تداخل افزونه ها در وردپرس و نحوه رفع آن

تداخل افزونه ها در وردپرس و نحوه رفع آن
تداخل افزونه ها در وردپرس و نحوه رفع آن
1 روز پیش

برای راه‌اندازی یک فروشگاه فعال در وردپرس و یا یک سایت تک صفحه‌ای نیاز است که از یک تم جذاب استفاده کرده و سپس به کمک افزونه‌های خاصی، امکانات مورد نیاز را به این وب‌سایت اضافه کنید. به دلیل تنوع بالا در افزونه‌های ساخته شده، ممکن است که برخی برنامه‌ها با یکدیگر در تضاد بوده و نتوانند کار خود را به درستی در کنار هم انجام دهند. در این شرایط که تداخل افزونه‌ها رخ داده، احتمال دارد که عملکرد سایت به طور کامل مختل شده و نتوان همانند قبل از امکانات موجود بهره‌ برد. در این مقاله قصد داریم تا دلایل تداخل افزونه‌ ها در وردپرس را مورد بررسی قرار داده و راهکارهایی برای رفع این موارد پیشنهاد دهیم.

بهترین افزونه‌های وردپرس؛ هر آنچه که نیاز دارید

افزونه‌ها و سایت‌های وردپرسی

با فراگیر شدن وب‌سایت‌های وردپرسی، تعداد سایت‌های فعال در سطح اینترنت به شدت افزایش یافته و هر فرد توانست برای خود یک فروشگاه یا سایت شرکتی راه اندازی کند. با این حال افرادی که قبلا در این حوزه فعالیت داشتند، می‌دانند که تنها داشتن یک هاست و دامنه برای مدیریت یک سایت کافی نیست. برای اینکه بتوانید به اهداف مورد نظر خود برسید، باید از کدهای دستوری کمک گرفت که اغلب افراد از نحوه ایجاد آن‌ها اطلاعی ندارند.

سیستم وردپرس با معرفی مفهومی به نام افزونه توانست این مشکل را برطرف کند. یک دسته برنامه از پیش نوشته شده وجود دارند که کافی است آن‌ها را روی وردپرس نصب کنید تا امکانات مهیجی را برای شما فعال کنند. بسیاری از این افزونه‌ها رایگان بوده و از مخزن وردپرس قابل دانلود هستند. با ایمپورت و نصب هر افزونه، یک پنل جدید برای شما ایجاد خواهد شد و تاثیرات آن افزونه را روی عملکرد یا ظاهر سایت خواهید دید.

 

نصب افزونه‌های متعدد روی وردپرس

همان‌طور که گفته شد، خود وردپرس امکانات متعددی نداشته و باید برای ایجاد هرگونه تغییری در آن، از افزونه‌های مختلف کمک گرفت. از این رو ممکن است پس از مدتی تعداد افزونه‌های نصب شده روی سایت زیاد شده و در کنار مزایای زیاد آن‌ها، برای شما ایجاد مشکل کند. اولین خطر این است که حجم هاست شما به شدت اشغال شده و نیاز است تا فضای ذخیره‌سازی اطلاعات را ارتقا دهید. از طرفی وجود افزونه‌های مختلف باعث کند شدن سایت نیز می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در رابطه‌ با افزونه‌های متعدد می‌توان نام برد، عدم هماهنگی برخی افزونه‌ها با یکدیگر و همین‌طور تداخل این افزونه‌ها در وردپرس است. نمی‌توان به این مشکل بی‌توجهی کرده و سریعا باید این موضوع را برطرف کرد. اگر به برخی افزونه‌ها دیگر نیازی ندارید، بهتر است آن‌ها را حذف کرده یا غیرفعال کنید تا روی دیگر افزونه‌ها تاثیر منفی نگذارند.

نصب افزونه‌های متعدد روی وردپرس

افزونه‌ها چطور با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند؟

مرسوم‌ترین مشکلی که هنگام برخورد با افزونه‌ها با یکدیگر شاهد هستیم، تناقض در دستورات صادر شده است. یعنی یک افزونه فرمانی برای اجرای یک دستور صادر کرده و یک افزونه دیگر دستوری بر خلاف برنامه دیگر اجرا می‌کند. در چنین شرایطی یا وردپرس شما هنگ کرده و سایت از دسترس خارج می‌شود و یا ارورهای مختلفی دریافت خواهید کرد که به شما اخطار عدم فعالیت صحیح سایت را اعلام می‌کند.

در برخی موارد نیز مشکل در مورد پیش‌نیازهای لازم برای فعالیت برخی افزونه‌ها است. مثلا ممکن است یک افزونه تنها روی یک نسخه خاص از وردپرس کار کرده و برنامه بعدی تنها روی آخرین نسخه موجود فعالیت می‌کند. از این رو تنها یکی از این برنامه‌ها کار کرده و دیگری به دلیل تداخل پیش آمده، ناکارآمد خواهد بود. شناسایی این افزونه‌ها و حل مشکلات پیش آمده میان هر یک از جمله وظایفی است که یک وب‌مستر بر عهده خواهد داشت.

 

انواع تداخل‌های مربوط به افزونه‌ها

تعداد افزونه‌های معرفی شده برای استفاده در وردپرس بسیار زیاد بوده و برای هر اقدام و فعالیت مورد نظر شما، چندین افزونه مشابه طراحی شده است. به دلیل وجود همین تنوع است که موضوع تداخل بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. چند مورد از مهم‌ترین تداخل‌های موجود شامل:

·        تداخل بین دو افزونه یا بیشتر

·        تداخل بین قالب یا همان تم و افزونه‌های نصب شده

·        تداخل بین افزونه‌ها و ورژن وردپرس

 

بررسی دلایل وجود تداخل در افزونه‌های وردپرسی

پیش‌تر در خصوص نحوه بروز تداخل بین افزونه‌ها صحبت کردیم اما در حال حاضر می‌خواهیم بیشتر با دلایل این اتفاق آشنا شده و با شناسایی دلایل موجود، تا جای ممکن جلوی این اتفاقات را بگیریم. در ادامه لیستی از این موارد گردآوری شده‌اند.

1. تفاوت در نحوه کدنویسی بین افزونه‌ها که با یکدیگر هم‌خوانی نداشته و ایجاد تداخل می‌کند.

2. افزونه‌های حرفه‌ای و پیچیده احتمال بیشتری دارند که تا قالب‌ها و دیگر افزونه‌های موجود تداخل ایجاد کرده و یا نحوه مدیریت وردپرس را با مشکل روبه‌رو کنند.

3. افزونه‌هایی که کار یکسانی را انجام می‌دهند، روی عملکرد یکدیگر اثر گذاشته و ایجاد مشکل می‌کند.

4. اگر افزونه‌ای در بین کدهای خود مشکلی داشته باشد و به اصطلاح خراب باشد، می‌تواند باعث خرابی دیگر افزونه‌ها نیز بشود.

5. معمولا آخرین آپدیت افزونه‌ها ممکن است دچار مشکلات برنامه‌نویسی بوده و پس از نصب هم برای وردپرس و هم برای دیگر برنامه‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

6. آپدیت هم زمان چند افزونه می‌تواند مشکل ایجاد کرده و شما نیز متوجه افزونه خراب نشوید. بهتر است تیک گزینه آپدیت خودکار را برداشته و هر برنامه را به صورت دستی به‌روزرسانی کنید.

 دلایل وجود تداخل در افزونه‌های وردپرسی

علائم نشان دهنده تداخل میان افزونه‌ها

وجود نشانه‌های خاصی به ما خواهد گفت که این سایت دچار تداخل بین افزونه‌ها شده و باید فکری برای بهبود آن کرد. توجه به این نشانه‌ها می‌تواند سرعت عمل در تعمیر سایت را افزایش دهد. در ادامه معروف‌ترین نشانه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

·        عدم دسترسی به داشبورد وردپرس

·        عدم امکان آپدیت افزونه‌ها

·        باز نشدن سایت یا کاهش سرعت قابل توجه

·        برخی از قطعات یا امکانات سایت ناپدید شده یا کار نمی‌کند

·        به هم‌ریختگی اجزای سایت

·        نمایش صفحه تماما سفید

 

نحوه رفع مشکل تداخل افزونه‌های وردپرسی

با وجود اینکه تداخل‌های پیش آمده مي‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، می‌توانید با انجام برخی اقدامات از بروز این مسائل جلوگیری کرده و یا پس از اتفاق افتادن، شرایط را به قبل از آن بازگردانید. برخی از مهم‌ترین راه حل‌ها در ادامه بررسی شده است.

از هاست و افزونه‌ها بکاپ بگیرید

بیشتر مشکلات زمانی آغاز می‌شوند که یک افزونه جدید نصب کرده و یا یکی از برنامه‌های قبلی خود را آپریت می‌کنید. بهتر است که قبل از این کار از قسمت افزونه‌ها و یا کل هاست بکاپ تهیه کرده تا در صورت بروز هرگونه مشکلی به شرایط قبل از آن برگردید.

از سایت‌های معتبر استفاده کنید

برای خرید، دانلود و یا آپدیت افزونه‌ها تنها از مخزن وردپرس و یا سایت‌هایی استفاده کنید که بسیار معتبر باشند و قبل از قرار دادن فایل داخل سایت، آن را بررسی و چک می‌کنند. دانلود فایل‌های خراب یکی از دلایل عمده بروز تداخل بین افزونه‌های وردپرسی است.

کش مرورگر را پاک کنید

ممکن است مشکل از تداخل بین افزونه‌ها نبوده و صرفا به دلیل ذخیره شدن اشتباه برخی اطلاعات قدیمی، سایت به درستی نمایش داده نمی‌شود.

افزونه‌ها را هم‌زمان آپدیت نکنید

بهتر است هر برنامه را به صورت جداگانه‌ای آپدیت کرده تا در صورت بروز مشکل، متوجه شوید کدام آپدیت باعث ایجاد تداخل شده است. در این حالت می‌توانید آن افزونه را غیرفعال کرده و به نسخه قبلی بازگردید تا مشکل برطرف شود.

از افزونه‌های قدیمی استفاده نکنید

افزونه‌ها به شکل مکرر نیاز به آپدیت دارند و شرکت‌های سازنده هر چند وقت یک‌بار به‌روزرسانی‌های جدید را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. هیچ‌وقت نگذارید یک افزونه خیلی قدیمی شود و به صورت دوره‌ای برنامه‌های خود را آپدیت کنید. با توجه به تغییرات پیش آمده در برنامه‌های جدید، ممکن است افزونه‌های قدیمی با تداخل روبه‌رو شوند.

افزونه‌ها را تست کنید

تست یک افزونه روی سایت خودتان بهترین نتیجه را از نظر احتمال بروز تداخل به شما خواهد داد. اما این اقدام ریسک بسیار بالایی دارد و انجام آن توصیه نمی‌شود. از این رو می‌توانید یک نسخه از سایت خود را روی لوکال هاست یا همان کامپیوتر شخصی خود پیاده‌سازی کرده و سپس افزونه مورد نظر خود را روی آن تست کنید. در صورت بروز هرگونه تداخل، این مشکل روی سایت آنلاین شما نیز رخ خواهد داد.

آپدیت وردپرس

با آپدیت کردن وردپرس می‌توان تا حد زیادی مشکلات نرم‌افزاری را برطرف کرد. همین عمل ساده تداخل‌های موجود را برطرف کرده و عیب‌های سیستمی را از بین می‌برد.

رفع تداخل بین قالب و افزونه

اگر در مورد تداخل میان قالب و افزونه‌های خود شک دارید، باید ابتدا نام فولدرهای تم و افزونه را از داخل هاست خود تغییر داده و در صورت رفع مشکل، شک شما تایید خواهد شد. برای رفع آن باید تمام افزونه‌ها را غیرفعال کنید و سپس هر کدام را به صورت جداگانه فعال کنید تا افزونه مشکل‌دار را پیدا کنید. البته اگر بتوانید قالب خود را تغییر دهید، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

چک کردن وضعیت سلامت سایت

در نسخه‌های نهایی وردپرس، وضعیتی برای بررسی سلامت سایت وجود دارد که به شما در خصوص بروز تداخل‌های موجود بین افزونه‌ها خبر خواهد داد. از این رو می‌توانید از این قابلیت نیز کمک گرفته و یا با استفاده از افزونه‌های کمکی مانند Site Health، مشکل خود را به صورت ریشه‌ای برطرف کنید.

قالب یا تم پیش‌فرض را فعال کنید

یکی از سنگین‌ترین فایل‌های نصب شده روی وردپرس مربوط به تم است. با تغییر آن به یکی از قالب‌های پیش‌فرض وردپرس، می‌توانید ببینید اختلال ایجاد شده مربوط به تم است یا خیر.

نحوه رفع مشکل تداخل افزونه‌های وردپرسی

بررسی افزونه‌های نصب شده روی سایت

یکی از عمده مشکلاتی که افزونه‌های خراب یا تداخل‌ کننده پیش می‌آورند، ایجاد کندی سرعت لود صفحات سایت وردپرسی است. می‌توانید با چک کردن سایت خود به کمک ابزارهای مختلف متوجه مشکلات مربوط به افزونه‌ها شده و در این راستا اقداماتی انجام دهید. یکی از این سایت‌های مفید GTmetrix نام دارد که شهرت زیادی بین طراحان سایت و سئومسترها دارد. این ابزار به شما خواهد گفت که آیا در میان افزونه‌های نصب شده برنامه‌ای مخرب وجود دارد یا خیر. البته سایت Pingdom نیز می‌تواند سرعت سایت شما را رصد کرده و در صورت وجود نکته‌ای منفی آن را به شما گوشزد خواهد کرد.

 

نتیجه‌گیری

نصب و اجرای افزونه‌های کاربردی وردپرس تنها راهی است که می‌تواند یک سایت ساده را به یک شاهکار طراحی تبدیل کند. با این حال کمک گرفتن از این ابزارها معایبی نیز داشته و باید دقت زیادی در انتخاب این موارد به خرج دهید. موضوع تداخل بین افزونه‌ها همیشه وجود داشته و نمی‌توان به طور کلی آن را انکار کرد. بهترین کار این است که از بروز چنین مشکلی جلوگیری کرده و یا با دیدن اولین نشانه‌های مربوط به آن، سعی در برطرف کردن آن داشته باشید.

سوالات متداول

تداخل افزونه وردپرس چند حالت مختلف دارد؟

به طور کلی سه حالت دارد. یک افزونه ممکن است که با افزونه‌ای دیگر، تم و یا ورژن وردپرس در تضاد باشد.

نصب متعدد افزونه‌ها چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

جدا از مسئله کندی سایت، احتمال وقوع تداخل بین افزونه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

افزونه‌ها چطور با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند؟

اگر یک برنامه دستوری صادر کند که یک افزونه دیگر آن دستور را نقض کند، تداخل بین افزونه‌ای رخ داده است.

مهم‌ترین نشانه‌های وجود تداخل افزونه‌ها کدامند؟

وجود ارورهای متعدد، عدم کارکرد صحیح سایت و یا نمایش یک صفحه سفید پس از آپدیت یا نصب یک افزونه جدید.

بهترین روش برای رفع مشکل تداخل افزونه‌ها چیست؟

باید تمامی افزونه‌های نصب شده را غیرفعال کرده و سپس آن‌ها را یکی‌یکی فعال کنیم تا متوجه شویم کدام برنامه دلیل اصلی تداخل بوده است.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

37
A
A