ردیت Reddit چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ردیت Reddit چیست و چه کاربردهایی دارد؟
ردیت Reddit چیست و چه کاربردهایی دارد؟
9 ماه پیش

ظهور اینترنت موجب بروز انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی شده است. شبکه‌هایی که کاربران می‌توانند با ایجاد حساب در آن ها، پروفایل‌هایی را برای خود تشکیل داده و عکس ها، فیلم ها، نقطه نظرات و دیدگاه‌های خودشان را با سایرین به اشتراک بگذارند. اما شاید شما هم به دنبال شبکه اجتماعی باشید که مردم از سراسر دنیا در آن حضور داشته و می‌توانند در خصوص انواع و اقسام موضوعات مختلف با یکدیگر گفتگو کنند. در این صورت، پلتفرم ردیت Reddit دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن هستید.

 

ردیت (Reddit) چیست؟

ردیت Reddit به زبان ساده، پلتفرمی است که به تمامی کاربران این اجازه را می‌دهد تا به سادگی و بدون کوچکترین محدودیتی، دیدگاه‌ها و نظرات خودشان را به صورت متن، ویدئو و یا تصاویر در خصوص موضوعات گوناگون با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در واقع این پلتفرم بیشتر یک تالار گفتگو جهانی است که انجمن‌های بسیار زیادی دارد. از این رو ردیت را می‌توان یک وب سایت و پورتال گفتگوی جمع آوری اخبار اجتماعی آمریکایی (American social news aggregation website and discussion portal) معرفی کرد.

در واقع خدمات شبکه‌های اجتماعی (social networking service)، ساخت یک پلتفرم آنلاین بوده که می‌تواند ایجاد روابط اجتماعی را تسهیل کند (online platform that facilitates the building of social relations). ردیت نیز به کاربران این اجازه را می‌دهد تا در موضوعات گوناگون، مانند تکنولوژی، بازی، فیلم و سریال، آشپزی، ارز دیجیتال و هر چیزی دیگری که فکرش را می‌کنید، با یکدیگر تبادل نظر کنند. همچنین کاربران این شبکه اجتماعی این فرصت را دارند تا به نظرات و مطالب منتشر شده در ردیت، رای بدهند.

نام ردیت در واقع بازی ساده با کلمات Read It است که به Reddit تبدیل شده است. جالب است بدانید که این پلتفرم در سال ۲۰۱۸ چیزی در حدود ۳۳۰ میلیون کاربر فعال در حوزه‌های مختلف داشته است.

 

ردیتور به چه کسی گفته می‌شود؟

به تمامی افرادی که در پلتفرم Reddit حضور داشته و در آن فعالیت می‌کنند، ردیتور گفته می‌شود. یک ردیتور می‌تواند در خصوص موضوعات مختلف بحث کرده و با دیگران تبادل نظر کند و یا اینکه می‌تواند تنها به یک موضوع خاص بپردازد. همچنین ردیتورها این اجازه را دارند تا در پاسخ به سوالات و یا نظرات دیگران، عکس و یا نوشته‌های جذاب ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که برای ردیتور شدن و فعالیت کردن در این تالار گفتگو، نیاز است تا در ابتدا به خوبی با قوانین و ساختار آن آشنا شوید.

حساب‌های کاربری در ردیتور با «/u» آغاز می‌شوند. از این رو نام کاربری شما بدین صورت نمایش داده می‌شود: «u/Profile Name». ردیتورها می‌توانند به محتواها و مطالبی که به مذاق آن‌ها خوش می‌آید، رای مثبت یا (Upvotes) داده و به محتواهایی که نپسندیدند، رای منفی یا (Downvotes) بدهند. در کنار هر نظر، دو فلش، یکی رو به بالا و یکی رو به پایین وجود دارد.

برای دادن رای مثبت، کافی است تا فلش بالا و برای دادن رای منفی، لازم است تا فلش رو به پایین را فشار دهید. دریافت هرچه بیشتر رای مثبت، در دیده شدن مطالب و محتواهای یک ردیتور تاثیر بسیار زیادی دارد. از این رو اگر می‌خواهید به یک ردیتور حرفه‌ای بدل شوید، لازم است تا محتوایی باکیفیت‌تر و جذاب‌تر از سایرین منتشر کنید.

 ردیت (Reddit) چیست؟

یادگیری برخی از اصطلاحات رایج ردیت

در صورتی که شما هم کم کم از این تالار گفتگو خوشتان آمده باشد و بخواهید در آن فعالیت کنید، اول از همه لازم است تا با اصطلاحات و کلمات پرکاربرد این شبکه آشنا شوید. شاید در نگاه اول وجود این همه اصطلاح مختلف، شما را گیج کند، اما به مرور زمان متوجه می‌شوید که این اصطلاحات تا چه اندازه کاربردی هستند. برخی از مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • AMA

اصطلاح AMA در واقع مخفف شده عبارت Ask Me Anything یا «هرچیزی از من بپرسید» است. کاربری که از این اصطلاح استفاده می‌کند، قصد دارد تا به تمامی سوالات و ابهامات سایر کاربران پاسخ دهد.

  • ELI5

این اصطلاح نیز مخفف شده عبارت Explain Like I’m ۵ به معنای آن است که «به گونه‌ای به من توضیح بده که انگار من ۵ سالم است!» در واقع کاربرانی که از این اصطلاح استفاده می‌کنند، از سایر ردیتورها درخواست می‌کنند تا مسائل را به ساده‌ترین شکل ممکن برای آن‌ها تشریح کنند.

  • TL; DR

این اصطلاح نیز مخفف عبارات Too Long؛ Didn’t Read به معنای «زیاد طولانی بود؛ نخواندم» است. در صورتی که یک پست زیادی طولانی بوده و کاربران آن را دوست نداشته باشند، از این اصطلاح استفاده می‌شود.

  • TIL

مخفف عبارت Today I Learned بوده و به معنی «من امروز یاد گرفتم» است.

  • OP

این اصطلاح مخفف عبارت Original Poster بوده که جهت نشان دادن پوستر اصلی پست‌های منتشر شده استفاده می‌شود.

  • Hot

به آن دسته از پست‌هایی که محبوبیت زیاد به دست آورده اند، گفته می‌شوند.

  • New

به آن دسته از پست‌هایی که به تازگی منتشر شده اند، گفته می‌شود.

  • Controversial

به آن دسته از پست‌هایی که به صورت مساوی رای مثبت و منفی گرفته اند، گفته می‌شود.

  • Top

به پست‌های محبوب در هر ساب ردیت گفته می‌شود.

  • Rising

به پست‌هایی که هم اکنون نظرات و رای¬های مثبت زیادی را به دست آورده اند، گفته می‌شود.

 

ساب ردیت subreddit چیست؟

حال که خوبی با مفهوم تالار گفتگو Reddit آشنا شدید، شاید بخواهید بدانید که منظور از ساب ردیت چیست؟! در واقع ساب ردیت زیرتالارهایی بوده که در آن، تنها در خصوص موضوعات به خصوصی صحبت می‌شود. به بیان دیگر، به انجمن‌هایی که در خصوص یک موضوع یا تاپیک منحصر به فرد صحبت می‌کنند، ساب ردیت می‌گویند. به یاد داشته باشید که این ساب ردیت‌ها خود به دو دسته ساب ردیت عمومی و ساب ردیت خصوصی تقسیم می‌شوند.

ورود به ساب ردیت‌های عمومی برای همه رایگان و آزاد است، اما برای دسترسی پیدا کردن به ساب ردیت‌های خصوصی، باید اجازه ادمین را بگیرید. هر کدام از ساب ردیت‌ها می‌توانند مقررات، قوانین، پست‌ها و همچنین اعضای خاص خودشان را داشته باشند. در صورتی که در حوزه مورد نظر شما، ساب ردیتی وجود نداشته باشد، شما می‌توانید خودتان دست به اقدام زده و یک ساب ردیت، ایجاد کنید.

 

کارما در ساب ردیت چیست؟

اما برخی از افردی که در پلتفرم ردیت فعالیت کرده اند، با مفهوم دیگری به نام "کارما" مواجه شده‌اند. کارما در واقع امتیازی است که از سوی ردیت بعد از انجام فعالیت در این وب سایت دریافت می‌کنید. به بیان دیگر، پس از گذشت مدت زمانی از حضور و فعالیت شما در Reddit، در پروفایل خود، یک جفت عدد نمایان می‌شود. این اعداد که دقیقا در بالای سمت راست پروفایل شما قرار گرفته اند، نشان دهنده کارما است. کاربران و ردیتورها این شانس را دارند تا بعد از انتشار مطالب و کامنت‌های خود، کارما دریافت کنند.

در صورتی که مطالب منتشر شده شما، رای¬های مثبتی را دریافت کند، امتیاز کارمای شما افزایش پیدا می‌کند. اما به یاد داشته باشید که در صورت کسب رای منفی، عدد کارما کاهش پیدا می‌کند. در واقع کارما، یک اعتبار درون شبکه‌ای بوده که خارج از این پلتفرم، هیچ ارزشی ندارد. با این وجود، می‌تواند نشان دهنده میزان فعالیت ردیتور و یا اعتبار نوشته‌ها و مطالب منتشر شده آن باشد.

 چگونه می‌توان در ردیت Reddit فعالیت کرد؟

چگونه می‌توان در ردیت Reddit فعالیت کرد؟

برای شروع فعالیت در ردیت و افتتاح حساب در آن، شما می‌توانید به وب سایت ردیت مراجعه کرده و یا از اپلیکیشن آن استفاده کنید. جهت استفاده از اپلیکیشن، نیاز است تا آن دست به دانلود ردیت از منابع معتبر و شناخته شده بزنید. بعد از ورود به ردیت، کافی است تا از قسمت بالا سمت راست، روی گزینه sign up کلیک کرده تا به فرایند افتتاح حساب ردیت، هدایت شوید.

در صفحه جدید، از شما خواسته می‌شود تا ایمیل خود را وارد کرده و یک نام کاربری و پسورد انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که یکی از دلایل محبوبیت ردیت، ناشناس بودن کاربران آن است. از این رو هیچ اجباری وجود ندارد که شما از نام و نام خانوادگی خود به عنوان نام کاربری استفاده کنید. همچنین شما شانس این را دارید تا از حساب‌های مختلف، برای اهداف متنوع استفاده کنید. برای مثال، از یک حساب برای شرکت در ساب ردیت تکنولوژی و از حساب دیگر برای حضور در ساب ردیت فیلم و سریال بهره ببرید.

بسیاری از کاربران از رابط کاربری این شبکه اجتماعی شکایت دارند. از این رو ممکن است در ابتدا همه چیز برای شما گنگ و نامفهوم به نظر برسد. اما جای نگرانی نیست. با کمی کندوکاو و جستجو، می‌توانید به سادگی کار با ردیت را یاد بگیرید. بعد از تایید حساب و لاگین شدن به آن، به صفحه‌ای پست‌های محبوب هدایت می‌شوید. در صورتی که می‌خواهید اولین پست خود را انتشار دهید، می‌توانید از قسمت سمت راست، روی گزینه Create Post کلیک کرده و پست خودتان را ایجاد کنید.

 

احتمال بن شدن در ردیت

همانطور که پیش از این نیز عنوان کرده بودیم، ردیت و هر ساب ردیت برای خود دارای قوانین و مقررات خاصی است. در صورتی که ردیتور و یا کاربری از این قوانین تخطی کرده و یا با واکنش‌های منفی سایر ردیتورها روبرو شود، امکان بن شدن و مسدود شدن حساب او در آن ساب ردیت وجود دارد. به خصوص اگر خود مدیر ساب ردیت، متوجه رعایت نکردن قوانین و مقررات توسط کاربر شود. در صورتی که شما در یک ساب ردیت بن شوید، دیگر امکان ارسال پست، خواندن و مشاهده پست‌های سایر افراد در ساب ردیت را نخواهید داشت.

در این صورت، شما به صفحه اصلی ردیت هدایت خواهید شد. در صورتی که مدیر یک ساب ردیت، شما را بن کند، امکان بازگشت شما وجود ندارد. مگر این که راهی پیدا کرده تا با مدیر ساب ردیت مذاکره کرده و از او درخواست کنید تا شما را از لیست افراد بن شده، بیرون بیاورد. با این حال، مدیران ساب ردیت‌ها معمولا افراد بسیار سخت گیری بوده و از سوی دیگر، هیچ قانون مشخص و معینی برای این کار وجود ندارد.

 

نسخه پولی یا پریمیوم ردیت

باید اشاره داشت که پلتفرم ردیت Reddit یک پلتفرم کاملا رایگان برای همه است. با این وجود، یک نسخه پولی یا پریمیوم وجود داشته که به آن ردیت گولد می‌گویند. برای دریافت نسخه پریمیوم ردیت، نیاز است تا کاربران مبلغ ۱۰ دلار به صورت ماهیانه و یا ۱۰۰ دلار به صورت سالیانه پرداخت کنند. در این صورت، به کاربر دارای اکانت پریمیوم تبدیل می‌شوند. این کاربران می‌توانند از امکانات بیشتری در مقایسه با سایر کاربران بهره‌مند شوند. برای مثال، در صورتی که قابلیت جدیدی به این پلتفرم اضافه شود، در ابتدا در اختیار کاربران پریمیوم قرار گرفته تا از آن استفاده کرده و نظرات و انتقادات خودشان را بروز دهند.

 

دریافت ارز دیجیتال ردیت

پس از آن که دنیای کریپتو کارنسی‌ها و فعالیت در رمز ارزها محبوبیت زیادی را در بین کاربران پیدا کرد، توسعه دهندگان ردیت نیز دست روی دست نگذاشته و از این فرصت استفاده کردند. آن‌ها در ۲۱ آوریل سال ۲۰۲۱ به صورت رسمی اعلام کردند که کاربران و ردیتورهایی که در Reddit فعالیت دارند، از این پس می‌توانند کارمای به دست آمده خودشان را به ارز دیجیتال ردیت با نام ERC-20 تبدیل کنند. این ارز دیجیتال بر بستر فناوری بلاک چین بوده و کاربران می‌توانند با انتشار پست‌ها و مطالب جذاب مختلف، این ارز دیجیتال را دریافت کنند.

از مهمترین مزایای به دست آوردن ارز دیجیتال ردیت، می‌توان به امکان خرید عضویت و همچنین رای دهید در برخی از نظرسنجی‌های حساس و مهم اشاره کرد. کاربران این پلتفرم ۶ ماه فرصت داشته تا کارمای به دست آمده را برداشت کرده و از آن برای تهیه ERC-20 استفاده کنند. البته برای انجام این کار، نیاز است تا کاربران یک کیف پول ارز دیجیتال که در بستر بلاک چین اتریوم عرضه شده است، ایجاد کرده و با قرار دادن آدرس عمومی و همچنین کلید خصوصی خود، ارز دیجیتال ردیت را دریافت کنند.

 

سوالات متداول

  • ردیت چیست؟

ردیت در واقع یک تالار گفتگو جهانی بوده که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا در خصوص موضوعات مختلف به بحث و گفتگو و تبادل نظر بپردازند.

  • ردیتور به چه کسی گفته می‌شود؟

به تمامی افرادی که در پلتفرم ردیت عضو شده و فعالیت می‌کنند، ردیتور می‌گویند.

  • ساب ردیت چیست؟

به خرده اجتماع‌هایی در ردیت که تنها در خصوص یک موضوع خاص صحبت می‌کنند، ساب ردیت می‌گویند.

  • کارما چیست؟

کارما در واقع امتیازی است که کاربران با انتشار پست‌ها و محتواهای خود در ردیت دریافت می‌کنند. با کسب رای مثبت، امتیاز کارما افزایش پیدا کرده و با کسب رای منفی این امتیاز کم می‌شود.

  • آیا من می‌توانم ساب ردیت خود را ایجاد کنم؟

بله؛ شما این فرصت را دارید تا به سادگی ساب ردیت خود را ایجاد کرده و مدیر آن باشید.

  • آیا امکان ارسال ویدئو و عکس در ردیت وجود دارد؟

بله، شبکه اجتماعی ردیت به شما این اجازه را می‌دهد تا در کنار کامنت و نظر، عکس و ویدئو را نیز به اشتراک بگذارید.

  • آیا لزومی دارد تا با نام و نام خانوادگی خود در ردیت ثبت نام کنیم؟

خیر؛ شما می‌توانید هر نامی را برای نام کاربری حساب ردیت خود انتخاب کنید.

  • آیا اپلیکیشن ردیت برای موبایل نیز وجود دارد؟

بله؛ اپلیکیشن ردیت هم برای نسخه اندروید و هم برای نسخه ios وجود دارد.

دریا بهرامی- نویسنده

718
A
A