معرفی RBL

معرفی RBL
معرفی RBL
9 ماه پیش

به درخواست کاربران گرامی در این مطلب از سری مطالب دانشنامه آذرآنلاین با معرفی RBL در خدمت شما کاربران گرامی خواهیم بود تا با این سرویس کاربردی در دنیای ایمیل و اسپم‌ها بیشتر آشنا شوید.

معرفی RBL

Real-Time Black hole list یا RBL سرویی‌هایی هستند که وضعیت IP یا دامنه‌هایی که ممکن است از آن اسپم ارسال شود را مشخص می‌کنند. هدف این سرویس‌ها مشخص کردن مبدأ ارسال کننده‌های اسپم است تا مدیران شبکه و سرویس‌های ایمیل، سرورهای خود را از دریافت ایمیل‌های اسپم محافظت نمایید. تعداد زیادی RBL وجود دارند که اکثر آنها این سرویس را بطور رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند.

امروزه این RBLها نسبت به قدیم اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند و حساس‌تر از قبل تمامی ایمیل‌های یک دامنه و آمار ارسال آن را بررسی کرده و طی یک فرآیند کامل به بررسی اسپم بودن یا عدم آن می‌پردازند.

روند تست و چک کردن RBLها از نوع ارسال ، تعداد ارسال در لحظه و ساعت ، تعداد ایمیل‌های ریجکت شده و .. است و به این ترتیب پی به وضعیت آن خواهند برد ، در کنار آمارهایی که از این موارد بدست می‌آورند ، وضعیت رکوردهای DMARC ، DKIM و SPF یک سرور ارسال کننده مهم است و می‌تواند وضعیت احراز هویت یک دامنه را به RBLها نشان دهد.

چگونه دامنه و یا IP در لیست RBLها وارد می‌شود؟

قرار گرفتن IP در RBL می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. ویروس‌ها ، spyware ، trojan ، و در کل بد افزارها در ایمیل می‌تواند یکی از دلایل مسدود شدن IP شما باشد. اگر توسط شرکت و یا سازمانتان بالک‌ایمیل (ایمیل انبوه) ارسال شود ممکن است ایمیل‌های شما توسط کاربران spam گزارش شده و احتمال Blacklist شدن IP شما افزایش می‌یابد. بعضی از سرویس دهندگان RBL با ISP کار می‌کنند به این صورت که بصورت اتوماتیک ترافیک مربوط به ایمیل بررسی شده و ارسال ایمیل‌های انبوه و یا … شناسایی و IP ارسال کننده بصورت اتوماتیک در لیست سیاه RBLها قرار خواهد گرفت.

نکته : دلایل و نکاتی که در مورد RBLها و یا در کل Blacklistها ذکر شد ، دلایل عمومی است و ممکن است هر RBL سیستم‌های مختلفی را در کنار این موارد برای تست اضافه کنند. به طور مثال برخی از دامنه‌ها با پسوند لوکال مانند ru ، uk و ... به طور پیش‌فرض 6 روز در یک RBL با نام SpamFresh قرار می‌گیرد و به طور اتوماتیک در صورت عدم ارسال اسپم از RBL این سرویس خارج می‌شود.

روش چک کردن وضعیت IP و یا دامنه در RBL

برای تست و چک کردن وضعیت IP و یا دامنه خود می‌توانید به سایت‌های RBL مانند spamhaus مراجعه کرده و وضعیت را چک کنید. اما این کاری طاقت فرسا خواهد بود ؛ مخصوصاً اگر بدانید بیش از 100 سایت و شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنند و شما باید به طور میانگین هر یک الی دو هفته یک بار برای اطمینان ، دامنه و آدرس IP خود را چک کنید.

بر همین اساس سایت‌های متفاوتی در دنیای اینترنت قرار دارند که این قابلیت را به شما خواهند داد تا بتوانید دامنه یا IP خود را در یک لحظه چک کنید.

در این بین سایت mxtoolbox یکی از برترین سرویس دهنده‌ها در این زمینه است که به شما کمک شایانی کرده و می‌تواند جدا از RBLها سایر موارد را برای IP و دامنه‌ تست و چک کند.

برای تست و چک کردن به لینک زیر رفته و آدرس IP و یا دامنه خود را در کادر مورد نظر وارد کنید تا وضعیت کامل RBL به شما نمایش داده شود.

چک کردن وضعیت اسپم دامنه یا IP در سایت mxtoolbox

امیدواریم در پایان از مطلب معرفی RBL استفاده لازم را برده باشید.

در مطالب بعدی به معرفی و آموزش کامل سایت mxtoolbox و نحوه کار با آن خواهیم پرداخت.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

4183
A
A