واتساپ بیزینس چیست؟ امکانات واتس آپ تجاری (WhatsApp Business)

واتساپ بیزینس چیست؟ امکانات واتس آپ تجاری (WhatsApp Business)
واتساپ بیزینس چیست؟ امکانات واتس آپ تجاری (WhatsApp Business)
2 ماه پیش

اگر روزانه پیام‌های زیادی را از سمت کسب‌وکار خود دریافت می‌کنید، بهتر است به برنامه واتساپ بیزینس نیز فکر کرده تا این عملیات به شکل ساده‌تری انجام شود. واتس آپ تجاری قابلیت‌های فراوانی داشته که به شما اجازه می‌دهد پیام‌های متعدد ورودی را به خوبی مدیریت کرده و در این بین مخاطبین را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید. شما امکان نصب واتساپ تجاری را در کنار نسخه معمولی آن داشته و در این مقاله می‌خواهیم به جنبه‌های مختلفی از این برنامه موفق اشاره کنیم.

 

آشنایی با نرم افزار واتساپ بیزینس

WhatsApp Business مشابه واتس آپ عادی است و با اضافه شدن چندین ویژگی خاص، برای استفاده بیزینس‌های مختلف بهینه‌سازی شده است. در حالت عادی تنها می‌توانید با دوستان خود در ارتباط بوده، پیام‌های روزانه را پاسخ دهید و در گروه‌هایی که عضو هستید فعالیت کنید. اما در واتس آپ تجاری شرایط کمی فرق کرده و این نرم افزار از حالت صرف یک پیام‌رسان خارج شده است.

شما می‌توانید تنظیمات مشخصی را برای اکانت خود انجام داده و از طرفی روی اکانت مخاطبین خود نیز تغییرات مختلفی را اجرا کنید. پیام‌رسان تجاری واتساپ توسط کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل استقبال بسیار بالایی که از آن صورت گرفته، در بین نرم‌افزارهای مدیریت مشتری رتبه بسیار خوبی کسب کرده‌ است. بعد از نصب واتساپ با یک Business manager روبرو خواهید بود که روند پشتیبانی و ارتباط با مشتریان شما را متحول خواهد کرد.

 

چرا واتساپ تجاری اهمیت زیادی دارد؟

تنها چند سال پس از آن که نرم افزار واتساپ منتشر شد، توانست به تعداد کاربران میلیاردی دست پیدا کند. وجود چنین جامعه گسترده‌ای نشان دهنده امنیت بالا در کنار راحتی در استفاده است. حال شرکت متا با خلق WhatsApp Business توانسته به آن دسته از افرادی که مایل به کاربری تجاری از واتساپ را دارند، خدمات رسانی کند. با توجه به آمارها، پیام‌های ارسال شده در نرم افزارهای پیام‌رسان نرخ پاسخ‌دهی بیشتری داشته و از طرفی در کمتر از چند دقیقه دیده می‌شوند. همین موضوع اهمیت بالای فعالیت در واتساپ بیزینس را نشان می‌دهد.

آشنایی با نرم افزار واتساپ بیزینس

فرق واتساپ بیزینس با معمولی

دلایل زیادی وجود داشت که بعد از سال‌ها نسخه متفاوت‌تری نسبت به واتساپ عادی منتشر شد اما این دلایل برای همه افراد روشن نیست. فرق عمده میان نسخه معمولی و واتساپ بیزینس این است که نسخه دوم مربوط به کسب‌وکارها بوده و امکانات بیشتری را برای مدیریت ارتباطات در اختیار آنها قرار داده است. به صورت عمومی کاربرد هر دو نرم افزار مشابه یکدیگر است و فرق اصلی آن‌ها در مخاطبین هدف و همین‌طور ابزارهایی است که در این پلتفرم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

پیش نیازهای داشتن واتساپ تجاری

از آنجا که از واتساپ بیزینس به عنوان یک ابزار کسب‌وکار استفاده می‌شود، باید قبل از شروع به کار پیش نیازهای مورد استفاده را مهیا کرده و از قبل مطلع باشید که چه شرایطی را برای استفاده از آن باید مهیا کنید. در این قسمت مهم‌ترین موارد را برای شما لیست کرده‌ایم.

·        تلفن همراه هوشمندی که از سیستم عامل اندروید پشتیبانی کند.

·        آپدیت بودن نرم افزار تلفن و تطابق نسخه اندروید با آخرین ورژن واتس آپ تجاری.

·        داشتن شماره تلفن مجزا، چه ثابت و چه همراه، برای کسب‌وکار.

·        عدم استفاده از شماره‌ای که قبلا با آن واتساپ عادی نصب داشته‌اید.

 

مشخصات نرم افزار WhatsApp Business در گوگل پلی

این برنامه جزو محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موجود در گوگل پلی است و همیشه جزو آیتم‌های پیشنهادی برای نصب به مخاطبین نمایش داده می‌شود. واتساپ بیزینس تا الان با بیش از 12.6 میلیون نظری که دریافت کرده، توانسته امتیاز 4.1 را کسب کند که در بین موارد مشابه نمره بسیار بالایی است. تا به حال بیش از 1 میلیون بار این برنامه نصب شده و از این رو می‌توان دید جامعه آماری استفاده کنندگان از این برنامه تا چه حد گسترده است. این آمار جدا از تعداد نفراتی است که تا به حال برنامه اصلی واتساپ را نصب کرده‌اند. این نرم افزار در دسته‌بندی سنی E قرار گرفته و برای تمامی کاربران مناسب دانسته شده است.

 

دانلود واتساپ بیزینس با لینک مستقیم

می‌توانید از روش‌های مختلف و از طریق سایت‌های واسطه دانلود، فایل خام واتس آپ تجاری را دریافت کنید و سپس به صورت دستی آن را نصب کنید. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم تا از طریق لینک مستقیم به صفحه واتساپ تجاری در گوگل پلی رفته و آن را به راحتی نصب کنید. برای این منظور کافی است روی لینک دانلود WhatsApp Business کلیک کنید تا به صفحه آن منتقل شوید.

 

چطور WhatsApp Business را نصب کنیم؟

پس از ورود به فروشگاه نرم افزارهای تلفن همراه، مانند گوگل پلی، کافی است در قسمت جستجو نام واتساپ تجاری را سرچ کنید. پس از انتخاب و نصب برنامه، کافی است آن را از منوی اصلی باز کنید تا به صفحه نصب واتساپ بیزینس منتقل شوید. در این قسمت می‌توانید قوانین شرکت واتساپ را مشاهده کرده و در صورت موافقت روی گزینه Agree and continue کلیک کنید. پس از آن به صفحه‌ای می‌روید که از شما یک شماره تلفن می‌خواهد و باید کد کشور و شماره تماس سیم کارتی که روی دستگاه دارید را وارد کنید. پس از دریافت کد تایید و وارد کردن آن، می‌توانید به راحتی از ویژگی‌های واتس آپ تجاری استفاده کنید.

 

امکانات واتساپ تجاری برای کاربران خود

تا به حال برنامه‌های مختلفی برای اینکه بیزینس‌ها بتوانند با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنند ساخته شده اما هیچ یک به اندازه واتساپ بیزینس موفق عمل نکرده‌اند. جدا از اعتماد عموم مردم به این برنامه، امکانات بسیار زیاد واتس آپ تجاری که به شکل رایگان در اختیار افراد قرار گرفته، دلیل محبوبیت بالای آن است. در ادامه می‌خواهیم تک‌تک این ویژگی‌ها را با هم بررسی کنیم.

امکانات واتساپ تجاری

دسترسی سریع و آسان

خصوصیت بسیار مهمی که یک نرم افزار ارتباطی باید داشته باشد، دسترسی سریع و آسان به محیط کاربری بوده و مخاطبین شما نیز باید بتوانند با نهایت سرعت پیام خود را ببه شما منتقل کنند. در صورتی که یک کاربر سوالی از شما دارد، باید بتواند با چند کلیک ساده به محیط چت با شما منتقل شود. واتساپ تجاری با کمک گرفتن از قابلیت لینک‌های کوتاه خود، می‌تواند در هر محیطی در اختیار کاربران قرار بگیرد.

فرقی نمی‌کند که در شبکه‌های مجازی مشغول به فعالیت هستید و یا ایمیل خود را به تازگی باز کرده‌اید، لینک ورود به فضای چت در WhatsApp Business می‌تواند در هر یک از آن‌ها قرار گرفته و افراد با یکی کلیک به صفحه چت شما منتقل می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود دسترسی افراد به تیم پشتیبانی ما با کمک واتساپ بسیار راحت‌تر از چیزی باشد که فکرش را می‌کنید.

پروفایل کاری حرفه‌ای

یکی از جنبه‌های بسیار جالب و زیبای واتساپ بیزینس مربوط به بخش پروفایل کاربری است که نسبت به واتساپ عادی تغییرات زیادی کرده است. در این بخش می‌توانید اطلاعات بسیار بیشتری را برای نمایش قرار داده و همین موضوع باعث می‌شود تا مشتریان درک بهتری نسبت به کسب‌وکار شما پیدا کنند.

می‌توانید یک توضیح مفصل در خصوص کالا و خدمات، حوزه کاری که در آن مشغول هستید، آدرس و ساعات کاری را در این قسمت قرار دهید. به این شغل هر فرد قبل از برقراری ارتباط می‌تواند جزئیات بیشتری را در مورد شما بداند و این موضوع به افزایش سطح اعتماد کمک خواهد کرد. شما می‌توانید لینک‌های مرتبط بیشتری را، مانند آدرس سایت، در پروفایل کاری خود قرار داده تا افراد را به دیگر پلتفرم‌های موجود راهنمایی کنید.

پاسخ‌دهی هوشمند

از جمله مشکلاتی که هنگام کار با پیام‌رسان‌ها برای ادمین‌ها پیش می‌آید، مواجه شدن با انبوهی از پیام‌ها است و نمی‌توانند به موقع آن را مدیریت کنند. واتس آپ تجاری برای این مشکل نیز چاره اندیشی کرده و قابلیت‌هایی را برای استفاده کنندگان از این نرم افزار قرار داده تا بتوانید به خوبی از پس حجم بالای پیام‌ها بربیایید.

·        ارسال پیام خوشامد گویی

بسیاری از کاربران زمانی که برای اولین بار با شما ارتباط برقرار می‌کنند، مشتاق این هستند که سریعا پاسخی از جانب شما دریافت کرده و به آن‌ها اهمیت داده شود. شما می‌توانید متنی آماده کرده و در بخش خوشامدگویی قرار دهید تا برای تمام شماره‌های جدیدی که به شما پیام می‌دهند ارسال شود. حال می‌توانید در داخل آن خدمات خود را توضیح داده و یا به مخاطبین بگویید که به زودی به پیام آن‌ها جواب خواهید داد.

·        پاسخ‌های از قبل آماده

برای افزایش سرعت پاسخ‌دهی به مخاطبین خود می‌توانید جواب سوالات مرسوم و پرتکرار را از قبل آماده کرده و در داخل واتساپ تجاری قرار دهید. حال در میانه چت می‌توانید به راحتی کلید میانبر آن را تایپ کرده و متن مورد نظر ارسال خواهد شد.

·        پاسخ‌دهی آفلاین

در صورتی که به WhatsApp Business دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از قبل جواب‌هایی را آماده کرده و در صورتی که فردی به شما پیام ارسال کند، با پیامی از قبل آماده شده روبرو خواهد شد. در این حالت مشتریان جواب اولیه را دریافت کرده و منتظر بازگشت شما خواهند ماند.

 

ویترین فروشگاهی

قطعا بخش قابل توجهی از مکالمات انجام گرفته در واتساپ بیزینس مربوط به محصولات و خدمات شما خواهد بود. از این رو این کمپانی تصمیم گرفته تا فضایی را برای ساخت کاتالوگ اختصاص دهد تا با قرار دادن تصویر محصولات، قیمت، بارکد و... بتوانید راحت‌تر مشتریان را راهنمایی کنید. همچنین بسیاری از افراد می‌توانند قبل از شروع گفتگو، جنس مورد نظر خود را پیدا کرده و مستقیما خرید را انجام دهند.

گزارش عملکرد

خوشبختانه واتس آپ تجاری به طور خودکار آمار تمام فعالیت‌های انجام شده را ضبط کرده و در قالب یک گزارش کامل به شما ارائه می‌دهد. این موضوع برای کارفرمایان بسیار مهم بوده و می‌توانند میزان بازخورد مشتریان را نسبت به هر اپراتور بسنجند.

دسته‌بندی و برچسب‌ها

در اغلب موارد تعدد پیام‌های ارسال شده باعث می‌شود کار شما به عنوان صاحب کسب‌وکار بسیار سخت شود. واتساپ تجاری از قابلیت برچسب گذاری پشتیبانی کرده و می‌توانید هر چت را به شکل جداگانه‌ای علامت‌گذاری کنید. این عملیات به شما کمک می‌کند به راحتی افراد را پیدا کرده، پیگیری‌ها را انجام دهید و در نهایت بازخورد بهتری دریافت کنید.

 

واتساپ بیزینس برای چه افرادی مناسب‌تر است؟

نرم افزارهای آنلاین بسیاری برای مشتری‌ مداری طراحی شده و در اختیار کسب‌وکارها قرار گرفته‌اند اما هیچ‌ کدام به اندازه واتساپ معروف نبوده و نتوانسته مخاطبین زیادی را به سمت خود جذب کند. با کمک واتس آپ تجاری می‌توانید با مخاطبینی که از واتساپ عادی استفاده می‌کنند ارتباط برقرار کرده و خدمات خود را به آن‌ها معرفی کنید. این برنامه بیشتر از همه برای افراد زیر مناسب است.

بیزینس‌های تازه‌کار

اگر کسب‌وکار خود را به تازگی شروع کرده‌اید و از طرفی نمی‌خواهید که هزینه زیادی بابت مواردی همچون راه ارتباطی با مشتریان بپردازید، استفاده از خدمات واتساپ بیزینس بسیار فوق‌العاده بوده و هزینه‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت. شما می‌توانید از امکانات واتساپ تجاری استفاده کنید و بدون هزینه‌های بالاسری بیشتر، پاسخگوی سوالات مخاطبین خود باشید.

فریلنسرها و آنلاین شاپ‌ها

از مشکلات اساسی افرادی که به صورت دورکاری مشغول به کار بوده و یا آنلاین شاپ‌هایی که از خانه مشغول به فروش محصولات هستند، نبود فضایی برای ارتباط حضوری با مشتریان است. WhatsApp Business این موضوع را برطرف کرده و شما می‌توانید در پلتفرمی مطمئن، امن و سریع با مشتریان احتمالی خود دیدن کرده و با کارفرمایان و یا مخاطبین خود ارتباط بگیرید. می‌توانید این کار را بدون هزینه اضافه و تنها با ورژن رایگان واتساپ انجام دهید.

شرکت‌های مشتری محور

در صورتی که کسب‌وکار شما به نحوی با مشتریان ارتباط تنگاتنگی دارد و لازم است قبل از هرگونه فروش ابتدا با افراد مختلف صحبت کنید، امکانات واتساپ بیزینس به کمک شما خواهد آمد. همچنین در نسخه‌های پولی این نرم افزار امکان شخصی‌سازی‌های بیشتری نیز وجود داشته و می‌توانید آن‌طور که لازم است با مخاطبین خود ارتباط نزدیک برقرار کنید.

امکانات واتساپ بیزینس

ایده‌هایی برای استفاده بهتر از واتس آپ تجاری

جدا از اینکه در داخل فضای واتساپ بیزینس امکانات زیادی است و به شکل‌های مختلف می‌توان با مشتریان خود در ارتباط باشید، این پلتفرم پتانسیل این را داشته تا به شکل خاصی افراد را به سمت آن هدایت کنید. ساده‌ترین کار این است که لینک اکانت واتس آپ تجاری خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی قرار داده و از این رو تمامی دنبال‌ کنندگان را برای ارتباط نزدیک‌تر به این فضا هدایت کنید.

برخی پلتفرم‌های دیگر نیز به جهت ارتباط نزدیک‌تر با واتساپ تجاری، این شرایط را برای شما مهیا کرده‌اند تا اکانت را مستقیما به آن‌ها وصل کرده تا مشتریان شما با یک کلیک به واتساپ منتقل شوند. نرم افزار اینستاگرام این شرایط را برای اکانت‌های بیزینس خود فراهم کرده تا شماره و اکانت WhatsApp Business را به صفحه خود اضافه کنید. از طرفی می‌توانید از سایت فروشگاهی یا شخصی خود نیز لینکی مستقیم به این نرم افزار داده و برای خدمات پشتیبانی از واتساپ کمک بگیرید.

سوالات متداول

واتساپ عادی بهتر است یا بیزینس؟

واتساپ معمولی برای کاربران عادی و مصرف‌کنندگان ساخته شده و واتساپ بیزینس مناسب کسب‌وکارها است.

آیا می‌توان واتساپ عادی را به بیزینس تبدیل کرد؟

بله، با وارد کردن شماره تلفن واتساپ عادی خود در نرم افزار واتس آپ تجاری، این شماره به نوع بیزینس تبدیل خواهد شد.

می‌توان هم واتساپ تجاری و هم معمولی را روی یک گوشی نصب کرد؟

بله، این امکان وجود داشته و می‌توانید برای دو سیمکارت مختلف دو برنامه جدا نصب کنید.

برنامه WhatsApp Business چه ویژگی‌های خاصی دارد؟

شما می‌توانید از قابلیت ارسال پیام هوشمند، ساخت کاتالوگ، تکمیل پروفایل حرفه‌ای، لیبل گذاری و... استفاده کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

335
A
A