انتقال اطلاعات از Excel  به جدول SQL Server 

انتقال اطلاعات از Excel  به جدول SQL Server 
انتقال اطلاعات از Excel  به جدول SQL Server 
8 ماه پیش

یکی از ارکان بقای یک سیستم حفظ اطلاعات است؛ ازاین‌رو Microsoft SQL Server یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند و محبوب برای ساخت و مدیریت پایگاه‌داده به شمار می‌آید. همچنین  وظیفهٔ این بانک اطلاعاتی بازگردانی و ذخیره اطلاعات طبق درخواست سایر نرم‌افزارها است  که نسخه‌های متنوعی متناسب با کاربران و محیط‌های کارشان دارد. شما می‌توانید هر اطلاعاتی که بخواهید را از Excel به پایگاه‌داده انتقال دهید. در این مقاله قصد داریم شما را با نرم‌افزارهای اکسل و اسکیوال آشنا کنیم و نحوه انتقال اطلاعات از اکسل به اسکیوال سرور مایکروسافت را آموزش دهیم.

 

 SQL Server چیست؟

SQL مخفف عبارت (Structured Query Language )  بوده و به معنای زبان ساختاریافته جستار یا زبان پرس‌وجوی ساختاریافته است. همچنین این عبارت  به اسکیوال نیز معروف است و برای دسترسی به پایگاه‌داده به کار می‌رود. SQL Server در واقع یک بانک اطلاعاتی از خانواده دیتابیس (family of database) بوده که توسط  کمپانی Microsoft ارائه شده؛ در حقیقت کدهای پایه این پایگاه‌داده توسط شرکت Sybase  طراحی شده و مایکروسافت امتیاز آن را به نام خود ثبت کرده است.  همچنین هدف مایکروسافت از خرید این امتیاز ارتقادادن این نرم‌افزار به سطح بالاتر و رقابت با databaseهای ارائه شده توسط شرکت‌های Oracle و  IBM بود. مهم‌ترین کاربردی که  این نرم‌افزار دارد ساخت بانک اطلاعاتی با حجمی بالا است که افراد زیادی به طور هم زمان می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. 

 

دیتابیس چیست؟

 برای درک بهتر دیتابیس (اس کیو ال یکی از مجموعه‌های دیتابیس است) به این مثال توجه کنید: تصور کنید اتاقی که دارید هیچ کمدی ندارید و تمامی لباس‌های شما به‌هم‌ریخته و روی‌هم انباشته شده‌اند، در این موقعیت پیداکردن لباسی که لازم دارید برای شما سخت و وقت‌گیر است؛ در این صورت شما سعی می‌کنید کمدی برای نظم‌دهی به وسایلتان تهیه کنید و راحت‌تر لوازمتان را پیدا و از آن استفاده کنید. در واقع دیتابیس نیز مانند کمدی برای نظم‌دهی به داده‌های (data)شما است و با استفاده از آن می‌توان به‌راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کرد.

 

ویژگی‌های sql؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های اسکیوال سرور دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ایجاد بانک اطلاعاتی با حجم زیاد از نوع relational

2.امکان پشتیبانی از فایل‌های XML را دارد.

3. دارای ویژگی OLAP است.

4. امکان استفاده از Procedure، VieW، Stored  و Trigger را دارد.

5. حجم اطلاعاتی که می‌توان در آن ذخیره کرد بسیار بالاست به‌طوری که می‌توان گفت هیچ محدودیتی ندارد.

6. می‌توان از زبان طبیعی در جستجوها استفاده کرد.

7.امکان افزایش سرعت بازیابی اطلاعات با استفاده از Full Text Search را دارد.

 

Excel چیست؟

بیشتر ما با اکسل کارکرده‌ایم اما هنوز افرادی هستند که ضمن کارکردن با این نرم‌افزار هنوز هم نمی‌دانند اکسل چیست یا چه توانایی دارد. در واقع یادگیری این مفهوم بسیار مهم است؛ ازاین‌رو قصد داریم به سؤالاتی که در ذهن شما دراین‌خصوص وجود دارد پاسخ دهیم.

اکسل یکی از نرم‌افزارهای مجموعه آفیس و صفحه گسترده است که جدول‌های بزرگی شمال ردیف و ستون را در خود جای می‌دهد. این نرم‌افزار در چهار دهه گذشته به دلیل انعطاف بسیار بالایی که  دارد؛ به یکی از پر استفاده و محبوب‌ترین نرم‌افزارها در عالم تجارت تبدیل شده است. به عبارتی دیگر در دهه‌های 80 و 90 به دلیل اینکه هر فرد احتیاج داشت کارهای (محاسبات فردی) خود را انجام دهد، استفاده ازاین‌گونه نرم‌افزارهای صفحه گسترده، بخصوص اکسل بیشتر شد.

 

 نسخه‌های مختلف SQL server

همان‌طور که قبلاً گفتیم این نرم‌افزار دارای نسخه‌های متنوعی است که امکان هم زمان چند نوع از آنها بر روی دستگاهتان وجود دارد.

1. Sql server Interprice : این نوع نرم‌افزار برای استفاده در پروژه‌های بزرگ و حساس طراحی شده است و ویژگی‌هایی مانند امنیت بالا،Learning Machine،Advanced و Analytics را دارد.

2.Standard  Sql server: این نوع از نرم‌افزار اسکیوال برای  تحلیلی اساسی، گزارش‌گیری و همچنین اپلیکیشن‌ها  data marts  و mid_tier مناسب است.

3.WEB Sql server: این نسخه برای مالکان وب، میزبانان وب و به‌طورکلی برای موارد کم‌هزینه طراحی شده است و قابلیت‌هایی مانند مقرون‌به‌صرفه بودن، مقیاس‌پذیری و مدیریت وب را در مقیاس‌های کوچک و بزرگ دارد.

4.Developer  Sql server: این نسخه تا حدودی شبیه به نسخه سازمانی است  برای تست و آزمایش به کار می‌رود.

5. server Express Sql server: استفاده از این نسخه رایگان بوده و برای برنامه‌هایی در مقیاس کوچک به کار می‌رود.

 

صفحه گسترده چیست؟

صفحه گسترده روشی برای سازماندهی داده‌ها در ردیف و ستون‌ها است که از طریق آن به‌راحتی می‌توان به داده‌ها دسترسی داشت و آنها را اصلاح کرد. به بیانی دیگر صفحه گسترده شامل سلول‌های زیادی با توانایی یکسان برای ایجاد ساختار محاسباتی و اطلاعاتی است که در کنار هم قرار دارند (مطابق شکل زیر).

صفحه گسترده چیست؟

صفحه اکسل همان گونه که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، از تقاطع خط ردیف‌ها که به‌صورت افقی با نام 1،2 و 3 و همچنین ستون‌هایی که با نام A،B وC مشخص شده‌اند، تشکیل شده است. با تقاطع این ردیف و ستون‌ها سلول‌هایی به وجود آمده‌اند که می‌توان اطلاعات متنی یا عددی را درج کرد. همچنین برای آدرس‌دهی و دسترسی آسان به اطلاعاتی که در سلول‌های Exel  وجود دارد روشی برای نام‌گذاری آنها تعیین شده؛ برای مثال در تصویر بالا اولین سلول با نام  A1 شناخته می‌شود؛ زیرا از تقاطع ردیف 1 با ستون A ساخته شده است.

نسخه جدید این نرم‌افزار دارای میلیون‌ها سلول برای ذخیره اطلاعات، حل راحت‌تر محاسبات ریاضی است که از طریق فرمول‌ها با هم مرتبط می‌شوند. همچنین شما می‌توانید اطلاعاتی را از سایر نرم‌افزارها و صفحات وب وارد این نرم‌افزار کرده و بر روی داده‌های آن کار و گزارش تهیه کنید. 

 

نحوه انتقال اطلاعات از Excel به جدول SQL server

هم اکنون که با دو نرم‌افزار محبوب مایکروسافت (اکسل و اسکیوال) آشنا شدید، وقت آن است که نحوه انتقال داده از اکسل به جدول اسکیوال را نیز یاد بگیرید.  برای انجام این کار مراحل زیر را به طور کامل انجام دهید. 

1. ابتدا وارد نرم‌افزار SQL Server management شوید و سپس به database  خود متصل شوید.

2. بعد از انجام این کار بایستی یک جدول در پایگاه‌داده اسکیوال ال سرور خود بسازید.

3. دقت کنید که هنگام ساخت جدول، تعداد ستون و نوع آنها بسیار مهم است. در واقع اگر نوع ستون‌ها را به‌درستی مشخص نکنید در هنگام کپی با خطا روبه‌رو می‌شوید.

به‌عنوان‌مثال اطلاعات Integer را در Text نمی‌توان کپی کرد و با خطا روبه‌رو خواهید شد.

4. سپس وارد نرم‌افزار Excel شده، فایل موردنظر خود را باز کنید و بر روی آن راست کلیک کنید.

5. بعد از راست کلیک‌کردن بر روی آن گزینه Copy را بزنید. ( می‌توانید به‌جای این کار از کلید Ctrl+C  استفاده کنید.)

نحوه انتقال اطلاعات از Excel به جدول SQL server

6. دوباره وارد پایگاه‌داده خود شوید و روی جدول راست کلیک کنید و Edit Top 200 Rows را بزنید.

7. پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که بایستی بر روی نشانگر سطر راست کلیک کنید.

8. سپس برای آپلود اطلاعاتی که کپی کرده‌اید گزینه Paste  را بزنید. (می‌توانید به‌جای آن از کلید Ctrl+C استفاده کنید)

نحوه انتقال اطلاعات از Excel به جدول SQL server

اگر اطلاعات وارد شده و همچنین سطرها همخوانی داشته و با هم به‌درستی هماهنگ باشند، مانند تصویر زیر کپی اطلاعات به‌صورت کامل انجام خواهد شد.

نحوه انتقال اطلاعات از Excel به جدول SQL server

توجه داشته باشید که این روش برای تعداد سطرهای کمتر از 200 عدد پاسخ‌گو است.

 

خلاصه

به‌طورکلی می‌توان گفت نرم‌افزارهای Excel و  اس کیو ال  دو برنامه بسیار کاربردی برای ذخیره اطلاعات هستند که می‌توان اطلاعات را از یکی کپی و به دیگری انتقال داد. در این مقاله  نحوه انتقال داده از اکسل به اسکیوال را آموزش داده‌ایم و امیدواریم از آن بهره ببرید.

سوالات متداول

EXcel چیست؟

 برنامه یا نرم‌افزاری صفحه گسترده، از خانواده آفیس کمپانی شرکت مایکروسافت است که برای انجام محاسبات مختلف و ایجاد نمودار استفاده می‌شود.

SQL server چیست؟

اسکیوال یک سیستم مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای است که توسط شرکت Microsaft ارائه و توسعه‌یافته است و محدودیتی برای ذخیره اطلاعات ندارد.

Database چیست؟

دیتابیس  پایگاه‌داده‌ای برای ذخیره و سازماندهی اطلاعات است که با استفاده از آن می‌توان به‌راحتی به اطلاعات دسترسی و آنها را اصلاح کرد.

ذخیره اطلاعات در اکسل و اسکیوال چگونه است؟

در نرم‌افزارهای اکسل و SQL اطلاعات متنی یا عددی در جدولی که شامل ستون و ردیف است ذخیره می‌شوند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

24506
انتقال اطلاعات از Excel  به جدول SQL Server 
100.1414
A
A