معرفی انواع Raid

معرفی انواع Raid
معرفی انواع Raid
9 ماه پیش

در ادامه مطلب معرفی تکنولوژی Raid در مطالب قبلی در این بخش قصد داریم با معرفی انواع Raid در خدمت شما دوستان گرامی باشیم تا بتوانید با شناخت کامل از انواع Raid ، تکنولوژی مورد نیاز خود را انتخاب و استفاده نمایید.

حتماً پس از آشنایی با تکنولوژی Raid ، اولین سؤالی که برایتان پیش می‌آید این است که چه تکنولوژی Raid برای شما مفید و کاربرد دارد.

در این مطلب ما سعی داریم به صورت کامل و البته سریع تکنولوژی‌های معرفی شده و قابل استفاده Raid را بررسی کرده و مزایا و معایب آن را بیان کنیم تا بتوانید پس از مطالعه مطلب معرفی انواع Raid ، نوع Raid مورد نظر خود را پیدا کنید.

با مطلب معرفی انواع Raid همراه ما باشید.

معرفی انواع Raid

دسته بندی و انواع Raid بر اساس نوع ذخیره‌سازی و تحمل خطا انجام می‌گردد ، بنابراین هر یک از انواع Raid قابلیت‌های و مزایایی مبنی بر اساس تحمل خطا و نوع ذخیره‌سازی را دارند. انواع Raid هایی که در این مطلب آن را بررسی کنیم به شرح زیر می‌باشد.

- Raid Level 0

- Raid Level 1

- Raid Level 2

- Raid Level 3

- Raid Level 4

- Raid Level 5

- Raid Level 6

- Raid Level 7

- Raid Level 10

- Raid Level 01

این ده نوع Raid ، انواع مختلف این تکنولوژی هستند که در این مطلب به توضیح کامل آنها خواهیم پرداخت. نکته حائز اهمیت در مورد انواع Raid این است که برخی از آنها به دلیل دارا بودن عیب‌های زیاد عموماً استفاده نمی‌شوند و بیشتر شما پنج مدل از آنها را در دنیای امروزی مشاهده خواهید کرد.

در ادامه مطلب در ابتدا پنج مدل پر مصرف امروزی را برای شما شرح خواهیم داد و در ادامه آن سایر Raidها توضیح داده خواهند شد.

معرفی Raid Level 0

Raid Level 0 که به نام Disk Striping نیز معروف است ، به معنای ذخیره‌سازی خط خطی و یا ریز ریز در دیسک‌ها می‌باشد. در این نوع ، سرعت حرف اول را می‌زند و داده‌ها به صورت خطی در تمام دیسک‌ها شروع به ذخیره‌سازی می‌کنند. برای راه‌اندازی این نوع Raid شما حداقل نیاز به دو دیسک دارید که اطلاعات به صورت خطی بر روی هر دوی آنها ذخیره خواهد شد. ذخیره‌سازی در این نوع Raid به دلیل خطی بودن با سرعت بیشتری نسبت به حالت نرمال دیسک همراه بوده و گاهاً می‌توان گفت به دو برابر می‌رسد. در Raid 0 هر چه تعداد Head های یک دیسک بیشتر باشد ، سرعت خواندن و نوشتن افزایش می‌یابد.

مزایای و معایب Raid Level 0

همانطور که گفته شد ، این Raid دارای بیشترین سرعت ورودی و خروجی اطلاعات است و برای پیاده‌سازی آن نیز به دو هارددیسک نیاز است. بزرگترین عیب این نوع Raid این است که با از بین رفتن یک هارددیسک ، تمامی اطلاعات از بین خواهد رفت و به هیچ وجه قابل بازیابی نخواهد بود. بنابراین در این نوع Raid شاهد تحمل خطا یا همان Fault Tolerance نخواهیم بود و تنها سرعت افزایش خواهد یافت. در این Raid اگر دو عدد هارددیسک 2 ترابایتی استفاده کنید در مجموع فضای ذخیره سازی 4 ترابایتی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نوع Raid Level 0

معرفی Raid Level 1

Raid Level 1 یا Disk Mirroring یکی دیگر از انواع Raid است که به معنای واقعی کلمه Raid قابلیت redundant را دارد. در این نوع Raid اطلاعات به صورت موازی بر روی دیسک‌ها ذخیره می‌شود و در صورت از بین رفتن یکی از هارددیسک‌ها ، دیسک بعدی بدون از دست دادن اطلاعات کار خواهد کرد. در این نوع Raid شما نیاز به حداقل 2 هارددیسک خواهید داشت.

مزایا و معایب Raid Level 1

در کنار مزیت بزرگ تحمل خطای بالای این نوع Raid ، عیب‌هایی وجود دارد که توضیح آنها خالی از لطف نیست. همانطور که ذکر شد، نوشتن داده‌ها در این نوع Raid به صورت همزمان بر روی هر دو دیسک انجام می‌پذیرد ، بنابراین سرعت با افت مواجه خواهد شد ، در کنار آن شما اگر از دو هارددیسک 2 ترابایتی در کنار هم استفاده نمایید ، در مجموع نیز 2 ترابایت فضا خواهید داشت پس 2 ترابایت فضا هارددیسک شما صرفاً برای کپی شدن اطلاعات در آن استفاده خواهد شد. پس اگر شما در نظر دارید یک سیستم Raid با تحمل خطا و مقرون‌ترین هزینه راه‌اندازی کنید و در کنار آن سرعت برای شما اهمیت چندانی ندارد ، Raid Level 1 می‌تواند انتخاب شما باشد.

نوع Raid Level1

معرفی Raid Level 5

Raid Level 5 که با نام Disk Striping with Parity نیز شناخته می‌شود. این نوع Raid  بیشترین استفاده را در سرورهای سازمانی و سخت‌افزارهای NAS Storage دارد. Raid Level 5 علاوه بر تحمل خطا دارای سرعت و کارایی زیادی است و استفاده از آن تجربه خوبی را رقم خواهد زد. در این نوع Raid وقتی داده شروع به ذخیره شدن می‌کنند ، همزمان نوعی داده با نام Parity نیز روی هارددیسک‌ها به صورت منظم ذخیره‌سازی می‌شود که این Parity برای بازیابی اطلاعات در هنگام ایجاد مشکل استفاده می‌شود.

داده‌ها در این نوع Raid به صورت ریز ریز بر روی سطح تمام دیسک‌ها ذخیره شده و داده Parity هر بلاک در دیسک دیگری ذخیره می‌گردد. این امر باعث افزایش تحمل خطا شده و همچنین سرعت ورودی و خروجی داده‌ها را افزایش می‌دهد.

مزایا و معایب Raid Level 5

یکی از بزرگترین مزایای این Raid ، قابلیت Hot Swappable است که به ما می‌دهد. امروزه اکثر سخت‌افزارها سرور و حتی سیستم‌های خانگی قابلیت جدا کردن سخت‌افزاری مانند هارددیسک را درهنگام روشن بودن دارند و در صورت بروز خطا شما می‌توانید آن قطعه را خارج کرده و قطعه جدید را جایگزین نمایید. این امر در Raid Level 5 به سادگی و بدون اتلاف هیچ زمانی انجام پذیرفته و باعث می‌شود سرعت و کارایی سرور شما در هنگام وقوع خطا بالا رود. حال در پایان بخش مزایا و معایب این Raid ، لازم به ذکر است که بدانید تحمل خطای این نوع Raid تنها برای یک هارددیسک در لحظه است و به طور مثال اگر دو هارددیسک به طور همزمان مشکل پیدا کنند ، اطلاعات شما از بین خواهد رفت.

البته در این نوع Raid شما حتماً باید از حداقل سه هارددیسک استفاده کنید و فضایی نیز برای Parity ها استفاده خواهد شد. در کل می‌توان Raid Level 5 را یک نوع کامل از Raid نامید که قابلیت‌های مانند سرعت بالا و تحمل خطا را با هم دارد.

نوع Raid Level 5

معرفی Raid Level 6

بزرگترین مشکل Raid 5 این بود که در صورت از بین رفتن دو هارددیسک ، اطلاعات از بین می‌رفتند ، اما در Raid Level 6 در صورت از بین رفتن دو هارددیسک ، سیستم بدون از دست دادن اطلاعاتی به کار خود ادامه می‌دهد. در Raid Level 6 اطلاعات همانند Raid Level 5 ذخیره شده و همچنین parity نیز ایجاد می‌گردد. طبیعی است که در این نوع Raid ، تعداد هارددیسک‌های بیشتری نیاز بوده و مطمئناً هزینه در این نوع Raid افزایش پیدا خواهد کرد.

نوع Raid Level 6

معرفی Raid Level 10

Raid Level 10 که در اصل ترکیبی از Raid Level 1 و Raid Level 0 است به صورت Raid Level one Zero خوانده می‌شود و به معنای نسخه شماره ده نیست. این نوع Raid مزایای هر دو Raid ذکر شده را داشته و سرعت و کارایی را در کنار هم دیگر فراهم می‌سازد. این نوع Raid حداقل نیاز به چهار هارددیسک دارد که باعث می‌شود برای راه‌اندازی آن هزینه زیادی انجام گیرد.

بنابراین اگر سرعت و کارایی را در کنار تحمل خطا بالا نیاز دارید می‌توانید این نوع Raid را در سازمان و سرورهای خود استفاده کنید.

نوع Raid Level 1 0

خُب ، تا بدین جای مطالب معرفی انواع Raid در آذرآنلاین با 5 مدل اصلی آشنا شدید ، در ادامه با سایر Raid‌ آشنا خواهید شد.

معرفی Raid Level 2

یکی از Raid هایی که امروزه به ندرت از آن استفاده می‌شود ، Raid Level 2 می‌باشد. این Raid همانند Raid Level 5 بوده و تنها تفاوتی که دارد ، parity در سطح بیت‌ها انجام می‌پذیرد. این نوع Raid که در سطح فرضیه و استفاده محدود برای دستگاه‌ها و سیستم‌های خاص استفاده می‌شود ، دارای هزینه بسیار بالایی است و در مقابل کارایی چندانی ندارد و سرعت آن بسیار پایین خواهد بود. در این نوع Raid باید حداقل از 6 هارددیسک استفاده گردد.

معرفی Raid Level 3

Raid Level 3 یکی دیگر از انواع Raid های معرفی شده است که همانند Raid Level 5 از Parity برای تحمل خطا نیز استفاده می‌کند. تنها تفاوت این Raid با Raid Level 5 در اضافه شدن یک هارددیسک برای ذخیره‌سازی Parity ها می‌باشد. این نوع Raid در صورت از بین رفتن هارددیسک Parity و یکی دیگر از دیسک‌های ذخیره ساز ، اطلاعات را از دست خواهد داد.

نوع Raid Level 3

معرفی Raid Level 4

Raid Level 4 همانند Raid 3 می‌باشد که یک هارددیسک جداگانه برای ذخیره‌سازی parity ها نیز دارد اما تفاوت آن نیز در نوع ذخیره‌سازی Parity ها خواهد بود. در این Raid از تکنولوژی Block Level Striping استفاده می‌شود. این متد با توجه به ذخیره‌سازی Parity به صورت بلاک ، سرعتی به مراتب بهتر از Raid Level 2 و Raid Level 3 دارد اما در صورت درگیر شدن با parity ها برای ذخیره‌سازی و افزایش خواندن و نوشتن دچار مشکل شده و به شدت سرعت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

امروزه این نوع Raid همانند Raid های مدل دو و سه استفاده نمی‌گردد و اگر شخصی نیاز به استفاده از متد ذخیره‌سازی به همراه Parity را داشته باشد از Raid Level 5 استفاده خواهد کرد.

نوع Raid Level 4

معرفی Raid Level 7

Raid Level 7 ترکیبی از Raid Level 3 و Raid Level 4 است که امروزه در اختصار چند شرکت خاص تولید‌کننده فضای ذخیره‌سازی نیز می‌باشد. این نوع از Raid که به صورت غیر استاندارد و انحصاری است ، عموماً جهت مصارف خاص استفاده شده و برای بهره‌مندی از آن به سخت‌افزار و سیستم عامل نیاز است. این نوع Raid به صورت عمومی عرضه و استفاده نمی‌گردد.

معرفی Raid Level 01

این نوع Raid دقیقاً مانند Raid Level 10 است و ترکیبی از Raid Level 1 و Raid Level 0 می‌باشد.  تنها تفاوت نوع استفاده از این دو Raid است که همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید ، دقیقاً برعکس Raid Level 10 می‌باشد. این نوع Raid عموماً در مصارف خاص استفاده شده و در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مقیاس‌پذیری یا همان Scalability زیاد مهم نمی‌باشد.

نوع Raid Level 0 1

دوستان گرامی توجه داشته باشید در این مطلب سعی شده تمامی مزایا و معایب را در کنار نوع تکنولوژی استفاده در Riadها توضیح داده شود و این شما هستید که نسبت به کارایی سرور و سرویس‌های مورد نظر جهت ارائه ، باید نوع مورد استفاده خود را مشخص نمایید.

محاسبه Raid

در پایان مطلب قصد داریم شما را با سایتی آشنا سازیم تا بتوانید نوع Raid و هارددیسک خود را انتخاب کرده تا بتوانید مقدار فضای در دسترس و مقدار فضای اشغال شده برای تحمل خطا را محاسبه کند تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

محاسبه کامل Raid

امیدواریم در پایان ، از مطلب معرفی انواع Raid استفاده لازم را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید.

3248
A
A