htaccess چیست و چه کاربردی دارد ؟

htaccess چیست و چه کاربردی دارد ؟
htaccess چیست و چه کاربردی دارد ؟
8 ماه پیش

htaccess چیست و چه کاربردی دارد ؟

فایل htaccess مربوط به پیکر بندی دایرکتوریها و پوشه ها در سرور آپاچی مورد استفاده قرار می گیرد .

با استفاده از این فایل شما می توانید صفحه ای را به صفحه دیگر ریدایرکت کنید ، پسوند فایل را تغییر دهید ، روی پوشه رمز گذاری نمائید و مواردی از این قبیل که یک فایل بسیار حساس بوده و نیاز هست که با دقت بسیار بالا روی این فایل کار انجام شود و دستورات به صورت صحیح وارد شود چون باعث بروز مشکلاتی در سایت می شود .

برای اعمال تغییرات مورد نظر در فایل htaccess کافی ایست فایل را در پوشه هاست خود قرار داده تا وب سرور آپاچی پس از بررسی این فایل تغییرات را برروی فایلها و پوشه ها اعمال کند.

این فایل تقریبا تمامی محدودیت های اعمالی بردایرکتوری اصلی وب سایت شما را بر عهده دارد و میتواند پیغام های خطا را مدیریت کند.

بسیاری از کارهایی که نیاز به برنامه‌نویسی‌ های پیشرفته دارد، گاهی اوقات با یک خط کد که داخل فایلی با پسوند htaccess قرار می‌گیرد، ممکن می‌شود.

برخی از دستورات پرکاربرد htaccess در ادامه مطلب قرار داده شده تا مورد استفاده شما قرار بگیرد .

تغییر عنوان و فرمت فایل اصلی index : 

شما با استفاده از این کد می توانید نام و فرمت فایل اصلی سایت خود را تغییر دهید

DirectoryIndex file.php file.html

 

ورود به سایت با www یا بدون www:

با استفاده از این دستور می توانید مشخص کنید که سایت شما با www بالا بیاید یا بدون www که برای سئو بسیار اهمیت دارد و فقط باید با یکی از این موارد وارد سایت شود .

دستور زیر برای حالت بدون www: 

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^yoursite\.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://yoursite.com/$1 [R=301,L]

دستور زیر برای حالت با www : 

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.
RewriteRule ^(.*)$ http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]

 

جلوگیری از سرقت اطلاعات wp-config.php : 

در سیستم مدیریت محتوای وردپرس فایلی با نام wp-config.php وجود دارد که اطلاعات مربوط به کانفیگ وردپرس در این فایل قرار داد و محافظت از اطلاعات این فایل بسیار مهم است که برای جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات این فایل باید از دستور زیر استفاده نمائید :


order allow,deny
deny from all

 

ریدایرکت کردن :

در صورتی که قصد دارید آدرس سایت خود را تغییر دهید نیاز هست تا دامنه قدیمی خود را به دامنه جدید ریدایرکت کنید که برای این کار باید از دستور زیر استفاده کنید :

Redirect /Dirold/old.html http://site.com/DirNew/new.html

 

برای دسترسی به این فایلها در هاست سی پنل خود و یا فایلهای مخفی به File manager رفته و تیک (Show Hidden Files (dotfiles را بزنید و برروی GO کلیک کنید حال می توانید فایل های htaccess. را ببینید برای مخفی کردن فایلها در لینوکس باید در اول فایل . اضافه کنید تا فایلهای شما مخفی شوند همانطور که می بینید فایلهای htaccess. مخفی هستند و انیت یک فایل در حالت مخفی می تواند بیشتر باشد.

htaccess چیست و چه کاربردی دارد ؟

author
سینا نصیری- مدیریت

بیش از 10 سال هست که به صورت مستمر در زمینه وب فعالیت میکنم و مباحث برنامه نویسی و توسعه نرم افزار و تکنولوژی های جدید رو پیگیری میکنم.

4760
A
A