آشنایی با قالب وردپرس / آموزش جامع وردپرس - قسمت چهارم

آشنایی با قالب وردپرس / آموزش جامع وردپرس - قسمت چهارم
آشنایی با قالب وردپرس / آموزش جامع وردپرس - قسمت چهارم
9 ماه پیش

در قسمت قبلی آموزش جامع وردپرس، با تنظیمات عمومی وردپرس آشنا شدیم. اکنون به مبحث ظاهری و نمایش سایت می‌پردازیم.

مدیریت قالب و نمایش سایت

هرچقدر هم سایت شما محتوا و امکانات خوبی داشته باشد، بی‌شک اولین چیزی که نظر خوانندگان را جلب می‌کند، ظاهر آن است. اگر ظاهر سایت شما با توجه به محتوایی که دارد، برای کاربران جذاب نباشد، ممکن است باعث شود سریعاً از آن خارج شوند و حتی دیگر بازنگردند.

درنتیجه انتخاب و افزودن قالب یکی از آخرین و مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی سایت جدید وردپرسی است. قالب‌های وردپرس نقش مهمی در روند پیشرفت سایت ایفا می‌کنند؛ آن‌ها ظاهر وب‌سایت را تنها با چند کلیک و حتی بدون نیاز به کدگذاری تغییر می‌دهند و می‌توانند باعث رشد وب‌سایت شما شوند.

در وردپرس برای اعمال قالب راه‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه قالبی مناسب برای سایت خود انتخاب و نصب کرده و تغییراتی را که می‌خواهید روی آن پیاده کنید. پس تا انتها همراه ما باشید. لازم به ذکر است پیش‌ازاین کار باید نحوه انجام تنظیمات وردپرس را بلد باشید که در قسمت قبل به طور کامل آموزش داده شد.

نحوه اعمال قالب بر روی سایت

برای نصب قالب وردپرس ۳ روش مختلف وجود دارد که در ادامه مطلب آن‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

نصب قالب از مخزن وردپرس

اولین قدم برای انجام این کار وارد شدن به قسمت پیشخوان وردپرس است. از منوی سمت راست پیشخوان، گزینه «نمایش» و سپس «پوسته‌ها» را انتخاب کنید.

در پنجره بازشده چند قالب به شکل پیش‌فرض وجود دارد. مطابق تصویر زیر روی گزینه افزودن کلیک کنید.

«جستجو در پوسته‌ها» در پنجره‌ی بازشده، به شما امکان می‌دهد مستقیماً نام قالب موردنظر خود را وارد کرده و آن را پیدا کنید.

در این قسمت، بخش دسته‌بندی قالب‌ها نیز وجود دارد؛ می‌توانید بر اساس نیاز خود یکی از دسته‌بندی‌های ویژه، محبوب، تازه‌ترین یا علاقه‌مندی‌ها را انتخاب کرده و قالب‌های آن را بررسی کنید یا همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید در «صافی خصوصیات» قالب‌ها را بر اساس ویژگی‌هایی که در نظر دارید فیلتر کنید و پوسته موردنظر خود را بعد از اعمال فیلترها انتخاب کنید.

نکته قابل‌توجه در این قسمت این است که قالب منتخب شما باید قابلیت «راست‌چین» داشته باشد تا برای واردکردن مطالب فارسی به مشکل برنخورید.

بعد از پیدا کردن قالب موردنظر خود می‌توانید نسخه پیش‌نمایش آن را مشاهده کنید. برای این‌کار روی گزینه «پیش‌نمایش» قالب کلیک کرده یا در صورت اطمینان از انتخاب خود گزینه «نصب» را انتخاب کنید.

درنتیجه فرآیند نصب شروع می‌شود؛ تا تکمیل شدن آن صبر کنید. پس از نصب، گزینه «نصب» به «فعال نمایید» تبدیل می‌شود و با کلیک روی آن می‌توانید ظاهر جدید وب‌سایت خود را مشاهده کنید.

قالب‌های موجود در مخزن وردپرس رایگان هستند و تنوع زیادی دارند؛ اما توجه داشته باشید این قالب‌ها در بخش تنظیمات محدودیت‌های زیادی دارند که در ادامه مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

نصب قالب از طریق بارگذاری فایل آن

اگر قصد دارید قالبی را نصب کنید که از قبل دانلود کرده‌اید، خودتان طراحی کرده‌اید یا از سایت دیگری خریداری کرده‌اید باید ابتدا آن را در وردپرس بارگذاری کنید.

نحوه بارگذاری قالب در وردپرس

برای بارگذاری قالب دلخواه خود در محیط وردپرس ابتدا گزینه «افزودن» را که در مسیر نمایش > پوسته‌ها قرار دارد انتخاب کنید.

مطابق تصویر زیر، در پنجره جدیدی که بازشده است روی گزینه «بارگذاری پوسته» کلیک کنید. Choose File را انتخاب کرده و فایل قالب موردنظر خود را بارگذاری کنید. توجه کنید این فایل باید به فرمت  Zip. باشد.

روی گزینه «هم‌اکنون نصب کن» کلیک کنید و منتظر بمانید قالب شما آپلود شود. مطابق تصویر زیر پس از تکمیل این فرآیند پنجره جدیدی برای شما باز می‌شود. در این پنجره می‌توانید گزینه «پیش‌نمایش زنده» را انتخاب کنید و ظاهر سایت خود را پس از اعمال تغییرات بررسی کنید. در آخر و در صورت نبود مشکل می‌توانید نصب آن را با کلیک بر گزینه «فعال نمایید» نهایی کنید.

نصب قالب از طریق FTP

این روش از دو روش قبل پیچیده‌تر است و برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود. برای این کار ابتدا باید یک کلاینت FTP را در سیستم خود نصب کنید. برای مثال FileZilla (فایل زیبا)

 پس از واردکردن اطلاعات کاربری خود، روی Quickconnect کلیک کنید تا FileZilla به سرورهای سایت شما متصل شود. توجه داشته باشید که سمت چپ فایل زیبا محل دسترسی شما به فایل‌های سیستم و سمت راست محل دسترسی شما به اطلاعات ذخیره شده در سرورهای هاست است.

از قسمت راست، پوشه Themes را پیدا کنید. در این پوشه فایل تمام قالب‌هایی را که در وب‌سایت شما موجود است مشاهده خواهید کرد. حالا در قسمت سمت راست، پوشه قالب موردنظر خود را پیدا کنید.

روی پوشه کلیک راست کرده و گزینه Upload را انتخاب کنید. بعد از تمام شدن این فرآیند دوباره به قسمت نمایش > پوسته‌ها در پیشخوان وردپرس بروید. خواهید دید که قالب شما در آنجا قرار دارد و آماده فعال‌سازی است.

قالب‌های رایگان بهتر هستند یا پرمیوم؟

جواب این سؤال برای هر شخص متفاوت است و درواقع به نیازها و انتظارات شما از یک قالب و نوع سایت بستگی دارد؛ اما ما در ادامه این مطلب جوانب مثبت و منفی هر دو گروه را بیان کردیم تا در این انتخاب به شما کمک کنیم.

قالب‌های رایگان

رایگان بودن این پوسته‌ها به شما امکان می‌دهد بدون پرداخت هزینه هرچند بار که بخواهید آن‌ها را امتحان کنید یا تغییر بدهید؛ اما این قالب‌ها محدودیت‌های زیادی نیز دارند. به‌طور مثال خیلی از قابلیت‌های شخصی‌سازی را پشتیبانی نمی‌کنند و درنتیجه با استفاده از این قالب‌ها نمی‌توانید وب‌سایت منحصربه‌فرد خود را بسازید. ضمناً به دلیل کد نویسی ضعیفی که دارند ممکن است سایت شما را در معرض آسیب یا حمله قرار دهند.

قالب‌های پرمیوم

در مقابل، قالب‌های پرمیوم امکانات بیشتری برای شخصی‌سازی به شما ارائه می‌دهند، به‌طور مستمر آپدیت می‌شوند و درنتیجه باگ‌ها و مشکلات احتمالی آن‌ها به‌سرعت رفع می‌شود.

اما خرید این قالب‌ها معمولاً هزینه بالایی دارد و اگر از انتخاب خود به هر دلیلی پشیمان شوید، پول زیادی را از دست خواهید داد.

تنظیمات قالب

قالبی که انتخاب کردید هرچقدر هم بی‌نقص باشد، ممکن است بر اساس نیاز و سلیقه شما به تغییراتی نیاز پیدا کند. شناخت بخش تنظیمات قالب به شما امکان می‌دهد ظاهر سایت خود را شخصی‌سازی کنید و آن را مطابق باهدف سایت تغییر دهید.

باید توجه داشته باشید که همه قالب‌ها بخش تنظیمات را ندارند. به‌طورکلی قالب‌های رایگانی که از مخزن وردپرس انتخاب کرده‌اید احتمالاً این قابلیت را ندارد و درنتیجه نمی‌توانید آن را شخصی‌سازی کنید.

بعضی دیگر از قالب‌ها نیز دو نسخه رایگان و پولی دارند. در این دسته از قالب‌ها نیز معمولاً فقط نسخه‌های پریمیوم دارای بخش تنظیمات هستند.

محل تنظیمات قالب‌های مختلف در همه قالب‌ها یکسان نیست و بسته به سلیقه طراح ممکن است در قسمت‌های متفاوتی قرار داشته باشد؛ اما به‌طورکلی این تنظیمات بیشتر در قسمتی قرار دارند که در ادامه مطلب به آن اشاره می‌کنیم.

برای دسترسی به تنظیمات و آغاز فرآیند شخصی‌سازی قالب خود از مسیر نمایش > پوسته‌ها، زیرمنوی «شخصی‌سازی» را انتخاب کنید.

پنجره‌ای مطابق تصویر زیر برای شما باز می‌شود؛ به کمک این منو می‌توانید فرآیند شخصی‌سازی را شروع کنید. گزینه‌های موجود در منو ممکن است بر اساس نوع قالب شما متفاوت باشد اما به‌طورکلی این گزینه‌ها شامل موارد زیر است:

هویت سایت

در این قسمت نام قالب خود را مشاهده می‌کنید و در صورت تمایل می‌توانید آن را تغییر دهید یا قالب جدیدی انتخاب کنید. در بخش هویت سایت می‌توانید اطلاعاتی را که وب‌سایت شما نمایش می‌دهد تغییر دهید. این اطلاعات معمولاً شامل عنوان سایت، معرفی کوتاه و نمادک تصویر است.

فهرست‌ها

اگر هنوز برای ساخت فهرست یا فهرست‌های وب‌سایت خود اقدام نکرده‌اید می‌توانید این کار را با کلیک روی گزینه «ایجاد فهرست جدید» انجام دهید.

توجه داشته باشید نحوه نمایش و جایگاه‌های مختلف فهرست‌ها بر اساس قالبی انتخابی شما و ویژگی‌های آن ممکن است متفاوت باشد. با کلیک روی گزینه «مشاهده همه مکان‌ها» می‌توانید ببینید هر یک از منوهای ایجاد شده در کدام بخش وب‌سایت شما قرار خواهند گرفت.

ابزارک‌ها

یکی دیگر از بخش‌های شخصی‌سازی، مدیریت ابزارک‌ها است. برای اضافه کردن آن‌ها به وب‌سایت خود باید گزینه «اضافه کردن ابزارک» را انتخاب کنید.

این ویجت‌ها به شما امکان می‌دهند مواردی مانند آیکون شبکه‌های اجتماعی، محتواهای چندرسانه‌ای و... را در قسمت‌های مختلف وب‌سایت خود نمایش دهید.

تنظیمات برگه خانه

در این قسمت می‌توانید اطلاعاتی را که می‌خواهید در صفحه اصلی سایت نمایش داده شود مشخص کنید. این قسمت شامل دو گزینه «آخرین نوشته‌های شما» و «ایستا» است.

با انتخاب گزینه اول هر محتوایی که به وب‌سایت خود اضافه می‌کنید، به‌صورت خودکار در صفحه اصلی سایت شما نمایش داده خواهد شد؛ اما اگر ایستا را انتخاب کنید باید مشخص کنید که چه مواردی در «صفحه نخست» و چه مواردی در «برگه نوشته‌ها» نمایش داده شود.

css اضافی

درصورتی‌که قصد دارید از طریق کد نویسی ظاهر وب‌سایت خود را شخصی‌سازی کنید باید از این بخش اقدام کنید. بعد از انجام تغییرات با انتخاب گزینه «انتشار» تغییرات ذخیره و اعمال می‌شوند.

مدیریت بخش‌بندی‌ها

بخش‌بندی‌ها از مهم‌ترین قسمت‌های وب‌سایت هستند. آن‌ها درواقع بخش‌های اصلی وب‌سایت را تشکیل می‌دهند و مشخص می‌کنند که وب‌سایت شما راجع به چیست و در چه زمینه‌هایی فعالیت دارد.

چیدمان درست بخش‌بندی اجزای اصلی و فرعی وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهد و به سئوی سایت نیز کمک می‌کند.

آن‌ها به شما کمک می‌کنند موضوعات مختلفی را که در وب‌سایت خود قرار می‌دهید به شکل مجزا و مرتب از هم جدا کنید.

برای مثال فرض کنید وب‌سایت شما فروشگاه آنلاین لباس است. احتمالاً به دسته‌بندی‌های بزرگی مانند «زنانه» و زیردسته‌های کوچک‌تر مانند «مانتو» یا «دامن» نیاز دارید. درنتیجه مشتری‌های شما می‌توانند به‌سرعت لباس موردنظرشان را پیدا کنند و بخرند.

همان‌طور که فهمیدید بخش‌بندی نقش بسیار مهمی در پیشرفت وب‌سایت شما دارد. با ما همراه باشید تا در این زمینه به شما کمک کنیم.

ایجاد دسته‌بندی در وردپرس

برای ایجاد اولین دسته‌بندی سایت خود در منوی پیشخوان وردپرس مسیر نوشته‌ها > دسته‌ها را دنبال کنید.

در پنجره بازشده بخشی به نام «افزودن دسته تازه» وجود دارد.

برای ایجاد دسته جدید باید موارد زیر را پرکنید.

  • نام: در این قسمت باید عنوان اصلی دسته خود را بنویسید.
  • نامک: لینک دسته را در آن قرار دهید.
  • دسته مادر: در این بخش باید مشخص کنید دسته‌ای که در حال ساخت آن هستید بزرگ‌ترین دسته شماست یا زیرمجموعه دسته دیگری است.
  • توضیح: هر جزئیاتی را که می‌خواهید در مورد دسته موردنظر بنویسید، در این قسمت وارد کنید.

ویرایش دسته‌بندی در وردپرس

می‌توانید دسته‌های خود را ویرایش کنید یا آن‌ها را کلاً پاک کنید. برای این کار روی گزینه «ویرایش» کلیک کنید. اطلاعات مربوط به دسته‌بندی ظاهر می‌شود و می‌توانید مطابق نیاز خود آن‌ها را تغییر دهید. روی گزینه به‌روزرسانی کلیک کنید تا تغییرات ثبت شوند.

برای پاک کردن دسته هم کافی است پس از انتخاب دسته موردنظر، روی گزینه «پاک کردن» کلیک کنید.

سخن نهایی

اگر از وردپرس برای مدیریت وب‌سایت خود استفاده می‌کنید باید بدانید که چگونه قالب‌ها را نصب کنید و آن‌ها را مطابق با نیاز خود تنظیم کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

ما در این مقاله انواع روش‌های نصب و تنظیمات قالب را در اختیار شما گذاشتیم تا یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و قدمی بزرگ در جهت رشد وب‌سایت خود بردارید. منتظر قسمت بعدی آموزش جامع وردپرس باشید.

دریا بهرامی- نویسنده

1536
A
A