آموزش راه اندازی افیلیت مارکتینگ برای کسب و کار

آموزش راه اندازی افیلیت مارکتینگ برای کسب و کار
آموزش راه اندازی افیلیت مارکتینگ برای کسب و کار
5 ماه پیش

افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های محبوب برای افزایش درآمد است که اگر درست اجرا شود هم به نفع صاحبان کسب و کار و هم به نفع افیلیت مارکترها است. در مقاله همکاری در فروش چیست ، به طور مفصل در مورد این استراتژی بازاریابی، انواع همکاری در فروش و مزایا و معایب این روش صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم در مورد روش راه اندازی افیلیت مارکتینگ برای کسب و کار و روش‌های پرداخت در آن، صحبت کنیم. همراه ما باشید.

قبل از آنکه به آموزش راه اندازی همکاری در فروش برای کسب و کار های مختلف بپردازیم، بهتر است نگاهی کوتاه به آمار و ارقام این مدل بازاریابی دیجیتال، داشته باشیم:

  • هر ساله 10.1 درصد افزایش هزینه‌های بازاریابی وابسته در ایالات متحده وجود دارد، به این معنی که تا سال 2020، این رقم به 6.8 میلیارد دلار رسید.
  • در سال 2018، هزینه‌های بازاریابی محتوا 62 درصد از طرح‌های بازاریابی سنتی ارزیابی شد. این روش به طور متوسط 3 برابر بیشتر از روش‌های سنتی، برای صاحبان کسب و کار لید ایجاد می‌کند. بر اساس آمار جهانی، حدود 16 درصد از سفارش‌های ثبت شده برای کسب و کار های مختلف، از طریق بازاریابی محتوایی ایجاد می‌شوند.
  • در مارس 2017، ساختار بازاریابی وابسته آمازون تغییر کرد و همین تغییر موجب تغییر نرخ درآمد افیلیت مارکترهای این شرکت بین 1 تا 10 درصد شد.
  • بازاریابی وابسته جیسون استون که با نام دیگر Millionaire Mentor شناخته می‌شود، تنها در ماه‌های ژوئن و ژوئیه سال 2017، 7 میلیون دلار درآمد از طریق خرده فروشی داشت.

ارتباط افیلیت مارکتینگ با کووید 19

بازاریابی وابسته یکی از صنایعی است که از زمان شروع شیوع کووید 19 تحت فشار زیادی قرار گرفته است. در زمان شیوع این ویروس، بسیاری از مردم مجبور به حضور در خانه شدند، کار خود را از دست دادند و در نهایت با کاهش درآمد مواجه شدند. همین مسئله اختلال زیادی در استراتژی‌های بازاریابی ایجاد کرد و موجب کاهش درآمد افیلیت مارکترها شد. با این حال این همه گیری موجب از بین رفتن این استراتژی بازاریابی نشده است.

حال که با اعداد و ارقام جالب افیلیت مارکتینگ در سال 2021 آشنا شدید، بهتر است که با اصلی‌ترین مفاهیم این استراتژی بازاریابی در سال 2022 آشنا شوید. در ادامه اصلی‌ترین مواردی که برای راه اندازی افیلیت مارکتینگ برای کسب و کار ها باید بدانید را به شما آموزش می‌دهیم. همراه ما باشید.

همکاری در فروش چگونه انجام می‌شود؟

در بازاریابی وابسته هدف این است که توانایی افراد مختلف برای فروش محصولات یا ارائه خدمات استفاده شود. در این صورت دو طرف از فروش بیشتر سود می‌برند، هم صاحبان کسب و کار و هم افرادی که به فروش بیشتر کمک کرده‌اند. برای راه اندازی برنامه همکاری در فروش برای یک کسب و کار مختلف، 3 گروه باید با هم همکاری داشته باشند:

1.      فروشنده و تولیدکنندگان محصول

فروشنده، چه در مقیاس یک شرکت بین المللی چه صاحب یک خرده فروشی، محصولی برای عرضه به بازار دارد. این محصول می‌تواند یک شیء فیزیکی، مانند کالاهای خانگی، یا خدماتی مانند محصولات آموزشی باشد. فروشنده که به نام برند نیز شناخته می‌شود، نیازی به مشارکت فعال در بازاریابی ندارد اما ممکن است تبلیغ‌کننده باشد و از تقسیم درآمد مرتبط با بازاریابی وابسته سود ببرد.

2.      افیلیت مارکتر یا ناشر

افیلیت مارکتر که به عنوان شخص یا شرکت وابسته و همچنین ناشر نیز شناخته می‌شود، می‌تواند یک فرد یا شرکتی باشد که محصول فروشنده را به شیوه‌ای جذاب در اختیار مصرف کنندگان بالقوه قرار می‌دهد؛ به عبارت دیگر، شرکت یا فرد وابسته، محصول را تبلیغ می‌کند تا مصرف کنندگان را متقاعد کند که برای آن‌ها ارزشمند یا مفید است و آن‌ها را متقاعد کند که محصول را خریداری کنند. اگر مصرف کننده در نهایت محصول را بخرد، شرکت وابسته بخشی از درآمد حاصل را دریافت می‌کند. شرکت‌های وابسته معمولاً مخاطبان بسیار خاصی دارند که برای آن‌ها بازاریابی می‌کنند که عموماً به علایق آن مخاطب بسیار نزدیک است.

3.      مصرف کننده یا خریدار

مصرف کننده یا خریدار محرک‌های اصلی بازاریابی وابسته هستند، شرکت‌های وابسته محصولات را با آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها به اشتراک می‌گذارند. هنگامی که مصرف کنندگان محصول را خریداری می‌کنند، فروشنده و شرکت وابسته در سود تقسیم می‌شوند. گاهی اوقات، شرکت وابسته تصمیم می‌گیرد برای ترغیب مصرف کننده راه صداقت را پیش بگیرد و به او بگوید که در ازای هر فروش پاداشی دریافت می‌کند.

برنامه همکاری در فروش چیست؟

یک برنامه افیلیت مارکتینگ (همچنین به آن برنامه وابسته نیز گفته می‌شود) توافقی است که در آن تبلیغ کننده به ناشر یا اینفلوئنسر (شرکت وابسته) کمیسیونی به ازای هر فروش پرداخت می‌کند. شرکت یا شخص وابسته یک لینک منحصر به فرد دریافت می‌کند که از طریق آن می‌توان تعداد افرادی که به سایت مراجعه کرده و کالا را خریداری کرده‌اند، ردیابی کرد. درواقع کوکی‌های ست شده روی هر لینک مشخص می‌کنند که تا چه زمانی باید تعداد کلیک‌های دریافتی این لینک را ردیابی کنند. وقتی شخصی روی آن لینک کلیک می‌کند، یک فایل کوچک به نام کوکی در دستگاه او ذخیره می‌شود.

در مطلب آموزشی همکاری در فروش چیست، به انواع افیلیت مارکتینگ اشاره کردیم. همان‌طور گفتیم که شما می‌توانید در چند برنامه همکاری در فروش شرکت کنید. نتیجه هریک از برنامه‌ها را بررسی و اطمینان حاصل کنید که نتیجه با میزان تلاش شما برای فروش و جلب اعتماد، همخوانی داشته است. در حال حاضر، محبوب‌ترین برنامه‌های همکاری در فروش عبارت هستند از:

  • طراحی سایت، سئو و تولید محتوا
  • راه اندازی سایت‌های نقد و بررسی
  • بازاریابی ایمیلی
  • تبلیغات کوپنی

لینک افیلیت چیست؟

لینک‌های وابسته یا افیلیت، نشانی‌های اینترنتی منحصربه‌فردی هستند که حاوی نام کاربری یا شناسه افیلیت مارکتر (شخص یا شرکت) به اضافه URL تبلیغ‌کننده هستند. شرکت‌های ارائه دهنده برنامه‌های همکاری در فروش از این لینک‌ها برای ثبت ترافیک ارسال شده به وب سایت خود استفاده می‌کنند. اگر شخصی روی لینک افیلیت کلیک کند و محصول تأیید شده را در سایت تبلیغ‌کننده بخرد، افیلیت مارکتر پولی دریافت می‌کند.

روش‌های پرداخت در افیلیت مارکتینگ چیست؟

روش‌های پرداخت در برنامه‌های مختلف بازاریابی وابسته متفاوت از یکدیگر است. به طور کلی میزان درآمد افیلیت مارکترها به نرخ تعامل آن‌ها با مخاطبان بستگی دارید. به عنوان مثال شرکت نرم‌افزاری Payscale گزارش می‌دهد که میانگین حقوق سالانه یک بازاریاب وابسته 52130 دلار است. همچنین بازاریاب‌هایی مانند وبلاگ نویس رایان رابینسون بیش از 17000 دلار در ماه تنها از طریق درآمد همکاری در فروش کسب می‌کنند. البته این اعداد و ارقام مربوط به کشورهای خارجی است و مسلماً در ایران نرخ درآمد از افیلیت مارکتینگ در این حد نیست.

اما بپردازیم به اینکه نحوه پرداخت به افیلیت مارکترها چگونه است؟

شرکت‌ها روش‌های مختلفی برای قیمت گذاری و نحوه پرداخت در همکاری در فروش در نظر می‌گیرند. معمولاً نامی که برای پرداخت در نظر گرفته می‌شود، نشان دهنده همان مدل پرداخت است. در ادامه به ۵ روش متداول برای پرداخت به افیلیت مارکترها اشاره می‌کنیم:

پرداخت به ازای هر فروش (Pay per sale)

پرداخت به ازای هر فروش، رایج‌ترین مدل پرداخت در بازاریابی وابسته است. همان‌طور که از نام این روش مشخص است، افیلیت مارکتر به ازای هر فروش موفقی که داشته باشد، کمسیون دریافت می‌کند.

پرداخت به ازای هر اقدام (Pay per action)

در این روش بر اساس یک اقدام خاص و از پیش تعریف شده پرداخت به افیلیت مارکتر انجام می‌گردد. بسیاری از برنامه‌های همکاری در فروش از این مدل پرداخت استفاده می‌کنند زیرا گسترده است و می‌توان آن را برای محصولات و خدمات مختلف استفاده کرد؛ مانند ثبت‌نام در خبرنامه، کلیک، درخواست تماس، ارسال فرم و غیره.

پرداخت به ازای هر نصب (Pay per install)

در این روش به ازای هر نصب از ترافیک ورودی سایت، پرداخت به افیلیت مارکتر انجام می‌شود. در این مدل از برنامه‌های همکاری در فروش، هدف ترغیب کاربر برای دانلود و نصب نرم افزارهای تلفن همراه است.

پرداخت به ازای هر سر نخ (Pay per lead)

در این مدل پرداخت زمانی انجام می‌گیرد که کاربر اطلاعات خود را از طریق فرم در اختیار کسب و کار قرار می‌دهد. این مدل یک روش پرداخت محبوب است زیرا شرکت‌ها از آن برای قرعه کشی، تولید سرنخ و دیگر اهداف بازاریابی استفاده می‌کنند.

پرداخت به ازای هر کلیک (Pay per click)

در این روش پرداخت به ازای هر کلیک روی لینک افیلیت انجام می‌گیرد و چندان محبوبیت ندارد. کسب و کارها معمولاً از این روش برای افزایش آگاهی از برند استفاده می‌کنند. در این روش نیازی به ثبت نام یا خرید کاربران نیست؛ تنها کاری که باید انجام دهند، بازدید از وب سایت است.

۷ مرحله برای راه اندازی افیلیت مارکتینگ برای کسب و کار

مرحله اول: هدف برنامه بازاریابی خود را تعیین کنید

مانند همه برنامه‌های بازاریابی، با تعیین اهداف برای برنامه همکاری در فروش خود شروع کنید. در ابتدا باید مخاطبان هدف خود را که قصد انجام تبلیغات برای آن‌ها را دارید، شناسایی کنید:

  • قصد جذب چه مشتریانی را از طریق برنامه بازاریابی همکاری در فروش دارید؟
  • چه افیلیت مارکترهایی به شما در رسیدن به اهدافتان کمک خواهند کرد؟

در مرحله بعد، چند هدف مهم قابل اندازه گیری برای برنامه خود تعیین کنید. این مورد به شما کمک می‌کند تا بدانید که آیا برنامه شما موفق است یا خیر.

  • هدف اصلی میزان درآمدی است که می‌خواهید شرکت‌های وابسته در ماه، هر سه ماهه یا سالیانه کسب کنند.
    • تعیین اهداف برای نرخ تبدیل: هر چند وقت یکبار می‌خواهید افرادی که روی لینک‌های افیلیت کلیک می‌کنند، خرید کنند؟
    • هدفی به عنوان میانگین ارزش سفارش (AOV) که توسط افیلیت مارکترها تعیین می‌شود، در نظر بگیرید.
  • اهدافی را برای تعداد فروش منحصر به فرد افیلیت در یک دوره زمانی معین تعیین کنید.
  • همچنین می‌توانید برای نمایش‌ها، کلیک‌ها و سرنخ‌هایی که می‌خواهید افیلیت مارکترها در این بازه‌های زمانی کسب کنند، اهدافی تعیین کنید.

البته که فروش مهم‌ترین هدف است اما این معیارهای دیگر نیز در اندازه‌گیری موفقیت برنامه‌های همکاری در فروش شما مفید خواهند بود.

 

 

 

مرحله دوم: برنامه همکاری در فروش رقبای خود را تحلیل کنید

احتمالاً تجزیه و تحلیل کلی برای تعیین نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود در مقایسه با رقبای خود انجام داده‌اید. اکنون زمان آن رسیده است که برنامه‌های افیلیت مارکتینگ رقبای خود را بررسی کنید. حتی قبل از طراحی برنامه‌های خود، یک تجزیه و تحلیل خاص در مورد برنامه‌های همکاری در فروش موجود به شما اجازه می‌دهد تا بدانید که در چه موقعیتی قرار دارید و در نتیجه برنامه خود را به صورت رقابتی در اختیار افیلیت مارکترها قرار دهید. در اینجا نحوه اجرای تجزیه و تحلیل رقابتی برنامه همکاری در فروش را آورده‌ایم:

  1. حداقل دو رقیب با برنامه همکاری در فروش را پیدا کنید. به دنبال کسب و کار هایی هم باشید که مستقیماً با آن رقابت نمی‌کنید اما مخاطبانی مشابه شما دارد (و به طور بالقوه می‌تواند افیلیت مارکترهای مشابه را جذب کند).
  2. ساختار پرداخت کمسیون هر رقیب را بررسی کنید. چه اقدامی باعث پرداخت کمیسیون به افیلیت مارکتر (فروش، سرنخ تولید شده یا چیز دیگری) می‌شود؟ آیا به افیلیت مارکترها درصدی از فروش به عنوان کمیسیون پرداخت می‌شود یا برای هر اقدام مبلغی تعیین شده است؟ نحوه پرداخت به شرکت یا افراد وابسته چگونه است، به صورت نقد یا اعتباری؟ نرخ کمسیونی که هر برند تعیین کرده، چقدر است؟ به چه صورت تغییر می‌کند؟
  3. تعیین کنید که هر برند چگونه افیلیت مارکترها را پیدا می‌کند. روند پیوستن افیلیت مارکترها به برنامه‌های همکاری در فروش چیست؟
  4. اگر می‌توانید، جزئیات مربوط به برنامه همکاری در فروش رقبای خود را تعیین کنید؛ مانند اینکه: شرکت چه برنامه‌های آموزشی برای افیلیت مارکترهای خود در نظر گرفته است؟ هر برند چه منابع تبلیغاتی و برندسازی را در اختیار شرکت‌های وابسته (بنرهای تبلیغاتی و ...) قرار می‌دهد؟ هر برند چند وقت یکبار با افیلیت مارکترها ارتباط برقرار می‌کند؟ چگونه یک برند از کوکی‌های ردیابی افیلیت استفاده می‌کند؟ آیا از کوکی‌ها برای ردیابی فروش استفاده می‌کنند، حتی اگر کسی فوراً خریدی انجام ندهد؟ کوکی‌ها چقدر فعال می‌مانند؟
  5. در نهایت تجزیه و تحلیل SWOT را اجرا کنید. نقاط قوت و ضعف هر برنامه چیست؟ از چه فرصت‌هایی که رقبا ازدست‌داده‌اند می‌توانید استفاده کنید؟ برنامه همکاری در فروش رقبا چه تهدیدهایی برای شما ایجاد خواهد کرد؟

مرحله سوم: نرخ کمسیون همکاری در فروش را تعیین کنید

از یافته‌های تحلیل رقابتی خود برای کمک به ساختار برنامه همکاری در فروش خود استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام ایجاد ساختار برنامه همکاری در فروش باید در نظر داشته باشید، نرخ کمسیونی است که می‌خواهید به افیلیت مارکترها پرداخت کنید. به هیچ عنوان در ابتدای مسیر سراغ روش‌های پرداختی همچون پرداخت به ازای هر کلیک نروید.

ابتدا تصمیم بگیرید که آیا مبلغ مشخصی را برای هر فروش بپردازید، یا درصدی از هر فروش افیلیت را. معمولاً درصدهایی که به صورت نقدی به افیلیت مارکترها پرداخت می‌شوند، جذابیت بیشتری دارند. برای تعیین نرخ کمسیون، هزینه‌های جذب مشتری، نگهداری و میانگین ارزش طول عمر مشتری خود را در نظر بگیرید.

  • معمولاً جذب مشتری جدید چقدر هزینه دارد؟
  • چند درصد از مشتریان را در یک سال معین حفظ می‌کنید؟

مرحله چهارم: در مورد سایر جنبه‌های کلیدی ساختار برنامه همکاری در فروش خود تصمیم بگیرید

علاوه بر کمیسیون خود، باید در مورد موارد زیر نیز تصمیم بگیرید:

  • چه کانال‌های بازاریابی برای افیلیت مارکترهای خود در نظر می‌گیرید؟
  • کوکی‌های افیلیت چه مدت فعال خواهند بود (تا چه مدت بعد افیلیت مارکترها پس از کلیک بر روی لینک وابسته خود، واجد شرایط دریافت کمیسیون هستند)؟
  • برنامه همکاری در فروش شما شامل چه شرایط و ضوابطی است؟
  • برنامه همکاری در فروش شما از چه نظر با دیگر برنامه‌ها متفاوت است؟
  • آیا برای پیشبرد امور مربوط به همکاری در فروش نیاز به یک تیم یا مدیر اختصاصی دارید یا نه؟

مرحله پنجم: افیلیت مارکترهای مورد نیازتان را شناسایی کنید

اکنون که ساختار برنامه همکاری در فروش خود را آماده کردید، قدم بعدی یافتن افیلیت مارکترها است. در این مرحله، باید بین استفاده از یک شبکه موجود و تشکیل شبکه همکاری در فروش انتخابی خود تصمیم بگیرید. مهم نیست کدام مسیر را برای یافتن افیلیت مارکترها انتخاب می‌کنید، به یک روش ردیابی افیلیت نیاز دارید که به شما امکان می‌دهد افیلیت مارکترها را ثبت نام کنید، لینک‌های افیلیت را تنظیم کنید و روند پیشرفت یک شرکت وابسته را نظارت کنید.

مرحله ششم: تیم بازاریابی همکاری در فروش خود را آموزش دهید

بعد از شناسایی افیلیت مارکترها با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و ببیند آیا مایل به همکاری با شما هستند یا نه. هدف یافتن افیلیت مارکترها با کیفیت بالا و اجتناب از موارد کلاهبرداری است، بنابراین مطمئن شوید که افیلیت های احتمالی را به دقت بررسی کنید. بسته به میزان قدرتی که برای افیلیتر ها در نظر گرفته‌اید، تصمیم بگیرید که قصد جذب چه تعداد شرکت را دارید. بعد از جذب افیلیت مارکترها در مورد شرایط و قوانین برنامه خود صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید توافق‌نامه‌ای با شما امضا کنند. سپس در خصوص برندسازی و لینک‌های افیلیت به آن‌ها آموزش بدهید و منابع تبلیغاتی مورد نیاز را برای آن‌ها فراهم کنید.

مرحله هفتم: نحوه عملکرد افیلیت مارکترها را پیگیری کنید

بعد از اجرای برنامه همکاری در فروش، باید به طور منظم روند پیشرفت آن را اندازه گیری کنید. شرکت‌هایی که بیشترین میزان سودآوری را برای شما دارند، همواره رصد کنید. همچنین بررسی کنید که برنامه همکاری در فروش شما چقدر اهداف قابل اندازه‌گیری که در طول برنامه‌ریزی تعیین کرده‌اید، از جمله میزان درآمد، نرخ تبدیل، فروش منحصربه‌فرد و AOV را برآورده می‌کند. اگر برنامه شما این اهداف را برآورده نمی‌کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که ساختار کمیسیون خود را تغییر دهید یا در ساختار برنامه خود تجدید نظر کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب به مراحل راه اندازی افیلیت مارکتینگ برای کسب و کار ها اشاره کردیم. حال که با این مراحل آشنا شدید، زمان آن رسیده است که از این استراتژی بازاریابی آنلاین برای افزایش درآمد خود استفاده کنید. ابتدا، چشم‌انداز رقابتی را بررسی کنید. سپس، با در نظر گرفتن یک طرح کمیسیون جذاب، برنامه‌ای طراحی کنید که برند شما را از دیگر رقبا نزد افیلیت مارکترها متمایز کند. به دنبال افیلیت مارکترهایی باشید که به برند شما در رسیدن به اهداف فروش کمک می‌کنند.

 

دریا بهرامی- نویسنده

2148
A
A