آموزش نصب wampserver در ویندوز

 آموزش نصب wampserver در ویندوز
 آموزش نصب wampserver در ویندوز
8 ماه پیش

Wamp یک پکیج وب سرور مخصوص سیستم عامل ویندوز است. واژه Wamp مخفف چهار کلمه  Apache, MySQL, PHP و Windows است. ومپ سرور یک نرم افزار متن‌باز است که توسط Romain Bourdon توزیع و طراحی شده است. نصب این نرم افزار به کاربران این امکان را می‌دهد که صفحات سایت خود را در سیستم شخصی خود پیاده سازی کنند. از این نرم افزار برای تست برنامه‌های تحت وب و شبیه‌سازی از برنامه‌نویسی php استفاده می‌شود.

 نصب این نرم افزار مزایای خوبی برای برنامه‌نویسان دارد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در فضای یک هاست مجازی فعالیت کنند. به دلیل کاربردی‌بودن این نرم افزار برنامه‌نویسان زیادی نیاز به نصب آن دارند. برای نصب WampServer نیاز است که مراحل نصب آن به ترتیب اجرا شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با مراحل نصب این نرم افزار کاربردی به صورت کامل آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

معرفی ومپ سرور (WampServer)

نرم افزار ومپ سرور یک نرم افزار کاربردی و متن‌باز است که برای نصب، تست، اجرا و برنامه‌نویسی برنامه‌های تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد و مخصوص سیستم عامل ویندوز است. برنامه‌نویسان می‌توانند این نرم افزار را روی لوکال هاست خود نصب کنند و به تمامی امکانات و ابزارهای مورد نیاز برای طراحی وب سایت دسترسی پیدا کنند. برای اینکه با کاربرد این نرم افزار بیشتر آشنا شوید ابتدا باید بدانید که لوکال هاست چیست. لوکال هاست که به زبان فارسی به معنی میزبان محلی است یک فضای محلی در کامپیوتر بوده که حکم یک شبیه‌ساز سرور واقعی را دارد.

به کمک این فضای مجازی در کامپیوتر برنامه‌نویسان می‌توانند برنامه‌های خود را به صورت مجازی و آزمایشی اجرا کنند. به کمک لوکال هاست برنامه‌نویس‌ها می‌توانند به شکل رایگان، سریع، آفلاین و ایمن برنامه‌های تحت وب خود را اجرا کنند. برای ایجاد لوکال هاست می‌توان از برنامه‌های مانند Wamp، Xampp، Lamp و Mamp استفاده کرد. در نرم افزار ومپ سرور همه امکانات و ابزارهای که برای طراحی و ساخت برنامه‌های تحت وب نیاز است در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

معرفی ومپ سرور (WampServer)

ویژگی‌های برنامه WampServer

از جمله ویژگی‌های خوب این نرم افزار کاربردی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • این نرم افزار کاملاً رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از آن نیست

  • عملکرد این نرم افزار بسیار سریع است.

  • رابط کاربری آن بسیار ساده است و کاربران می‌توانند به آسانی از آن استفاده کنند.

  • از mysql پشتیبانی می‌کند.

  • پشتیبانی از آخرین توزیع Apache و امکان نصب و استفاده از Apache با راه اندازی ومپ سرور برای کاربران وجود دارد.

 

کاربرد ومپ سرور

کاربرد این نرم افزار از اسم آن مشخص است. در واقع به کمک آن تمامی سرویس‌های Apache، MySQL، PHP بدون نیاز به تنظیمات جانبی در سیستم عامل ویندوز قابل‌اجرا هستند. این نرم افزار محیطی را برای استفاده از لوکال هاست و برنامه‌ها با انواع مختلفی از زبان‌های برنامه‌نویسی ایجاد می‌کند و گزینه مناسبی برای افرادی است که نمی‌توانند از سیستم عامل لینوکس استفاده کنند.

 از آنجایی که سیستم عامل ویندوز از بسیاری از برنامه‌ها پشتیبانی نمی‌کند نصب نرم افزار ومپ سرور با قابلیت و کارایی خوبی که دارد می‌تواند در محیط ویندوز بسیار کاربردی باشد. نصب این نرم افزار به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های تحت وب خود را تست، طراحی و اجرا کنند.

 

برای نصب نرم افزار WampServer به چه پیش‌نیازهای نیاز است؟

قبل از نصب پکیج ومپ سرور نیاز است که ابتدا نرم افزارهای پیش‌نیاز آن را نصب کنید. با این کار بعد از دانلود پکیج نرم افزار مشکلی در نصب و راه اندازی آن نخواهید داشت. برای نصب و راه اندازی این نرم افزار باید ابتدا کتابخانه ++Visual C را دانلود و نصب کنید. برای دانلود آن می‌توانید به سایت‌ها معتبر مراجعه کرده و آن را به صورت رایگان دانلود کنید.

 

آموزش نصب WampServer

برای نصب و راه اندازی این نرم افزار کاربردی نیاز است که مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

 

مرحله اول: دانلود نرم افزار ومپ سرور 

اولین کاری که باید انجام دهید این است که نرم افزار را از سایت‌های معتبر دانلود کنید. برای دانلود این نرم افزار بهتر است که سایت اصلی و رسمی WampServer سرور مراجعه کنید. در این سایت آخرین نسخه بروز این نرم افزار موجود است و شما می‌توانید برای استفاده بهتر آنها را دانلود کنید. با توجه به نسخه سیستم عامل خود می‌توانید یکی از نسخه‌های 64 بیتی یا 32 بیتی این نرم افزار را دانلود نمایید.

 

 مرحله دوم: انتخاب زبان 

بعد از دانلود نم افزار با کلیک روی برنامه می‌توانید آن را اجرا کنید. بعد از اجرای برنامه کادری به شکل زیر به شما نمایش داده می‌شود که از شما می‌خواهد زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید. بهتر است در این مورد زبان انگلیسی را انتخاب نمایید.

مراحل نصب WampServer

مرحله سوم

در این مرحله باید گزینه  I accept the agreement  را انتخاب و توافقنامه مجوز را تأیید نمایید.

مراحل نصب WampServer

مرحله چهارم

پیش‌نیازهای برنامه را نصب کنید و گزینه Next را انتخاب نمایید. برای ادامه روند نصب نیاز است که چندین بار این گزینه را انتخاب نمایید.

مراحل نصب WampServer

مرحله پنجم

در این مرحله باید درایو مورد نظر خود را جهت نصب نرم افزار انتخاب نمایید و سپس روی گزینه Next کلیک کنید.

مراحل نصب WampServer

مرحله شش

در مرحله ششم نیاز است که نسخه‌های مورد نیاز PHP, MySQL و MariaDB را انتخاب نمایید و روی گزینه Next کلیک کنید.

 

مرحله هفتم

در این مرحله نیاز است که نام پوشه‌ای که قرار است نرم افزار ومپ در آن نصب شود را بنویسید و روی گزینه Next کلیک کنید.

 

مرحله هشتم 

برای تأیید مراحل قبلی و شروع نصب نرم افزار نیاز است که روی گزینه Install کلیک کنید. بعد از این کار باید کمی صبر کنید تا فرایند نصب با موفقیت به پایان برسد. 

مراحل نصب WampServer

مرحله نهم 

بعد از اینکه نرم افزار با موفقیت نصب شد نیاز است که به چند سؤال زیر پاسخ دهید.

برای استفاده از این نرم افزار نیاز است که مرورگر مورد نظر خود را انتخاب نمایید. برای این کار باید از پنجره ظاهر شده گزینه yes را انتخاب کنید و سپس مرورگر مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در صورتی که روی گزینه no کلیک کنید نرم افزار به صورت پیش فرض مرورگر Internet Explorer را انتخاب خواهد کرد.

مراحل نصب WampServer

مرحله دهم 

بعد از انتخاب مرورگر نوبت آن است که ویرایشگر متن خود جهت استفاده از php را انتخاب نمایید. برای انتخاب نوع ویرایشگر متن دلخواه باید روی گزینه yes کلیک کنید. در غیر این صورت اگر گزینه no را انتخاب کنید نرم افزار ومپ سرور به صورت پیش فرض نرم افزار NotePad را انتخاب می‌کند.

مراحل نصب WampServer

مرحله یازدهم

برای اطلاع از نحوه استفاده از WampServer و اصلاحات MySQL و MariaDB به مراحل گفته شده بروید. جهت ادامه باید روی گزینه next کلیک کنید.

مراحل نصب WampServer

مراحل نصب WampServer

مرحله آخر

در آخر برای اتمام فرایند نصب WampServer نیاز است که روی گزینه Finish کلیک نمایید.

مراحل نصب WampServer

خلاصه 

به طور کلی می‌توانیم بگویم که نرم افزار WampServer یک نرم افزار متن‌باز برای نصب روی سیستم عامل ویندوز است. نصب این نرم افزار به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد که صورت رایگان و سریع نرم افزارهای تحت وب خود را تست و اجرا نمایند. برای نصب این نرم افزار نیاز است که ابتدا پیش‌نیاز آن که همان کتابخانه ++Visual C است نصب شود. در این مقاله روش صحیح نصب ومپ سرور را به طور کامل بررسی کردیم.

سوالات متداول

دلایل اصلی عدم اجرا یا استفاده از WampServer چیست؟

گاهی ممکن است به دلایلی بعد از اتمام فرایند نصب نیز قادر به استفاده از نرم افزار ومپ سرور نباشید. عدم نصب کامل ++Visual C، اجرای نرم‌افزارهایی که پورت ۸۰ را اشغال می‌کنند، پورت 80 توسط IIS اشغال شده باشد یا نصب نرم افزار ومپ سرور روی نسخه قدیمی انجام شده باشد. این چهار مورد از جمله دلایل اصلی عدم اجرای نرم افزار بعد از نصب است.

عملکرد WampServer شبیه Xamp هست؟

به عملکرد این دو نرم افزار تا حدود زیادی شبیه به هم است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود یکی را انتخاب کنید.

در صورت نصب نرم افزار روی نسخه قدیمی باید چه کار کرد؟

برای ادامه نصب نیاز است که نرم افزار نصب شده را حذف و از نو شروع به نصب نرم افزار نمایید.

نرم افزار پیش‌نیاز برای نصب WampServer چیست؟

برای نصب این نرم افزار نیاز است که ابتدا کتابخانه ++Visual C را نصب کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

52255
 آموزش نصب wampserver در ویندوز
100.0064
A
A