معرفی موتور جستجوی Ask

معرفی موتور جستجوی Ask
معرفی موتور جستجوی Ask
2 ماه پیش

Ask.com یک موتور جستجو است که به‌علت نوآوری در فناوری جستجو و طراحی خود شهرت دارد. اسک دات کام مانند هر موتور جستجوی دیگر اطلاعات لازم را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید در این سایت سوال‌های خود را بپرسید و پاسخ‌های آن را پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با این موتور جستجو بیشتر آشنا کنیم، پس تا انتها همراهمان بمانید.

 

Ask.com چیست؟ 

اسک دات کام یک search engine اینترنتی است که از آن می‌توانید برای پیدا کردن صفحات وب مورد نظرتان استفاده کنید. این موتور جستجو بر اساس کلمات کلیدی نتایج را به شما نشان می‌دهد و طی چند مرحله می‌توانید سایت خود را نیز در آن تایید کنید. اگر صاحب یک سایت هستید، سایت خود را باید در موتورهای جستجوی مهمی مانند Ask.com ایندکس کنید و رتبه آن را افزایش دهید. 

 

تاریخچه

Ask.com یک موتور جستجوی تحت وب برای جواب دادن به سوال‌های کاربران است که «گرت گرونر» و «دیوید وارتن» آن را در سال 1996 بنیان‌گذاری کردند. این موتور جستجو در سال 1996 تحت عنوان Ask Jeeves (از جیوز بپرسید) راه افتاد. هدف طراحان آن ایجاد موتور جستجویی بود که کاربران را به وجد آورد و آن‌ها بتوانند به‌جای استفاده از کلمات کلیدی، سوال‌هایشان را به زبان طبیعی خود بپرسند.

شخصیت جیوز خدمتکاری بود که از شخصیت محبوب سری کتا‌ب‌های جیوز و ووستر الهام گرفته شده بود. در سال 2006، این شخصیت کنار گذاشته شد و اسم سایت این موتور جستجو به ask.com تغییر نام داد. این شرکت در طول سال‌های اولیه خود سریعا رشد کرد. بنابراین عرضه سهام اولیه آن در بازار بورس سهام نزدک در سال 1999 انجام شد. 

در همان زمان، Ask دو شرکت را خریداری کرد. هدف این بود که کاربران اسک دات کام بتوانند محتوای مرتبط‌تر با نیاز خود را پیدا کنند. اولین شرکت خریداری شده Direct Hit Technologies نام داشت، یک شرکت نرم‌افزاری برای مرتب کردن اطلاعات آنلاین.

Ask.com چیست؟ 

شرکت دوم Teoma Technologies بود که از یک الگوریتم برای مرتب کردن نتایج جستجو طبق مرتبط بودن با نیاز کاربر، استفاده می‌کرد. در 21 مارس 2005، برگ دیگری از کتاب تاریخ Ask.com ورق خورد. بازار بورس سهام این شرکت را حذف کرد و شرکت InterActiveCorp (IAC) اسک دات کام را به قیمت 1.85 میلیارد دلار خرید. 

IAC فورا تغییرات را شروع کرد و سپتامبر آن سال، شخصیت جیوز را حذف کرد. در تبلیغات آینده، سایت این موتور جستجو دیگر AskJeeves.com نام نداشت، بلکه آن را به اسم Ask.com معرفی کردند.

در ژوئن سال بعد، اتفاق بزرگ بعدی برای این موتور جستجو رخ داد. در این زمان قابلیت Ask3D راه افتاد که نحوه عمل این موتور جستجو را تغییر داد. کاربران زمان استفاده از این موتور جستجو به کمک این قابلیت می‌توانستند تمام محتوای مرتبط را روی یک صفحه ببینند. به‌عنوان مثال زمان جستجو برای یک کسب‌وکار، یک نقشه را هم مشاهده می‌کردند.

همچنین اگر کاربر نام یک هنرمند را جستجو می‌کرد، می‌توانست اطلاعات خرید آثار او یا ویدئو کلیپ‌هایش را نیز مشاهده کند. علاوه بر این، در کنار هر نتیجه جستجو یک دوربین هم اضافه شد. کاربران به کمک این دوربین می‌توانستند بدون باز کردن یک سایت، پیش‌نمایشی از محتویات داخل آن ببینند. 

شرکت InterActiveCorp در سال 2008، سایت‌های گروه Lexico Publishing را به زیر مجموعه خود اضافه کرد. این سایت‌ها شامل سایت‌های محبوب reference.com، thesaurus.com و dictionary.com می‌شدند. علاوه‌بر این، تنوع اطلاعاتی که اسک دات کام می‌توانست در نتایج خود نشان دهد، افزایش یافت.

در سال 2010، اسک با افتتاح http://answers.ask.com، تمرکز خود را روی یک سایت پرسش و پاسخ  گذاشت و چندی بعد اپلیکیشن آیفون این موتور جستجو نیز طراحی شد. این سایت مانند سایت‌های محبوبی مانند Yahoo Answers به کاربران اجازه می‌دهد سوال‌های خود را بپرسند و برای آن جواب‌های لازم را پیدا کنند. با آن‌که محبوبیت این سایت در حد سرویس یاهو نبود، اما نفسی تازه به یک شرکت خسته بخشید. 

 

مقایسه اسک دات کام با گوگل

اگر بخواهید Ask.com را با گوگل مقایسه کنید، فورا متوجه چند تغییر خواهید شد. یکی از تغییرات بارز این است که Ask.com تبلیغات را در صفحه اصلی خود قرار می‌دهد، برخلاف گوگل که موقعیت تبلیغات در یک صفحه جداگانه و سمت راست است. بنابراین زمانی که در Ask.com یک سوال می‌پرسید، صفحه سمت راست گاهی در خود گزینه‌های جستجوی پیشرفته دارد.  

از طرف دیگر، این موتور جستجو در بالای صفحه اصلی خود گزینه‌ای به اسم «پاسخ‌های هوشمند» دارد. کاربران به کمک این قابلیت می‌توانند اطلاعات مفید را فوری‌تر مشاهده کنند. 

موتور جستجوی Ask

چه تفاوتی بین اسک دات کام و گوگل وجود دارد؟

به‌طور کلی، فناوری Ask.com نگاهی متفاوت به وب دارد. در حالی‌که الگوریتم پیج رنک گوگل، نتایج جستجو را بر اساس محبوبیت رتبه‌بندی می‌کند، اسک ویژگی به اسم ExpertRank دارد. ExpertRank در واقع یک الگوریتم جستجوی خودکارشده است. اما علاوه‌بر آن، نتایج با استفاده از جوامع موضوعی و توابع ویراستاری مرتب می‌شوند تا کاربران پاسخ‌هایی تحت عنوان «پاسخ‌های هوشمند» ببینند.

با آن‌که اسک دات کام فرمول الگوریتم ExpertRank و نحوه عمل آن را فاش نمی‌کند اما می‌گوید که برترین نتایج در جستجو طبق تخصص تشخیص داده می‌شوند نه محبوبیت. 

 

آشنایی با پاسخ‌های هوشمند در اسک دات کام

ابتدا باید بگوییم این پاسخ‌ها در هر صفحه نتایج جستجو ظاهر نمی‌شوند. به‌عنوان مثال جستجوی نویسنده‌ای به نام «Richard MacManus»، فید RSS را در بالای صفحه نشان می‌دهد به جای یک پاسخ هوشمند. تیم اسک می‌گوید که پاسخ‌های هوشمند یادآوری از امکان جستجو به زبان طبیعی در این موتور جستجو در گذشته‌اند.

همان‌طور که در بالا گفتیم Ask Jeeves به‌عنوان یک موتور جستجو شروع به فعالیت کرد که کاربران در آن به زبان طبیعی می‌توانستند سوال بپرسند. به‌عنوان مثال «وب 2.0 کوفتی چیست؟» و پاسخی برای آن دریافت کنند.  

پاسخ هوشمند، ادامه همان فلسفه با فراهم کردن یک پاسخ زبان طبیعی برای عبارتی است که کاربر جستجو می‌کند. این موتور جستجو با ترکیب استخراج خودکار داده و ویرایش انسانی، پاسخ را به کاربر نشان می‌دهد. اما ویراستارهای انسانی به‌صورت فیزیکی پاسخ‌ها را نمی‌نویسند، بلکه نقش فیلتر و تجمیع‌کننده را دارند. در حال حاضر بیش از 20 درصد تمام اصطلاحات جستجویی Ask.com و صدها دسته‌بندی، یک پاسخ هوشمند دارند. 

 

چطور سایت خود را در Ask.com ثبت کنید

برای ثبت سایت خود در اس دات کام، باید سایت مپ سایت خود را به فرمت XML روی وب سرورتان بارگذاری کرده باشید. شما می‌توانید URL این سایت مپ را مستقیما در این موتور جستجو ثبت کنید. مراحل زیر را طی کنید:

1) یک ویرایشگر متن را روی کامپیوتر خود باز کرده و URL ثبت زیر را در آن پیست کنید: 

http://submissions.ask.com/ping?sitemap=http%3A//www.URL.com/sitemap.xml

2) عبارت www.URL.com/sitemap.xml را با آدرس سایت مپ سایت خود جایگزین کنید. در ابتدای URL خود عبارت‌های http یا https را قرار ندهید. سایت مپ شما باید به فرمت XML باشد.

3) مرورگر وب خود را باز کرده و سپس آدرس کامل URL ثبت بالا را کپی و در آن پیست کنید. سپس کلید اینتر را فشار دهید. سایت Ask.com در مرورگرتان یک پیام تایید را به شما نشان خواهد داد.

 

سخن نهایی

اسک دات کام یکی از موتورهای جستجوی کاربردی اینترنت است که فعالیت خود را از سال 1996 آغاز کرد. این سایت به کاربران کمک می‌کند با تایپ موضوعی که می‌خواهند، صفحات وب موردنظرشان را پیدا کنند. چیزی که ask.com را از سایر موتورهای جستجو متمایز می‌کند است که جستجوگران می‌توانند پیش از کلیک روی لینک یک سایت، پیش‌نمایشی از محتویات داخلی آن ببینند. در مقاله بالا این موتور جستجو را معرفی کردیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

سوالات متداول

Ask.com چیست؟

اسک دات کام موتور جستجویی است که در سال 1996 شکل گرفت. این وب‌سایت به کاربران کمک می‌کند با تایپ موضوعی که می‌خواهند، صفحات وبی را که دنبال آن می‌گردند پیدا کنند.

آیا اسک دات کام یک مرورگر اینترنتی است؟

نوار ابزار اسک یک موتور جستجوی وب و تولبار است که از طریق برنامه‌های رایگان مانند جاوا یا آپدیت ادوبی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

مزیت استفاده از موتور جستجوی اسک چیست؟

شما می‌توانید در این موتور جستجو هر سوالی که دوست دارید بپرسید و پاسخ آن را پیدا کنید. 

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

899
A
A