میانبر های ویندوز - معرفی انواع شرتکات و کاربرد آن‌ها

میانبر های ویندوز - معرفی انواع شرتکات و کاربرد آن‌ها
میانبر های ویندوز - معرفی انواع شرتکات و کاربرد آن‌ها
2 ماه پیش

یک کاربر حرفه‌ای کسی است که با ابزارهای آماده در کامپیوتر آشنا باشد و بتواند به سریع‌ترین شکل ممکن کارها را پیش ببرد. بنابراین لازم است تا شما با برنامه‌ها و میانبرهای ویندوز آشنا باشید تا به سرعت کارها را پیش ببرید. میانبرها دو نوع هستند؛ یکی میانبرهایی که به کمک کلیدهای ترکیبی کیبورد استفاده می‌شوند و دیگری میانبرهایی که از راه Command Prompt به کاربر دسترسی می‌دهند که البته به کمک ایجاد لینک‌های Shortcut قابل استفاده هستند. کلیدهای میانبر در صفحه کلید خود به دو گروه میانبرهای عمومی و میانبرهای اختصاصی تقسیم می‌شوند که در ادامه همه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. به علاوه میانبرهای برنامه‌های مهم را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم که می‌تواند به کارایی و سرعت عمل شما کمک کند. اگر با مرورگرهای کروم و فایرفاکس کار می‌کنید می‌توانید با مطالعه محتواهای "میانبرهای کروم" و "میانبرهای فایرفاکس" میانبرها و شورتکات‌های مهم این دو مرورگر را بشناسید و از آنها استفاده کنید. 

 

میانبرهای اصلی ویندوز

به کمک این دسته از میانبرها می‌توانید به قابلیت‌های مختلف ویندوز دسترسی داشته باشید. بیشتر این میانبرها با ترکیب دکمه ویندوز کار می‌کنند. بنابراین طبیعی است که در هر برنامه‌ای که باشید، با این کلید، به ابزارهای خود ویندوز دسترسی پیدا کنید.

Win+R : این کلیدها برای اجرای پنجره Run به کار می‌آیند. این پنجره می‌تواند میانبر‌های متنی را اجرا کند.

Win+E : با این کلیدها می‌توانید پنجره مرورگر فایل‌ها را باز کنید.

Win+UP : پنجره جاری را تمام صفحه (Maximize) می‌کند.

Win+Arrows :  با ترکیب کلید ویندوز و کلیدهای جهت نما، می‌توانید برنامه موردنظر خود را در گوشه‌های صفحه نمایش تنظیم کنید و اندازه آن را کنترل کنید.

Win+Break : این کلیدها برای نمایش مشخصات ویندوز و کامپیوتر به کار می‌روند.

Win+D : با این کلیدها ترکیبی می‌توانید همه برنامه‌ها را هم‌زمان پایین بکشید تا فقط صفحه اصلی دسکتاپ نمایان شود. با زدن مجدد این کلیدها برنامه‌ها به حالت عادی خود برمی‌گردند.

Win+F1 : این کلید‌ها مرورگر Edge را برای جستجوی راهنمای ویندوز باز می‌کنند.

Win+S : با این کلیدها بخش جستجوی اصلی ویندوز را باز می‌کنید. در این کادر می‌توانید برنامه های نصب شده و فایل های شناسایی شده را جستجو کنید.

Win+Ctrl+D : این کلیدها برای ایجاد یک دسکتاپ مجازی جدید به کار می‌آیند. گاهی صفحه دسکتاپ شلوغ می‌شود و شما به فضای جدید نیاز دارید. ایجاد دسکتاپ جدید، فضای مورد نیاز را در مانیتور فراهم می‌کند.

Win+Ctrl+F4 : با این کلیدها می‌توانید دسکتاپ‌های اضافی را ببندید و فقط دسکتاپ اصلی باز بماند.

Win+(+) : با زدن این کلیدها ابزار ذره بین باز می‌شود و می‌توانید دسکتاپ را تا اندازه دلخواه بزرگ کنید.

Win+(-) : به کمک این کلیدها در ابزار ذره بین، اندازه دسکتاپ به حالت قبل باز می‌گردد.

Alt+F4 : به کمک این کلیدها، برنامه پیش رو بسته می‌شود.

Ctrl+Shift+Esc : برای باز کردن Task Manager به کار می‌رود.

 

میانبر های عمومی

این دسته از میانبرها در بیشتر برنامهها کارایی دارد و استفاده از آن‌ها به یک رسم بین برنامه نویسان تبدیل شده تا نیازی به یادگیری میانبرهای تکراری نباشد. کارایی این میانبرها در همه برنامه‌ها یکی است و جز عمومی‌ترین دستورات به حساب می‌آیند. کلید Ctrl کلید کنترل خوانده می‌شود.

F1 : این کلید همیشه برای باز کردن راهنمای برنامه به کار می‌آید. البته بعضی از برنامه‌های جدید کاربر را با این کلید به صفحه راهنما در وب سایت خود هدایت می‌کنند که برای برنامه‌های آفلاین مناسب نیست.

F2 : این کلید برای تغییر نام کاربرد دارد. در هر برنامه ای باشید، موارد انتخاب شده در لیست‌ها و آیتم‌ها، قابلیت تغییر نام خواهند داشت.

F5 : برای تازه سازی صحفه (Refresh) به کار می‌رود. برای مثال در مرورگرها، صفحه پیش رو را دوباره بارگذاری می‌کند و یا در مرورگر فایل و دسکتاپ، تغییرات لیست فایل‌ها و آیتم‌ها را تازه سازی می‌کند.

Ctrl+D : این کلیدها برای بوکمارک کردن آیتم‌ها کارایی دارند. در مرورگرهای وب، صفحه‌ای که در حال مطالعه آن هستید، به لیست دلخواه و نشانه‌ها اضافه می‌شود.

Ctrl+O : در هر برنامه‌ای که باشید، این کلیدهای ترکیبی برای باز کردن فایل‌ها به کار می‌روند اما اگر در مرورگر فایل ها باشید، فایل و یا آیتم مورد نظر به سطل بازیافت منتقل می‌شود.

Ctrl+A : برای انتخاب تمام محتوای صفحه به کار می‌رود. اگر در برنامه ویرایش تصویر باشید، همه بخش‌ها تصویر انتخاب می‌شود. اگر در برنامه مرورگر فایل ها باشید، لیست همه فایل‌های درون صفحه انتخاب می‌شود و اگر در برنامه ویرایش متن باشید، همه متن‌ها انتخاب می‌شوند.

Ctrl+B : در برنامه فتوشاپ، پنجره بالانس رنگ را باز می‌کند، در برنامه ویرایشگر متن، متن انتخاب شده را پر رنگ و بولد می‌کند و در مرورگرها پنجره بوکمارک را باز می‌کند.

Ctrl+I : در برنامه فتوشاپ، رنگ‌های قلم و پس زمینه را وارونه می‌کند، در برنامه ویرایشگر متن، متن انتخاب شده را Italic می‌کند و در مرورگر اطلاعات صفحه را نمایش می‌دهد.

Ctrl+U : در فتوشاپ Hue/Saturation را باز می‌کند، در مرورگر پنجره View Source را باز می‌کند و در برنامه ویرایشگر متن، زیر متن انتخاب شده خط می‌کشد.

Ctrl+F : در همه برنامه‌ها عمل جستجو در صفحه را انجام می‌دهد.

Ctrl+S : در همه برنامه‌ها عمل ذخیر سازی فایل جاری را انجام می‌دهد.

Ctrl+Z : این کلیدها برای بازگردانی آخرین عمل انجام شده به کار می‌روند؛ البته اگر آخرین عمل شما قابل بازگردانی باشد؛ زیرا حذف کامل یک فایل از سطل بازیافت قابل برگشت نیست.

Ctrl+Y :  اگر از کلیدها Ctrl+Z برای برگشت به عقب استفاده کرده باشید، این کلیدها کار بازگشت به عقب را معکوس می‌کنند.

Ctrl+P : این کلیدها برای چاپ کردن به کار می‌روند. در بیشتر برنامه های ویرایشگر مانند فتوشاپ، ورد و مرورگر ها با زدن این کلیدها، صفحه پیش رو برای چاپ بر روی کاغذ آماده می‌شود و در پنجره پرینت گزینه‌های چاپ نمایش داده می‌شود.

Home : این کلید صفحه را به موقعیت بالا هدایت می‌کند. در مرورگر ها به بالای صفحه متنقل می‌شوید و در ویرایشگرهای متنی به ابتدای خط منتقل می‌شوید.

End : این کلید شما را به موقعیت پایین صفحه منتقل می‌کند. در مرورگر ها با پایین صفحه و در ویرایشگر های متنی به انتهای خط منتقل می‌شوید.

Ctrl+Esc : این کلید ها برای باز کردن منوی استارت به کار می‌روند. اگرچه بر روی همه صفحه کلیدهای جدید دکمه استارت ویندوز وجود دارد، اما در صورت نبودن این دکمه می‌توان از این کلیدهای ترکیبی استفاده کرد.

Alt+Enter : این میانبر در مرورگر فایل برای نمایش پنجره properties و در ویرایشگرهای متنی برای رفتن به سطر بعدی در همان پاراگراف به کار می‌رود.

Ctrl+Mouse Wheel : در بیشتر برنامه‌ها برای بزرگ نمایی و کوچک نمایی استفاده می‌شود.

Ctrl+N : در همه برنامه‌ها یک سند جدید ایجاد می‌کند. اگر در فتوشاپ باشید، پنجره صفحه گرافیکی جدید باز می‌شود. اگر در برنامه ورد یا ویرایش متن باشید، یک سند متنی جدید باز می‌کند و اگر در مرورگر باشید، یک پنجره جدید باز می‌کند.

Ctrl+C : این کلیدهای ترکیبی برای کپی کردن مناسب هستند. در هر برنامه‌ای که باشید، عمل کپی کردن انجام می‌شود. البته کپی کردن در هر برنامه متفاوت است؛ برای مثال در محیط مرورگر فایل‌ها Explorer این کلیدهای ترکیبی، یک فایل را کپی می‌کند، اما در برنامه ویرایش تصویر مثل فتوشاپ، بخش انتخاب شده تصویر را کپی می‌کند و در برنامه ویرایش متن، متن انتخاب شده را کپی می‌کند.

Ctrl+X : این کلید میانبر برای انتقال به کار می‌رود. شاید بخواهید فایل خود را به پوشه دیگری منتقل کنید یا هر چیزی که قابل انتخاب باشد. در برنامه‌های ویرایش تصویر، بخش انتخاب شده از تصویر و در برنامه‌های ویرایش متن، بخش انتخاب شده متن منتقل می‌شود.

Ctrl+V : این کلیدها برای نهایی کردن عمل کپی یا انتقال انجام می‌شود. هنگامی که با کلیدهای کپی یا کات، فایل، تصویر یا متن انتخاب شده را به حافظه موقت معرفی کردید، با کلیدهای ترکیبی  Ctrl + V می‌توانید در محل مورد نظر عمل انتقال را انجام دهید.

 

میانبرهای مهم فتوشاپ (Photoshop)

فتوشاپ از کاربردی‌ترین برنامه‌های ویرایش حرفه‌ای تصویر به حساب می‌آید و حتی اگر شما گرافیست هم نباشید، گاهی مجبور هستید برای ویرایش تصاویر، سری به این برنامه بزنید. بنابراین تصمیم گرفتیم کلیدهای میانبر این برنامه را هم مرور کنیم.

 

میانبرهای مهم فتوشاپ (Photoshop)

 

کلیدهای میانبر در بخش لایه ها (Layers)

F7: این کلید برای نمایش و یا پنهان کردن پنل لایه‌ها به کار می‌آید. این لایه‌ها شامل پنل‌های Paths و Chanels نیز می‌شوند.

Alt+[ ] : برای حرکت بین لایه‌ها به کار می‌روند. وقتی بر روی پنل لایه ها فکوس هستید، با گرفتن کلید Alt و زدن دکمه های براکت باز یا بسته، به لایه های بالا و یا پایین حرکت می‌کنید. این حرکت شامل انتخاب لایه است.

Shift+Ctrl+N : به کمک این کلید های میانبر ، یک لایه جدید ایجاد می‌کنید.

Alt+Back : پر کردن لایه با رنگ پیش زمیه، رنگ اول در پنل انتخاب رنگ.

Ctrl+Del : پر کردن لایه با رنگ پس زمینه، رنگ دوم در پنل انتخاب رنگ.

Ctrl+Shift+E : ادغام کردن همه لایه ها در هم.

Alt+Ctrl+Shift+E : ادغام کردن همه لایه ها در یک لایه جدید در بالای لایه ها.

Ctrl+Alt+E : یک کپی از لایه انتخاب شده را بر روی لایه زیری ادغام می‌کند که به اصطلاح به آن Stamp می‌گویند.

Ctrl+J : از روی لایه انتخاب شده یک لایه کپی می‌کند.

Ctrl+Shift+J : از روی لایه انتخاب شده یک کپی ایجاد می‌کند؛ با این تفاوت که این کپی از روی بخش انتخاب شده روی تصویر به کمک ابزار های انتخاب انجام می‌شود.

Ctrl+Shift+] : لایه را به بالای همه لایه ها انتقال می‌دهد.

Ctrl+Shift+[ : لایه را به پایین همه لایه ها انتقال می‌دهد.

Ctrl+[ : لایه را یک طبقه بالای لایه ها انتقال می‌دهد.

Ctrl+] : لایه را یک طبقه پایین لایه ها انتقال می‌دهد.

Ctrl+Shift+C : برای کپی کردن چند لایه با هم کاربرد دارد.

Ctrl+Alt+Shift+F : کادر جستجو میان لایه ها به کمک نام لایه و یا افکت اعمال شده.

Ctrl+T : این میانبر برای انتخاب و تنظیم سایز تصویر موجود در لایه است؛ با این کلید های میانبر ، دسته های تنظیم اندازه نمایان می‌شوند.

Ctrl+0 : این کلید ها برای تمام صفحه کردن سند موجود است. وقتی سند بزرگ شده، می‌توان برای بازگشت نمایش به حالت قبل از آن استفاده کرد.

Ctrl+1 : به کمک این کلید ها می‌توان بر روی سند عمل بزرگ نمایی انجام داد.

Spsce+Arrow Keys : زمانی که بخشی از تصویر را انتخاب کردید، می‌توانید با این کلید ها مرز ناحیه انتخاب شده را جا به جا کنید.

Ctrl+3/Ctrl+4/Ctrl+5 : به کمک این کلید ها می توانید کانال های رنگ را به صورت جداگانه انتخاب کنید.

Ctrl+3 برای رنگ قرمز

 Ctrl+4برای رنگ سبز

و Ctrl+5 برای رنگ آبی

 

Alt+Brush tool : در کل بر روی هر ابزاری که باشید، ابزار کمکی همان ابزار را برمی‌گرداند. برای مثال زمانی که بر روی ابزار براش هستید، با زدن کلید Alt ، می توانید ابزار انتخاب رنگ را داشته باشید تا رنگ قلم در براش را از روی رنگ موجود در سند انتخاب کنید و یا با نگه داشتن کلید Alt و نگه داشتن راست کلیک بر روی صفحه می‌توانید اندازه قلم و شدت حساسیت آن را تنظیم کنید.

 

کلید های میانبر قلم ها (Brush)

[/] : برای افزایش و کاهش اندازه قلم به کار می‌روند.

Shift+F5 : پنجره ای برای پر کردن کل ناحیه لایه با رنگ ها یا پترن ها.

./, : برای تغییر فرم قلم های موجود. قلم بعدی یا قلم قبلی به کار می‌روند.

</> : برای انتخاب اولین یا آخرین قلم به کار می‌روند.

Shift+Alt+P : برای فعال کردن ابزار اسپری رنگ (AirBrush) در ابزار قلم ها به کار می‌رود.

 

کلید های میانبر برای انتخاب ها (Selection)

Ctrl+Shift+D : در صورتی که به اشتباه انتخاب لغو شده باشد، آخرین ناحیه انتخاب شده را دوباره انتخاب می‌کند.

Ctrl+Shift+I : انتخاب ناحیه را معکوس می‌کند.

Ctrl+Alt+A : همه لایه ها را در پنل لایه ها با هم انتخاب می‌کند.

Alt+. : بالاترین لایه را در پنل لایه ها انتخاب می کند.

Alt+, : پایین ترین لایه را در پنل لایه ها انتخاب می‌کند.

Ctrl+D : انتخاب ناحیه را لغو می‌کند.

 

کلید های میانبر برای انتخاب ذخیره و بستن سند (Save)

Ctrl+S : برای ذخیره تصویر پیش روی با فرمت PSD و لایه باز به کار می‌رود. در صورتی که تصویر از قبل ذخیره نباشد، پنجره انتخاب مکان ذخیره و مرور فایل ها باز می شود؛ در غیر این صورت تغییرات بر روی فایل قبلی ذخیره می‌شود (Save).

Ctrl+Shift+S : حتی اگر تصویر از قبل هم ذخیره باشد، پنجره انتخاب مکان ذخیره سازی را باز می کند (Save As).

Ctrl+Shift+Alt+W : پنجره اکسپورت را برای ذخیره رندر نهایی از تصویر به صورت فایل اجرایی JPEG و PNG باز می‌کند.

Ctrl+Shift+W : برای بستن تصویر پیش رو به کار می‌رود.

 

کلیدهای میانبر کار روی تصاویر

Ctrl+L : این ابزار برای باز کردن پنجره Levels به کار می‌رود.

Ctrl+T : برای تغییر شکل دادن به تصویر به کار میر‌ود.

Ctrl+M : پنجره Curves را باز می‌کند و برای ایجاد تغییرات رنگ ها و کنتراست به کار می‌رود. کمی شبیه به Level است ولی پیشرفته تر.

Ctrl+B : پنجره بالانس رنگ ها Colour Balance را باز می‌کند. در این پنجره می‌توانید شدت رنگ هر کانال را به صورت جداگانه تغییر دهید.

Ctrl+U : برای باز کردن پنجره ابزار Hue/Saturation به کار می‌رود. این ابزار برای ایجاد تعادل بین رنگ ها به کار می‌رود.

Ctrl+Shift+U : برای سیاه سفید کردن تصویر Desaturate به کار می‌رود.

Ctrl+Shift+L : تنظیم خودکار سطح رنگ های تصویر به کمک Auto Tone.

Ctrl+Shift+Alt+L : برای ایجاد کنتراست خودکار تصویر به کار می‌رود Auto Contrast.

Ctrl+Shift+Alt+A : برای رفع اعجاج عکس های دوربین عکاسی پنجره فیلتر های Adaptive Wide Angle را باز می‌کند.

Ctrl+Shift+R : برای تصحیح مشکلات لنز در تصاویر دوربین عکاسی به کار می‌رود Lens correction.

Ctrl+Shift+B : برای تنظیم خودکار رنگ تصویر به کار می‌رود.

Ctrl+Shift+A : پنجره Camera Raw Filter برای اصلاح رنگ و تنظیمات تصویر گرفته شده از دوربین عکاسی به کار می‌رود.

Ctrl+Alt+C : این ابزار تغییر سایز فریم کلی تصویر است. البته خود تصویر اصلی تغییر نمی‌کند اما اگر تغییر اندازه کمتر از اندازه تصویر باشد، از گوشه های تصویر اصلی برش می‌دهد.

Ctrl+Shift+Alt+C : برای تغییر اندازه تصویر لایه انتخاب شده به کار می‌رود Content Aware Scale.

Ctrl+Alt+I : برای تغییر سایز کل تصویر به کار می‌رود. استفاده از این روش در صورت توجه نکردن به میزان عرض و ارتفاع، باعث کشیدگی تصویر می‌شود.

Shift+J : این ابزار مانند قلم عمل می‌کند با این تفاوت که هر بار بر روی تصویر می‌کشید، بخشی از قسمت قبلی را با خود به عنوان رنگ بر روی ادامه کشیدگی پخش می‌کند. مانند این است که رنگ تصویر خیس و قابل پخش باشد و با یک قلم بی‌رنگ آن را پخش کنید. به نوعی ترکیب رنگ هوشمندانه برای حذف نقاط ناخواسته است.

Ctrl+Alt+G : برای تلفیق لایه بالا درون لایه زیر آن است. به این شکل لایه بالا فقط درون لایه زیر آن اعمال می‌شود.

Shift + (+) / Shift + (-) : زمانی که از دو لایه روی هم استفاده می‌کنید، لایه اول ممکن است به عوان یک طلق رنگی استفاده شود. برای تبدیل لایه به طلق و افزودن جلوه های ویژه به تصویر، می‌توانید حالت تصویر را با این کلید های ترکیبی تغییر دهید.

Ctrl+Shift+Alt+B : این کلید ها پنجره ی تنظیمات سیاه سفید را باز می‌کند و شما می‌توانید تصویر خود را به رنگ سیاه سفید تغییر دهید.

 

کلیدهای میانبر کار روی تصاویر سه بعدی 3D

Ctrl+Alt+X : نمایش و مخفی کردن چند ضلعی (polygons).

Ctrl+Shift+Alt+R : برای رندر و خروجی گرفتن از محیط سه بعدی به محیط دو بعدی به کار می‌رود.

 

کلیدهای میانبر حالت ها نمایش View

Ctrl+Alt+0 : مشاهده تصویر بر اساس پیکسل های واقعی تصویر. یعنی دقیقاً میزان پیکسل ها با صفحه نمایش یکی می‌شود. در صورتی که تصویر بزرگ نمایی شده باشد، به میزان لازم کوچک می‌شود و در صورتی که کوچک باشد، به میزارن لازم بزرگ می شود تا اندازه واقعی تصاویر در حد پیکسل نمایش داده شود.

Ctrl+0 : برای فیت کردن تصویر با صفحه قابل مشاهده به کار می‌رود.

Ctrl + (+) / Ctrl + (-) : ترکیب این کلید ها برای بزرگنمایی (Zoom) و کوچک نمایی (UnZoom) به کار می‌روند.

Ctrl+H : برای پنهان کردن خطوط راهنما، خطوط بین پیکسل ها و خطوط ایجاد شده توسط خط کش ها استفاده می‌شود.

Ctrl+R : برای نمایش و یا پنهان کردن خط کش استفاده می‌شود.

 

کلیدهای میانبر استفاده از متن Text

Ctrl+Shift+> / Ctrl+Shift+< :

برای افزایش و یا کاهش اندازه متن انتخاب شده به میزان 2pts

 

Ctrl+Shift+Alt+> / Ctrl+Shift+Alt+< :

برای افزایش و یا کاهش اندازه متن انتخاب شده به میزان 10pts

 

Alt+Right Arrow Key/ Alt+Left Arrow Key :

برای افزایش و یا کاهش فاصله بین حروف به کار می‌رود.

 

Ctrl+Shift+L/C/R :

برای تنظیم موقعیت متن استفاده می شود. می‌توانید متن را راست چین و یا چپ چین و یا وسط چین کنید.

همچنین می‌توانید از منوی Window - Workspave - Keyboard Shortcuts & Menu میانبر های مورد نظر خود را تنظیم کنید.

 

کلیدهای میانبر استفاده از متن Text

 

میانبر های مهم برنامه های ویرایشگر متن و ورد (Word)

به خاطر سپردن کلید های میانبر ویرایشگر ورد، به شما کمک می‌کند تا ویرایش سریع‌تری داشته باشید و از ابزار های گرافیکی کمتر استفاده کنید و همین باعث بالا رفتن سرعت در تایپ و تدوین اسناد اداری شما می شود. در ادامه مهم ترین کلید های میانبر در Word  را بررسی می کنیم. البته به خاطر داشته باشید که این کلید ها در بیشتر برنامه های ویرایشگر متن دیگر مانند لیبر آفیس و وردپد هم به همین شکل عمل می کنند.

میانبر های مهم برنامه های ویرایشگر متن و ورد (Word)

 

F1 : راهنمای برنامه را باز می‌کند.

Shift+F1 : برای قالب و فرمت بندی متن به کار می‌رود.

F2 : به منظور جا به جایی متن یا تصویر به کار می رود.

Shift+F2 : برای کپی کردن نوشته ها کاربرد دارد.

F4 : آخرین عمل شما را تکرار می‌کند.

F5 : با کمک این کلید، می‌توانید صفحات، پاراگراف ها و خطوط را جستجو کنید.

Shift+F5 : شما را یک مرحله به عقب برمی‌گرداند. حتی اگر آن عمل تغییر موقعیت نشانگر مکانی کیبورد باشد. با عمل Undo متفاوت است.

F7 : این کلید گرامر جمله را بررسی می‌کند و زیر کلمات و مشکلات جمله بندی خط زیگزاگ قرمز ایجاد می‌کند تا شما بتوانید آن را تشخیص دهید و اصلاح کنید.

Shift+F7 : این میانبر برای اصلاح بخش های سند به کار می‌رود.

F8 : انتخاب یک کلمه ، یک سطر و یا تمام صفحه بدون نیاز به انتخاب با موس یا کلید های مکان نما.

F10 : نمایش میانبر ها بر روی هر کدام از ابزار ها.

Shift+F10 : منوی راست کلیک موس را باز می‌کند.

F12 : برای ذخیره سند در مسیر دلخواه (Save As).

Shift+F12 : ذخیره سند در کلود OneDrive.

Shift+Enter : برای رفتن به سطر بعدی بدون ایجاد پاراگراف جدید و در همان پاراگراف قبلی به کار می‌رود.

Ctrl+Enter : برای شروع به نوشتن از ابتدای صفحه بعد.

Ctrl+A : انتخاب همه محتوای سند.

Ctrl+B : برای پر رنگ کردن و بولد کردن متن انتخاب شده به کار می‌رود.

Ctrl+C : برای کپی کردن متن انتخاب شده در کلیپ بورد به کار می‌رود.

Ctrl+D : پنجره فرمت بندی فونت متن انتخاب شده با جزئیات.

Ctrl+E : برای وسط چین کردن محتوا به کار می‌رود.

Ctrl+F : پنجره جستجو را باز می‌کند. جستجوی عبارت مورد نظر در سند.

Ctrl+G : پیدا کردن و جایگزین کردن یک عبارت با عبارت دیگر.

Ctrl+I :  برای کج کردن و ایتالیک (Italic) متن انتخاب شده به کار می‌رود.

Ctrl+J : برای مرتب کردن متن در یک ستون تمام صفحه به کار می‌رود.

Ctrl+K : برای ایجاد پیوند و آدرس دهی به متن در سند به کار می‌رود.

Ctrl+M : برای ایجاد فاصله در پاراگراف به کار می‌رود.

Ctrl+N : برای باز کردن سند جدید به کار می‌رود.

Ctrl+O : برای باز کردن یک سند از روی کامپیوتر و یا کلود به کار می‌رود.

Ctrl+P : برای چاپ کردن سند بر روی کاغذ به کار می‌رود.

Ctrl+R : برای راستچین و یا چپ چین کردن پاراگراف به کار می‌رود. البته این تغییر جهت برای راست چین کردن خود متن نیست و فقط مکان متن را تغییر می‌دهد.

Ctrl+S : برای ذخیره سند پیش رو به کار می‌رود.

Ctrl+U : برای افزودن خط زیر متن انتخاب شده به کار می‌رود.

Ctrl+X : برای انتقال متن انتخاب شده به کار می‌رود.

Ctrl+Z : برای بازگشت به عمل قبل به کار می‌رود.

Ctrl+Y : برای بازگردانی عمل بعدی به کار می‌رود. در صورتی که با استفاده از کلید های Ctrl+Z عمل خود را بازگردانده باشید، آن عمل را دوباره انجام می‌دهد.

Ctrl+Enter : برای فاصله گذاری انتقال به صفحه بعدی به کار می‌رود.

Ctrl+F2 : برای چاپ کردن سند به کار می‌رود و همان کار Ctrl+P را انجام می‌دهد.

Ctrl+F4 : بستن برنامه؛ در این حالت در صورتی که سند ذخیره نشده باشد، پیام ذخیره برنامه نمایش داده می‌شود.

 

میانبر های مهم مرورگر

مرورگرهای اینترنت نیز کلید های مهمی دارند که آشنایی با آن‌ها می‌تواند کار را برای شما ساده تر می‌کند و از مرور صفحات اینترنت لذت ببرید.

 

5 - Browser Shortcuts

 

Ctrl+B : لیست علاقه مندی ها را در کنار مرورگر باز می‌کند.معمولاً وقتی یک صفحه کاربردی را به کمک ستاره کنار آدرس باز به لیست علاقه مندی ها اضافه می‌کنید، این لیست باز می‌شود.

Ctrl+Shift+O : لیست صفحات دلخواه را در پنجره مجزا باز می‌کند.

Ctrl+Middle Mouse Up/Down : صفحه را بزرگ و کوچک می‌کند.

Alt+Middle Mouse Up/Down : کار کلید های بازگشت و جلو رفتن را انجام می‌دهند.

Middle-click on Tab : لبه تب صفحه را می‌بندد.

Middle-click on Link: پیوند را در صفحه جدید باز می‌کند.

Middle-click on Tab Bar : یک لبه تب جدید باز می‌کند.

Ctrl + Left-click link / Ctrl + Middle-click link : برای باز کردن لینک در لبه تب جدید در حالت غیر فعال به کار می‌روند.

Ctrl + Shift + Left-click link / Shift + Middle-click link : برای باز کردن لینک در لبه تب جدید در حالت فعال به کار می‌روند.

Ctrl + Drag tab or bookmark: با گرفتن Ctrl و حرکت دادن لبه تب ، می‌توانید دوباره آن تب را در یک تب جدید باز کنید.

Shift + Reload button / Ctrl + F5 : برای پاک کردن اطلاعات (Catch) قبلی صفحه و بارگذاری مجدد آن از اول.

 

میانبر های Command Prompt

این نوع میانبرها به صورت خط دستوری هستند و از سیستم عامل قدیمی MS-DOS ارث بری می‌کنند. در واقع سیستم عامل ها در گذشته به صورت خط متنی کار می‌کردند و ساختار گرافیکی نداشتند؛ بنابراین بیشتر دستورات به صورت متن وارد می‌شد و با زدن کلید Enter خط دستور، اجرا می‌شد. خیلی از دستورات مهم از قبل همچنان بر روی سیستم عامل ویندوز کارایی دارند و می‌توانند با ایجاد یک ساختار دستوری، آن‌ها را به عنوان میانبر استفاده کرد. البته نیاز نیست که دائماً برنامه Run و یا Command Prompt را باز کنید. می‌توانید این دستورات را از همین صفحه کپی کنید و در یک فایل Shortcut به جای مسیر دهی، ذخیره کنید و با دابل کلیک بر روی آن، دستور را اجرا کنید.

 

میانبر های Command Prompt

 

دستورات مهم CMD

Shutdown : برای خاموش کردن کامپیوتر به کار می‌رود. این دستور با یک سری پارامتر ها قابل استفاده است. به صورت عادی صفحه راهنما باز می‌شود.

Shutdown /i : این دستور، صفحه گرافیکی تنظیمات Shutdown را نمایش می‌دهد.

Shutdown /L : این دستور کاربر را از ویندوز خارج می‌کند و به اصطلاح از حساب کاربر خارج می‌شود.

Shutdown /S : این دستور پس از 30 ثانیه کامپیوتر شما را خاموش می‌کند.

Shutdown /r : برای راه اندازی مجدد کامپیوتر به کار می‌رود.

assoc : این دستور برای دیدن نوع فایل های پشتیبانی شده توسط برنامه ها به کار می‌رود.

fc : برای ترکیب دو فایل به کار می‌رود.

ipconfig : برای دیدن آدرس دهی ها و تنظیمات شبکه به کار می‌رود.

netstat : برای دیدن آدرس دهی آخرین کانکشن های فعال به کار می‌رود.

ping : برای بررسی اتصال وب سایت و شبکه به کار می‌رود. این دستور همراه با آدرس اینترنتی مورد نظر به کار می‌رود. مانند : ping google.com

tracert : این دستور کمک می‌کند تا مسیر های اتصال به شبکه و اینترنت را پیدا کنید و مسیر هایی که با مشکل مواجه شده اند را شناسایی کنید.

powercfg : برای تنظیم انرژی سیستم به کار می‌رود.

systeminfo : برای نمایش اطلاعات سیستم به کار می‌رود.

sfc : این دستور برای تعمیر فایل های معیوب ویندوز کاربرد دارد.

net use : این دستور برای ایجاد درایو تحت شبکه و مشترک به کار می‌رود.

chkdsk : برای بررسی و تعمیر هارد دیسک به کا می‌رود.

schtasks : برای اجرای نرم افزار ها در زمان خاص به کار می‌رود.

attrib : برای تغییر ویژگی های فایل به کار می‌رود.

 

آیکن های میانبر (Shortcut)

با ایجاد میانبر ها (Shortcut) در دسکتاب می‌توانید با سرعت خیلی بالاتری به گزینه های تنظیمات کنترل پنل (Control Panel) دسترسی داشته باشید. برای ایجاد میانبر طبق روش زیر عمل کنید. همچنین می‌توانید این مسیر ها را بدون نیاز به وارد کردن کل مسیر و تنها با وارد کردن نام فایل مسیر در برنامه Run اجرا کنید.

برای مثال برای باز کردن پنجره لیست کانکشن ها که در مسیر "C:\Windows\SysWOW64\ncpa.cpl" قرار دارد،

کافی است "ncpa.cpl" را تایپ کنید تا لیست کانکشن ها باز شوند.

ابتدا روی دسکتاپ یا هر جایی که می‌خواهید، راست کلیک کنید؛

سپس از منوی New گزینه ی Shortcut را انتخاب کنید.

 

آیکن های میانبر (Shortcut)

 

در پنجره ای که باز میشود، مسیر مورد نظر خود را وارد کنید و بر روی دکمه Next کلیک کنید.

 

آیکن های میانبر (Shortcut)

 

 و سپس نام مسیر را وارد کنید و در آخر بر روی دکمه Finish کلیک کنید تا میانبر مورد نظر ایجاد شود.

 

آیکن های میانبر (Shortcut)

 

مسیر های 64 بیت

C:\Windows\SysWOW64\Speech\SpeechUX\sapi.cpl : تنظیمات خواندن متن های انگلیسی : Speech Properties

C:\Windows\SysWOW64\wscui.cpl : تنظیمات امنیت و نگهداری : Security and maintenance

C:\Windows\SysWOW64\timedate.cpl : تنظیم تاریخ و ساعت : Date and Time

C:\Windows\SysWOW64\telephon.cpl : تنظیم منطقه زندگی و تلفن برای کانکشن های دیال آپ : Location Information

C:\Windows\SysWOW64\sysdm.cpl : تنظیمات ویژگی های سیستم : System Properties

C:\Windows\SysWOW64\powercfg.cpl : تنظیمات مصرف برق و قدرت سیستم : Power Options

C:\Windows\SysWOW64\ncpa.cpl : لیست کانکشن های شبکه : Network Connections

C:\Windows\SysWOW64\mmsys.cpl : تنظیمات صدا و سخت افزار های صوتی : Sound

C:\Windows\SysWOW64\main.cpl : تنظیمات موس : Mouse Properties

C:\Windows\SysWOW64\joy.cpl : تنظیمات دسته های بازی : Game Controllers

C:\Windows\SysWOW64\intl.cpl : تنظیمات منطقه و زبان سیستم : Region

C:\Windows\SysWOW64\inetcpl.cpl : تنظیمات اینترنت : Internet Properties

C:\Windows\SysWOW64\hdwwiz.cpl : تنظیمات سخت افزار ها : Device Manager

C:\Windows\SysWOW64\desk.cpl : تنظیمات صفحه نمایش : Display

C:\Windows\SysWOW64\appwiz.cpl : مدیریت نرم افزار های نصب شده : Programs and Features

 

مسیر های 32 بیت

C:\Windows\System32\Speech\SpeechUX\sapi.cpl : تنظیمات خواندن متن های انگلیسی : Speech Properties

C:\Windows\System32\wscui.cpl : تنظیمات امنیت و نگهداری : Security and maintenance

C:\Windows\System32\timedate.cpl : تنظیم تاریخ و ساعت : Date and Time

C:\Windows\System32\telephon.cpl : تنظیم منطقه زندگی و تلفن برای کانکشن های دیال آپ : Location Information

C:\Windows\System32\TabletPC.cpl : تنظیمات قلم امسی : Tablet PC

C:\Windows\System32\sysdm.cpl : تنظیمات ویژگی های سیستم : System Properties

C:\Windows\System32\powercfg.cpl : تنظیمات مصرف برق و قدرت سیستم : Power Options

C:\Windows\System32\ncpa.cpl : لیست کانکشن های شبکه : Network Connections

C:\Windows\System32\mmsys.cpl : تنظیمات صدا و سخت افزار های صوتی : Sound

C:\Windows\System32\main.cpl : تنظیمات موس : Mouse Properties

C:\Windows\System32\joy.cpl : تنظیمات دسته های بازی : Game Controllers

C:\Windows\System32\intl.cpl : تنظیمات منطقه و زبان سیستم : Region

C:\Windows\System32\inetcpl.cpl : تنظیمات اینترنت : Internet Properties

C:\Windows\System32\hdwwiz.cpl : تظیمات سخت افزار ها : Device Manager

C:\Windows\System32\Firewall.cpl : تنظیمات دیوار آتشین برای جلوگیری از نرم افزار های جاسوسی : Windows Defender Firewall

C:\Windows\System32\desk.cpl : تنظیمات صفحه نمایش : Display

C:\Windows\System32\appwiz.cpl : مدیریت نرم افزار های نصب شده : Programs and Features

 

سخن پایانی

هر چه بر کلید های میانبر و مسیر ها مسلط باشید، می‌توانید کار ها را سریع‌تر و راحت‌تر پیش ببرید. این کار به تمرین و تکرار نیاز دارد و تقریباً بعد از یک ماه، می‌توانید به آن‌ها مسلط بشوید. اگر سیستم عامل شما لینوکس است میانبرهای این سیستم عامل را می‌توانید در محتوای "میانبرهای لینوکس" مطالعه کنید. برنامه های مختلف نسبت به نیاز های خود کلید های میانبر مختص به خود را دارند؛ مخصوصاً نرم افزار های حرفه ای تر مانند AutoCAD، Ciname 4D، After Effects و ... که حرفه ای‌تر هستند. همین که کلید های عمومی را یاد بگیرید یعنی نصف راه را رفته اید، چرا که بیشتر برنامه ها از کلید های میانبر عمومی برای کار های عمومی استفاده می‌کنند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1761
A
A