کلودفلر (Cloudflare) چیست؟ آشنایی با کلاودفلیر

کلودفلر (Cloudflare) چیست؟ آشنایی با کلاودفلیر
کلودفلر (Cloudflare) چیست؟ آشنایی با کلاودفلیر
4 ماه پیش

Cloudflare قبلا به‌عنوان یک شبکه تحویل محتوا (CDN) شناخته می‌شد اما در حال حاضر، طیف وسیعی از موضوعات شبکه و امنیت را پوشش می‌دهد. به‌طور خلاصه، ماموریت آن، کمک به ایجاد فضای بهتری در اینترنت است.

برای درک این موضوع، تجربیات خود در اینترنت را در نظر بگیرید. مطمئناً مواردی برایتان پیش آمده که با صفحاتی با سرعت بسیار کم در وب مواجه شده‌اید یا اصلاً پاسخی از آن‌ها دریافت نکرده‌اید. کاهش سرعت صفحات وب، علل متعددی دارد ولی نتایج همه آن دلایل یکسان است؛ رقم خوردن تجربه‌ای بد از جستجو در وب برای شما یا حتی بدتر، اینکه شما اصلاً به محتوای موردنیاز و مدنظر خود دسترسی پیدا نمی‌کنید. می‌توان گفت رفع این مورد جزو رسالت‌های اصلی Cloudflare و شرکت‌های مشابه است.

Cloudflare یک شبکه عظیم از سرورها را اداره می‌کند. این سرورها برای سرعت بخشیدن به سایت‌ها و همچنین محافظت از آن‌ها در برابر حملات مخرب DDoS استفاده می‌شوند. استفاده از این سرویس وب‌سایت‌ها را امن‌تر می‌سازد و تجربه بهتری را برای کاربران آن سایت رقم می‌زند.

 

1

تاریخچه کلودفلر (پروژه Honeypot)

فعالیت کلودفلر در آغاز به شکل امروزی نبود؛ این سرویس تحت عنوان پروژه Honeypot در سال 2004 توسط لی هالووی و متیو پرینس طراحی شد. این پروژه در ابتدا، پروژه‌ای برای کشف ریشه‌های ایمیل‌های اسپم بود.

میشل زتلین مدیرعامل عملیاتی کنونی شرکت، در سال 2009 به هیئت رئیسه شرکت اضافه شد. آن‌ها تصمیم گرفتند که فعالیت شرکت را محدود به ردیابی تهدیدات اینترنتی نکنند، بلکه سرویسی ارائه کنند تا از وب‌سایت‌ها در مقابل حملات و تهدیدهای سایبری نیز دفاع کند.

اواسط سال بعدی خبرهای غیرمنتظره‌ای به دست آمد؛ گذشته از دفاع برابر تهدیدات، کلودفلر موفق شده بود سرعت سایت‌ها را به‌طور متوسط تا سه برابر نیز افزایش دهد. امروزه این شرکت در حدود 4.4 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده و همچنان در حال رشد است.

Cloudflare چگونه کار می‌کند؟

قلب Cloudflare در شبکه عظیم سرورهایش نهفته است. این شبکه در بیش از 93 کشور گسترده شده که بیش از 200 لوکیشن مختلف را پوشش می‌دهند. این سرورها هم به‌عنوان سرورهای اطلاعات cache و هم firewall در مقیاس وسیع عمل می‌کنند.

2

اگر سایت متصل به هاست دارید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ثبت‌نام در کلودفلر
  • اضافه کردن سایت در کنترل پنل کلودفلر

به همین سادگی، دیتای سایت شما در سرورهای کلودفلر در نقاط مختلف جهان ذخیره خواهد شد.

زمانی که یک بازدیدکننده وارد سایت شما می‌شود، کلودفلر دیتای ذخیره شده از وب‌سایت شما را از نزدیک‌ترین لوکیشن به فرد ارسال می‌کند. بدین وسیله اطلاعات سایت سریع‌تر نمایش داده می‌شود درحالی‌که بدون کلودفلر، درخواست کاربر به سرور اصلی سایت منتقل می‌شود و نمایش این اطلاعات زمان بیشتری می‌گیرد.

همچنین کلودفلر بر تمام دیتاهایی که از طریق سرورهایش ارسال می‌شوند، نظارت می‌کند. به‌این‌ترتیب، این سرویس می‌تواند حملات احتمالی به سایت را بلاک کند، مزاحمان خارجی مثل بات‌ها را فیلتر کرده و هر اقدامی که برای ایمن نگه‌داشتن سایت لازم است را انجام دهد.

از زمان آغاز فعالیت Cloudflare تا امروز، خدمات این سرویس به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و در هربار به‌روزرسانی امکان جدیدی به آن اضافه می‌شود تا آن را برای کاربران بهتر، سریع‌تر و قوی‌تر می‌کنند.

مزایای استفاده از Cloudflare

کلودفلر، با توجه به هدف اولیه خود، یعنی بهبود اینترنت و افزایش امنیت برای وب‌سایت‌ها، بر سه حوزه کلیدی تاکید دارد: امنیت، عملکرد (سرعت) و قابلیت اطمینان.

امنیت: کلودفلر به محافظت از سایت‌ها کمک می‌کند

هنگامی سایتتان را به کلودفلر متصل می‌کنید، تمام دیتای ورودی و خروجی از سایتتان، از سرورهای کلودفلر عبور خواهد کرد. بدین وسیله، امکان شناسایی خطرات احتمالی برای سایت توسط این سرویس وجود دارد.

کلودفلر بر جزئیاتی از جمله آدرس‌های IP بازدیدکنندگان، علت درخواست، تعداد دفعات درخواست و موارد بیشتری نظارت دارد. همچنین به کاربران اجازه می‌دهند تا firewall شان را با قوانین دلخواه پیکربندی کنند.

هنگامی‌که سایت شما به کلودفلر متصل می‌شود، سیستم DNS آن نیز محافظت می‌شود. به عبارت دیگر، اشخاص دیگر به نام واقعی سرور شما دسترسی نخواهند داشت و فقط مجموعه‌ای از DNS هایی که توسط کلودفلر تهیه شده را می‌بیند. به‌طورکلی استفاده از Cloudflare به جلوگیری از ترافیک بات‌ها، نفوذ مخرب، حملات DDoS و موارد دیگر کمک می‌کند.

سرعت - بهبودیافته  با Remote caching توزیع شده

3

*جستجوی نام دامنه یک سایت با استفاده از Cloudflare، نام سرورهای اصلی آن سایت را نشان نمی‌دهد.

4

نحوه کار گوگل، سرعت را به چیزی تبدیل کرده است که صاحبان سایت در سراسر جهان به‌شدت خواهان آن هستند. وب‌سایت‌های سریع‌تر باعث رتبه‌بندی جستجوی بالا، افزایش نرخ تبدیل و در کل تجربه بهتر بازدیدکنندگان می‌گردند.

تصور کنید که قسمتی از اطلاعات وب‌سایتتان در سرورهای کلودفلر در چندین مکان ذخیره شده است. هر بار که بازدیدکننده‌ای سعی می‌کند به سایت شما دسترسی پیدا کند، کلودفلر با تحویل سایت شما از نزدیک‌ترین سرور به آن مکان، به آن‌ها پاسخ می‌دهد. این امر باعث می‌شود که سایت شما سریع‌تر از همیشه بر روی مرورگر بازدیدکننده‌تان لود شود. در همین حال به سرور شما زمان داده می‌شود تا هر چیز دیگری که در سرورهای کلودفلر ذخیره نشده را ارائه دهد. با عبارت دیگر، کلودفلر سعی می‌کند دیتا و منابع محاسباتی را تا جای ممکن به بازدیدکننده نزدیک کند که به کاهش زمان ارسال دیتا در اینترنت کمک می‌کند.

از دیگر مزایای استفاده از Cloudflare، صرفه‌جویی در هزینه پهنای باند است. هنگامی که سایت شما روی کلودفلر ارائه می‌شود، هزینه‌های ناشی از پهنای باند نیز کاهش می‌یابند. سایت‌هایی که روی VPS، کلود یا برنامه‌های میزبانی اختصاصی اجرا می‌شوند، هزینه زیادی برای پهنای باند پرداخت می‌کنند و این‌کار می‌تواند کاهش چشمگیری در این هزینه‌ها اعمال کند.

طراحی سایت انواع مختلفی از جمله استاتیک و داینامیک دارند؛ میزان ذخیره‌سازی اطلاعات سایت نیز وابسته به نوع طراحی آن دارد. سایت‌های استاتیک عناصر ثابت زیادی دارند و بیشتر بخش‌های سایت را خیلی کم تغییر می‌دهند. کلودفلر این عناصر استاتیک مثل تصاویر را ذخیره و باعث لودشدن سریع‌تر سایت می‌گردد. هر چه محتوای ثابت سایت شما بیشتر باشد، ذخیره‌سازی بهتر خواهد بود.

قابلیت اطمینان -Cloudflare به‌صورت مجازی منابع شما را گسترش می‌دهد

Cloudflare  به لطف گستردگی سرور‌های خود، سایت شما را پایدار و قابل دسترس نگه می‌دارد؛ حتی اگر یک نود (node) از کلودفلر دچار خطا شود، سایت شما همچنان خدمات را از نزدیک‌ترین محل بعدی ارائه خواهد کرد.

علاوه بر این، به علت ارائه کردن سایت از سرورهای مختلف سرویس کلودفلر، به منابع سرور شما فشاری وارد نمی‌شود و ترافیک سایت به‌صورت متعادل بین این سرورها پخش می‌شود. این امر منجر به افزایش هم‌زمان تعداد بازدیدکنندگان می‌شود و درعین‌حال عملکرد سایت شما را در همان سطح حفظ می‌کند.

آنچه Cloudflare به کاربران پیشنهاد می‌دهد:

شبکه تحویل محتوا (CDN)

استفاده از شبکه تحویل محتوا یاCDN  جزو بهترین راه‌های افزایش سرعت سایت برای تمامی کاربران است. وردپرس معروف‌ترین سیستم تحویل محتوا در جهان است. استفاده از کلودفلر در وردپرس یا هر CDN دیگری امکان را به شما خواهد داد که بتوانید دسترسی به فایل‌های سایت را از نزدیک‌ترین سرور به موقعیت کاربران فراهم کنید. در این صورت سرعت دسترسی به سایت بالاتر رفته و کاربران قادر هستند در زمان سریع‌تری به سایت دسترسی داشته باشند.

تقریبا همه خدمات کلودفلر در محصول CDN آن ادغام شده‌اند و این امر باعث شهرت بیشتر کلودفلر می‌شود.Cloudflare CDN امکاناتی همچون DNS ذخیره‌سازی، نظارت بر ترافیک، پشتیبانی از HTTP/2، HTTP/3،SSL  و موارد دیگر را در برمی‌گیرد.

ثبت SSL

SSL یک گواهینامه امنیتی است که یک لایه امن و ارتباط رمزگذاری شده میان سایت و بازدیدکننده ایجاد می‌کند. کلودفلر با ارائه گواهی SSL امکان برقراری ارتباط به صورت کاملا رمزگذاری شده (encrypted) را مهیا می‌کند.

همچنبن در پلن‌های غیر رایگان کلودفلر امکانات امنیتی متنوع دیگری نیز وجود دارد .برای مثال امکان اضافه کردن آزمون captcha به صورت آنی در حین حملات ddos برای وب سایت یا با استفاده از این سرویس می‌توانید آدرس IP‌ کشور خاصی را مسدود کنید و... .

هاستینگ توسط کلودفلر برای مدیا

فایل‌های مدیا مخصوصاً ویدیوها، دسته اصلی اطلاعات مناسب برای کلودفلر هستند. مجموعه‌ سرورهای جهانی برای ایجادکنندگان سرویس‌هایی برای ارائه ویدیو، ایده‌آل است. همچنین این سرورها می‌توانند باعث پیشرفت و رشد پلتفرم‌ها و سایت‌های از این قبیل باشند.

Cloudflare Magic Transit

Cloudflare Magic Transit از کل ساب نت‌های IP در برابر حملات DDoS محافظت می کند، درحالی‌که به ترافیک شبکه نیز سرعت می‌بخشد. این برنامه یکی از ابزارهای شبکه جهانی Cloudflare است و از همین سرویس برای کاهش حملات استفاده می‌کند و از پروتکل‌های شبکه مبتنی بر استانداردها مانند BGP ، GRE و IPsec برای مسیریابی استفاده می‌کند.

ورود به شبکه و تجزیه‌وتحلیل آن

کلودفلر با وجود خدمات گسترده‌ای که ارائه می‌دهد، یک محصول جانبی دیگر را برای کاربران خود ارائه می‌دهد؛ Analytics.  این ابزار با نگاه دقیق به چگونگی استفاده از دیتا و نحوه کارتان با آن، می‌تواند تنظیماتی را برای بهینه‌سازی نحوه تحویل محتوای شما پیشنهاد دهد.

ابزارهای تجزیه‌وتحلیل کلودفلر بسیار دقیق کار می‌کنند، یعنی این امکان را دارند که اطلاعات را تا منبع دقیقی که از آن ارائه شده‌اند، تجزیه‌وتحلیل کنند. گزارش‌ داده‌هایی که به‌واسطه این ابزارها آنالیز می‌شوند، همچنین می‌توانند برای تحقیقات امنیتی مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده از Cloudflare برای سایت

5

توجه کنید که کلادفلیر یک ارائه‌دهنده سرویس هاستینگ نیست؛ به عبارت دیگر برای استفاده از این سرویس، شما باید وب‌سایت خودتان را با نام دامنه و هاست داشته باشید.

برای شروع، باید یک حساب کاربری در کلادفلیر ایجاد کنید. وقتی این کار انجام شد، یک مجموعه از نیم سرورها برای استفاده به شما ارائه می‌شود. برای شروع استفاده از کلودفلر باید به قسمت کنترل پنل نام دامنه‌تان بروید. در آنجا DNS سرور(Nameservers)  موجود خود را با یکی از سرورهای ارائه شده توسط کلودفلر جایگزین کنید. با این کار ترافیک شما از میان سرورهای کلودفلر مسیریابی می‌شود و هم‌زمان ذخیره‌سازی سایت شما نیز آغاز می‌شود.

در ابتدا، تنظیمات کلودفلر به‌صورت تنظیمات پیش‌فرض برنامه است ولی با آشنایی بیشتر با کلودفلر، می‌توانید تنظیمات را جهت دستیابی به عملکرد و امنیت خوب و دلخواه تغییر دهید.

همچنین کلودفلر می‌تواند به‌طور یکپارچه، با چندین برنامه از سیستم‌های مدیریت محتوا تا پلتفرم‌های تجارت الکترونیک ادغام می‌شود؛ سیستم‌هایی از جمله: WordPress, Magneto و Google Cloud.

CloudFlare در چه مواردی نمی‌تواند به شما کمک کند؟

دامنه تقریباً وسیع خدمات کلودفلر، ابزارهای بسیار کاربردی فراهم می‌کنند و صاحبان وب‌سایت باید درنظر داشته باشند که کلودفلر صرفاً ابزاری برای افزایش عملکرد و امنیت سایت است. درنتیجه خدمات زیر توسط کلودفلر ارائه نمی‌شود:

  • میزبانی سایت شما: کلودفلر یک سرویس هاستینگ نیست؛ شما همچنان به یک ارائه‌دهنده سرویس هاستینگ نیاز دارید تا فایل‌هایی را که سایتتان تولید می‌کند، نگهداری و سرویس‌دهی کند.
  • بهبود بخشیدن به‌سرعت وب هاستینگ سرور: با اینکه کلودفلر عملکرد سایت را با کمک به ذخیره‌سازی و ارائه برخی خدمات بهبود می‌دهد ولی بر سرعت سرور میزبان تاثیری ندارد. اگر شما یک ارائه‌دهنده هاستینگ فرعی انتخاب کرده‌اید، احتمالاً بهبود سرعت ارائه شده توسط کلودفلر برای جلوگیری از اذیت شدن کاربرانتان کافی نباشد.
  • مدیریت نام دامنه شما: اگر دامنه خود را از یک شرکت همکار کلودفلر خریداری کرده باشید، باید آن را از طریق کنترل پنل آن‌ها مدیریت کنید نه از طریق کلودفلر.

آیا Cloudflare برای شما مناسب است؟

برای اکثر ما، کلودفلر فقط یک CDN ساده است. یعنی اینکه به افزایش سرعت بلاگ شما و یا حتی به بهبود عملکرد سایت بیزینس شما کمک می‌کند اما باید این حقیقت را در نظر گرفت که کلودفلر به وب‌سایت‌های کوچک یک سری خدمات رایگان روی شبکه خود نیز ارائه می‌دهد. Cloudflare در ازای سودی که از فروش خدمات خود به شرکت‌ها و بیزینس‌های بزرگ کسب می‌‌کند، این خدمات رایگان را ارائه می‌کند؛ این امر درحالی است که سایت‌های کوچک به‌سادگی نمی‌توانستند از عهده این‌کار برآیند.

همچنین با نگاهی دقیق‌تر می‌توان به این موضوع پی برد که اینترنت به‌طور روزافزون به مکان خطرناکی تبدیل شده است؛ هم برای مرورگرهای معمولی و هم برای صاحبان وب‌سایت‌ها. با توجه به هدف اصلی توسعه کلودفلر، می‌توان گفت این سرویس عملکرد خیلی خوبی در تحقق اهداف خود داشته است. با ترکیب کردن سرعت، قابلیت اطمینان و امنیت می‌توانیم بگوییم که هدف اصلی Cloudflare، یعنی تلاش برای اینترنت بهتر، باعث می‌شود فضای اینترنت برای همه امن‌تر باشد.

دریا بهرامی- نویسنده

3003
A
A