الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ راهکار جدید گوگل برای نتایج بهتر جستجو

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ راهکار جدید گوگل برای نتایج بهتر جستجو
الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ راهکار جدید گوگل برای نتایج بهتر جستجو
8 ماه پیش

گوگل را می‌توان خدای جستجو در اینترنت دانست، زیرا حتی مایکروسافت هم هنوز نتوانسته در زمینه جستجوی اینترنتی به خوبی گوگل موفق باشد. رمز موفقیت گوگل در این است که خلاقانه عمل می‌کند و هر سال راهکارهای تازه‌ای را برای دسترسی راحت‌تر به نتایج در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و الگوریتم‌های جدیدی را برای جمع آوری و بازیابی نتایج جستجو طراحی و اجرا می‌کند. یکی از تازه‌ترین الگوریتم‌هایی که شرکت گوگل برای موتور جستجوی خود طراحی کرده، الگوریتم کبوتر است. این الگوریتم راهکارهای تازه‌ای را برای بازگردانی نتایج بهتر به کار می‌گیرد و هم برای کاربران این موتور جستجو و هم برای صاحبان وب سایت‌ها، متد های جدید و جذابی را معرفی کرده که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

محلی سازی نتایج جستجو در الگوریتم کبوتر

اگر خیلی ساده بخواهیم الگوریتم کبوتر را توضیح بدهیم، این الگوریتم نتایج جستجو را برای محله‌ها متمرکز می‌کند تا کاربر سریع‌تر به نتیجه برسد. فرض کنید شما وقتی قبلاً کلمه خرید پوشاک را جستجو می‌کردید، همه وب سایت‌های معتبر در زمینه پوشاک ظاهر می‌شدند، اما حالا با الگوریتم کبوتر علاوه بر اعتبار وب سایت‌ها، نزدیکی آن کسب و کار به کاربر هم مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بنابراین هیچ گاه نتایج در محل‌ها و شهرهای مختلف با هم یکسان نیست و برای هر محل ابتدا نتایج نزدیک به کاربر نمایش داده می‌شود و سپس نتایج عمومی نمایش داده می‌شود؛ به عبارت دیگر این الگوریتم پاسخ‌های هوشمندانه‌تری را برای کاربر فراهم می‌آورد که به معنی این است که هوش مصنوعی گوگل ارتقاء یافته.

برای مثال اگر شما عبارت «پمپ‌بنزین‌های نزدیک به من» را وارد کنید، لیست تمامی پمپ‌بنزین‌هایی را که در نزدیکی محل زندگی شما هستند را نمایش می‌دهد.

 1 - Search Restaurant 

اهمیت به کار گیری سئوی محلی (Local SEO) در الگوریتم کبوتر

همان‌طور که گفته شد، الگوریتم کبوتر به شدت بر روی محلی سازی نتایج جستجو تمرکز کرده و همین امر باعث می‌شود تا انجام و اعمال سئوی محلی (Local SEO) امری ضروری برای وب سایت‌ها باشد. این کار ساده است و تنها یک روز کاری زمان می‌برد تا تنظیمات سئوی سئوی محلی را به‌طور کامل بر روی وب سایت خود اعمال کنید.

اولین راهکار این است که از میکروفمت Schema.org استفاده کنید که متأسفانه کاربران ایرانی را تحریم کرده و تنها راه استفاده از این ابزار استفاده از فیلترشکن است. در این وب سایت، به شما فرمی داده می‌شود که با تکمیل کردن آن، یک سری کد اطلاعات برای شما ایجاد می‌شود که با قرار دادن آن کد در لا به لای کدهای تگ Header در وب سایت خود، می‌توانید به موتور جستجو اطلاعات محلی خود را بفهمانید.

در صورتی که نتوانستید از این ابزار استفاده کنید، کافی است از کد زیر استفاده کنید و فقط بخش‌های مشخص شده را با اطلاعات خود جایگزین کنید.

 

 

نام شرکت

 

آدرس شما

شهر

منطقه

کد پستی

شماره تلفن

 

 

 

 

 

سئو کردن کلمات کلیدی با نام محلی

یکی از روش‌های دیگر برای سئوی محلی، ایجاد مقالاتی است که در آن کلمه محل کسب و کار سئو شده باشد. در این مقالات می‌توانید با سئو کردن نام محل و یا منطقه و یا شهری که کسب و کار شما در آن قرار دارد و وب‌سایت شما در آن منطقه فعالیت می‌کند، به الگوریتم کبوتر کمک کنید تا نتایج را به مشتریان هدف نزدیک‌تر کند. برای مثال کسب و کار شما در منطقه زعفرانیه تهران قرار دارد و شامل تابلوهای هنری و عتیقه‌جات و دکوری‌های لاکچری است. با سئو کردن کلمات تهران و زعفرانیه، می‌توانید به‌راحتی نتایج جستجوی کاربران به سمت وب سایت خود محدود کنید.

 

نظرات محلی (Local Review) مؤثر در نتایج جستجو

یکی دیگر است راهکارهای محلی سازی نتایج برای کاربران، این است که علاوه بر نظرسنجی‌های داخل وب سایت، از وب سایت‌های دیگری که گوگل آن‌ها را زیر نظر دارد و بعضاً خودش آن‌ها را مدیریت می‌کند، در مورد کسب و کار محلی خود نظرسنجی بگیرید و از مشتریان خود بخواهید که در آن پلتفرم‌ها هم نظرسنجی کنند.

2 - Comment in Local Search

شما می‌توانید برای این کار می‌توانید از پلتفرم‌های زیر استفاده کنید:

Foursquare: یک اپلیکیشن راهنمای شهری است که در آن می‌توانید محل کسب و کار خود را ثبت کنید و کاربران به آن نظر دهند. اگرچه ممکن است کاربران ایرانی زیاد با آن آشنایی نداشته باشند، ما استفاده از آن بر روی نتایج جستجو به سمت کسب و کار شما مؤثر و مفید است.

Dunro: این اپلیکیشن نمونه ایرانی از اپلیکیشن Foursquare است و برای سئو محلی می‌تواند مفید باشد.

Poonez: همچنین اپلیکیشن پونز هم مانند dunro و Foursquare عمل می‌کند.

 

 بررسی عملکرد الگوریتم کبوتر

همان‌طور که در پاراگراف‌های بالا گفته شد الگوریتم کبوتر بر اساس محل کسب و کار، وب سایت را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. فرض کنید شما به‌عنوان کاربر بخواهید به دنبال یک رستوران در اطراف خود باشید. اگر کلمه «رستوران» را جستجو کنید، الگوریتم کبوتر ابتدا از روی IP آدرسی که با آن به شبکه اینترنت متصل شده‌اید و از ISP دریافت کرده‌اید، محل اقامت شما را حدس میزند. هرچند این حدس زیاد درست نیست چون ممکن است خدمات اینترنت شما حتی از شهرهای اطراف باشد که آنگاه نتایج چندان دقیق نیستند؛ اما اگر شما از یک گوشی که دارای فناوری موقعیت یاب GPS کلمه «رستوران» را جستجو کنید، گوگل مکان گوشی شما را ملاک قرار می‌دهد و جستجو در اطراف محدوده گوشی شما نمایش داده می‌شود.

به غیر از این، جستجو می‌تواند بر اساس محل فعلی شما هم باشد. به این معنی که اگر امروز در شهر تهران به جستجوی «رستوران» باشید، نتایج اطراف شما در شهر تهران نمایش داده می‌شود و اگر فردا به شهر اصفهان سفر کردید، نتایج برای همان کلمه «رستوران» از شهر اصفهان خواهد بود؛ بنابراین نتایج برای هر کاربر بر اساس محلی که در آن اقامت دارد، متفاوت است.

 

فیلتر کردن خودکار مکان‌های مختلف در موقعیت‌های مختلف

یکی دیگر از ویژگی‌های الگوریتم کبوتر فیلتر کردن نتایج بر اساس زمان، مکان، نوع نیاز، ویژگی‌ها علاقه‌مندی و امتیازهایی است که به نتایج اختصاص داده شده.

فرض کنید وقتی شما کلمه «رستوران» را جستجو می‌کنید را جستجو می‌کنید، چه اتفاقی رخ می‌دهد.

  • ابتدا محل شما توسط IP یا مکان یاب GPS شناسایی می‌شود.
  • لیستی از همه رستوران‌های اطراف شما جمع آوری می‌شود که در آن ساعت باز هستند.
  • نتایجی که بیشترین نظرات مثبت را به خود اختصاص داده‌اند فیلتر می‌شوند.
  • نتایجی که از بیشترین مقالات و نکات را در مورد رستوران و کسب و کار منتشر کرده‌اند فیلتر می‌شوند.
  • نتایجی که از طراحی بهتر و سرعت بالاتری برخوردار هستند، نمایش داده می‌شوند.

 

جستجوی محله خاص (Local Search)

فرض کنید که شما نام یک محل و یا منطقه را جستجو می‌کنید. الگوریتم کبوتر نتایج را اساس نیازهای شما طبقه بندی می‌کند. برای مثال اگر شما عبارت «دروازه دولت» را جستجو کنید، الگوریتم کبوتر ابتدا از روی طبقه بندی‌های قبلی متوجه می‌شود که این عبارت، به یک مکان اشاره می‌کند؛ سپس نیازهای شما را از روی نحوه جستجوهای قبلی شما و کسب و کار شما بررسی می‌کند و در نهایت با تطبیق دادن نیازهای شما با کسب و کارهایی را که در محدوده محل «دروازه دولت» قرار دارند، با توجه به نظرات مثبت و بالاترین کیفیت و سرعت وب سایت، بهترین نتایج به دست آمده را نمایش می‌دهد. در واقع این الگوریتم سعی دارد تا جایی که ممکن است نتایج را برای کاربران شخصی سازی کند و به همین دلیل اگر دو نفر هم‌زمان یک کلمه یا عبارت را جستجو کنند، با نتایج متفاوت و مخصوص به خود مواجه خواهند شد.

 

سخن پایانی

الگوریتم کبوتر گوگل قطعاً برای همه کاربران مناسب است، هم کسانی که کسب و کار و وب سایت دارند و هم کسانی که به دنبال نیازهای خود در اینترنت هستند. هم صاحبان کسب و کار و هم کاربرانی که به دنبال نیازهایشان در اطراف خود هستند، این الگوریتم آن‌ها را هرچه بیشتر به هم نزدیک‌تر می‌کند.

بنابراین صاحبان کسب و کار باید حتماً منطقه کسب و کار خود را مشخص کنند و مطالب مرتبط با آن را در وب سایت خود داشته باشند. هرچه اطلاعات در مورد کسب و کار کامل‌تر باشد، گوگل راحت‌تر وب سایت و کسب و کار را به دیگر کاربران معرفی می‌کند.

دریا بهرامی- نویسنده

720
A
A