معرفی لینوکس توزیع Fedora Core

معرفی لینوکس توزیع Fedora Core
معرفی لینوکس توزیع Fedora Core
8 ماه پیش

از سری مقالات دانشنامه آذرآنلاین در این مقاله با معرفی لینوکس توزیع Fedora Core در خدمت شما خواهیم بود.

معرفی لینوکس توزیع Fedora Core

پروژه Fedora که در اصطلاح فنی به آن Fedora Core گفته می شود در اواخر سال 2003 رسما شروع به کار کرد و این درست زمانی بود که ادامه فعالیت لینوکس Red Hat متوقف شده بود.

لینوکس نسخه RedHat تنها نسخه از لینوکسیبود که شرکت RedHat از آن حمایت می‌کرد و این توزیع لینوکس بصورت پولی و تجاری به فروش می‌رسید در حالیکه Fedora Core لینوکسی است که جنبه استفاده عمومی داشته و رایگان بود.

شرکت RedHat تصمیم به سرمایه گذاری بر روی Fedora Core کرد و نسخه های جدید لینوکس RedHat که به نام RedHat Enterprise معرفی شدند بر پایه و اساس Fedora Core بنا شد.

البته فراموش نکنید که حمایت کننده و پشتیبان لینوکس Fedora Core شرکت RedHat است.

نام Fedora Core از یک لینوکس قدیمی‌تر به نام Fedora که یک پروژه داوطلبانه بود و برای تولید کردن نرم افزار برای سیستم عامل لینوکس RedHat بکار می‌رفت ، گرفته شد.

لوگویی که برای لینوکس Fedora Core انتخاب شد نیز برگرفته از لوگوی Shadowman سیستم عامل لینوکس RedHat بود.

تاریخچه پیدایش Fedora core 

شخصی به نام وارن توگامی ( Warren Togami ) در سال 2002 پروژه لینوکس Fedora را به عنوان یک پروژه دانشجویی شروع کرد ، هدف اصلی از ایجاد چنین پروژه ای فراهم کردن امکانی برای استفاده از بسته های نرم افزاری RedHat برای دیگران بود که در قالب یک مجموعه تکی ، شما قادر بودید نرم افزارهای مرتبط با این سیستم عامل را که به خوبی تست و آزمایش شدند را پیدا کنید ، توسعه دهید و استفاده کنید.

تفاوت اصلی در بین لینوکس Fedora و لینوکس RedHat در این بود که پروژه لینوکس Fedora برخلاف لینوکس RedHat یک پروژه داوطلبانه و عمومی محسوب می‌شد اما RedHat یک محصول تجاری و برنامه نویس های آن نیز مختص شرکت RedHat بودند.

در نهایت پروژه لینوکس Fedora Core باعث مجذوب کردن کاربرانش شد و به سرعت انتشار یافت و مهمترین دلیل پیشرفت آن سیستم Collaborative یا همکاری بود که ذاتا در نرم افزارهای Open Source وجود دارد.

فراموش نکنید که Fedora در واقع شما را باید به یاد شرکت Red Hat بیندازد.

در تصویر زیر نمونه‌ای از دیسکتاپ فدورا خواهید دید.

معرفی لینوکس توزیع Fedora Core

تفاوت Fedora Core و Fedora Extra در چیست ؟

قبل از معرفی Fedora 7 از Fedora به عنوان Fedora Core نام برده می‌شد ، در واقع Fedora سیستم عامل بود و Core که به آن اضافه می‌شد به این معنا بود که بسته های نرم افزاری به آن اضافه شده اند و Fedora Core به معنی لینوکس Fedora به همراه بسته های نرم افزاری هسته سیستم عامل یا Core Packages بود که با همدیگر تشکیل Fedora Core را می‌داند.

Fedora Core در بدو نصب شدن بر روی سیستم شما ، بسته های نرم افزاری اولیه‌ای را در خود داشت که نیازهای اولیه استفاده از یک سیستم عامل را فراهم می‌‌کرد ، علاوه بر این بسته های نرم افزاری ، بسته های نرم افزاری که درون DVD یا CD این سیستم عامل نیز وجود داشتند نیز به همراه سیستم عامل قابل نصب بودند ، البته تمامی این بسته های نرم افزاری توسط برنامه نویسان شرکت Red Hat نگهداری می شدند.

Fedora extra چیست ؟

Fedora را شاید به نام Fedora Extra هم شنیده باشید ، هر گاه اسمی از Fedora Core شنیدید یعنی بسته های نرم افزاری که در این سیستم عامل وجود دارند بر روی DVD خود محصول وجود دارند.

اما زمانیکه صحبت از Fedora Extra می شود یعنی بسته های نرم افزاری که در این سیستم عامل نصب می شوند بر روی DVD نصب آن وجود ندارند و شما باید از محل های دیگری بسته های نرم افزاری را دانلود و نصب کنید.

در واقع Fedora Extra یعنی بسته های نرم افزاری Third Party که به غیر از شرکت سازنده و توسط انجمن های برنامه‌نویسی مختلف نوشته شده‌اند. بنابراین تا الان متوجه شدید که در لینوکس Fedora ما دو نوع Repository نصب نرم افزار داریم که یکی از آنها Core است که توسط شرکت سازنده تولید می‌گردد و دیگری Extra است که توسط برنامه نویسان داوطلب و انجمن های داوطلب نوشته و ارائه می‌شوند.

معماری فنی سیستم عامل لینوکس Fedora

سیستم عامل لینوکس Fedora یک سیستم عامل است که ذاتا بر اساس و پایه Linux Kernel نوشته شده است و از توزیع های دیگر لینوکس برداشت نشده است ، این سیستم عامل در کشور ایالات متحده آمریکا تولید شده است و از لحاظ فنی معماریهای armhfp ، i686 ، x86 و x64 را پشتیبانی می‌کند.

این سیستم عامل از دسکتاپ های Awesome, Cinnamon, Enlightenment, GNOME, KDE, LXDE, MATE, Openbox, Ratpoison, Xfce پشتیبانی می‌نماید.

لینوکس Fedora از مجوزها یا لایسنس های حاکم بر نرم افزارهای Open Source پشتیبانی کرده و بصورت کاملا رایگان و Open Source در اختیار همگان قرار گرفته است و در این راه در نوع خود ، در میان بهترین و محبوب‌ترین توزیع های لینوکس قرار گرفته است.

دسکتاپ پیشفرضی که در Fedora وجود دارد GNOME است و رابط پیشفرض آن با سیستم عامل نیز GNOME Shell نام دارد.‌ لینوکس Fedora در توزیع های مختلفی ارائه شده است که آنها را به نام Fedora Spins می‌شناسیم.

لینوکس هایی که با عنوان Fedora Spin ارائه می‌شوند در واقع لینوکس هایی با بسته های نرم افزاری مختلف برای نیازهای مختلف هستند که از آن جمله می‌توانیم به لینوکس های تخصصی Fedora برای حوزه های بازی ، امنیت ، طراحی ، محاسبات علمی و رباتیک اشاره کنیم.

جالب اینجاست بدانید که پدر لینوکس دنیا ، یعنی لینوس توروالدز علاقه خاصی به این سیستم عامل داشت و بر روی اکثر کامپیوترهای خود Fedora نصب کرده بود.

چرخه حیات Fedora

Fedora چرخه حیات نسبتا کوتاهی دارد و تقریبا هر 6 ماه یکبار یک بروز رسانی جدید از این سیستم عامل را شاهد هستیم. این موضوع برای برنامه نویسان و کاربران یک نعمت است اما برای سازمان هایی که بر روی یک محصول سرمایه گذاری می‌کنند کمی مشکل ساز است ، سازمان ها معمولا به دنبال محصولاتی می‌گردند که کمی ثبات و پشتیبانی طولانی مدت‌تر داشته باشد.

کاربران Fedora می‌‌توانند با استفاده از ابزاری به نام FedUp نسخه قبلی Fedora خود را به نسخه جدیدتر ارتقاء دهند.

بسته‌های نرم افزاری Fedora

در Fedora هم مانند RedHat Enterprise از بسته های نرم افزاری و سیستم مدیریت بسته های نرم افزاری RPM استفاده می شود. امنیت نیز یکی دیگر از مسائلی است که در لینوکس Fedora حائز اهمیت است و به همین دلیل یک قابلیت امنیتی به نام Security Enhanced Linux که قابلیت پیاده سازی انواع و اقسام Policy های امنیت از جمله Mandatory Access Control ها را دارد درون لینوکس Fedora تعبیه شده است.

Fedora در انواع و اقسام روش ها توزیع می شود که از جمله مهمترین های آن ها می‌توانیم به Full Distribution بر روی DVD که یک Image کامل از خود سیستم عامل لینوکس Fedora به همراه بسته های نرم افزاری آن است ، اشاره کنیم ؛ همچنین لینوکس Fedora بصورت Live نیز وجود دارد که شما می‌توانید ابتدا DVD آن را تهیه کنید و سپس بر روی Live USB آن را نصب کرده و استفاده کنید.

Live USB را شما می‌توانید از روی سورس اصلی Fedora با استفاده از ابزاری به نام Fedora Live USB Creator ایجاد کنید.

در ادامه به صورت تیتروار به مزایا و قابلیت‌ فدورا می پردازیم.

قابلیت های فدورا

1- کاربری آسان

2- دارای بسته‌های نرم افزاری متعدد

3- پشتیبانی از پکیج های RPM

4- نصب آسان

5- بوت به صورت لایو

6- پشتیبانی از دسکتاپ‌های متعدد

7-  متن باز و رایگان

8- استفاده از کرنل اختصاصی

9- پشتیبانی از نرم‌افزارهای Third-party

10- دارای پکیج اختصاصی جهت افزایش امنیت

11- دارای Repository متعدد

12- و …

قابلیت و مزایای بالا تنها برخی از مزایای برجسته Fedora می باشند.

امیدواریم مقاله معرفی لینوکس توزیع Fedora Core مفید واقع شده باشد.

رامین نوروزی- نویسنده

5132
A
A