آموزش افزایش امنیت وب سایت با راهکارهای اصولی

آموزش افزایش امنیت وب سایت با راهکارهای اصولی
آموزش افزایش امنیت وب سایت با راهکارهای اصولی
7 ماه پیش

اگر می‌خواهید امنیت سایت خود را بالا ببرید، به‌روز نگه داشتن نرم افزارها و پلاگین‌ها، افزودن SSL، انتخاب گذر واژه‌های ایمن و استفاده از هاست و میزمان امن، تعدادی از تدابیر امنیتی است که باید رعایت کنید. اما قبل از هرچیزی بهتر است بدانید چه حملاتی سایت شما را تهدید می‌کند و سپس به‌فکر جلوگیری از آن‌ها باشید. ما در این مقاله در ابتدا حملات و تعدادی از رایج‌ترین انواع آن را بررسی می‌کنیم و سپس به راهکارهای افزایش امنیت وب سایت می‌پردازیم. پس همراهمان بمانید.

 

حملات تهدید کننده امنیت سایت

به هر نوع اقدامی که امنیت شبکه، نرم افزار یا سخت افزار کامپیوتری را تهدید کند، حمله سایبری می‌گوییم. اهداف هکرهایی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند با یکدیگر متفاوت است، اما به‌طور معمول قصد سرقت اطلاعات، ایجاد اختلال در سیستم، اخاذی یا آسیب به زیرساخت‌ها را دارند. شایع‌ترین و خطرناک‌ترین حملات سایبری که می‌توانند به وب سایت شما آسیب برسانند، در زیر توضیح داده‌ایم.

 

1. حملات بروت فورس (Brute Force) 

یکی از روش‌های تست نفوذ هکرها حمله جستجوی فراگیر بروت فورس(cryptanalytic method for unauthorized users to access data via an exhaustive search) است. آن‌ها در این حملات با آزمون و خطا رمزهای عبور، اطلاعات مربوط به احراز هویت و کلیدهای رمزنگاری را هک می‌کنند. بنابراین یکی از حملاتی که باید برای جلوگیری از آن‌ها به‌فکر افزایش امنیت وب سایت باشید، حملات بروت فورس است. بسته به نوع امنیت سایت شما، هکر می‌تواند اطلاعات وب سایت را سرقت کند، آن را به بدافزار آلوده کرده یا به‌کلی از دسترس خارج کند. مدت زمان تکمیل پروسه حملات brute-force attackمی‌تواند از چند ثانیه تا چند ماه متغیر باشد. 

حملات بروت فورس

2. فیشینگ (Phishing)

از شایع‌ترین حملات سایبری که هر کاربر و مالک وبسایتی با آن مواجه شده، فیشینگ است. تلاش برای گرفتن اطلاعات از کاربر با جعل وب‌گاه یا همان فیشینگ(attempt to trick a person into revealing information) می‌تواند برای اطلاعات سایت بسیار خطرناک باشد. هکر در این روش حمله قدیمی، با ارسال لینک آلوده از طریق ایمیل، پیامک یا هر پلتفرم دیگری، تلفن همراه شما را هک می‌کند. معمولا هدف هکرها از فیشینگ سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی است. بنابراین برای محافظت از خود و کاربرانتان باید به‌فکر افزایش امنیت وب سایت خود باشید. اگر شما نیز نگران حملات فیشینگ هستید می‌توانید مطلب "فیشینگ چیست؟" را مطالعه کنید تا آگاهی خود را نسبت به این نوع حملات سایبری افزایش دهید.

 فیشینگ

3. حملات دیداس (DDoS Attacks)

حملات دیداس یکی از سخت‌ترین تهدیدهایی است که می‌تواند امنیت وب سایت شما را تهدید کند. در این حملات هکر کنترل از راه دور شبکه‌های آنلاین را به‌دست می‌گیرد و با کمک کامپیوترها و دستگاه‌های آلوده شده توسط بدافزارها، یک حمله را علیه سایت شما برنامه‌ریزی می‌کند. حملات دیداس با کمک ربات‌ها قابل انجام است و همین باعث شده که امکان جلوگیری از این تهدیدها سخت‌تر از دیگر روش‌‌ها باشد. زیرا در فضای اینترنت هر ربات یک دستگاه قانونی به‌شمار می‌آید و تفکیک ربات‌های آلوده از ترافیک معمولی سایت مشکل است. مطمئنا مطلب "حفاظت سایت وردپرس در برابر حملات DDoS" میتواند برای شما مفید باشد.

 حملات دیداس

4. بدافزارها و باج‌افزارها 

ویروس‌ها آشناترین حملات سایبری هستند که بیشتر ما می‌شناسیم. ویروس‌ها که در دسته حملات DoS قرار می‌گیرند، نوعی بدافزار آلوده هستند که با نفوذ به سایت، آن را آلوده می‌کنند. بنابراین افزایش امنیت وب سایت در مقابل ویروس‌ها، اهمیت بسیار زیادی دارد. بدافزارها برخلاف چیزی که فکر می‌کنیم، می‌توانند تاثیرات بسیار جدی بر امنیت شبکه بگذارند تا حدی که حتی مدیران سایت نتوانند وارد آن شوند. بنابراین بهتر است روی هیچ لینک مشکوکی کلیک نکنید و تمام تدابیر لازم برای جلوگیری از ویروس‌ها و باج افزارها را پیش‌بینی کنید.

رایج‌ترین بدافزارها که می‌توانند امنیت وبسایت شما را به خطر بیندازند، عبارت‌اند از:

  • باج‌افزار  (Ransomware)

  • تروجان  (Trojan)

  • ویروس  (Virus)

  • جاسوس‌افزار (Spyware)

 

راهکارهای افزایش امنیت وب سایت 

پس از بررسی رایج‌ترین تهدیداتی که امنیت وب سایت شما را با خطر مواجه می‌کنند، بهتر است به راهکارهایی بپردازیم که می‌توانند به شما در افزایش امنیت سایتتان کمک کنند. 

 

1. به‌روز نگه داشتن نرم افزارها و پلاگین ها

نرم افزارها و پلاگین‌های به‌روز نشده، می‌توانند وب سایت شما را از لحاظ امنیتی دچار مشکل کنند. بنابراین اولین کاری که باید برای افزایش امنیت سایت خود انجام دهید، پاک کردن نرم افزارها و پلاگین‌هایی است که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. در قدم بعد، پلاگین‌ها و نرم‌افزارهایی که فعال هستند و از آن‌ها استفاده می‌کنید، به‌روزرسانی کنید. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات جدی امنیتی روبرو شوید و حتی مجبور به انجام تعمیرات سیستمی باشید.

 

2. فعال کردن SSL

امن‌سازی URLهای سایتتان، نقش جدی در افزایش امنیت وب سایت دارد. بنابراین اهمیت دارد تا با استفاده از یک URL ایمن، از اطلاعات خود و کاربرانتان محافظت کنید. SSL از جمله پروتکل‌هایی است که از امنیت اطلاعات شخصی کاربران با ایجاد رمزگذاری در زمان انتقال این اطلاعات، محافظت می‌کند. همچنین دیگر ویژگی این پروتکل، جلوگیری از دسترسی افراد نامناسب به داده‌های کاربران است. بسیاری از وب سایت‌های معتبر مانند GlobalSign از این پروتکل استفاده می‌کنند. علاوه‌بر افزایش امنیت سایت، SSL می‌تواند رتبه سئوی سایتتان را نیز افزایش دهد و عملکرد آن در موتورهای جستجو را بهبود بخشد. برای خرید گواهی امنیت ssl می‌توانید از لینک خرید ssl آذرآنلاین به راحتی سایت خود را ایمن کنید.

 

3. فعال کردن HTTPS

پروتکل دیگری که می‌توانید از آن برای افزایش امنیت وب سایت خود استفاده کنید، HTTPS است. این پروتکل تضمین می‌کند تا سایت شما یک اتصال آنلاین ایمن داشته باشد و از دسترس هکرها و بدافزارهای آنلاین دور بماند. 

 

4. انتخاب رمز عبور پیچیده

بارها و بارها در مطالب مرتبط با امنیت سایت و به‌طور کلی امنیت در فضای مجازی، درباره اهمیت انتخاب گذرواژه هوشمند خوانده‌ایم اما کمتر کسی این نکته مهم را در نظر می‌گیرد. همان‌طور که در زمان بررسی انواع حملات سایبری اشاره کردیم، بسیاری از حملات از طریق آزمون و خطای گذرواژه شما قابل انجام هستند. بنابراین سعی کنید رمز عبور خود را پیچیده و هوشمندانه انتخاب کنید. یکی از بزرگترین اشتباهات امنیتی که می‌توانید مرتکب شوید، استفاده از رمز عبور یکسان در پلتفرم‌های مختلف است. در نتیجه این تصمیم اشتباه، با هک یکی از حساب‌هایتان، اطلاعات بقیه آن‌ها نیز در اختیار هکرها قرار می‌گیرد. بنابراین برای افزایش امنیت وب سایت خود، از رمزهای پیچیده و منحصر به‌فرد برای ورود به آن استفاده کنید.

بهترین رمزهای عبور، آن‌هایی هستند که پیچیده و تصادفی باشند و در جای دیگری از آن‌ها استفاده نکرده باشید. اگر مشکل به‌خاطر سپردن این رمزها را دارید، می‌توانید از رمزها در یک فایل آفلاین نگهداری کنید. همچنین می‌توانید از سرویس‌ها و نرم افزارهایی استفاده کنید که وظیفه آن‌ها، حفظ و نگهداری رمز شما است یا رمز یک بار مصرف به شما ارائه می‌کنند. اقدام دیگری که می‌توانید برای افزایش امنیت سایت خود انجام دهید، تغییر گذرواژه‌تان در فواصل زمانی کوتاه است. هرگز رمز خود را به‌مدت بیش از 2 ماه یکسان نگه ندارید و حتما آن را به گذرواژه‌هایی که احتمال حدس زدن آن‌ها کم است، تغییر دهید. رمز عبورتان باید ترکیبی از اعداد، علائم و حروف انگلیسی کوچک و بزرگ باشد.

 

5. استفاده از سرویس هاست و میزبانی سایت ایمن

آخرین راهکار برای افزایش امنیت وب سایت، استفاده از هاست و میزبان ایمن است. برای انتخاب میزبان سایت خود باید زیاد جستجو کنید و در میان گزینه‌های موجود، آن‌هایی را انتخاب کنید که امکانات امنیتی بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند. بسیاری از میزبان‌ها با ارائه ویژگی‌های امنیتی کمک به محافظت از داده‌های سایت شما کمک می‌کنند و جلوی بسیاری از حملات و تهدیدهای سایبری را می‌گیرند. بنابراین انتخاب یک هاست یا میزبان ایمن برای سایت به شما کمک می‌کند تا امنیت سایت خود را افزایش دهید. برای داشتن هاست مناسب و ایمن می‌تواند از آذرآنلاین به خرید هاست مناسب و معتبر اقدام کنید.

 

سخن نهایی

امنیت یکی از مهم‌ترین مباحث دنیای آنلاین امروز است. داده‌های افراد در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و دیگر پلتفرم‌ها، اطلاعات مهمی هستند که در صورت انتقال آن‌ها به هکرها، امنیت آن‌ها با تهدید جدی روبه‌رو خواهد بود. بنابراین اولین چیزی که ضرورت دارد، شناسایی انواع حملات سایبری و سپس پرداختن به راه‌های افزایش امنیت وب سایت است. حملات بروت فورس، فیشینگ، دیداس و بدافزارها و باج‌افزارها، از جدی‌ترین تهدیدهای سایبری هستند که می‌توان با کمک فعال کردن پروتکل‌های SSL و HTTPS و همچنین استفاده از گذرواژه ایمن، به‌روز کردن نرم افزارها و پلاگین‌ها و انتخاب هاست مناسب از آن‌ها جلوگیری کرد.

سوالات متداول

چگونه می توانم امنیت وب سایت خود را بهبود بخشم؟

در حال حاضر هشت راهکار وجود دارد که برای افزایش امنیت وب سایت، رعایت آن‌ها ضروری است: به‌روز نگه داشتن نرم افزارها و پلاگین‌ها رمزگذاری صفحات ورود استفاده از هاست ایمن ایمن نگه داشتنه وب سایت در برابر ویروس‌ها و بدافزارها داشتن نسخه پشتیبان از وب سایت اسکن سایت از لحاظ بررسی میزان آسیب پذیری استخدام یک کارشناس متخصص در زمینه امنیت وب

8 نرم افزار وجود دارد که در زمینه تامین امنیت وب، از بهترین‌ها هستند:

Intruder Hide my WP Ghost Invicti (formerly Netsparker) GoDaddy Website Security Acunetix by Invicti Detectify Beagle Security Cerber Security, Antispam & Malware Scan

چطور امنیت وب سایت خود را ارزیابی کنم؟

راه‌های مختلفی برای بررسی میزان امنیت سایت وجود دارد. تعدادی از آسیب‌پذیری‌ها با ابزارهای تست امنیت نرم افزارهای متن باز مانند وردپرس، قابل شناسایی هستند. بنابراین دو راه ساده و سریع پیش رویتان است: اسکن وردپرس یا مجنتو استخدام متخصص امنیت وب حرفه‌ای

آیا یک وب سایت می تواند کاملا امن باشد؟

فضای اینترنت هرگز صد درصد امن نخواهد بود و تهدیدات ریز و درشتی همواره امنیت سایت را تهدید خواهند کرد. تنها کاری که از عهده شما برمی‌آید، انجام تمام پروتکل‌ها و اقدامات فنی است که می‌توانند خطرات حملات سایبری را کاهش دهند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

5640
آموزش افزایش امنیت وب سایت با راهکارهای اصولی
100.502
A
A