معرفی آپاچی تامکت

معرفی آپاچی تامکت
معرفی آپاچی تامکت
9 ماه پیش

از سری مقالات دانشنامه آذرآنلاین در این بخش قصد داریم با معرفی آپاچی تامکت در خدمت شما دوستان گرامی بوده و در مطالب بعدی به آموزش نصب آن نیز بپردازیم.

آپاچی تامکت (Apache Tomcat) یک وب‌سرور آزاد و یک کانتِینر سِرولت است که از سال 1999 توسط بنیاد نرم‌افزار آپاچی جهت پیاده‌سازی قرارداد JSP شرکت اوراکل و Java توسعه داده شد.

معرفی آپاچی تامکت

 تامکت از کامپوننت‌های متفاوتی برای اجرای زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف استفاده کرده که می‌توان به کاتالینا (servlet container)، کایوت (HTTP) و جسپر (JSP)  اشاره کرد. این فرآیند، ماشین مجازی جاوا را اجرا کرده و تمام درخواست‌های HTTP که از طرف مرورگر وب برای تامکت ارسال می‌شوند را با استفاده از یک رشته مجزا پردازش می‌نماید. بسته نرم‌افزاری آپاچی تامکت حاوی ابزارهایی برای مدیریت و پیکربندی این نرم‌افزار می‌باشد.

تامکت به عنوان یک سِرولت مرجع توسط جیمز دانکن دیویدسون که یک معمار نرم افزار در سان میکروسیستم می باشد، شروع به کار کرد. جیمز بعدها کمک کرد تا پروژه منبع بازِ سان میکروسیستم به بنیاد نرم افزار آپاچی تغییر کند.                     

دیویدسون در ابتدا امیدوار بود که تامکت یک پروژه منبع باز باشد، و از آنجایی که نام بسیاری از پروزه های منبع باز کتاب های O’Reilly و جلد مرتبط با آنها شبیه به اسم یک حیوان است، نام این پروژه با یک حیوان مرتبط شده است. او نام Tomcat را به این علت انتخاب کرد که این حیوان زمانی که چیزی را برای خود پیدا می کند نشان می دهد (از خصوصیات رفتاری این حیوان استفاده کرد).

در حال حاضر این وب‌سرور قابلیت نصب بر روی اکثریت توزیع‌های استاندارد لینوکسی را دارا بوده و شما می‌توانید نسبت به نیاز خود به نصب آن بپردازید.

در آموزش‌های آتی نیز به نصب آپاچی تامکت در CentOS 7 و همچنین نصب در دبیان نیز خواهیم پرداخت.

امیدواریم از مطلب معرفی آپاچی تامکت استفاده لازم را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید.

7472
A
A