نصب و راه‌اندازی وردپرس در محیط ویندوز | آموزش جامع وردپرس- قسمت دوم

نصب و راه‌اندازی وردپرس در محیط ویندوز | آموزش جامع وردپرس- قسمت دوم
نصب و راه‌اندازی وردپرس در محیط ویندوز | آموزش جامع وردپرس- قسمت دوم
9 ماه پیش

در قسمت اول مقالات وردپرس بررسی کردیم سیستم عامل وردپرس چیست و با ابزار Xampp آشنا شدیم، حال در قسمت دوم مراحل نصب و راه اندازی وردپرس در محیط ویندوز را بررسی خواهیم کرد.

 

همان‌طور که می‌دانید، وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که می‌توان گفت هرکسی با میزان کمی از علم و دانش از دنیای کامپیوتر و اینترنت، حتماً نام آن را شنیده است.

اما آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان این سیستم را در محیط ویندوز راه‌اندازی کرد یا اصلاً نصب وردپرس شیوه خاصی دارد که باید به آن مسلط بود؟

اگر تمام این سؤال‌ها را در ذهن دارید، نگران نباشید. در این مقاله قصد داریم به صفر تا صد راه‌اندازی وردپرس در محیط ویندوز بپردازیم؛ بنابراین تا انتها ما را همراهی کنید.

لوکال هاست چیست و چرا اهمیت دارد؟

اولین موضوعی که باید قبل از اقدام به نصب وردپرس روی محیط ویندوز روی آن تسلط داشته باشید، این است که لوکال هاست چیست و چرا باید از آن استفاده کرد.

به‌طور خلاصه باید گفت تمام افرادی که قصد دارند از وردپرس روی محیط ویندوز استفاده کنند، دو راه پیش رو دارند:

  • خرید هاست
  • نصب لوکال هاست

اگر نمی‌خواهید فعلاً هزینه کنید و هاست بخرید، بهترین گزینه شما نصب وردپرس روی لوکال هاست است. گزینه‌های متفاوتی برای انتخاب لوکال هاست وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • XAMPP
  • WAMP
  • Uniform Server
  • Easy PHP

برای نصب و راه‌اندازی وردپرس در محیط ویندوز، می‌توانید از هرکدام از موارد بالا استفاده کنید؛ اما در این مقاله قصد داریم به نصب وردپرس روی زمپ (XAMPP) بپردازیم که تقریباً پرطرفدارترین لوکال هاست بین کاربران است.

نصب و راه‌اندازی وردپرس در محیط ویندوز

در ادامه راهنمای مرحله‌به‌مرحله نصب زمپ و راه‌اندازی وردپرس را روی آن، به‌صورت جداگانه توضیح داده‌ایم.

1.      زمپ را دانلود و روی کامپیوتر نصب کنید

اولین کاری که باید برای نصب و راه‌اندازی وردپرس در محیط ویندوز انجام دهید، دانلود و نصب نرم‌افزار زمپ است. این فایل را می‌توانید از تمام منابع معتبر دانلود کنید و احتمالاً حجمی برابر با 110 مگابایت داشته باشد؛ بنابراین ممکن است دانلود آن چند دقیقه‌ای زمان ببرد.

زمانی که دانلود نرم‌افزار به پایان رسید، فایل را اجرا کنید تا پنجره نصب آن برایتان نمایان شود. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید، این است که اگر آنتی‌ویروس روی کامپیوترتان نصب باشد، ممکن است یک پیام هشدار مانند تصویر زیر دریافت کنید:

در صورت مشاهده این پیام، روی گزینه Yes کلیک کنید. بسته به پیکربندی ویندوز روی سیستمتان، همچنین ممکن است یک اعلان از کنترل حساب کاربر (UAC) خود دریافت کنید.

در این صورت، تنها کافی است کاری را که در مرحله بالا کردید در این مرحله هم انجام دهید. زمانی که از تمام اعلان‌ها عبور کردید، باید با صفحه استاندارد نصب نرم‌افزار مواجه شوید:

زمانی که با این صفحه مواجه شدید، گزینه Next را انتخاب کنید.

سپس بعد از مواجه شدن با صفحه بعدی، باید انتخاب کنید قصد نصب کدام‌یک از کامپوننت‌ها را دارید. برای نصب زمپ و وردپرس، باید تمام کامپوننت‌ها را نصب کنید. همچنین علاوه بر آن مؤلفه‌ها، نیاز به نصب موارد زیر نیز دارید:

  • MySQL
  • PHPMyAdmin

این موارد تمام کامپوننت‌هایی هستند که برای نصب وردپرس در محیط ویندوز نیاز دارد. درصورتی‌که موارد دیگر برایتان علامت‌دار هستند، علامت تمام آن‌ها را بردارید و به مرحله بعد بروید.

در این مرحله باید پوشه موردنظر خود را برای نصب زمپ انتخاب کنید. معمولاً بهتر است آن را به حالت پیش‌فرض قرار دهید و تغییری در آن ایجاد نکنید.

سپس مانند تصویر زیر، یک اعلان دریافت می‌کنید مبنی بر این‌که آیا می‌خواهید بیت نامی را برای زمپ نصب کنید یا خیر. شما برای نصب وردپرس روی زمپ نیازی به بیت نامی ندارید، بنابراین علامت آن را مانند تصویر زیر بردارید.

سپس با فشردن گزینه Next، پنجره زیر برایتان باز می‌شود و مجدداً با فشردن گزینه Next باید آمادگی خود را برای نصب این نرم‌افزار اعلام کنید:

سپس نرم‌افزار شروع به نصب شدن خواهد کرد. این فرآیند ممکن است چند دقیقه‌ای زمان برد. زمانی که فرآیند به پایان رسید، با پنجره زیر روبرو خواهید شد که با انتخاب گزینه Finish می‌توانید زمپ را روی ویندوز راه‌اندازی کنید.

2.      فعال‌سازی گزینه‌ها و سرور آزمایشی

برای نصب و راه‌اندازی زمپ و وردپرس به‌درستی، باید دو گزینه زیر را در تصویری که مشاهده می‌کنید فعال کنید:

  • Apache
  • MySQL

شما می‌توانید این دو گزینه را در کنترل پنل زمپ پیدا و فعال‌سازی کنید:

 

زمانی که گزینه‌های start را برای موارد گفته شده فعال کردید، باید مانند تصویر زیر به رنگ سبز در بیایند.

حالا باید بتوانید با وارد کردن آدرس http://localhost/ در مرورگر موردنظر، نحوه کار کردن لوکال سرور خود را امتحان کنید.

اگر تمام فرآیندها به‌درستی پیش رفتند، حالا یک سرور زمپ دارید که روی ویندوز کامپیوترتان بدون مشکل راه‌اندازی شده است؛ اما کارتان در این مرحله به پایان نمی‌رسد، بلکه اکنون باید شروع به راه‌اندازی وردپرس و زمپ کنید.

3.     فایل‌های وردپرس را اضافه کنید

برای این کار، ابتدا وارد سایت wordpress.org شوید و آخرین نسخه آن را دریافت کنید. سپس در ویندوز محلی را که زمپ را در آن نصب کردید، پیدا کنید (به حالت پیش‌فرض در آدرس C://xampp قرار دارد). اکنون پوشه htdocs را مانند تصویر زیر پیدا کنید:

سپس وارد آن شوید و یک پوشه جدید برای بررسی سایت خود بسازید. نام این پوشه، همان اسمی خواهد بود که برای دسترسی به سایت خود استفاده کرده‌اید. به‌عنوان‌مثال اگر نام این پوشه را testsite بگذارید، با آدرس http://localhost/testsite به سایتتان دسترسی خواهید یافت.

بعد از ساخت این پوشه، فایل زیپ وردپرس را که از قبل دانلود کردید، در این فولدر جدیداً ساخته شده استخراج کنید:

4.     ساخت دیتابیس برای وردپرس

در این مرحله باید یک دیتابیس MySQL برای نصب وردپرس خود بسازید. برای انجام این کار، باید PHPMyAdmin را از کنترل پنل XAMPP راه‌اندازی کنید:

سپس روی گزینه Databases در بالای صفحه کلیک کنید تا با تصویر زیر مواجه شوید:

اکنون یک نام برای دیتابیس خود انتخاب کرده و روی گزینه Create کلیک کنید. این نام می‌تواند هر چیزی باشد، فقط باید چیزی برای آن انتخاب کنید که بتوانید به خاطر بسپارید.

  1. Install WordPress locally via the on-screen installer

زمانی که از سایت آزمایشی خود بازدید کردید، باید با اینستالر عادی وردپرس مواجه شوید. به خاطر بسپارید، آدرس سایت شما دقیقاً http://localhost/FOLDERNAME است.

جزئیات دیتابیس را درست مانند موارد زیر وارد کنید:

  • Database Name: نام دیتابیسی که در PHPMyAdmin ساختید.
  • Username: در این گزینه عبارت «root» را وارد کنید.
  • Password: این گزینه را نیز که همان رمز عبور است، خالی بگذارید.

سپس گزینه submit را بفشارید تا فرآیند نصب وردپرس به پایان برسد.

سخن نهایی

بدون شک می‌تواند ادعا کرد وردپرس یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا برای سایت‌های اینترنتی است که وب‌مسترها برای مدیریت سایت خود از آن استفاده می‌کنند.

اگر قصد دارید این سیستم را روی کامپیوتر شخصی خود نصب کنید، می‌توانید از لوکال هاست زمپ که رایگان است و افراد مبتدی می‌توانند به‌آسانی از آن استفاده کنند، بهره ببرید.

بهتر است هنگام نصب و راه‌اندازی این نرم‌افزار، تمام مراحل ذکر شده در بالا را به‌دقت انجام دهید تا وسط فرآیند دچار مشکل نشوید.

https://themeisle.com/blog/install-xampp-and-wordpress-locally/

 

دریا بهرامی- نویسنده

3000
A
A