نصب لاراول در لوکال هاست زمپ

نصب لاراول در لوکال هاست زمپ
نصب لاراول در لوکال هاست زمپ
1 روز پیش

برای اینکه بتوان پروژه‌های بسیار بزرگی را داخل لوکال هاست انجام داد، باید در ابتدا زبان برنامه‌نویسی مدنظر خود را انتخاب کرده و سپس پیش‌نیازهای مربوط به آن‌ را اعمال کنید. برای ساخت یک وب‌سایت و کار روی سرورها باید به زبان PHP مسلط باشید. فریم‌ورک‌های متنوعی مانند لاراول می‌توانند در مسیر ایجاد یک پروژه بسیار بزرگ با PHP به شما کمک کنند. تنها کافی است لاراول را روی لوکال هاست زمپ پیاده‌سازی کنید و پس از آن می‌توانید از تمامی قابلیت‌های کتابخانه لاراول در طراحی‌های خود بهره ببرید. در این مقاله قصد داریم تا به صورت گام‌به‌گام مراحل نصب زمپ، composer و لاراول را به شما آموزش دهیم.

 

فریم ورک لاراول چیست؟

فریم ورک‌ها بسته‌های کدنویسی شده‌ای هستند که شامل انواع کتابخانه‌ها، استانداردها و کدهای از قبل آماده بوده و برای برنامه‌نویسان بستر مناسبی را برای شروع به کار آماده می‌کنند. برای زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف نیز فریم‌ورک‌های متنوعی ساخته شده و هر یک برای هدف خاصی توسعه داده شده‌اند. یکی از معروف‌ترین فریم‌ورک‌ها لاراول است که برای زبان برنامه‌نویسی PHP توسعه داده شده و به صورت منبع‌باز در اختیار برنامه‌نویسان قرار دارد.

زبان ‌برنامه‌نویسی PHP بسیار کامل است و در زمینه‌های متنوعی کاربرد دارد. برای طراحی وب و همین‌طور موارد وابسته به آن، از پی‌اچ‌پی استفاده شده و همچنان برترین زبان در این حوزه است. اگر قصد فعالیت در زمینه سرور، طراحی سایت و یا حتی مدیریت وردپرس را دارید، استفاده از فریم‌ورک لاراول می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

فریم ورک لاراول چیست؟ آشنایی با کاربرد و ویژگی های laravel

آشنایی با لوکال هاست زمپ

برای جلوگیری از اتلاف هزینه هنگام طراحی و ساخت یک وب‌سایت، آن را در محیطی آزمایشی خلق می‌کنند و زمانی که نتیجه مورد نظر قابل تامل بود، با تهیه یک هاست و ایمپورت کردن اطلاعات روی آن، از سایت خود رونمایی خواهند کرد. هارد کامپیوتر حکم هاست را داشته و می‌تواند دقیقا همان کار را انجام دهد با این تفاوت که دیگر افراد نمی‌توانند از سایت شما بازدید کنند.

در این بین نیاز به برنامه‌های کامپیوتری است که حالت شبیه‌ساز هاست را در داخل هارد کامپیوتر ایجاد کنند. یکی از معروف‌ترین برنامه‌ها در این زمینه زمپ یا XAMPP نام دارد. به کمک این برنامه می‌توانید از فریم‌ورک‌هایی مانند لاراول روی کامپیوتر خود استفاده کرده و طراحی‌های لازم را انجام دهید. نصب و راه‌اندازی زمپ بسیار ساده بوده و توسط خود شما قابل انجام است.

زمپ XAMPP چیست؟

آموزش نصب و راه‌اندازی برنامه XAMPP

اولین قدم در این مسیر این است که برنامه زمپ را از وب‌سایت رسمی آن دانلود کنید. می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کرده و آخرین نسخه آن را دریافت کنید.

لینک ورود به سایت apachefriends

کافی است همانند دیگر برنامه‌ها، روی فایل نصبی کلیک کنید تا مراحل نصب آغاز شود. در طول فرآیند نصب باید اجزای برنامه و همین‌طور مسیر نصب را مشخص کنید. بهتر است تنظیمات را به صورت پیش‌فرض رها کرده و روی کلید Next کلیک کنید تا این مراحل به پایان برسند. پس از باز شدن برنامه باید زبان مورد نظر را انتخاب کرده و سپس در پنجره اصلی، روی سرویس‌های منتخب خود کلیک کنید تا آماده به کار شوند.

آموزش نصب و راه‌اندازی برنامه XAMPP

مثلا با استارت کردن دو سرویس Apache و MySQL می‌توانید ببینید که سبز رنگ شده و پس از آن می‌توانید با وارد کردن آدرس http://localhost در مرورگر خود، به پنل اصلی برنامه زمپ وارد شوید. در حال حاضر این برنامه آماده به کار بوده و می‌توانید سایر فریم‌ورک‌ها را روی آن اجرا کنید.

 

ویژگی‌های قابل توجه برنامه زمپ

این برنامه برای مجازی‌سازی شرایط مورد نظر بسیار کاربردی است. جدا از شهرت زیادی که دارد، این ابزار بسیار سبک و کارامد طراحی شده و رابط کاربری آن به شکلی است که هر فرد می‌تواند به سادگی از آن استفاده کند. می‌توان به طریق زمپ به کامپایلر PHP دسترسی داشت و کمک سرور آپاچی را نیز نمی‌توان انکار کرد. برای ساخت دیتابیس نیز می‌توانید از MySQL استفاده کنید که یکی از بهترین جداول موجود برای ساخت وب‌سایت است. برنامه زمپ سازنده یک Web Application است و می‌توانید به کمک آن ایده‌های اولیه خود را به شکلی واقعی تست کنید.

MySQL چیست + کاربرد مای‌اس‌کیوال و مزایای آن

پیش‌نیازهای مهم قبل از نصب لاراول

برای اینکه بتوانیم لاراول را روی لوکال هاست نصب کنیم، لازم است برخی پیش‌نیازها را رعایت کرده تا در حین پروسه نصب با اروری روبه‌رو نشویم. این موارد به شرح زیر است:

·        PHP  7.1.3

·        OpenSSL PHP Extension

·        PDO PHP Extension

·        Mbstring PHP Extension

·        Tokenizer PHP Extension

·        XML PHP Extension

·        Ctype PHP Extension

·        JSON PHP Extension

·        BCMath PHP Extension

در صورتی که از آخرین نسخه زمپ استفاده کنید، ورژن PHP مورد استفاده آن با لاراول و دیگر برنامه‌های مورد نیاز یکی خواهد بود و در این زمینه نیز با مشکلی روبرو نخواهیم شد.

 

برنامه Composer چیست و چه کاربردی دارد؟

فریم‌ورک لاراول به تنهایی نمی‌تواند افزونه‌های خود را مدیریت کند. از طرفی برای نصب لاراول نیاز به یک دستیار کمکی نیز داریم تا راحت‌تر روی سیستم عامل ما اجرا شود. از این رو به سراغ برنامه Composer رفته تا با اجرای آن بتوانیم تمامی نیازهای مرتبط با لاراول را برطرف کنیم. در اولین قدم برای استفاده از این برنامه باید فایل نصبی آن را دانلود کنید. می‌توانید به آدرس getcomposer.org مراجعه کرده تا فایل آخرین نسخه آن را دریافت کنید.

شما به کمک کامپوزر می‌توانید لاراول را نصب کرده و پس از آن تمامی آپدیت‌های لازم را دریافت کنید. اگر نسخه زمپ شما بالاتر از 7.2.1 باشد، نیازی به هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید و کافی است پس از دریافت فایل نصبی، روی آن کلیک کنید تا فرآیند اجرا شود. در صورت نیاز به ارجاع دادن به فایل PHP.exe، تنها باید به آدرس پیش‌فرض نصب زمپ رفته و xampp/php را وارد کنید. اگر هم درخواستی در رابطه با Proxy Settings شد، اجازه دسترسی به آن را ندهید.

برنامه Composer چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر تمامی مراحل نصب را تا انتها پیش رفته باشیم، باید بتوانیم از فعال بودن کامپوزر مطمئن شویم. به این منظور به پنجره دستور ویندوز رفته و عبارت composer را وارد می‌کنیم. اگر تصویری همانند بالا برای شما نمایش داده شود، متوجه خواهید شد که برنامه بدون اشتباه نصب شده است.

 

چطور لاراول را روی لوکال هاست زمپ نصب کنیم؟

ابتدا باید از طریق کدهای دستوری به محل نصب لاراول رفته و سپس فرمان نصب را اجرا کنیم تا در همان آدرس قرار بگیرد. به این منظور پنجره فرمان سیستم‌عامل را باز کرده و عبارت زیر را داخل آن درج می‌کنیم.

cd c:/xampp/htdocs

این کار معادل این است که به پوشه‌ای با آدرس C:/xampp/htdocs رفته باشیم. بعد از آن باید کد دستوری زیر را وارد کنید تا فرآیند دریافت و نصب لاراول آغاز شود.

composer create-project --prefer-dist laravel/laravel laravelproject

با توجه به سخت‌افزار سیستم شما و همین‌طور سرعت اینترنت، مدتی طول می‌کشد تا Composer بتواند لاراول را روی سیستم شما و در آدرس انتخابی نصب کند.

چطور لاراول را روی لوکال هاست زمپ نصب کنیم؟

با نصب صحیح و عدم وجود ارور خاصی، لاراول در آدرس گفته شده نصب می‌شود و می‌توانید با مراجعه به آدرس http://localhost/laravelproject در مرورگر خود، صفحه اول مربوط به فریم‌ورک لاراول را مشاهده کنید.

 چطور لاراول را روی لوکال هاست زمپ نصب کنیم؟

نتیجه‌گیری

تمام افرادی که با زبان PHP کار کرده‌اند می‌دانند که این زبان توسعه‌پذیر تا چه میزان کاربردی است. با این حال وجود فریم‌ورک‌های مختلف این موضوع را تضمین می‌کند که بتوان پروژه‌هایی بزرگ و کارآمدی را خلق کرد. لاراول به عنوان مشهورترین فریم‌ورک مربوط به این زبان، طرفداران زیادی داشته و می‌توان برای ساخت پروژه‌های خود از این برنامه منبع‌باز استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید تا در لوکال هاست خود یک سایت جدید احداث کنید، بهتر است که به کمک آموزش این مقاله، لاراول را سریعا روی زمپ نصب کنید.

سوالات متداول

آیا استفاده از لاراول و زمپ نیازمند پرداخت هزینه است؟

خیر، می‌توانید به شکل رایگان و نامحدود از این برنامه‌ها استفاده کنید.

فریم‌ورک لاراول چه کاربردی دارد؟

این فریم‌ورک دارای کتابخانه‌ها، استانداردها و کدهای آماده‌ای است که برای کار با زبان PHP طراحی شده است.

برای نصب لاراول روی لوکال هاست به چه برنامه‌هایی نیاز داریم؟

در اولین وهله باید برنامه زمپ را نصب کنید تا امکان مجازی‌سازی فراهم شده و سپس بعد از آن به برنامه composer نیاز خواهیم داشت.

چرا به برنامه‌ای مانند composer نیاز داریم؟

کامپوزر به عنوان یک المان واسطه برای نصب لاراول و دریافت آپدیت‌های آن عمل می‌کند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

18724
A
A