معرفی 5 میل سرور لینوکس

معرفی 5 میل سرور لینوکس
معرفی 5 میل سرور لینوکس
8 ماه پیش

در این بخش از سری مطالب دانشنامه آذرآنلاین قصد داریم با معرفی 5 میل سرور لینوکس در خدمت شما کاربران گرامی باشیم. بارها شده کاربران از اینکه چه ایمیل سروری را می‌توانند بر روی سرور مجازی لینوکس خود راه‌اندازی کنند ، سؤال پرسیده‌اند. به همین ترتیب قصد داریم در این سری مطالب به نصب و راه‌اندازی هر یک از آنها پرداخته تا شما بتوانید با حق انتخاب خود و نیازهایتان یک ایمیل سرور مطلوب را انتخاب کنید.

اما در ابتدا باید به معرفی 5 میل سرور لینوکس که امروزه بیشترین استفاده را دارند ، پرداخته و سپس در مطالب آتی به نصب و تنظیمات آن پرداخت.

بنابراین در این مطلب با معرفی 5 میل سرور لینوکس همراه ما باشید.

معرفی 5 میل سرور لینوکس

معرفی SendMail

این میل سرور یکی از قدیمترین و محبوبترین میل سرورهای لینوکسی است که در نسخه RHEL 5 معرفی شد و به صورت پیش‌فرض بر روی آن قرار گرفت. SendMail به دلیل تنظیمات نسبتاً پیچیده و ضعف‌هایی که نسبت به سایر رقبای خود دارد امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد ، اما همچنان به عنوان یکی از ایمیل سرورهای کاربردی در سیستم عامل لینوکس نیز شناخته می‌شود.

معرفی PostFix

پس از مدتها از معرفی SendMail شرکت IBM توسط Wietse Zweitze Venema یک ایمیل سرور خوب و کاربردی را برای جایگزینی SendMail با نام PostFix معرفی کرد. از ویژگی‌های مهم این میل سرور می‌توان به برقراری ارتباط با MariaDB و همچنین ایمن بودن نسبت به SendMail نام برد. همچنین کانفیگ و راه‌اندازی آن بسیار ساده و راحت بوده و می‌توان گفت امروزه به عنوان یکی از محبوب‌ترین سرورهای Mail در لینوکس نام برده می‌شود.

در حال حاضر این سرویس بر روی Solaris ، OSX ، Mac ، Linux و تمامی سیستم‌عامل‌های پایه یونیکس قابل نصب است و قابلیت‌های مهمی مانند پشتیبانی از پایگاه داده ، کنترل ایمیل ناخواسته ، پشتیبانی از صندوق پستی و پشتیبانی از چندین پروتکل را دارا می‌باشد.

معرفی Exim

در سال 1995 یک میل سرور با نام Exim معرفی شد که چندان مورد توجه قرار نگرفت ، اما پس از مدتی کوتاه و رفع برخی مشکلات ، Exim به یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین میل سرورهای لینوکسی تبدیل شد. Exim بر روی تمامی سیستم عامل شبه یونیکس قابل نصب است و بر روی ویندوز می‌تواند به کمک مجازی‌سازهای لینوکسی نصب و مورد استفاده قرار گیرد. امروزه Exim به عنوان ایمیل سرور پیش‌فرض Cpanel استفاده می‌شود و این نشان از قدرت و تکامل آن دارد.

از ویژگی‌های این میل سرور می‌توان به پشتیبانی از پروتکل‌های RFC 2821 SMTP و RFC 2033 LMTP جهت ارسال ، تنظیمات متنوع و کامل ، پشتیبانی قوی ، رمزگذاری ، مسیریابی هوشمند ، قابلیت اتصال به سیستم SMS و اسکن محتوا نام برد.

معرفی Qmail

Qmail یک میل سرور ساده و کم حجم است که بسیار کارآمد می‌باشد. این میل سرور که سال 1998 بر مبنای جایگزینی امن برای SendMail توسعه یافت دارای ویژگی‌های امنیتی گسترده است و آن را یک میل سرور ایمن در مقابل نفوذها کرده است . این میل سرور نیز اپن سورس بوده و بر روی سیستم عامل‌هایی شبه یونیکس و لینوکس قابل نصب می‌باشد . از قابلیت‌های این میل سرور می‌توان به کم حجم بودن ، نصب سریع ، کانفیگ خودکار ، محیط مدیریت برای هر کاربر ، پیش گیری خودکار از حلقه‌های لیستی ، پشتیبانی کامل و تفکیک‌پذیری از گروه‌ها و آدرس‌ها و فایل‌ها نام برد که باعث شده است جزو بهترین میل سرورها باقی بماند.

معرفی Mutt

در سال 1995 یک میل سرور با نام Mutt برای محیط ترمینال یونیکس و شبه لینوکس با نام Mutt منتشر شد. این میل سرور که بیشتری به عنوان یک Agent میل سرور شناخته می‌شود کاربردی کامل و قدرتمند در محیط ترمینال داشته و همین امر باعث متمایز شدن آن با سایر رقبایش باشد.

این میل سرور به واسطه تیم قدرتمند طراحی خود ، بسیار قدرتمند و دارای کانفیگ‌های بسیار کاربردی و جذابی است. قابلیت‌های آن تا حدی کاربران را به خود جذب می‌کند که برای تعریف آن از واژه وحشتناک استفاده می‌کنند.

از سری قابلیت‌های آن می‌توان به پشتیبانی از پروتکل POP3 ، IMAP ، سیستم دلیوری ایمیل ، سیستم تگ کردن ایمیل ، پشتیبانی نرم‌افزاری قدرتمند ، مستندات قوی و کامل ، پشتیبانی از فرمت‌های متنوع MMDF ، mailDir ، MH و Mbox نیز نام برد.

بدین ترتیب به پایان مطلب معرفی 5 میل سرور لینوکس می‌رسیم و امیدواریم از مطالعه این مطلب به نتایج مورد نظر برای انتخاب یک میل سرور مورد نیاز دست پیدا کرده باشید.

در مطالب آتی به نصب و تنظیم هر یک از میل سرورها خواهیم پرداخت تا بیشتر به عمق آنها و ویژگی‌هایشان پی ببرید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

9242
معرفی 5 میل سرور لینوکس
100.001
A
A