مرورگر وب چیست؟ معرفی برترین مرورگرهای وب

مرورگر وب چیست؟ معرفی برترین مرورگرهای وب
مرورگر وب چیست؟ معرفی برترین مرورگرهای وب
3 ماه پیش

دنیای وب، چهره عمومی اینترنت است؛ صفحات بی‌نهایت از اخبار ورزشی گرفته تا اطلاعات عمومی، یا حتی تماشای فیلم، بخش‌های سازنده وب‌اند. یک مرورگر وب (Web Browser) یا به‌طور خلاصه مرورگر، یک نرم‌افزار یا برنامه است که اطلاعات روی شبکه جهانی اینترنت را برای کاربران قابل‌دسترسی می‌نماید. داده‌ها، اطلاعات، مقالات، فایل‌ها و هر محتوایی که در سایت‌ها وجود دارد، توسط مرورگرها به شکل قابل‌نمایش درمی‌آیند. مرورگرها می‌توانند کدهای HTML را ترجمه کرده به‌صورت قابل‌درک به کاربر نمایش دهد. همچنین امکانات مختلفی در اختیار کاربر قرار داده و تنوع بسیاری دارند. هرکدام از مرورگرها ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوعی دارند. فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، کروم و اپرا جزو مرورگرهای معروف هستند.

امکانات عمومی ارائه‌شده توسط مرورگرها (software application for retrieving, presenting, and traversing information resources on the World Wide Web)، معمولاً یکسان یا مشابه‌اند و به‌صورت رایگان عرضه می‌شوند. شما می‌توانید چند مرورگر روی سیستم کامپیوتر یا گوشی خود داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید. در حال حاضر، تعداد زیادی مرورگر وجود دارد که این رقم، همواره در حال افزایش است؛ در اینجا سعی کردیم فهرستی از پرطرفدارترین مرورگرهای وب را با ویژگی‌های متفاوتشان معرفی کنیم تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب نمایید. اگر علاقه دارید با موتورهای جستجوی ناشناخته دنیا آشنا شوید محتوای 18 موتور جستجو ناشناخته و کاربردی را حتما مطالعه کنید.

 

مرورگر وب چه‌ کارهایی انجام می‌دهد؟

مرورگرها جستجو در دنیای اینترنت و مشاهده محتواهای موجود روی وب‌سایت‌ها را امکان‌پذیر می‌کنند و قابلیت‌هایی در اختیار کاربران قرار می‌دهند، مثل:

  • باز کردن سایت با واردکردن آدرس آن در کادر
  • ریلود کردن صفحه جاری
  • بازگشت به صفحه قبلی
  • باز کردن تب جدید و جستجوی یک سایت تازه
  • باز کردن تب جدید در پنجره جدید
  • ذخیره تصویر دلخواه از صفحات وب
  • اضافه کردن سایت یا صفحه به بوک‌مارک‌ها
  • پرینت صفحه وب دلخواه

 

ویژگی‌هایی که باید در انتخاب مرورگر وب مناسب در نظر داشته باشید

 

امنیت (Safety)

امنیت مرورگر، فاکتور مهمی در دنیای وب است؛ ورود به یک سایت اشتباه یا کلیک روی لینک مخرب، می‌تواند تمامی اطلاعات روی سیستم را به خطر بیندازد یا ویروس مخربی به کامپیوتر شما وارد کند. به همین منظور باید حتماً هنگام انتخاب مرورگر، به قابلیت‌ها و ویژگی‌های امنیتی آن توجه کنید.

 

حریم شخصی (Privacy)

اطلاعات شما مثل رمزهای عبور، اطلاعات کارت بانکی، سابقه جستجو و… اهمیت زیادی دارد. توجه داشته باشید مرورگری که انتخاب می‌کنید، به حریم شخصی و امنیت اطلاعات شما اهمیت بدهد و اطلاعات و تاریخچه سرچ شما را به شرکت‌های تبلیغاتی نفروشد! گوگل یکی از این کمپانی‌هاست که اطلاعات جستجو و علاقه‌مندی‌های کاربران را به فروش می‌رساند اما در مقابل امکانات بسیاری ارائه می‌کند و  به همین دلیل تعداد زیادی از کاربران، آن را انتخاب می‌کنند.  

 

سرعت و مقدار حافظه اشغال شده

مرورگرها مقداری از رم را درگیر می‌کنند و سرعت سیستم را می‌کاهند. هنگامی‌که تعداد زیادی تب در مرورگر خود باز می‌کنید، اثرات این استفاده را خواهید دید.  اگر از تب‌های بسیار، در کنار نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنید، حتماً باید در انتخاب مرورگر وب باید به این امر توجه کنید تا استفاده بالای حافظه از سرعت کار دستگاهتان نکاهد.

 

سایت‌های موردعلاقه و بوک‌مارک‌ها (Favorites & BookMarks)

قابلیت مشخص کردن سایت‌های موردعلاقه یا بوک‌مارک کردن، برای دسترسی سریع و راحت به سایت‌ها، یکی دیگر از امکاناتی است که مرورگرها در اختیار شما قرار می‌دهند. در انتخاب مرورگر، در نظر گرفتن این امر نیز اهمیت دارد، چراکه بوک‌مارک‌ها استفاده از سایت‌های مهم و پراستفاده‌تان را بسیار ساده، سریع و لذت‌بخش می‌کنند.

 

مرورگرهای برتر وب

مرورگرهای بسیاری وجود دارند و همچنان به وجود می‌آیند که تمامی آن‌ها را نمی‌توان در یک مقاله آورد. در این بخش، ویژگی‌های مرورگرهای معروف و محبوب را بررسی می‌کنیم. مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که باید در انتخاب مرورگر خود مورد توجه قرار دهید، سرعت، امنیت و احترام به حریم شخصی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از مطالعه این بخش، می‌توانید مناسب‌ترین مرورگر را برای خود انتخاب کنید.

 

گوگل کروم (Google Chrome)

مرورگر وب شرکت گوگل  برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. با اینکه Google Chrome، تقریباً دیرتر از بقیه مرورگرهای معروف عرضه شد، اما از محبوبیت بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه کروم مرورگر (desktop web browser developed by Google) پیش‌فرض هیچ سیستم‌عاملی نیست، محبوب‌ترین مرورگر دنیاست. رابط کاربری User-Friendly، ساده و سریع کروم یکی از علت‌های محبوبیت این مرورگر است. کروم روی تمامی سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس، مک‌اواس، آی او اس و اندروید قابل‌اجراست. گوگل کروم امن‌ترین مرورگر دنیاست؛ کمپانی گوگل با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های امنیتی این مرورگر را غیرقابل نفوذ ساخته است.

امکانات گسترده، متن‌باز بودن، سرعت و امنیت بالا، کروم را مرورگری فوق‌العاده ساخته است. این نرم‌افزار سبک و سریع است؛ حجم نصب کروم فقط 7 مگابایت است و میزان رم مصرفی از 25 مگ شروع می‌شود. همچنین تسک منیجر (Task Manager) کروم به شما در مدیریت فضای رم و حافظه کمک می‌کند. ظاهر کروم ساده و مینیمال است، مانند صفحه اول گوگل. این فضا ممکن است در ابتدا شما را به اشتباه بیندازد و تصور کنید که امکانات کمی روی این مرورگر وجود دارد؛ اما هرچه بیشتر با کروم کار کنید، متوجه خواهید شد که این برنامه، فراتر از یک مرورگر است. برای آشنایی با تسک منیجر و روش‌های باز کردن آن محتوای Task manager چیست؟ را مطالعه کنید.

گوگل کروم (Google Chrome)

مزایای گوگل کروم

  • سرعت بالا
  • ساده
  • قابل شخصی‌سازی
  • تنوع بالای افزونه‌های کاربردی
  • قابلیت همگام‌سازی با چندین کامپیوتر (یا گوشی)
  • حالت ناشناس برای جستجوی امن (Incognito Mode) (حالت ناشناس در کروم را در محتوای Incognito mode در گوگل کروم چیست؟‌  بیشتر بشناسید.)

معایب گوگل کروم

  • استفاده بالا از مموری
  • نگرانی از بابت حریم شخصی به خاطر ردیابی گوگل (Google tracking)

 

فایرفاکس (Mozilla Firefox)

کمپانی موزیلا در سال 2004 مرورگر فایرفاکس را به جهان عرضه کرد که تبدیل به رقیب اصلی اینترنت اکسپلورر شد و بعدها  تعداد کاربران فایرفاکس از اینترنت اکسپلورر پیشی گرفت. Mozilla Firefox مرورگر آزاد و متن‌باز اینترنت، توسعه‌یافته توسط شرکت موزیلا است که برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک اواس قابل‌اجراست. همچنین فایرفاکس موبایل، برای اندروید و آی او اس عرضه شده است. با توجه به آمار ارائه‌شده توسط Stat Counter، فایرفاکس (با سهم 7.62 درصدی) در بین مرورگرهای دسکتاپ، رتبه چهارم پس از گوگل کروم (68.76٪)، سافاری (9.7٪) و مایکروسافت اج (8.1٪) را دارد.

شرکت موزیلا فایرفاکس (free and open source web browser) از موتور رندر Gecko برای نمایش صفحات وب در فایرفاکس استفاده می‌کند که سرعت بالایی در پردازش دارد. امکاناتی همچون: حالت تمام صفحه، بررسی املا، ابزارهای هوشمند، دانلود منیجر، جستجوی خصوصی، بوک‌مارک‌ها، ابزار اسکرین شات، موقعیت جغرافیایی بر اساس یکی از سرویس‌های Google و یک سیستم جستجوی یکپارچه فقط بخشی از ویژگی‌های فایرفاکس است. با توجه به گفته‌های کاربران، افزونه‌های فایرفاکس به گستردگی سایر مرورگرها نیست؛ کمپانی موزیلا اذعان کرده که برای اینکه فایرفاکس مرورگری سبک و سریع باشد، این امر ضرورت دارد. برای آشنایی بیشتر و بهتر با این مرورگر توصیه می کنیم محتوای آشنایی با مرورگر موزیلا فایرفاکس و قابلیت های آن را حتما مطالعه کنید.

فایرفاکس

مزایای موزیلا فایرفاکس

  • امنیت بالا و ویژگی‌های امنیتی خودکار
  • سرعت بالا
  • حجم کم
  • رابط کاربری ساده و محیط مینیمال
  • افزونه‌های متنوع و کاربردی

معایب موزیلا فایرفاکس

  • سازگار نبودن با برخی سایت‌ها روی نسخه موبایل
  • ادامه ندادن دانلود به‌صورت خودکار
  • اشغال حجم قابل‌توجه سخت‌افزار

 

مایکروسافت اج (Microsoft Edge)

سومین مرورگر محبوب دنیا، مایکروسافت آج است که با ویندوز ۱۰ عرضه شد و جایگزین خوبی برای اینترنت اکسپلورر شد. Edge  (desktop web browser developed by Microsoft) مرورگر وب توسعه‌یافته توسط مایکروسافت و مرورگر پیش‌فرض ویندوز 10 بوده و با دستیار صوتی Cortana به‌خوبی سازگار است. این نرم‌افزار از IE بسیار سبک‌تر بوده و قابلیت‌هایی مشابه مرورگرهای معروف را ارائه می‌کند. مایکروسافت اج را می‌توانید روی سیستم‌های غیر ویندوز، مثل لینوکس، مک او اس، اندروید و آی او اس و حتی XBOX one اجرا نمایید. این مرورگر به شما اجازه می‌دهد تا پاپ‌آپ‌ها را بلاک کنید و پیام DO Not Track ارسال نمایید. با امکانات امنیتی و حفظ حریم شخصی رو به گسترش مایکروسافت اج، نمی‌توان گفت این مرورگر در رده امن‌ترین مرورگرها جای می‌گیرد.

مایکروسافت اج

مزایای مایکروسافت اج

  • افزوده شدن مستمر ابزارهای کاربردی و امنیتی
  • قابلیت شخصی‌سازی صفحه اصلی
  • قابلیت همگام‌سازی با چندین کامپیوتر (یا گوشی)
  • احترام به حریم شخصی و امنیت
  • امکان مشاهده مستقیم پی‌دی‌اف‌ها در مرورگر

معایب مایکروسافت اج

  • آپدیت شش ماه یک‌بار

 

اپرا (Opera)

اگر با امکانات و قابلیت‌های Opera آشنا شوید، تعجب خواهید کرد که چرا این مرورگر، توجهی که شایسته آن است را دریافت نمی‌کند. امکانات گسترده، رابط کاربری ساده و پرکاربرد و امنیت، اپرا را مرورگری عالی می‌سازد. اپرا (desktop web browser developed by Opera Software) مرورگر وب برای رایانه‌های شخصی که منشاء قابلیت‌های نرم‌افزاری نوآورانه‌ای بود که در نهایت در مرورگرها دیگر هم به کار گرفته شدند در سال 1995 توسط کمپانی Telenor، بزرگ‌ترین شرکت ارتباطی نروژی، برای اولین بار عرضه شد. اپرا یک مرورگر رایگان، متن بسته و دارای وی‌پی‌ان داخلی است. Opera از موتور ارائه صفحه Chromium استفاده می‌کند که ناسازگاری مرورگر را به حداقل می‌رساند و به عملکرد آن سرعت می‌بخشد. همچنین فضای بسیار کمتری نسبت به Chrome اشغال می‌کند. اپرا با فشرده‌سازی اطلاعات، به لود شدن سریع‌تر صفحات وب کمک می‌کند، حتی اگر اتصال اینترنت شما سرعت پایینی داشته باشد!

 اپرا رابط کاربری جذابی دارد و یکی از معدود مرورگرهایی است که دارای VPN داخلی (شبکه خصوصی مجازی) است. به لطف وجود این VPN، امنیت حریم شخصی شما و سرعت کار آن بیشتر می‌شود. تفاوت VPN Opera با VPN های استاندارد، در این است که اپرا فقط از ترافیک خود برنامه محافظت کرده و مسیر را تغییر می‌دهد و تاثیری روی سایر برنامه‌های متصل به اینترنت گوشی یا کامپیوتر ندارد.

با روشن کردن افزونه مسدودکننده تبلیغات Opera، از شر تبلیغات داخلی سایت‌ها راحت شوید و همچنین، داده کمتری مصرف کنید. این امر به افزایش سرعت لود صفحات و کاهش مصرف حجم اینترنت کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها،‌ نوارابزار کناری اپرا، امکان دسترسی به واتساپ، فیس‌بوک و مسنجر فیس‌بوک را فراهم می‌کند، همچنین می‌توانید Spotify، Apple Music و YouTube Music را توسط آن کنترل نمایید. اپرا از بیت کوین و ترون پشتیبانی می‌کند و با استفاده از آن، به‌سادگی به کیف پول دیجیتال رمزنگاری‌شده خود دسترسی خواهید داشت و می‌توانید عملیات‌ ترید را در همین مرورگر انجام دهید. تغییر لایت مود به دارک مود نیز جزو جذابیت‌های ظاهری اپرا به حساب می‌آید. یکی از مشکلات اپرا که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که تنوع افزونه‌ها و ابزارهای اپرا به اندازه کروم و فایرفاکس نیست.

اپرا

سافاری (Safari)

Safari سافاری یک برنامه در گوشی های اپل استکه در واقع  یک مرورگر توسعه داده‌شده توسط شرکت اپل است و مرورگر پیش‌فرض محصولات اپل است. اگر شما جزو کاربران  iOS و Mac هستید و مرورگری نیاز دارید که با دستگاه شما سازگارتر است و مقدار کمتری باتری مصرف می‌کند، سافاری انتخاب درستی است. سافاری (web browser by Apple) توسط حدوداً 6٪ کاربران اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثر آن‌ها کاربران آیفون وآیپاد هستند. سافاری به حریم شخصی شما اهمیت می‌دهد و امنیت خوبی دارد. سرعت لود بالا، داشتن حالت خواندن (حذف تبلیغات، ویدیوها و تصاویر اضافه برای بهبود کیفیت مطالعه)، پشتیبانی از HTML 5 و سازگاری بالا جزو نقاط قوت این مرورگر به حساب می‌آیند. 

سافاری

ویوالدی (Vivaldi)

مرورگر منبع باز و رایگان ویوالدی (web browser developed by Vivaldi Technologies) توسط توسعه‌دهندگان سابق اپرا عرضه شده و مانند اپرا، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و متفاوت از مرورگرهای معمول دارد. شما می‌توانید محیط مرورگر خود را به شکل دلخواه تغییر داده و شخصی کنید؛ تغییر منوی اصلی، مرتب کردن زبانه‌ها و حتی مخفی کردن آن‌ها و تعیین Shortcut، تعیین محل قرارگیری کنترل پنل، امکان گروه‌بندی زبانه‌ها و باز کردن و نظم بخشیدن به تب‌های زیاد، مارک کردن صفحات مورد علاقه و باز شدن آن‌ها در هر بار ورود به محیط مرورگر، تعریف کردن ناتیفیکیشن‌های درون برنامه و مدیریت آن‌ها و امکان یادداشت‌برداری همه و همه جزو امکانات گسترده‌ای است که ویوالدی در اختیار شما قرار می‌دهد. انتخاب طرح، رنگ و فونت دلخواه خود را برای نمایش کلی ویوالدی انتخاب کنید و صفحات مورد علاقه خود را در Speed Dial‌ تعریف کنید، این بخش کاربری ساده‌تری نسبت به بخش Favorites سایر مرورگرها دارد.

Vivaldi سازگار با ویندوز، مک او اس، لینوکس و اندروید نسخه بتا است و با اینکه یک مرورگر با پایه Chromium است؛ متفاوت از سایر مرورگرهایی است که بر پایه  chromium هستند. کرومیوم بیس بودن این مرورگر به شما این امکان را می‌دهد که از افزونه‌های کروم استفاده کنید. سرعت لود بالا و امکان کاهش کیفیت تصاویر وب هنگامی‌که اتصال اینترنت با سرعت کم دارید، دیگر نقاط قوت ویوالدی هستند.

 تاریخچه ویوالدی، مشاهده سابقه جستجو و زمان صرف شده در هر سایت را ممکن می‌سازد و به شما امکان مدیریت بهتر زمان را می‌دهد. سرعت بالای مرور و دسترسی آسان به امکانات، شما را وارد بعد جدیدی در مرورگرهای وب می‌کند. از ویژگی‌های قابل‌توجه ویوالدی می‌توان به حالت همگام‌سازی اطلاعات با یک سرویس رمزنگاری منحصربه‌فرد دیگر دستگاه‌های هوشمند از جمله موبایل یا لپ‌تاپ اشاره کرد که اجازه می‌دهد تا به‌تمامی بوک‌مارک‌ها، یادداشت‌ها، تاریخچه‌ها و… دسترسی داشته باشید. علاوه بر این‌ها، حالت جستجوی خصوصی ویوالدی، یک جستجوی امن بدون هیچ‌گونه رد پا و یا کوکی از شما را رقم می‌زند و به حریم شخصی شما اهمیت می‌دهد.

ویوالدی

بریو (Brave)

Brave یک مرورگر وب رایگان است که با هر مرورگری تا به امروز دیده‌اید، متفاوت است. این مرورگر سرعت سرچ بالایی دارد؛ تقریباً 3 برابر سرعت لود کروم. Brave سرعت بالایی دارد و بدین‌وسیله می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید. امکانات و ویژگی‌های فوق‌العاده بریو (web browser developed by Brave Software, Inc. based on the Chromium web browser) را در لیست 10 مرورگر برتر قرار می‌دهد. Brave را می‌توانید بر روی ویندوز، سیستم‌عامل مک، لینوکس، اندروید و iOS اجرا کنید. این مرورگر به‌عنوان امن‌ترین و خصوصی‌ترین (The Most Private) مرورگر وب در سال ۲۰۲۰ شناخته شده است. بلاک کردن کوکی‌ها و ردیاب‌ها، امنیت بالا و امکان جستجوی ناشناس بخشی از امکانات گسترده Brave هستند.

یکی از ویژگی‌های جالب و منحصربه‌فرد این برنامه، پرداخت توکن در ازای استفاده از آن است؛ در حین استفاده از Brave و مشاهده محتوای مختلف سایت‌ها، از این مرورگر توکن‌هایی دریافت می‌کنید که امکان دریافت آن در کیف پول ویژه  Brave ممکن است. 

بریو

اپیک (Epic)

مرورگر اپیک (Epic) بهترین گزینه برای افرادی است که حداکثر حریم خصوصی را می‌خواهند. این مرورگر رایگان، امکان گشت‌وگذار بدون ردپا در اینترنت را رقم می‌زند. افرادی که برای امنیت حریم شخصی خود اهمیت زیادی قائل‌اند، می‌توانند با خیال راحت از اپیک استفاده کنند. اپیک با سرورهای وی‌پی‌ان عرضه شده و به‌صورت مداوم در حالت ناشناس جستجو می‌کند. تمام ترافیک وب را از طریق سرور پروکسی هدایت می‌کند، بنابراین وب‌سایت‌ها آدرس IP واقعی کاربر را نمی‌بینند. اپیک تاریخچه جستجو را پس از هر بار استفاده پاک می‌کند و کوکی‌ها و تبلیغات مزاحم را به‌طور خودکار بلاک می‌نماید. به گزارش کاربران، برخی سایت‌ها با این مرورگر سازگار نیستند. البته در مقابل امنیت بالای اپیک، این امر قابل چشم‌پوشی است.

اپیک

کرومیوم (Chromium)

حتماً شما هم با شنیدن نام کرومیوم (free and open-source cross-platform web browser) به یاد مرورگر معروف و محبوب کروم افتاده‌اید؛ Chromium نسخه سبک‌تر کروم است با برخی تغییرات. کرومیوم نیز توسط کمپانی گوگل عرضه می‌شود و با هدف ایجاد مرورگری با سرعت، امنیت و پایداری بیشتر ایجاد شده است. این مرورگر امکانات کمتری نسبت به کروم دارد که باعث سبک‌تر و سریع‌تر شدن آن می‌شود. کرومیوم به حریم شخصی شما اهمیت می‌دهد و اطلاعات شما را به گوگل تحویل نمی‌دهد. همچنین همگام‌سازی آن بین دستگاه‌های مختلف ممکن است و به‌صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شود. امکانات جدید کروم را قبل از ارائه، می‌توانید روی کرومیوم مشاهده کنید. در کل این مرورگر، تجربه سبک‌تر و سریع‌تری برایتان رقم می‌زند.

کرومیوم

اینترنت اکسپلورر  (Internet Explorer)

اولین مرورگری که مورد استفاده قرار گرفت، اینترنت اکسپلورر بود؛ ازآنجایی‌که این مرورگر اولین دریچه ورود به اینترنت بود، نماد آن‌که حرف E است، به‌عنوان نماد اینترنت شناخته شد. اینترنت اکسپلورر در سال‌های اوایل 2000 روی تمام سیستم‌ها، به‌صورت پیش‌فرض نصب شده بود و تقریباً همه افرادی که از آن سال‌ها با تکنولوژی سروکار داشته‌اند، از IE استفاده کرده‌اند. از ویندوز 10 به بعد، مایکروسافت اج، جای اینترنت اکسپلورر را در ویندوز گرفت. با وجود به‌روزرسانی امکانات امنیتی IE، این برنامه جزو کم امنیت‌ترین مرورگرهای وب حساب می‌شود. سرعت کم و امنیت پایین از جمله عواملی بودند که باعث شد Firefox و Chrome‌ جای اینترنت اکسپلورر را پر کنند.

تغییر دادن مرورگر از برنامه‌ای که به‌طورمعمول استفاده می‌کنید به برنامه جدید، می‌تواند به اندازه مهاجرت به شهر دیگر در نظرتان دشوار باشد؛ اما برای داشتن امنیت یا سرعت بیشتر بهتر است دوباره درباره انتخاب خود فکر کنید. اگر در حال حاضر مرورگر پیش‌فرض شما کروم است و حریم شخصی برایتان اهمیت زیادی دارد؛ حتماً توصیه می‌کنم از Brave، Tor یا Firefox استفاده کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

2641
A
A