ووکامرس چگونه است؟

روش نصب این افزونه مانند دیگر افزونه‌های وردپرسی است و تفاوتی با دیگر افزونه‌ها ندارد و بسیار ساده است. برای این کار دو راه وجود دارد دانلود افزونه ووکامرس و آپلود در سایت و سپس نصب آن و روش دوم، نصب از طریق مخزن وردپرس. پیشنهاد ما استفاده از روش دوم است!

2- چگونه افزونه ووکامرس را به‌روزرسانی کنیم؟

مانند دیگر افزونه‌های وردپرسی این افزونه نیز زمانی که نسخه جدیدی برای آن منتشر شود می‌توانید آن را به‌روزرسانی کنید. قبل از به‌روزرسانی آن از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل صدمه‌ای به فروشگاه شما وارد نشود.

3- این افزونه قابلیت اتصال به درگاه‌های پرداخت را دارد؟

بله این افزونه توانایی اتصال به تمام درگاه‌های پرداخت بانکی ایرانی را دارد و می‌توانید محصولات خود را به صورت اینترنتی به فروش برسانید. اگر شما از شرکت‌های واسط پرداخت مثل زرین‌پال و... استفاده می‌کنید، این شرکت‌ها برای هر سیستم فروشگاه‌ساز یک افزونه متناسب را به‌صورت رایگان ارائه می‌کنند. با دانلود و نصب آن و افزودن کد مرچنت درگاه پرداخت، به‌راحتی می‌توانید فروش اینترنتی را آغاز کنید.

دریا بهرامی- نویسنده

1421
A
A