معرفی وردپرس 6 - نسخه بتا + معرفی تغییرات و آپدیت ها

معرفی وردپرس 6 - نسخه بتا + معرفی تغییرات و آپدیت ها
معرفی وردپرس 6 - نسخه بتا + معرفی تغییرات و آپدیت ها
9 ماه پیش

معرفی وردپرس  6 نسخه بتا ، آشنایی با تغییرات و آپدیت‌ها

وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای ساده و در عین حال کارآمد شناخته می‌شود. امروزه طراحی یک وب‌سایت از هر نوعی با امکانات و قابلیت‌های مختلف به لطف وردپرس کار ساده‌ای شده است.

اگر بخواهید یک وب‌سایت خبری، آموزشی، علمی، تبلیغاتی و حتی یک وب‌سایت فروش آنلاین محصولات و خدمات طراحی کنید، وردپرس با افزونه‌های متعددی که در اختیار شما قرار می‌دهد، کارتان را راحت خواهد کرد.

نسخه‌های وردپرس به خاطر توسعه قابلیت‌ها، افزودن آپدیت‌های جدید و افزونه‌هایی با عملکرد قوی‌تر و سازگار با سئو، یکی پس از دیگری برای طراحان سایت ارائه می‌شود. نسخه جدید وردپرس یعنی نسخه 6 که زیرمجموعه نسخه بتا است، جدیدترین نسخه این پلتفرم است که قابلیت‌های جدیدی را ارائه کرده است و تغییراتی در آن صورت گرفته است.

برای آشنایی شما با این تغییرات و آپدیت‌هایی که در نسخه 6 وردپرس صورت گرفته است، در این مقاله قصد داریم به بررسی این نسخه بپردازیم. اگر یک طراح سایت هستید و می‌خواهید برای طراحی منعطف‌تر از جدیدترین نسخه وردپرس استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تغییرات و رفع باگ‌ها در نسخه جدید وردپرس 6

اولین نسخه وردپرس 6 اوایل سال 2022 منتشر شد و در تاریخ 26 آوریل 2022 هم آخرین نسخه به نام نسخه بتا 3 منتشر گردید. در این نسخه یک سری تغییرات و اصلاحات صورت گرفته است که اثر قابل‌توجهی روی عملکرد وردپرس و تجربه کاربری در این پلتفرم داشته است. در این بخش به بررسی این اصلاحات و تغییرات خواهیم پرداخت.

تغییرات ظاهر و استایل

تم پیش‌فرض در وردپرس 6 سه تغییر عمده از نظر ظاهر و استایل داشته است. این ویژگی به کاربر این امکان را می‌دهد که با چند کلیک ساده تم و استایل را تغییر دهد. برای این منظور به قسمت ادیتور وارد شده و پنل global styles را باز کنید. به این ترتیب با کلیک روی Browse styles می‌توانید همه تغییرات استایل مورد نظر را روی تم پیش‌فرض اعمال کنید و یا استایل مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

wp6-01

تغییرات تنظیمات Duotone

در نسخه‌های قبلی وردپرس با استفاده از فایل theme.json این امکان وجود داشت که یک پیش تنظیم مشخص را برای اعمال فیلتر duotone برای همه تصاویر در محیط وردپرس اعمال کرد؛ اما باگ موجود در نسخه‌های قبلی این بود که به ادیتور اجازه نمی‌داد پیش تنظیمات را به صورت صحیح اجرا کند و هنگام اعمال تغییرات و رندرگیری روی پیش‌نمایش سایت، این فیلترها اعمال نمی‌شد.

اما در نسخه جدید این باگ رفع شده است و برای تست می‌توانید فایل theme.json را باز کرده و با قرار دادن کد زیر، پیش تنظیمات duotone را به آن اضافه کنید:

{

"styles": {

"blocks": {

"core/image": {

"filter": {

"duotone": "var(--wp--preset--duotone--foreground-and-secondary)"

}

}

}

}

}

پس این فرآیند، در صورتی که قسمت ادیتور سایت را باز کنید، خواهید دید که فیلتر duotone به صورت پیش‌فرض برای همه تصاویر موجود روی سایت و تصاویر جدید اعمال می‌شود.

رفع باگ Nested Block Style

رفع باگ مربوط به رنگ لینک یا Link Color در نسخه جدید انجام شده است. بلوک‌های تودرتو یا nested یکی از قابلیت‌های وردپرس برای ایجاد لینک در پاراگراف‌های مختلف است. در نسخه‌های قبلی رنگ پاراگراف‌های لینک دهی شده یکسان بود اما در نسخه جدید با رفع این مشکل، امکان تغییر رنگ لینک در قسمت Nested Block Style به وجود آمده است.

به عنوان مثال در شکل زیر مشاهده می‌کنید که دو لینک داخل یک بلوک سطری دارای رنگ‌های یکسان هستند؛ یعنی رنگ پیش‌فرض لینک در هر بلوک سطری مشکی است.

wp6-02

پس از رفع این باگ در نسخه وردپرس 6، رنگ بلوک‌ها داخل یک دسته از لینک‌های سطری را می‌توان به صورت جداگانه تغییر داد. برای تست این ویژگی، یک پست با یک بلوک دسته‌ای ایجاد کرده و یک سری لینک به آن بیفزایید.

سپس، یک رنگ لینک متفاوت را برای هر دسته و بلوک‌های پاراگراف داخل هر دسته انتخاب کنید. با اعمال این تغییرات خواهید دید که رنگ لینک در بلوک پاراگراف تنظیمات استایلی شبیه شکل زیر خواهد داشت.

wp6-03

اصلاحات Comments Query Loop Block

بلوک حلقه comments query در وردپرس وظیفه جایگزین کردن بلوک کامنت را بر عهده دارد. در آخرین نسخه بتا، توسعه‌دهنده این امکان را دارد که اصلاحاتی را در این بلوک انجام داده و آن را با بلوک کامنت قبلی هماهنگ کند.

برای این منظور، توسعه‌دهنده یک بلوک جدید در بلوک حلقه comments query اضافه کرده به‌گونه‌ای که عنوان کامنت‌های پست را در برگیرد. عنوان کامنت شامل شماره کامنت و عنوان پست است. همچنین می‌توان رنگ بلوک، فونت و یا حاشیه آن را با استفاده از تنظیمات موجود در این بخش تغییر داد.

wp6-04

امکان انتخاب قسمتی از متن در بلوک‌ها

در نسخه‌های قبلی وردپرس، امکان انتخاب کل بلوک به صورت یکجا وجود داشت اما در نسخه جدید 6 بتا 3، می‌توان بخشی از پاراگراف، هدینگ و یا quote را به صورت جداگانه انتخاب کرد. به این شکل قابلیت حذف و یا جایگزین کردن بخش خاصی از متن به جای کل بلوک فراهم شده است.

با این حال، این قابلیت هنوز هم یک سری محدودیت دارد. مثلاً نمی‌توان متن انتخاب شده را کپی کرد، بنابراین ادیتور مجبور است کل بلوکی را که متن مورد نظر داخل آن قرار دارد کپی کند.

تغییرات دسترسی

در وردپرس 6 یک سری تغییرات و اصلاحات در دسترسی به بخش‌های مختلف ایجاد شده است. برخی از این تغییرات به صورت خلاصه عبارت‌اند از:

  • زمانی که به یک پست لینک‌دهی انجام می‌شود، تصویری از پست را می‌توان به جای عنوان پست در متن مورد نظر استفاده کرد.
  • دکمه جستجو، آیکون وضعیت بلوک قفل، بلوک navigation و بلوک query pagination در نسخه جدید از aria-label استفاده می‌کنند.
  • کنترل کیبورد در نسخه جدید بهتر شده و ویژگی aria-expanded برای بلوک‌های ترکیبی در list view اضافه شده است.
  • دکمه‌های Home و End برای تغییر نشانگر در list view اضافه شده است.
  • متن Draft saved بهبود یافته است که در نهایت آن را قابل‌فهم‌تر می‌کند.

 Webfonts API

Webfonts API امکان مدیریت آسان‌تر فونت‌های اختصاصی هر بخش را برای ادیتور فراهم می‌کند. این ویژگی جدید به توسعه‌دهندگانتم کمک می‌کند تا یکتم ثابت در وب‌سایت‌های مختلف ایجاد کنند. می‌توانید این ویژگی را با تغییر فایل‌های theme.json و functions.php و ایجاد یک فونت جدید در آن‌ها، تست کنید.

حفظ استایل بلوک

این ویژگی جدید در وردپرس 6 به ادیتور این امکان را می‌دهد که هنگام تبدیل یک بلوک به بلوکی دیگر، ویژگی‌های آن را حفظ کرده یا حتی دکمه‌های جدیدی را به بلوک مورد نظر اضافه نماید. برای مثال اگر می‌خواهید متن یک بلوک پاراگراف را اصلاح کرده و رنگ پس‌زمینه آن را تغییر دهید، استایل بلوک مورد نظر حتی با تبدیل آن به یک بلوک هدینگ دیگر، تغییر نخواهد کرد.

قفل بلوک UI

ویژگی دیگر وردپرس 6 نسخه بتا 3 این است که امکان قفل بلوک UI را برای ادیتور فراهم می‌کند. به این ترتیب حذف و یا جابجایی بلوک‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. به دو روش می‌توان این کار را انجام داد.

در روش اول، تولبار بلوک به کمک ادیتور می‌آید. برای این منظور روی علامت سه نقطه در نوار تولبار کلیک کرده و منوی تنظیمات یا settings را باز کنید و گزینه Lock را انتخاب نمایید. یک pop-up نمایان می‌شود که در آن می‌توانید ویژگی‌های مختلف قفل بلوک را انتخاب کنید.

در روش دوم که از طریق list view انجام می‌گیرد، یک بلوک را انتخاب کرده و روی علامت سه نقطه کلید کنید تا منوی تنظیمات باز شود. گزینه Lock را انتخاب کرده و در صفحه pop-up جدید ویژگی‌های مورد نظر خود را تنظیم نمایید.

بهبود List View

این ویژگی جدید به ادیتور این امکان را می‌دهد که به کمک دو کلید ترکیبی shift+click، چندین بلوک را به صورت هم‌زمان انتخاب کند. با این کار هرگونه تغییر یا اصلاحی که نیاز باشد مانند حذف، جابجایی، کپی کردن یا تکرار بلوک، برای همه بلوک‌های انتخابی اعمال خواهد شد.

تغییر بعدی امکان دسترسی آسان‌تر به list view است به خصوص برای صفحاتی که دارای ساختار پیچیده با بلوک‌های تودرتوی متعدد هستند. با استفاده از این قابلیت اگر list view در حالی که یک بلوک انتخاب شده باشد، باز شود، بلوک‌های تودرتوی مرتبط با آن بلوک هم باز خواهند شد. تغییر آخری هم رخ داده است این است که آیکون lock برای همه بلوک‌های قفل شده در list view نمایش داده می‌شود.

گزینه‌های جدید تبدیل بلوک

نسخه جدید وردپرس بتا 3، شش گزینه بیشتر تبدیل بلوک را ارائه کرده است. علاوه بر اینکه استایل بلوک حفظ می‌شود، این ویژگی‌های جدید قابلیت انعطاف بیشتری را به خصوص برای اصلاح بلوک‌های محتوا در اختیار ادیتور قرار می‌دهد. این شش ویژگی جدید عبارت‌اند از:

  • Logo to Title
  • Excerpt to Content
  • Tag Cloud to Categories
  • Calendar to Archives
  • Paragraph to Code
  • Group to Row

اصلاح دیگری که در نسخه بتا 3 رخ داده است، امکان مشاهده صفحه pop-up برای استایل بلوک است. به جای نمایش دائمی ریز عکس‌ها، این ویژگی امکان نمایش یک صفحه pop-up کوچک را برای گزینه‌های استایل فراهم می‌کند که به راحتی قابل جابجایی و حذف است.

اصلاح ابزارهای طراحی

در حالی که این اصلاحات به اندازه سایر ویژگی‌ها قابل‌توجه نیستند، اما تجربه کاربری را بهتر کرده و امکان سفارشی‌سازی تنظیمات مختلف را برای ادیتور فراهم می‌کنند. برخی از این اصلاحات عبارت‌اند از:

  • تبدیل بلوک Container: با این ویژگی به راحتی می‌توان بلوک Container را تبدیل کرده و layout را برای آن به صورت group، row یا stack انتخاب کرد.
  • سلکتور اندازه تصویر: در تنظیمات ابعاد بلوک تصویر، می‌توان منوی کرکره‌ای را انتخاب کرده و به کمک آن اندازه تصویر را به صورت دلخواه تنظیم نمود.
  • انواع جدید تمپلیت: در نسخه‌های قبلی وردپرس، کاربر تنها یک گزینه front page برای ایجاد یک تمپلیت جدید در اختیار داشت؛ اما وردپرس 6 پنج نوع جدید از پست‌ها را بر اساس تمپلیت‌های author، category، date، tag و taxonomy اضافه کرده است. این گزینه‌های جدید، لزوم ساخت تمپلیت‌های جدید سفارشی توسط ادیتور را از بین می‌برد.

جمع‌بندی

وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا و ابزار طراحی و ساخت وب‌سایت با ابزارهای آماده و قابل سفارشی‌سازی، امروزه استفاده گسترده‌ای در این حوزه دارد. سازگاری با سئو، راحتی استفاده، امکانات فراوان در قالب افزونه‌ها، تم‌ها، تمپلیت‌ها و غیره و از همه مهم‌تر محیط کاربرپسند، از ویژگی‌های این پلتفرم است.

نسخه جدید وردپرس با نام وردپرس 6 بتا 3 اخیراً منتشر شده و تغییرات زیادی را ایجاد کرده و امکانات جدیدی را در اختیار ادیتورهای سایت قرار می‌دهد. این مقاله به معرفی این امکانات و اصلاحات صورت گرفته در نسخه جدید اختصاص داشت. استفاده از این قابلیت‌های جدید، امکان ویرایش بلوک‌های مختلف را در محیط وردپرس برای ادیتور ساده‌تر می‌سازد.

 

 

دریا بهرامی- نویسنده

1301
A
A