آموزش انتقال سایت از یک سرور به سرور دیگر

آموزش انتقال سایت از یک سرور به سرور دیگر
آموزش انتقال سایت از یک سرور به سرور دیگر
8 ماه پیش

در دنیای ایده‌آل ما هرگز نباید نگران انتقال هاست به هاست و تغییر سرویس‌دهنده سایت خود باشیم. سایت ما با بهترین حالت خود، بارگذاری سریع، هزینه‌های معقول و مقرون ‌به‌صرفه و آپتایم صددرصدی در هاست فعلی‌اش به سر می‌برد.

اما متاسفانه دنیا ایده‌آل نیست و چنین شرایط عالی به‌ندرت پیش می‌آید. اگر هاست فعلی سایت شما شرایط مورد نیازتان را ارائه نمی‌دهد، شاید بهتر باشد که آن را به سرویس‌دهنده دیگری انتقال دهید.

مطمئن باشید انتقال اطلاعات از یک سایت به سایت دیگر به سختی اسباب‌کشی خانه‌تان نخواهد بود و اگر آن را درست و اصولی انجام دهید، روندی بسیار ساده و آسان است. در این مقاله می‌خواهیم به آموزش انتقال سایت از یک سرور به سرور دیگر بپردازیم.

دو روش برای تغییر هاست سایت وجود دارد. شما باید:

  • یک اکانت هاست جدید خریداری کرده و سپس آن را فعال کنید
  • تمام فایل‌های سایت را از جمله پایگاه‌های داده و اکانت‌های ایمیل را انتقال دهید.
  • اپلیکیشن دلخواه خود را (نسخه PHP، وردپرس و غیره) در هاست جدید نصب و سپس پیکربندی کنید.
  • ظاهر و URL سایت جدید خود را بررسی کنید.
  • در صورت وجود خطا آن‌ها را برطرف کنید.
  • سوابق DNS دامنه خود را به سرویس‌دهنده جدید انتقال دهید.

شما می‌توانید انجام تمام این مراحل را به ارائه‌دهنده خدمات هاست جدید خود بسپارید. همچنین می‌توانید سایت خود را به‌صورت دستی یا با استفاده از پلاگین یا همان افزونه انتقال دهید.

در ادامه مطلب با آذرآنلاین همراه باشید تا هر دو روش را برای انتقال اطلاعات از یک سایت به سایت دیگر توضیح دهیم و همچنین بدانیم چه زمانی باید سایت خود را به هاست دیگری انتقال دهیم.

روش اول: انتقال سایت خود را به دیگران بسپارید

  1. یک سایت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ پیدا کنید که خدمات انتقال سایت شما را به‌صورت رایگان انجام دهد و در آن ثبت‌نام کنید.
  2. برای انتقال سایت خود درخواست دهید.
  3. صبر کنید تا مراحل انتقال سایت شما به سرویس‌دهنده جدید انجام شوند.

انتخاب میزبانی که خدمات انتقال سایت را ارائه دهد، بهترین گزینه برای مبتدیان و همچنین کسانی است که کاری پرمشغله دارند و با کمبود وقت مواجه هستند.

هاستینگ و میزبانی سایت یک صنعت رقابتی است. شرکت‌های میزبان تمام تلاش خود را برای جذب مشتریان جدید انجام می‌دهند.

بسیاری از این شرکت‌ها خدمات انتقال هاست به هاست را به‌صورت رایگان به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در این شرایط تنها کاری که باید انجام دهید این است که پس از ثبت‌نام در هاست جدید درخواست انتقال اطلاعات دهید تا تیم پشتیبانی هاست جدید مراحل تغییر آن را انجام دهد.

کاربران در بیشتر موارد، این روش را ترجیح می‌دهند تا در وقتشان صرفه‌جویی شود و بتوانند روی سایر کارهای مهم سایت خود تمرکز کنند.

اگر به انتخاب این روش فکر می‌کنید باید:

یک هاست پیدا کنید که خدمات انتقال سایت شما را به‌صورت رایگان انجام دهد و در آن ثبت‌نام کنید

چند شرکت خارجی زیر، سرویس‌دهندگانی هستند که خدمات انتقال سایت را به‌صورت رایگان انجام می‌دهند.

  • Hostinger – به دلیل قیمت‌های مناسب و میزبانی سایت تک‌مرحله‌ای خود شناخته شده است و هزینه اشتراک آن از 0.99 دلار در ماه شروع می‌شود.
  • InMotion – میزبانی عالی با بیش از 15 سال سابقه فعالیت
  • GreenGeeks – میزبان وبی دوستدار محیط‌ زیست که اخیرا پیشرفت زیادی در زمینه هاستینگ داشته است.
  • InterServer – میزبان وب سریع و قابل ‌اعتماد است و هزینه اشتراک ماهانه آن از 2.5 دلار در ماه شروع می‌شود.
  • TMD – عملکرد و قیمت عالی این هاست شهرت دارد و هزینه اشتراک آن از 2.95 دلار در ماه شروع می‌شود.
  • Cloudways – این هاست مبتنی بر فضای ذخیره‌سازی ابری یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتقال سایت به سرویس‌دهنده دیگر است که اشتراک آن از ده دلار در ماه شروع می‌شود.

از هاست‌های ایرانی موفق و برتر هم می‌توان به آذرآنلاین، میزبان‌فا، میهن وب‌هاست، هاست نگار، سون هاست، ایران سرور، ماندگار هاست، وب رمز، نت‌افراز، دهاستینگ، هاست دی‌ال، سرور پارس، برتینا، میزبان وردپرس و گنجه هاست اشاره کرد.

برای انتقال سایت خود درخواست دهید

درخواست انتقال سایت خود را به هاست جدید ارسال کنید. معمولا تنها کاری که باید انجام دهید این است که اطلاعات ورود به هاست پیشین خود را به سرویس‌دهنده جدید بگویید.

نام هاست، لاگین به کنترل پنل، لاگین سیستم FTP و دیگر موارد از اطلاعاتی هستند که باید به میزبان جدید اطلاع دهید و مراحل انتقال سایت را به آن‌ها بسپارید.

صبر کنید تا مراحل انتقال سایت شما به سرویس‌دهنده جدید انجام شوند

بله، صبر تنها کاری است که بعد از درخواست باید انجام دهید. دیگر نیازی نیست پس از انتقال عیب‌یابی کرده و ایرادها را برطرف کنید. لزومی ندارد خودتان به کمک مطالب آموزش تغییر هاست، تمام مراحل را انجام دهید. تنها باید صبر کنید.

روش دوم: خودتان انتقال هاست به هاست سایت را انجام دهید

در صورتی‌ که تصمیم دارید خودتان کارهای انتقال هاست سایت را انجام دهید، باید مراحل زیر را طی کنید.

1.     اشتراک یک هاست جدید را خریداری کنید

پیش از این که بتوانید انتقال سایت خود را انجام دهید به یک سرویس‌دهنده یا هاست جدید نیاز دارید. گزینه‌های زیاد و متنوعی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها اشتراک خریداری کنید.

شما باید انتخاب خود را بر اساس عواملی مانند هزینه، فضای موردنیاز و پیکربندی سرور ارزیابی و مقایسه کنید تا بفهمید کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

همچنین باید به بازدیدکنندگان و مشترکین خود اطلاع دهید که سایت شما در حال انتقال به یک سرویس‌دهنده جدید است. علاوه بر این ساعت تغییر و اطلاعات ضروری را به آن‌ها بگویید.

می‌توانید این کار را از طریق شبکه‌های اجتماعی و اکانت سایت خود انجام دهید تا مشتری‌های ثابت و بازدیدکنندگان سایتتان از تغییرات باخبر شوند.

به علاوه می‌توانید از کاربرانتان بخواهید که در طول انتقال هاست از سایت شما بازدید نکنند تا ترافیک بالایی نداشته باشد و از دردسرهای اضافی جلوگیری شود.

2.     انتقال فایل‌های سایت و اکانت‌های ایمیل

کسانی که یک سایت استاتیک (سایت بدون پایگاه ‌داده) دارند، تنها کاری که باید انجام دهند این است که همه چیز را از جمله فایل‌های .html، .jpg و .mov را از سرور میزبان فعلی خود دانلود کرده و سپس آن‌ها را در هاست جدید آپلود کنند.

این حرکت را می‌توان با استفاده از یک کلاینت FTP یا sFTP با سرعت بالایی انجام داد. اگر دوست دارید چنین کاری را انجام دهید، توصیه ما استفاده از FileZilla است.

اگر سایتی دینامیک یا پویا دارید که پایگاه ‌داده دارد، کارهایی را که باید انجام دهید کمی بیشتر و متفاوت‌تر هستند.

انتقال پایگاه ‌داده

برای یک سایت پویا که روی پایگاه ‌داده (MySQL) اجرا می‌شود، باید پایگاه ‌داده خود را از هاست قدیمی صادر کنید و سپس آن را به هاست جدید منتقل کنید. اگر در cPanel هستید، می‌توانید این مرحله را به‌راحتی با phpMyAdmin انجام دهید.

در صورتی که از یک سیستم مدیریت محتوا یعنی وردپرس یا جوملا استفاده می‌کنید، باید پیش از وارد کردن پایگاه ‌داده، برنامه‌ها را در یک میزبان جدید نصب کنید.

بعضی از CMS ها قابلیت انتقال آسان را فراهم می‌کنند. (یعنی فانکشن‌های وارد کردن و صادر کردن وردپرس) شما می‌توانید از این فانکشن برای انتقال مستقیم فایل‌های داده خود با استفاده از پلتفرم CMS استفاده کنید و انتقال اطلاعات از یک سایت به سایت دیگر را به‌سادگی انجام دهید.

انتقال سایت وردپرسی

در این قسمت از آموزش تغییر هاست نحوه انتقال سایت‌های وردپرسی را توضیح می‌دهیم. برای انتقال سایت وردپرسی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

انتقال وردپرس از یک cPanel به cPanel دیگر

برای سایت‌های وردپرس در میزبانی cPanel که متداول‌ترین تنظیمات است، سریع‌ترین راه برای انتقال سایت این خواهد بود که همه چیز را در پوشه «Publi_html» یا «www» فشرده کنید.

پوشه را در هاست وب جدید خود آپلود کرده و دو خط زیر را به کانفیگ WP خود اضافه کنید.

define('WP_SITEURL', 'http://' . $_SERVER['HTTP_HOST']); define('WP_HOME', WP_SITEURL);

انتقال وردپرس با استفاده از پلاگین‌های رایج

تعداد زیادی پلاگین یا افزونه خوب برای انتقال هاست به هاست سایت‌های وردپرس وجود دارند. افزونه‌هایی مانند Duplicator به شما کمک می‌کنند یک سایت وردپرس را بدون نیاز به دانش فنی و آموزش تغییر هاست، به یک میزبان جدید منتقل کرده یا حتی شبیه‌سازی کنید.

انتقال وردپرس با استفاده از پلاگین‌های خاص

بعضی از شرکت‌های میزبانی وب پلاگین انتقال وردپرس خاص خود را ارائه می‌دهند. برای مثال WP Engine Automated Migration و SiteGround Migrator افزونه‌های خاصی هستند که برای انتقال سایت‌های وردپرسی به یک میزبان وب مشخص توسعه یافته‌اند.

هنگام جابجایی به هاست شرکت‌هایی خاص باید از پلاگین و افزونه داخلی آن‌ها استفاده کنید.

انتقال اکانت‌های ایمیل

شاید یکی از سخت‌ترین بخش‌های تغییر هاست وب، انتقال ایمیل باشد. شما معمولا سه حالت پیش روی خود دارید.

1) ایمیل در حال حاضر در یک سیستم ثبت‌کننده دامنه میزبانی می‌شود

این حالت راه‌اندازی ایمیل ساده‌ترین راه برای انتقال سایت است. به ثبت‌کننده دامنه خود (جایی که ایمیل‌تان میزبانی می‌شود) وارد شوید. کلمه بعد از @ را به آدرس آی‌پی میزبان وب جدید تغییر دهید.

2) اکانت‌های ایمیل با سرویس دیگری مانند مایکروسافت 365 میزبانی می‌شوند

در این صورت، اطمینان حاصل کنید که سوابق MX شما، همراه با هر رکورد دیگری که ارائه‌دهنده خدمات ایمیلتان به آن نیاز دارد در DNS شما به‌روز شده است.

3) اکانت‎های ایمیل با هاست قدیمی، میزبانی می‌شوند

اگر در حال انتقال یک حساب کامل از cPanel هستید، لازم نیست اکانت‌های ایمیل خود را به‌صورت دستی انتقال دهید. از طرف دیگر می‌توانید تمام حساب‌های ایمیل خود و تمام داده‌ها  و فایل‌های درون آن را از مدیریت فایل cPanel دانلود کرده و آن را در هاست جدید خود آپلود کنید.

در بدترین حالت (انتقال از یک کنترل پنل هاستینگی که کاربرپسند نیست)، باید همه اکانت‌های ایمیل موجود در هاست سایت جدید خود را دوباره به‌صورت دستی ایجاد کنید. این فرآیند می‌تواند کمی خسته‌کننده باشد، مخصوصا اگر آدرس‌های ایمیل فراوانی داشته باشید.

3.     بررسی نهایی و عیب‌یابی

هنگامی که فایل‌های خود را در پیکربندی هاست جدید بارگزاری کردید، دوباره بررسی کنید که همه چیز در سایتتان به‌درستی کار می‌کند.

بعضی از شرکت‌های میزبان (مانند SiteGround) یک پلتفرم مرحله‌بندی توسعه ارائه می‌دهند. در این صورت می‌توانید پیش‌نمایش سایت خود را به‌راحتی پیش از انتشار آن در محیط جدید مشاهده کنید و همچنین به شما امکان می‌دهد هر نوع مشکلی را سریعا برطرف کنید.

تعمیر خطاهای مسیری سایت و لینک‌های ناموجود

همانطور که داده‌های سایت خود را از هاست قبلی منتقل می‌کنید، ممکن است اطلاعاتی مانند داده‌های گرافیکی در جای صحیح خود قرار نگیرند یا فایل‌های خاصی باقی بمانند.

اگر چنین اتفاقی بیفتد بازدیدکنندگان سایت شما احتمالا خطای 404 را دریافت خواهند کرد. به گزارش‌های مبنی بر ارور 404 در حین و پس از تغییرات توجه داشته باشید.

این گزارش به شما در مورد هر نوع لینک یا اطلاعات غیرفعال که باید برای بازگرداندن سایت خود به حالت کاربردی اصلاح کنید، هشدار خواهد داد.

در بسیاری از موارد می‌توانید از .htaccess redirectMatch استفاده کنید تا بتوانید مکان داده‌های قدیمی را به هاست جدید انتقال دهید. در زیر چند کد وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز برای حل این مشکل بهره ببرید.

صفحه 404 خود را تعریف کنید:

برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از لینک‌های خراب می‌توانید صفحه ارور 404 خود را تغییر دهید. این صفحه جایی است که به بازدیدکنندگان سایت خود اطلاع می‌دهید که با ارور 404 مواجه هستند.

ErrorDocument 404 /moved.html

انتقال یک صفحه به مکانی جدید:

Redirect 301 /previous-page.html http://www.example.com/new-page.html

انتقال تمام دایرکتوری به مکان جدید:

redirectMatch 301 ^/category/?$ http://www.example.net/new-category/

تغییر مسیر صفحات دینامیک به مکان جدید:

و همچنین اگر ساختار سایت خود را در هاست جدید تغییر داده‌اید:

RewriteEngine on

RewriteCond %{QUERY_STRING} ^id=13$

RewriteRule ^/page.php$ http://www.mywebsite.com/newname.htm? [L,R=301]

عیب‌یابی خطاهای پایگاه ‌داده

این خطر وجود دارد که پایگاه ‌داده شما حین تغییر هاست خراب شود. مثال زیر از وردپرس و برای آگاهی و تفهیم بهتر آمده است.

اگر هنوز می‌توانید به داشبورد WP خود دسترسی داشته باشید، سعی کنید ابتدا تمام افزونه‌ها را غیرفعال کنید و ببینید آیا پایگاه ‌داده شما به‌درستی بالا می‌آید یا خیر. سپس آن‌ها را یکی یکی دوباره فعال کنید و هر بار صفحه اصلی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که درست نشان داده می‌شوند.

اگر نتوانید به داشبورد خود دسترسی پیدا کنید، اوضاع کمی پیچیده می‌شود. بدین منظور می‌توانید مراحل ساده زیر را امتحان کنید تا ببینید کدامیک برای شما کار خواهد کرد.

  • پایگاه ‌داده خود را دوباره آپلود کنید و روی پایگاه ‌داده جدید بنویسید.
  • منشا خطا و خرابی را بررسی کرده و سعی کنید آن فایل را از سایت قدیمی به سایت جدید خود مجددا بارگزاری کنید.
  • فایل را باز کرده و بررسی کنید که مسیرش به سرور جدید شما منتهی می‌شود یا خیر.

راه حل شماره 1: تعمیر خودکار پایگاه ‌داده وردپرس

اگر این مراحل کار نکرد، ممکن است مجبور شوید کمی کدنویسی کنید، اما پیش از آن بهتر است ادامه مطلب را بخوانید.

ابتدا سایت جدید را با FTP باز کنید و به فایل wp-config.php خود بروید. فایل باید در پوشه اصلی که وبسایت شما در آن وجود دارد باشد. پیش از انجام هر ویرایشی، از آن فایل پشتیبان تهیه کنید.

به دنبال چنین جمله‌ای بگردید:

/** Absolute path to the WordPress directory. */

بالای این خط، عبارت زیر را اضافه کنید.

define('WP_ALLOW_REPAIR',true);

تغییرات خود را ذخیره کنید و برنامه FTP خود را فعلا باز بگذارید. مرورگر وب خود را باز کنید و به آدرس زیر بروید.

http://yourwebsitename.com/wp-admin/maint/repair.php

توجه کنید به جای قسمت Yourwebsitename باید آدرس سایت خود را قرار دهید.

راه حل شماره 2: phpMyAdmin

اگر روش‌های بالا کار نکردند، قدم بعدی برای شما این است که به پایگاه ‌داده خود بروید. اگر دقیقا نمی‌دانید که پایگاه ‌داده چگونه کار می‌کند، شاید کمی برایتان دشوار باشد. اما مراحل نسبتا ساده هستند و جای نگرانی نیست.

حتی اکر پایگاه ‌داده را کاملا از بین ببرید، می‌توانید دوباره آن را از سرور قدیمی بارگیری و سپس آپلود کنید. تا زمانی که از پایگاه ‌داده خود نسخه پشتیبان داشته باشید، نگرانی وجود نخواهد داشت.

از هاست جدید خود به phpMyAdmin بروید. پایگاه ‌داده وردپرستان را انتخاب کنید. این معمولا با عنوان yoursite_wrdp1 در سیستم وجود دارد.

با این‌حال ممکن است تفاوت‌هایی نیز وجود داشته باشد. گرچه احتمالا WP را در جایی از عنوان آن خواهید دید. همچنین می‌توانید نام پایگاه ‌داده خود را در فایل wp-config.php که در مرحله پیش باز کرده بودید پیدا کنید.

روی نام پایگاه ‌داده در phpMyAdmin کلیک کنید تا باز شود.

4.     راه‌اندازی دامنه خود در هاست جدید

در مرحله بعد باید رکورد DNS سایت خود (A، AAA، CNAME، MX) را به سرورهای میزبان وب جدید در ثبت‌کننده خود تغییر دهید.

رکورد DNS شما لیستی از دستورالعمل‌ها است که مشخص می‌کند کاربر را به کجا بفرستد. انتقال رکوردهای DNS خود به سرورهای جدید تضمین می‌کند که بازدیدکنندگان سایت شما را همان‌طور که در نظر گرفته شده است، مشاهده خواهند کرد.

این مرحله بسیار حیاتی است. مطمئن شوید که اطلاعات DNS مناسب را از هاست جدیدتان دریافت می‌کنید.

دقت کنید اگر در حال حاضر دامنه شما در هاست وب قدیمی ثبت شده است، به انتقال دامنه به سرویس دیگری فکر کنید تا در صورت نیاز به تعویض مجدد هاست، دامنه شما راحت‌تر و بدون عوارض احتمالی منتقل شود و انتقال اطلاعات از یک سایت به سایت دیگر آسان باشد.

5.     بررسی انتشار DNS

هنگامی که درخواست انتقال رکورد DNS خود را دادید، انتقال می‌تواند از چند ساعت تا یک روز کامل طول بکشد و سایت شما راه‌اندازی مجدد شود. هنگامی که این انتقال فعال شد، به شرکت هاست پیشین خود اطلاع دهید.

حداقل از یک هفته قبل یا حتی بیشتر زمان آپدیت سایت خود را نظارت کنید تا مطمئن شوید که همه چیز در هاست جدید سایت به‌درستی کار می‌کند.

زمان مناسب برای انتقال هاست به هاست

تغییر به یک هاست جدید می‌تواند استرس‌زا باشد. به همین دلیل است که لازم است تا با آموزش انتقال سایت از یک سرور به سرور دیگر آشنا شوید. بسیاری از صاحبان سایت ترجیح می‌دهند هاست خود را تغییر ندهند مگر در مواقع ضروری. از این گذشته چرا وقتی همه چیز به‌درستی کار می‌کند وقت و انرژی خود را هدر دهند؟

در این بخش از آموزش تغییر هاست به بررسی زمان مناسب برای انتقال داده‌ها به سرویس‌دهنده جدید می‌پردازیم. از کجا می‌توان فهمید دیگر وقت آن فرا رسیده است که سایت خود را به هاست جدیدی انتقال دهید؟

اگر شرایط زیر را دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به تغییر هاست خود اقدام کنید:

  • سایت شما مدام داون می‌شود.
  • سایت شما خیلی کند است.
  • کاربران رضایت کافی ندارند.
  • شما به فضا، عملکرد یا منابع دیگری نیاز دارید.
  • هزینه زیادی برای ماندن سایت پرداخت می‌کنید.
  • بیش از یک بار هک شده‌اید.

می‌توان از موارد بالا نتیجه گرفت که هاست خوب برای سایت به آرامش خاطر شما کمک خواهد کرد. اگر به اندازه کافی از شرایط حاکم بر سایت خود رضایت ندارید، باید کاری برای آن انجام دهید و سرویس‌دهنده آن را عوض کنید.

 
دریا بهرامی- نویسنده

2480
آموزش انتقال سایت از یک سرور به سرور دیگر
100.502
A
A