کارت ویزیت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ طراحی کارت ویزیت

کارت ویزیت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ طراحی کارت ویزیت
کارت ویزیت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ طراحی کارت ویزیت
8 ماه پیش

پیشرفت تکنولوژی، ارتباطات تجاری را از ایمیل به اینترنت رسانده و تا حد زیادی باعث از بین رفتن ارتباطات مکتوب کاغذی شده است. یکی از اجزای مکاتبات چاپ شده که همچنان کاربردی و حتی ضروری باقی مانده، کارت ویزیت است.

ویژگی‌ های کارت ویزیت

یک کاغذ 8 در 5 سانتی‌متر ممکن است کوچک به‌نظر برسد اما اگر پیام کاملی را برساند، می‌تواند نتایج بزرگی به همراه داشته باشد. رساندن پیام کامل و واضح در تکه کاغذی به ابعاد کارت ویزیت، ویژگی اصلی و ضروری آن است.

برای یک کارت ویزیت سه هدف اصلی وجود دارد:

  • ایجاد شبکه‌های ارتباطی
  • بازارگرمی
  • منعقد کردن بهترین معاملات کسب و کاری.

اگر همه‌ی اطلاعات ضروری در این کارت کوچک موجود باشد اهداف گفته شده به بهترین نحو قابل دستیابی است. در طراحی کارت ویزیت ویژگی‌هایی وجود دارند که باید جستجو کنید تا متوجه شوید کارت در خدمت هدف خود عمل می‌کند یا خیر. حال بیایید بررسی کنیم که کارت ویزیت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ در ادامه با ۱۲ مورد از بایدها و نبایدهای طراحی کارت ویزیت آشنا شویم. پس از خواندن این مقاله می‌توانید با شناسایی خطاها و ایرادات متداول در طراحی کارت ویزیت، می‌توانید یک کارت جذاب و خاص برای کسب و کار خود طراحی کنید.

1. محتوای کاربردی

 card-onfo

اطلاعات مهمی مانند نام، عنوان شغلی، لوگوی کسب و کار، آدرس ایمیل و شماره تماس، ضروری‌ترین مواردی هستند که باید در کارت گنجانده شوند. هدف از ارائه این اطلاعات، فراهم کردن راه‌های دسترسی ‌آسان برای مشتری و مراجع است.

فراموش نکنید که آدرس وب‌سایت کسب‌وکار خود را حتما روی کارت ویزیت قرار دهید. همچنین برای اینکه مشتریان احتمالی‌تان را راهنمایی کنید که چگونه می‌توانند دوباره با شما ارتباط برقرار کنند، می‌توانید از جملاتی مانند «اینجا به من ایمیل بزن!» یا «در شبکه‌های اجتماعی با من تماس بگیر.» استفاده کنید.

لازم است یادآوری کنیم کارت ویزیتتان را حتما به گونه‌ای قالب‌بندی کنید که فهم آن برای آن‌ها راحت و آسان باشد. به همین منظور، ارائه ۲ یا ۳ راه برای برقراری تماس کافی است.

2. چیدمان ساده با ظاهری حرفه‌ای

mondrian-theme-creative-business-card-600x397

بهترین ویژگی برای طراحی یک کارت ویزیت، سادگی است؛ ظاهر ساده و تمیز کارت با طرح‌های مینیمالیستی و متن به‌اندازه، جزو فاکتورهای کلیدی در طراحی کارت ویزیت است. پر کردن هر فضای خالی با لوگو، رنگ یا کلمات به هیچ وجه تاثیر مثبتی نداشته و به دلیل شلوغی بیش از حد، توسط شبکه مشتریان شما به دیگران منتقل نمی‌شود. همچنین کارت ویزیت بیزینس شما باید از لحاظ بصری دلپذیر به‌نظر برسد تا لحن حرفه‌ای را منتقل کند.

بنابرین قرار دادن کمی فضای سفید هوشمندانه است و توجه مخاطب به مهم‌ترین جزئیات جلب می‌کند. به‌علاوه، ممکن است بخواهید قبل از اینکه کارت خود را به کسی تحویل دهید، یادداشتی اضافه کنید که با گذاشتن یک جای خالی کوچک، این امکان در اختیارتان قرار می‌گیرد.

3. مزیت برتر کسب و کارتان

کارت ویزیت شما باید بتواند مزیت اصلی کسب و کار شما را در کمتر از طول این جمله به تصویر بکشد. اینجا جایی است که باید شعار، عبارت جذاب یا چیزی را که مشتری از شما انتظار خواهد داشت، قرار دهید. باید بدانید که در اینجا جملات احساسی از جملات کاربردی، بسیار موثرتر هستند. به طور مثال، اگر سرویس نظافتی دارید، شعارتان نباید این باشد که «خانه‌ی شما را تمیز می کنیم.» در عوض،  سعی کنید بنویسید: «ما مکانی بی‌نظیر برای زندگی شما خلق می‌کنیم.»

دلایل واقعی برای انتخاب کسب و کار شما ویژگی‌ها و دلایل احساسی مزیت‌های کسب و کار شما هستند. این جملات و پیام‌ها همواره بیشتر از ویژگی‌های واقعی از مشتریان شما دل می‌برند.

4. فونت و رنگ متن مهم است

-کارت-ویزیت-03

از آنجایی که فونت‌های زیادی برای انتخاب وجود دارند، برگزیدن فونتی مناسب برای کسب و کارتان زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. فونت‌های سرگرم کننده، فانتزی و خیلی کوچک هرگز سبک‌های مناسبی برای کارت ویزیت نیستند. مواردی را انتخاب کنید که خوانا هستند و حروف در آن‌ها به شکل معمولی ارائه شده است.

5. باید آدرس دهنده‌ی برند باشد

-کارت-ویزیت-02

این همان چیزی است که برندسازی در مورد آن می‌گوید؛ ایجاد تاثیر درست نسبت به برند، کلیدی است. هر طرح یا الگویی که در کارت ویزیت خود می‌گنجانید، باید تکمیل کننده‌ی کاری باشد که ارائه می‌کنید. باید در مورد تطابق کارت با برند و همچنین یکسان بودن پیام کارت ویزیت و برند اطمینان حاصل کنید؛ مطمئناً نمی‌خواهید بازار هدف خود را گیج کنید.

-کارت-ویزیت-06

اهمیت لوگو را هرگز دست‌کم نگیرید و یک طرف کارت خود را صرفاً به لوگوی خود اختصاص دهید. لوگو به عنوان یک نمایش بصری از کسب و کار شما، شایسته یک مکان برجسته است که فوراً چشم مشتریان هدفتان را به خود جلب کند.

نکته: شما می‌توانید آدرس وب‌سایت خود را در کارت‌هایتان درج کنید. با این کار اطلاعات تکمیلی را از طریق وب‌سایت منتقل کرده و از شلوغ کردن کارت هم جلوگیری می‌کنید. البته بهتر است آدرس دامنه وب سایت تان را به گونه‌ای انتخاب کنید که به راحتی تایپ شده و تا جای ممکن کوتاه باشد.

6. اهمیت رنگ

-کارت-ویزیت-08

در مورد رنگ، بهتر است از ۱ یا ۲ رنگی که از نظر زیبایی شناسی دلپذیر هستند، استفاده کنید تا به یک رنگ ثابت برای کارت ویزیت خود دست یابید. برای اینکار توصیه می‌کنیم تنها دو رنگی را برجسته کنید که مکمل لوگوی کسب و کار و نام تجاری شما هستند. ترجیحا از انتخاب رنگ‌های پررنگ و تیز اجتناب کنید و به‌جای آن از رنگ‌های ملایمی که خوانایی را افزایش می‌دهند، استفاده کنید.

7. جذابیت طرح کارت

Creative-Business-Cards-Ideas-1_1604746927

کارت ویزیت خوب باید بلافاصله توجه را جلب کند و مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. اگر در چند ثانیه اول پس از دیدن کارت خود، تاثیری نگذارید، متاسفانه کارت ویزیت شما مفتخر به انتقال به سرزمین کارت‌های فراموش شده خواهد بود. در دنیای مدرن، ما تنها حدود ۷ ثانیه فرصت داریم تا توجه مخاطبانمان را جلب کنیم؛ پس کارت شما باید یک ویژگی برجسته داشته باشد که آن را از رقبا متمایز کند.

برخی از افراد از طریق گرافیک پرجلوه یا رویه خاص به کارت خود وزن و ارزش می‌دهند و برخی دیگر با ساده و در عین حال دلپذیر بودن، رقبا را از دور خارج می‌کنند.

8. روی کیفیت سرمایه گذاری کنید

-کارت-ویزیت-01

اگر معتقدید که تصویر پراهمیت‌ترین است، پس کارتی ایجاد کنید که مشتریان هدف شما هرگز فراموش نکنند. اگر توان پرداخت هزینه‌ی طراحی یک کارت برجسته و خیلی خوب را دارید، در انجام آن تردید نکنید.

-کارت-ویزیت-09

انتخاب تصویر با کیفیت نیز یکی از موارد مهم در طراحی کارت ویزیت است؛ یک تصویر بدون کیفیت می‌تواند تمام زحمات و هزینه‌های شما را هدر دهد.

الگو و متریال‌های غیرمعمول را برای طراحی کارت ویزیت خود در نظر بگیرید؛ این‌کار باعث می‌شود که مشتریان هدفتان به محض به دست گرفتن کارت‌های شما غافلگیر شده و آن‌ها را بخاطر بسپارند. این ممکن است کمی هزینه را بالا ببرد اما اگر به درستی استفاده شود، بدون شک یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است.

9. با یک تیر دو نشان بزنید

کارت ویزیت خود را طوری طراحی کنید که بتواند دو برابر بیشتر از کسب‌وکارتان مخاطب جذب کند. از قسمت پشت کارت برای یادآوری قرار ملاقات، تمبرهای وفاداری یا به عنوان یک بوم خالی برای نمایش چیزی در مورد کسب و کار خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک کافی‌شاپ دارید، یک دستور غذای مختصر برای یک غذا یا نوشیدنی خاص اضافه کنید. آیا اجناس دست ساز می‌فروشید؟ از کارت ویزیت به عنوان برچسب برای جواهرات، پوشاک، لوازم جانبی و سایر صنایع دستی استفاده کنید.

استفاده از آهن‌ربا در کارت ویزیت این امکان را فراهم می‌کند که مشتریان بتوانند آن‌ها را روی یخچال‌های خود بچسبانند و در مواقع نیاز، به اطلاعات تماس شما دسترسی آسان داشته باشند؛ این مورد برای مشاغلی که خدمات مکرر ارائه می‌کنند، مانند لوله کشی، باغبانی، تعمیرگاه‌های خودرو، رستوران‌ها و... عملکرد خوبی از خود ارائه می‌کند.

گزینه‌های تغییر کاربری کارت ویزیت شما بی‌پایان است؛ این تغییر کاربری‌ها در اغلب موارد می‌توانند به ویژه بودن و ماندگاری بیشتر کارت‌های شما منجر شوند.

10. از کناره‌ها دوری کنید

-کارت-ویزیت-07

هنگامی بریده شدن کارت ویزیت شما، ممکن است کناره‌ها از بین رفته و فاجعه‌ای از منظر زیبایی شناختی رخ دهد. درضمن، اگر کارت به درستی برش داده نشود، محتمل است لبه‌هایی داشته باشد، که برش یکسانی ندارند؛ مطمئنا این کارتی نیست، که شما برای برند خود دوست داشته باشید.

11. چاپ کارت ویزیت خود را به یک حرفه‌ای بسپارید

اگر بتوانیم تنها سریعا توضیح دهیم که برای داشتن کارت ویزیت خوب چه کنید، می‌گوییم: «چاپ آن را به یک حرفه‌ای بسپارید». یک فرد حرفه‌ای کمک می‌کند مطمئن شوید که کارت ویزیت شما شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. اینکار علاوه‌بر اینکه در افزایش اعتماد به نفس شما تاثیر دارد، مردم را به ارتباط های بعدی مشتاق می‌کند. چاپ با کمک یک حرفه‌ای همچنین باعث می‌شود که کارت ویزیت شما یا به راحتی آسیب نبیند و سست نشود. اهمیت این موضوع در این است که اکثر کارت‌های ویزیت برای مدتی در یک جیب یا کیف پول باقی می‌مانند.

rgb-vs-cmyk

یک فرد حرفه‌ای در زمینه چاپ می‌تواند راهنمایی‌های کاربردی و خوبی به شما ارائه کند. یکی از مسائل مهم و متداولی که پس از چاپ پیش می‌آید این است که معمولا طراح حالت رنگ تصویر را روی نمایشگر به‌صورت RGB انتخاب می‌کند که باعث شارپ‌تر دیده شدن رنگ‌ها می‌شود. اما پس از چاپ، رنگ‌ها به حالت CMYK نمایش داده می‌شوند که ممکن است به نظر رنگ‌ها گرفته‌تر و متفاوت بیایند.

یک متخصص در زمینه چاپ می‌تواند از پیش آمدن چنین مسائلی جلوگیری کرده و به شما کمک کند.

12. توزیع کردن درست را فراموش نکنید

دلیل ایجاد کارت ویزیت این است که تا حد امکان به دست افراد بیشتری برسد. در صورتی که این مدرک کوچک به دست گیرندگان هدف نرسد، ویژگی‌های لیست شده در بالا هیچ فایده‌ای نخواهند داشت. هنگامی که این کارت‌های ویزیت در اختیار شما هستند، مطمئن شوید که این کارت‌ها به مشتریان هدف شما می‌رسند. در همه‌ی مکاتبات کاری که انجام می‌دهید، بهتر است این کارت را هم بگنجانید. هر کجا که می‌روید به همراه خود از کارت‌های ویزیتتان ببرید. فراموش نکنید که کل هدف این است مردم را آگاه کنید که چه کار می‌کنید و چطور می‌توانید به آنها کمک برسانید. یک جعبه کارت همچنین برای تمیز و سالم نگهداشتن آن، می‌تواند خوب باشد. به یاد داشته باشید که کارت ویزیتتان به عنوان کارت تلفن شما نیز شناخته می‌شود؛ بنابراین، در پیشبرد یک کسب و کار، کارت ویزیت ابزاری حیاتی است که دسترسی مشتریانتان به شما و خدمات شما را آسان می‌کند. پس برای اینکه مطمئن شوید کسب و کارتان به جلو حرکت می‌کند، به دنبال ارائه‌ی کارت ویزیتی باشید که تمام ویژگی‌های فوق را در بر داشته باشد.

سخن نهایی

کارت ویزیت، ویترین کسب و کار شما و برای بسیاری از مشتریان هدفتان، اولین تعاملی است که با برند شما خواهند داشت. ما در اینجا بررسی کردیم کارت ویزیت باید چه ویژگی هایی داشته باشد و ۱۲ نکته‌ی ضروری در مورد نحوه‌ی طراحی کارت ویزیت را که نشان‌دهنده‌ی شما و کسب‌وکارتان باشد، به تفصیل بیان کردیم. حال به راحتی می‌توانید برای تحقق رویای کسب و کارتان، کارت ویزیتی درخور برند خود تهیه کنید.

 
دریا بهرامی- نویسنده

2420
A
A