گیم سرور چیست؟ آشنایی با انواع گیم سرور

گیم سرور چیست؟ آشنایی با انواع گیم سرور
گیم سرور چیست؟ آشنایی با انواع گیم سرور
8 ماه پیش

گیم سرور چیست؟ آشنایی با انواع گیم سرور

دنیای بازی در حال پیشرفت است و بیشتر از هرزمان دیگری به سیستم‌های پردازنده و محاسباتی قدرتمندتری نیاز دارد. بازی‌های آنلاین چندنفره روی سرور‌هایی با عنوان گیم سرور اجرا می‌شود و همچنان که بر طرفداران بازی‌های ویدیویی آنلاین افزوده می‌گردد، نیاز به سرورهای خلوت‌ بیشتر می‌شود. گیم سرور یک سرور جدید در اختیار شما قرار می‌دهد تا در یک سرور بدون لگ (یا حداقل با کم‌ترین میزان لگ)، با ترافیک بالا و سرعت مناسب بازی‌های ویدیویی خود را با بالاترین کیفیت اجرا کنید.

بازی آنلاین

بازی‌های آنلاین در جهانی بزرگتر از بازی‌های کامپیوتری انجام می‌شوند و امکان بازی تیمی با سایر بازیکنان از طریق اینترنت را ممکن می‌سازند. شما با اجرای این بازی به یکی از میزبان‌ها متصل شده و می‌توانید با سایر کاربران در آن بازی کنید.

هر بازی آنلاین چند نفره یک میزبان (Host) و یک یا چند  مشتری (Client) دارد:

میزبان: سروری مسئول انتقال داده و همگام کننده بازی

مشتریان: بازیکنان بدون مسئولیت میزبانی

معمولا کسی که بازی را شروع کرده یا کمترین تاخیر را دارد، میزبان است. میزبان از رایانه یا کنسول بازی برای اجرای نسخه محلی بازی استفاده می‌کند، اما آن دستگاه نیز کل بازی را برای همه مشتریان همگام نگه می‌دارد.

گیم سرور چیست؟

گیم سرور یک سرویس ارائه شده توسط شرکت‌های هاستینگ است که امکان بازی بدون محدودیت نرم‌افزار یا سخت‌افزار روی آن ممکن است. با استفاده از گیم سرور می‌توانید چندین بازیکن را به هم متصل کنید و به‌صورت تیمی به گیمینگ بپردازید. این سرور‌ها منابع و قدرت پردازشی بالایی دارند تا بتوانند یک یا چند بازی را بدون مشکل اجرا کنند.

سرورها به صورت محلی یا از راه دور میزبانی می شوند؛ سرورهای محلی می‌توانند توسط کسانی که در اینترانت محلی هستند مورد استفاده قرار گیرند و سرورهایی که از راه دور میزبانی می‌شوند، می‌توانند از سراسر جهان دسترسی داشته باشند.

نحوه عملکرد گیم سرور

هنگام استفاده از گیم سرور، داده‌ها از کامپیوتر کاربر به گیم سرور ارسال می‌شود و پس از پردازش، مجددا به کامپیوتر کاربر باز می‌گرد. این سرور همواره بازیکنان را همگام نگه می‌دارد و اطمینان حاصل می‌کند که تمامی بازیکنان در جریان پیشرفت بازی و موقعیت‌ها هستند.

یک گیم سرور به کارت گرافیکی نیازی ندارد، اما چون عملیات پردازش درخواست‌ها و همگام کردن بازیکنان بر عهده آن است به منابع CPU و RAM بالایی نیاز دارد. در مقابل دستگاه کاربر مسئول پردازش عوامل گرافیک، کنترل‌های بازی و صدا است. شما می‌توانید سرور اختصاصی (محلی) خود را در خانه داشته باشید، اما این‌کار از نظر نگه‌داری، مدیریت سرور و هزینه‌های آن دشوار است؛ وقتی سرور اختصاصی شما در یک دیتاسنتر حرفه ای است، نیازی نیست نگران قیمت سخت افزار، نظارت، گرمای بیش از حد و امنیت آن باشید. همچنین با دریافت خدمات از شرکت‌ها، پهنای باند بالاتری دریافت می‌کنید که گیم‌پلی سریع‌تر و پاسخ‌گوتر را تضمین می‌کند.

گیم کلاینت (Game Client)

کلاینت بازی (Game Client) یک برنامه نرم‌افزاری است که به سرور بازی متصل می شود. سرور اتصال را فراهم کرده و بسته‌های اطلاعاتی را برای مشتری ارسال می‌کند. بسیاری از پلیرها می‌توانند همزمان به سرور متصل شده و دید کلی خود را به دنیای بازی حفظ کنند. هر مشتری دیدگاه منحصر به خود را از جهان بازی ویدیویی دارد.

بعضی بازی‌ها مستقیما به سرور متصل می‌شوند ما بعضی از آن‌ها برای اتصال به سرور به برنامه ای نیاز دارند تا آن‌ها را به سرور متصل کند. این برنامه در واقع همان گیم کلاینت است. گیم کلاینت به کاربر امکان اشتراک گذاری اطلاعات و شرکت در بازی‌های چند‌نفره آنلاین را می‌دهد.

در یک کلاینت بازی چهار عملکرد اصلی انجام می‌شود؛

اطلاعات ورودی از جمله حرکات و عملیات بازیکن را دریافت و به سرور ارسال می‌کند.

عملیات، تصاویر و تمامی اطلاعاتی که دنیای بازی را تشکیل می‌دهند را رمزگشایی کرده و در رابط کاربری، آن‌ها را به شکل گرافیکی ترجمه می‌کند.

اطلاعاتی که از سرور می‌رسد را بسته به زاویه دید بازیکن، به او نمایش می‌دهد. بدین وسیله هر بازیکن تنظیمات و دید منحصر به خود را در بازی دارد.

تمامی تغییرات در طول بازی از جمله طرح‌بندی‌ها و تنظیمات اعمال‌شده توسط بازیکن را تشخیص می‌دهد. به دلیل جاری بودن بازی و تغییرات مداوم، اطلاعات را به‌صورت منظم پردازش و تنظیم می‌کند.

انواع گیم سرور

اگر با سرویس‌های میزبانی آشنا باشید، تفاوت سرویس میزبانی اشتراکی و محلی با سرور مجازی یا اختصاصی را می‌دانید؛ اینجا به تفاوت بین انواع گیم سرور می‌پردازیم.

گیم سرور اختصاصی (Dedicated)

گیم سرور اختصاصی یا Dedicated Game Server یک سرور کامل است که به‌صورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این سرور می‌تواند به صورت فیزیکی در محلی که بازیکنان حضور دارند، نگه‌داری شود یا در یک دیتاسنتر قرار گرفته است. سرور اختصاصی منابع بالاتری داشته و می‌تواند با سرعت و قدرت بالا، تمامی درخواست‌ها را پردازش کند؛ اما این نوع سرویس‌ها قیمت بالایی دارند و کنترل منابع و امنیت سرور بر عهده خودتان است که نیاز به تخصص دارد. سرورهای اختصاصی بالاترین سرعت و امنیت را برای تان فراهم می‌کنند.

گیم سرور مجازی (Listen Server)

سرور مجازی گیمینگ نیز عملکردی مشابه سرور اختصاصی ارائه می‌کند با این تفاوت که منابع سرور توسط یک ماشین مجازی ساز تقسیم بندی می‌شوند و در نتیجه منابع سرور مجازی نسبت به منابع سرور اختصاصی محدودتر است اما در عین حال قیمت پایین‌تر و مقرون به‌صرفه‌تری دارد. سرور مجازی می‌تواند پهنای باند مناسب و سرعت خوبی برای بازیکنان تا ۱۵ نفر را فراهم کند و تجربه خوبی از بازی آنلاین با کیفیت را رقم بزند.

سیستم عامل گیم سرور

شما معمولا می‌توانید هر کدام از دو سیستم عامل ویندوز یا لینوکس را روی سرور اختصاصی خود نصب کرده و از آن استفاده کنید.  ویندوز برای اجرا بازی‌ها مناسب‌تر است اما با نصب لینوکس نیز تمامی ملزومات استفاده از سرور به عنوان گیم سرور در اختیار شما قرار می‌گیرد. می‌توان گفت هرکدام از این سیستم عامل‌ها نقاط قوت خود را دارند و انتخاب نوع سیستم عامل برای گیم سرور به شما بستگی دارد.

ویندوز

سیستم عامل ویندوز توسط کمپانی مایکروسافت توسعه داده شده و امکانات گسترده‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ویندوز راحت‌تر و سریع‌تر روی سرور نصب می‌شود و کاربری ساده‌تری دارد. برای استفاده از ویندوز، باید لایسنس آن را تهیه کنید و هزینه آن را بپردازید.

بعضی از کمپانی‌ها بازی‌های خود را به نحوی تولید می‌کنند که سازگاری بیشتری با محیط ویندوز دارند و با در نظر گرفتن این مورد، نصب ویندوز روی سرور اختصاصی انتخاب بهتری‌ است.

لینوکس

لینوکس یک سیستم عامل منبع باز و همواره در حال بهبود است. برای استفاده از لینوکس به لایسنس نیازی ندارید و می‌توانید کاملا رایگان آن را روی سرور خود نصب کنید. نصب لینوکس روی سرور نسبت به ویندوز پیچیدگی‌هایی دارد ولی در عین حال، کار کردن با لینوکس در مورد برخی ابزارها آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد.

چرا از گیم‌سرور استفاده کنیم؟

تا اینجا با گیم سرور، نحوه کار و انواع آن آشنا شدیم. به طور خلاصه می‌توان گفت گیم سرور انتخاب مناسبی برای اجرای بازی‌های آنلاین است. در این بخش دلیل انتخاب گیم سرور بین شبکه و گیم سرور را بررسی می‌کنیم.

شبکه (Network) یکی از روش‌هایی است که شما می‌توانید برای راه‌اندازی یک مرکز بازی‌های آنلاین، از آن استفاده کنید. برای راه‌اندازی یک شبکه با عملکرد خوب، به سرورهای قدرتمندی نیاز دارید که بتوانند از چندین هسته پشتیبانی کنند. همچنین با توجه کیفیت بالای بازی‌های آنلاین، مقدار رم این سرورها نیز باید بالا باشد تا بتواند با کیفیت مناسب بازی را اجرا کند. راه‌اندازی چنین سیستمی هزینه بسیار زیادی می‌برد. همچنین برای اجرای مناسب بازی، باید منابع و سیستم‌های (کامپیوتر، مانیتور، ماوس و کیبورد، هدست و...) باکیفیت و کارآمد تهیه کنید.

برعکس شبکه، گیم سرور راه‌اندازی و نگه‌داری ساده‌تری دارد و به راحتی قابل ارتقاست. پلن گیم سرور را می‌توان با توجه به تعداد بازیکن تعیین کرد و در صورت اضافه شدن بازیکن دیگری به بازی، می‌توان با هزینه کمی آن را ارتقا داد. همه بازیکنان یک گیم سرور باید به یک خط اینترنت متصل شوند. در مجموع راه‌اندازی گیم سرور هزینه خیلی کمتری نسبت به ساخت شبکه دارد. موردی که در استفاده از گیم سرور و برای داشتن تجربه خوب از بازی باید مورد توجه قرار گیرد، دسترسی به اتصال اینترنت پرسرعت و بدون قطعی است. در صورتی که اقدام به استفاده از گیم سرور می‌کنید، حتما اینترنت خود را از شرکت‌های معتبر تهیه کنید تا خیال‌تان از بابت سرعت و پایداری اینترنت راحت باشد.

سخن نهایی

گیم سرور یک راه‌حل مناسب و مقرون به صرفه برای اجرا بازی‌های آنلاین گروهی است و می‌تواند به راحتی چندین بازیکن را به هم متصل کرده و تجربه خوبی از یک گیمینگ را رقم بزند. گیم سرور به‌ دو صورت قابل ارائه است؛ حالت اول سرور اختصاصی گیمینگ (Dedicated Game Server) است که هزینه بالایی تری دارد و در مقابل منابع بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد و نوع دوم گیم سرور مجازی (Listen server) است که در آن منابع یک سرور توسط یک ماشین مجازی‌ساز تقسیم بندی می‌شوند و تجربه‌ای مشابه سرور اختصاصی با منابع و قیمت کم‌تری خواهد داشت.

دریا بهرامی- نویسنده

2503
A
A