معرفی شاخص‌های آمار سایت

معرفی شاخص‌های آمار سایت
معرفی شاخص‌های آمار سایت
9 ماه پیش

در این مطلب از سری مطالب آموزش سئو و بهینه‌سازی وب با معرفی شاخص‌های آمار سایت در خدمت شما کاربران گرامی خواهیم بود تا با این چند واژه کاربردی بیشتر آشنا شوید.

امروزه با پیشرفت روز افزون وب و دنیای اینترنت ، مفاهیم مختلفی برای میزان مقبولیت یک سایت از نگاه آمار وجود دارد که دارای شاخص‌های متفاوتی نیز می‌باشند. این شاخص‌ها که توسط سایت‌ها و یا افزونه‌هایی برای ارائه ریزترین آمار از یک سایت تعیین می‌شوند باعث می‌شود تا عملکرد و رفتار کاربران سایت خود را بهتر بشناسید و بر روی نقاط ضعف خود بیشتر کار کنید.

قبل از اینکه آمار سایت‌ها به شکل امروزی مهم باشند ، تنها میزان کاربرانی که به یک سایت وارد می‌شدند ،  شاخص اصلی بود و کسی به نوع وارد شدن آنها و یا میزان زمانی که یک کاربر در یک سایت مشغول وبگردی بود ، اهمیتی نمی‌داد ، اما با بوجود آمدن سایت‌های همراستا بر سر یک موضوع ، موارد و شاخص‌های متفاوتی ایجاد شدند که در این مطلب نیز ما معرفی شاخص‌های آمار سایت خواهیم پرداخت.

معرفی شاخص‌های آمار سایت

تعریف Visit

Visit یکی از مهمترین اطلاعاتی است که یک سایت از روند ترافیک خود اطلاع کسب می‌کند. Visit یا بازدید به تعداد صفحات بازدید شده بدون در نظر گرفتن اینکه یک نفر چند صفحه را دیده است، گفته می‌شود.

به طور مثال اگر یک نفر وارد سایت شما شود و چند صفحه را بازدید کند، در کل یک بازدید به حساب خواهد آمد. البته این را هم باید گفت که Visit در سایت‌های آمارگیر تفاوتِ معنی دارد.

نکته : اگر Visit در کنار Visitor وجود داشت، بدانید که Visit یا همان بازدید به معنای تعداد صفحات بازدید شدۀ سایت شما است و Visitor به معنای بازدید کنندۀ یکتا است. در این گونه برنامه‌ها Visitor معنای همان Page View را دارد.

تعریف Hits

Hits را اگر بخواهیم به فارسی ترجمه کرد، باید به آن اصابت گفت اما مفهوم Hits در حالت فنی این است که در مدت زمانی مشخص چند بار از فایل‌ها و یا پرونده‌های سایت شما توسط بازدیدکننده دریافت شده است. به طور میانگین هر صفحه از سایت شما که برای بازدید کننده‌ها بارگذاری می‌شود، تعداد ۱۵ هیت یا اصابت محسوب می‌شود. هر چقدر صفحات شما حاوی عکس و سند بیشتری باشد تعداد Hits هم افزایش خواهد یافت. عدد این شاخص از سایر شاخص‌ها عموماً بیشتر می‌باشد.

تعریف page View

Page View که به فارسی همان نمایش دادن صفحه می‌باشد با شاخص Impression هم نیز شناخته می‌شود. یعنی تعداد صفحات بارگذاری شدۀ سایت شما، بدون اینکه در نظر گرفته شود این صفحات بارگذاری شده توسط چند نفر و چه کسانی انجام شده است. معمولاً تعداد بازدید صفحه به ازای هر بازدید کننده ۲.۵ صفحه است. یعنی به طور میانگین هر بازدید کننده که وارد سایت شما می‌شوند، ۲.۵ صفحه بازدید می‌کند. البته این عدد برای سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف متفاوت می‌باشد.

تعریف Traffic Sources

Traffic Sources یا همان منبع ترافیک به سایت و یا روشی که سایت شما بازدید را بدست ‌آورده است ، گفته می‌شود که عموماً این منابع به چهار بخش اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که به شرح زیر می‌باشند.

Direct Navigation : اگر بازدید کننده‌ای به صورت مستقیم نشانی سایت یا یکی از صفحات سایت شما را در نوار نشانی مرورگر وارد کند و به سایت شما مراجعه نماید به معنی بازدید مستقیم و یا همان Direct Navigation می‌باشد.

Referral Traffic : بازدید کنندگانی که با کلیک روی پیوندهای سایت شما در سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر، شبکه‌های اجتماعی و دیگر صفحات اینترنتی وارد سایت شما می‌شوند Referral Traffic یا همان ترافیک ارجاعی محسوب می‌شوند.

Organic Search : به بازدیدهایی که بازدیدکنندگان از طریق جستجو در موتورهای جستجو و کلیک بر روی لینک‌های شما انجام می‌شود، ترافیک موتور جستجویی یا همان Organic Search نامیده می‌شوند.

PPC : این نوع منبع ترافیک به صورت هدفمند و با هزینه انجام می‌پذیرد. به طور مثال اگر لینک یا بنری از سایت خود در سایت یا حتی موتورهای جستجو قرار دهید و افراد روی آن بنر یا لینک کلیک کنند و وارد سایت شما شوند، این نوع ترافیک ترافیک پولی یا PPC نامیده می‌شود.

تعریف Unique Visit

بازدیدکننده یکتا به این معنی است که اگر شخصی وارد سایت شما شود و چند دقیقه یا حتی چند روز بعد بدون اینکه IP اینترنتش عوض شده باشد، دوباره وارد سایت شما گردد ، یک بازدید یکتا برای او در نظر گرفته می‌شود. این کار معمولاً با کوکی‌ها انجام می‌گردد. تعداد Unique Visit معمولاً از بازدیدها کمتر است.

تعریف Bounce Rate

Bounce Rate یا به فارسی میزان گشت و گذار ، به مقدار زمانی گفته می‌شود که به طور میانگین کاربران در سایت شما باقی مانده و صفحات مختلف سایت شما را مشاهده می‌نمایند. این شاخص ، هر چه عدد کمتری را نمایش دهد ، بهتر می‌باشد.

در پایان لازم به ذکر است که هر یک از این مفاهیم و شاخص‌ها ممکن است با نام‌های متفاوتی در افزونه‌ها و سایت‌های آمار نمایش داده شوند ، اما به طور کلی تعاریف یکسانی دارند.

امیدواریم مطلب معرفی شاخص‌های آمار سایت برای شما مفید واقع شده باشد.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

6219
A
A