بیوگرافی چیست؟ در بیوگرافی فارسی و انگلیسی چه نکاتی باید دقت کرد

بیوگرافی چیست؟ در بیوگرافی فارسی و انگلیسی چه نکاتی باید دقت کرد
بیوگرافی چیست؟ در بیوگرافی فارسی و انگلیسی چه نکاتی باید دقت کرد
3 ماه پیش

برای آشنایی با انسان‌های جدید لازم است تا بتوانیم خودمان را به شکلی صحیح و کاربردی معرفی کنیم. بیوگرافی وظیفه چنین کاری را برعهده دارد. تفاوتی ندارد که در فضای آنلاین فعالیت می‌کنیم یا محیط واقعی، در هر صورت باید بتوانیم خودمان را به دیگران معرفی کنیم. اگر در یک ایونت کاری حضور داریم، ذکر نام و تخصص اهمیت دارد. به چنین معرفی کوتاه یا بلندی زندگی‌نامه یا سرگذشت نامه می‌گویند.

Biography برای نوشته شدن نیاز به اصول، نحوه و شرایط خاص دارد. در صورتی که بتوانید بیوگرافی را به شکلی صحیح و کاربردی بنویسید، در نهایت می‌توانید تاثیر خود را روی مخاطب بگذارید. برای اینکه با سرگذشت نامه به طور کامل آشنا شوید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

بیوگرافی چیست؟

فعالیت در فضای آنلاین و آفلاین همیشه نیازمند این است که بتوانیم خود را به خوبی به دیگران معرفی کنیم. معرفی کردن خود در فضای حرفه‌ای به معنای این است که به دیگران نشان دهیم چه کسی هستیم، چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی داریم. این کار را معمولا برای برندینگ، جذب مخاطب، گرفتن یک موقعیت شغلی یا آشنایی انجام می‌دهیم.

در گذشته که فضای آنلاینی وجود نداشت، بیوگرافی بیشتر به معنای زندگی‌نامه بود. در زندگی‌نامه (account of a person’s life) درباره دستاورد‌ها، فعالیت‌ها، شرایط زندگی و تجربیات صحبت می‌شود. احتمالا اگر به یک کتابفروشی سر زده باشید، کتاب‌های بیوگرافی درباره شخصیت‌های مهم تاریخ به چشمتان خورده باشد.

حالا در دنیای فعلی که هر فردی امکان فعالیت در فضای وب را دارد، شکل و کاربرد سرگذشت نامه تا حدی تغییر کرده است. معمولا بیوگرافی به دو صورت مختلف در دنیای آنلاین نوشته می‌شود. در یک حالت، محتوای بسیار کوتاهی بوده که معمولا در قسمت بیوی حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. در حالت بعدی هم این محتوا طولانی‌تر و مفصل‌تر بوده و در وب‌سایت و وبلاگ‌های شخصی قرار می‌گیرد.

بیوگرافی چیست؟

هدف از نگارش زندگی‌نامه چیست؟

نگارش زندگی‌نامه اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. اگر قرار است درباره یک شخصیت مهم در تاریخ، علم یا هر حوزه دیگری صحبت کنیم، هدف ما معرفی این فرد و تاثیر او است. به عنوان مثال شخصیتی مانند اپنهایمر در تولید بمب اتم، پایان دادن به جنگ جهانی دوم و حتی تهدیدهای نظامی فعلی در دنیا بسیار موثر بوده است. بنابراین اطلاع داشتن از شخصیت، دستاوردها و فعالیت‌های وی می‌تواند گره‌های ذهنی ما را در برابر بسیاری از مشکلات باز کند.

این در حالی است که هدف از نگارش biography برای آدم‌های معمولی مثل همه ما، بیشتر معرفی خود برای یک موقعیت خاص است. تصور کنید قرار است یک بیزینس با محوریت آموزش برنامه‌نویسی راه‌اندازی کنید. برای اینکه دیگران به شما و کلاس‌های آموزشی اعتماد کنند، نیاز دارید تا خود را به خوبی معرفی کنید. بنابراین در قدم‌های اولیه باید یک بیوگرافی مناسب از خودتان، پیشینه تحصیلی و کاری، هدف از آموزش و موارد این چنینی تهیه کنید. حالا این محتوا می‌تواند به شکل‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی شما بارگذاری شود.

با همه این موارد، هدف اصلی و مهم از نگارش سرگذشت‌ نامه این است که خودمان را به شکلی جامع، کامل، صحیح و اصولی به دیگران معرفی کنیم. تنها در این صورت بوده که می‌توانیم به موقعیت‌های دلخواه خود دست پیدا کنیم. این موقعیت دلخواه می‌تواند پوزیشن کاری، تحصیلی، مهاجرتی، سرمایه‌گذاری یا هر مورد دیگری باشد.

 

تفاوت biography کوتاه و بلند

اگر قبل از انجام هر کار به قصد و هدفی که دارید فکر کنید، شیوه و بهترین روش انجام آن را متوجه خواهید شد. در نگارش یک سرگذشت نامه نیز باید دقت کرده که قرار است در چه فضایی استفاده شده و چه افرادی قصد مطالعه آن را دارند. گاهی قرار است زندگی‌نامه یک فرد بزرگ از شروع زندگی تا لحظه مرگ او نوشته شده تا یک یادواره از او باقی بماند و نسل‌های آینده بیشتر از قبل با دیدگاه‌های ان شخص آشنا شوند.

از طرفی یک بیوگرافی کوتاه نیز برای زمانی که تنها یک برهه زمانی یا یک دستاورد خاص از یک نفر مد نظر است، نوشته می‌شود. در حال حاضر با وجود گستردگی اینترنت، بیشترین حجم biography‌های نگاشته شده جزو دسته کوتاه به حساب آمده و در فضای اینترنت به نمایش گذاشته می‌شود. حتی در برخی شبکه‌های اجتماعی شاهد نوعی میکرو بیوگرافی هستیم که در چند جمله، افراد شخصیت خود و دستاوردهای زندگی خودشان را قرار می‌دهند.

 

آشنایی با انواع سبک‌های بیوگرافی

زندگی‌نامه یا biography انواع مختلفی دارد که براساس نوع نویسنده تقسیم بندی می‌شود. به صورت کلی دو گروه بیوگرافی وجود دارد:

·        یک فرد درباره خود و زندگیش می‌نویسد

·        افراد دیگر درباره یک شخص ثالث نگارش می‌کنند

هنگامی که فردی درباره خود مطلبی را به رشته تحریر درمی‌آورد به آن، اتوبیوگرافی می‌گویند. به عنوان مثال کتاب منم ملاله، داستان زندگی ملاله یوسف زی از زبان خودش است. در این کتاب درباره شرایط زندگی، حوادثی مانند تیر خوردن به سر و تلاش‌هایش برای حقوق زنان صحبت می‌کند.

این در حالی بوده که اگر نویسنده درباره یک شخصیت ثالث مثلا چنگیزخان کتاب بنویسد، به آن بیوگرافی می‌گویند. اغلب برای نوشتن هریک از این محتواهای سرگذشت نامه لازم است تا نویسنده دید کاملی نسبت به فرد مورد نظر خود داشته باشد.

نوع دیگری از زندگی‌نامه هم وجود دارد که به آن خاطره نویسی می‌گویند. این مورد آخر در حال حاضر و در شبکه‌های اجتماعی هم محبوبیت زیادی دارد. افراد تلاش می‌کنند تا از تجربیات و خاطرات دوره‌های مختلف زندگی خود به شکل نوشتاری یا ویدیویی محتوا تهیه کنند.

آشنایی با انواع سبک‌های بیوگرافی

چگونه بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم؟

برای نوشتن یک بیوگرافی حرفه‌ای در فضای آنلاین یا آفلاین لازم است اصول مهمی را رعایت کنید. یک تفاوت عمده‌ای که بین نگارش biography در دنیای دیجیتال و به صورت کتاب وجود دارد، این است که مردم معمولا در دنیای آنلاین حوصله چندانی ندارند. پس باید مهم‌ترین اطلاعات را به شکلی خلاصه، مفید و کاربردی در اختیار آن‌ها قرار دهید.

 

معرفی کامل و صحیح خود

هرجایی که قرار است درباره خود صحبت کنید، باید ابتدا خود را معرفی کنید. معرفی با نام و نام خانوادگی، لقب در صورتی که اهمیت زیادی دارد و جایگاه است. البته ذکر جایگاه برای مواقعی بوده که تخصص اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال کنفرانسی با حضور پزشکان متخصص در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود. هنگامی که قرار است دو پزشک برای اولین‌بار با هم ملاقات کنند لازم است تا همراه با اسم، تخصص خود را عنوان کنند. مثلا محمدی هستم، متخصص اطفال. همین مساله در نگارش زندگی‌نامه نیز اهمیت دارد. اگر جایگاه و تخصص فرد اهمیت دارد باید در همان ابتدا به آن اشاره شود.

 

معرفی برند شخصی یا نام تجاری

در قدم دوم باید بیو شامل حوزه تخصصی و حرفه‌ای فرد باشد. اگر صاحب بیزینس هستید، می‌توانید نام برند به همراه آدرس صفحه یا سایت را ذکر کنید. اگر کارمند یا فریلنسر هستید، در چند جمله فعالیت خود را به شکل مفید توضیح دهید. اگر درباره دستاوردهای حرفه‌ای خود با تواضع زیادی صحبت کنید، کسی شما را جدی نمی‌گیرد. برای این‌که جدی گرفته شوید، لازم است تا به شکل جدی و با اعتماد به نفس خود را معرفی کنید. اگر قرار است سرگذشت نامه فرد دیگری را بنویسید هم این نکته حیاتی است.

 

اشاره به نقش و دستاوردهای حرفه‌ای

هنگامی که فرصت کافی برای بیان اطلاعات دارید، لازم است تا به نقش خود به شکل حرفه‌ای بپردازید. اگر دستاوردها و نقاط عطف مهمی در زندگی دارید، باید زمانی را به بیان آن‌ها اختصاص دهید. البته سعی کنید هرگز این توضیحات به شکل تعریف اضافه از خود تبدیل نشوند. بلکه به شکلی کاملا متعادل اما با ذکر نقاط عطف باید بیان شوند.

 

صحبت درباره احساسات، ارزش‌ها و علایق

دیگران علاقه دارند تا درباره احساسات، علایق و ارزش‌های شما اطلاعات داشته باشند. بنابراین اگر قصد نوشتن biography را دارید، لازم است تا درباره این بخش‌های احساسی هم صحبت کنید. همچنین این احساسات را به شکلی به تصمیم‌های تخصصی و حرفه‌ای خود گره بزنید. در این صورت بوده که مخاطب هنگام مطالعه، می‌تواند شما را به شکل انسان کاملی ببیند که هم عواطف دارد و هم زندگی حرفه‌ای و شما شبیه یک شخصیت تک بعدی نخواهید بود.

 

ارائه راه‌های ارتباطی

در فضای آنلاین باید راه‌های ارتباطی با خود را در بیوگرافی مشخص کنید. تفاوتی هم ندارد که این بیوگرافی کوتاه بوده یا بلند، باید در هر صورت در آن به راه‌های ارتباطی مانند شماره تماس، ایمیل، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و هر فضایی که دیگران می‌توانند با شما در ارتباط باشند؛ اشاره کنید.

 

آیا بیوگرافی همان اتوبیوگرافی است؟

با اینکه از نام اتوبیوگرافی مشخص است، اما هنوز هم عده بسیاری آن را به درستی نمی‌شناسند. بیوگرافی به مشخصات و اطلاعاتی گفته می‌شود که دیگران درباره یک فرد می‌نویسند. اتوبیوگرافی اما شامل اطلاعات و نوشته‌های یک شخص درباره خودش است. یک نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که گاهی افراد در این باره به اشتباه می‌افتند. هنگامی که ما درباره خودمان در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت اطلاعاتی را می‌نویسیم در حال اتوبیوگرافی هستیم. با این حال به دلیل سهولت در تلفظ یا شاید هم به اشتباه همه به آن بیوگرافی می‌گویند. بنابراین در صورتی که قرار است فردی درباره خود مطلبی را بنویسد به آن اتو بیوگرافی و در صورتی که قرار است شخص دیگری آن را به رشته تحریر دربیاورد بیوگرافی یا زندگی‌نامه می‌گویند.

 

نکات مهم هنگام نگارش بیوگرافی فارسی و انگلیسی

نگارش یک biography مناسب نیاز به رعایت برخی اصول داشته که در قسمت‌های قبلی آن‌ها را بررسی کردیم. در ادامه می‌خواهیم برخی نکات تکمیلی را بیان کنیم که در این مسیر می‌توانند به شما کمک بسیار زیادی کنند.

نکات مهم هنگام نگارش بیوگرافی فارسی و انگلیسی

تحقیق و مطالعه

اگر تاکنون سرگذشت نامه ننوشته‌اید، بهتر است ابتدا تحقیق کرده و در حوزه مورد نظر خود چند زندگی‌نامه بخوانید تا متوجه روند نگارش، لحن نویسنده، سرفصل‌های حیاتی و... بشوید. مطالعه کار نویسندگان بزرگ در این مورد بهترین شروعی است که می‌توانید داشته باشید.

مجوز‌ها و حق نگارش اثر

اگر می‌خواهید بیوگرافی خودتان بنویسید که مشکلی نخواهید داشت اما اگر زمانی بخواهید درباره فرد زنده‌ای مطلب بنویسید،‌ قبل از شروع با او صحبت کرده و توافق‌نامه‌ای را تنظیم کنید که به شما حق نگارش این مطلب را بدهد تا در آینده گرفتار مشکلات حقوقی اثر نشوید.

جمع‌آوری اطلاعات

در مرحله جمع کردن اطلاعات در حوزه biography مورد نظر، حتما به اصالت منابع، صحت گفتار و سیر درست وقایع دقت کنید تا بتوان از اثر شما به عنوان یک نبع معتبر نام برد. در صورت عدم توجه به این نکته، دیگر هیچکس به این سرگذشت نامه توجه نخواهد کرد و در دنیای کتاب‌های ناخوانده فراموش می‌شود.

جذابیت نوشته را فراموش نکنید

صرف نوشتن یک‌سری وقایع به دنباله یکدیگر باعث نمی‌شود که خواننده تا آخر مطلب را بخواند. باید در داخل هر متن داستان‌ها، نتیجه‌گیری‌ها و اتفاقاتی را روایت کنید که برای هر فرد تازگی داشته و او را به مطالعه بیشتر تشویق کند.

به طول نوشته دقت کنید

نوشته‌های کوتاه، مانند توضیحات یک پروفایل کاربری مجازی بسیار مختصر و کاربردی است و خواننده در چند ثانیه به یک دید کلی در مورد شما خواهد رسید. اما در برخی موارد نیاز است که بیشتر توضیح داده و جزئیات دقیق‌تری را عنوان کنید. با توجه به فضای نگارش، حوصله خواننده و جذابیت داستان، طول نوشته را تنظیم کنید.

به خواننده هدف بدهید

خواننده باید از مطالعه این زندگی‌نامه اطلاعات مثبتی کسب کند. شما به عنوان نویسنده اثر باید بتوانید به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در بخش‌های اولیه بیوگرافی هدف از نگارش مطلب را بیان کرده و نشان دهید که پس از تمام شدن این biography، خواننده چه چیزی را متوجه خواهد شد.

خط زمانی را فراموش نکنید

یکی از بارزترین خصوصیات یک سرگذشت نامه خوب، حفظ خط زمانی هنگام تعریف وقایع است. همیشه به این اصل وفادار بوده و شرح اتفاقات را دقیقا بر اساس گذر زمان تعریف کنید تا در ذهن مخاطب بهتر جای بگیرد.

وقایع را از نظرات جدا کنید

هیچ اشکالی ندارد که بخواهید افکار و نظرات خود را در زندگی‌نامه وارد کنید اما مطمئن شوید که خواننده متوجه تفاوت آن را وقایع واقعی خواهد شد و اشتباها افکار شما را با رخدادهای دنیای واقعی اشتباه نمی‌گیرد.

راه‌های ارتباطی قرار دهید

بسیاری از خوانندگان علاقه دارند تا پس از مطالعه بیوگرافی شما، ارتباط بیشتری برقرار کرده و یا سوالات خود را بپرسند. اگر دوست دارید با هواداران خود بیشتر آشنا شوید، می‌توانید شماره تماس، ایمیل و یا آدرس شبکه‌های اجتماعی خود را در داخل biography قرار دهید.

 ویراستاری را فراموش نکنید

شاید قلم خوبی داشته باشید و یا حتی دوره‌های نویسندگی گذرانده باشید، اما قطعا یک سرگذشت نامه بلند نیاز به تصحیح، بازخوانی و اصلاحات دارد. هیچکس جز یک ویراستار خوب نمی‌تواند این عملیات را به خوبی برای شما انجام دهد.

 

چطور از بیوگرافی در فضای آنلاین استفاده کنیم؟

قرار دادن biography در فضای آنلاین مزایا و معایب خاص خودش را دارد اما اگر می‌خواهید بهترین استفاده را از آن داشته باشید،‌ بهتر است که از لینک‌دهی به دستاوردها، نمونه‌کارها و همینطور شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. به این طریق مطالعه کنندگان می‌توانند جدا از اطلاعات عمومی که در مورد شما کسب کرده‌اند، موارد موثق دیگری را در حوزه‌های مختلف مشاهده کنند.

می‌توانید شماره تلفن‌ها، آدرس محل کار و یا جایی که معمولا قرارهای دوستانه خود را در آنجا برگزار می‌کنید نیز اضافه کرده تا علاقمندان به شما بتوانند دسترسی بهتری داشته باشند. از طرفی معمولا مخاطبین مجازی رده سنی پایین‌تری داشته و بهتر است از لحن کمتر رسمی در نگارش سرگذشت نامه خود استفاده کنید. با این کار و اضافه کردن لحن شوخ به مطلب، شانس مطالعه زندگی‌نامه را افزایش می‌دهید.

برای فعالیت در حوزه دیجیتال و آنلاین لازم است که در کنار نگارش جذاب یک بیوگرافی، از نظر سئو نیز آن را بهینه کنید تا در موتورهای جستجو نیز یافت شود و متقاضیان بتوانند سریع‌تر پروفایل شما را پیدا کنند.برای این منظور بهتر است از تصاویر با کیفیت استفاده کرده، طول biography را بلندتر در نظر بگیرید و در صورت امکان نام خود یا نام زندگی‌نامه را به عنوان کلمه کلیدی، دفعات بیشتری در طول متن تکرار کنید.

سوالات متداول

چگونه بیوگرافی بنویسیم؟

چگونه بیوگرافی بنویسیم؟

آیا اتوبیوگرافی همان بیوگرافی است؟

اتوبیوگرافی به اطلاعاتی گفته می‌شود که فرد درباره خود نوشته و بیوگرافی به محتوایی می‌گویند که درباره شخص ثالث نوشته می‌شود.

هدف از نگارش بیوگرافی چیست؟

هدف از نگارش بیوگرافی رساندن اطلاعات مهم درباره خودمان یا یک فرد ثالث، به دیگران است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

209
A
A