آموزش تغییر پسورد هاست از پنل کاربری

آموزش تغییر پسورد هاست از پنل کاربری
آموزش تغییر پسورد هاست از پنل کاربری
2 ماه پیش

یکی از مسئله‌های مهم در بالا بردن امنیت وب‌سایت و هاست، نگهداری و بروزرسانی پسورد یا کلمه عبور است. این بروزرسانی می‌تواند ریسک حدس کلمه عبور را کاهش دهد؛ و یا در صورتی که بخواهید از کلمه عبوری استفاده کنید که یادآوری آن آسانتر باشد، تغییر پسورد هاست می‌تواند کمک کند. برای این منظور، چندین راهکار وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد. راهکار اول این است که پسورد را در پنل کاربری هاستینگ خود تغییر دهید که بهترین گزینه است. در روش دوم می‌توانید در داخل کنترل پنل اقدام به تغییر کلمه عبور کنید خود کنید.

 

تغییر پسورد هاست از پنل کاربری

توجه داشته باشید که مشخصات و پسورد پنل کاربری با پسورد هاست، دو مورد جدا از هم هستند و نباید آنها را با هم اشتباه گرفت. در این روش پسورد هاست را در پنل کاربری هاستینگ تغییر می‌دهیم. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید.

1. ابتدا وارد پنل کاربری خود شوید و از منوی بالا ، گزینه سرویس‌ها را انتخاب کنید تا لیست هاست‌های شما نمایش داده شود.

تغییر پسورد هاست از پنل کاربری

2. در این صفحه ممکن است شما چندین سرویس داشته باشید که هر کدام از آنها کلمه عبور مختص به خود را دارند. بر روی هاست مورد نظر خود کلیک کنید تا وارد پنل کنترل اولیه هاستینگ آن سرویس شوید.

تغییر پسورد هاست از پنل کاربری

3. در این پنل، شما می‌توانید به امکانات اولیه کنترل هاست دسترسی داشته باشید. از کادر عملیات، گزینه تغییر کلمه عبور را انتخاب کنید تا فرم مربوط به آن ظاهر شود.

تغییر پسورد هاست از پنل کاربری

4. در این فرم کلمه عبور جدید خود را دوبار وارد کنید. در وارد کردن کلمه عبور جدید، باید به قوانین کلمه عبور قدرتمند توجه داشته باشید. کلمه عبور باید ترکیبی از حروف و اعداد بزرگ و کوچک و همینطور کاراکترهای ویژه مانند @ $ & % * ^ ! ~ باشد و تعداد آنها نباید کمتر از 12 کاراکتر باشد. در آخر بر روی دکمه "ذخیره تنظیمات" کلیک کنید تا پسورد جدید، جایگزین پسورد قبلی شود.

 

تغییر پسورد هاست در کنترل پنل cPanel

1. ابتدا وارد کنترل پنل cPanel شوید و از کادر Preferances گزینه Password& Security را کلیک کنید تا وارد صفحه تغییر کلمه عبور شوید.

تغییر پسورد هاست در کنترل پنل cPanel

2. در این صفحه ابتدا در فیلد "Old Password" کلمه عبور فعلی خود را وارد کنید و در فیلدهای "New Password" و "New Password (Again)" کلمه عبور جدید خود را دو بار وارد کنید.

3. در نوار "Strength" می‌توانید سطح امنیت کلمه عبور انتخابی خود را مشاهده کنید که از 0 کمترین و 100 بالاترین سطح امنیت، نمایش داده می‌شود.

تغییر پسورد هاست در کنترل پنل cPanel

4. با کلیک بر روی دکمه "Password Generator" ابزار ایجاد پسورد باز می‌شود. در این کادر می‌توانید پسوردهای قدرتمند ایجاد کنید.

تغییر پسورد هاست در کنترل پنل cPanel

5. با کلیک بر روی دکمه "Generate Password" می‌توانید بصورت رندم پسوردهای مختلف ایجاد کنید. در این کادر ابتدا یک پسورد 12 کاراکتری به شما پیشنهاد می‌شود. همچنین با کلیک بر روی گزینه"Advanced Options" می‌توانید مدل کاراکترهای استفاده شده و طول پسورد را بین 10 تا 18 کاراکتر انتخاب کنید. بهتر است تنظیمات این بخش بر روی گزینه‌های "Both (aBcD)" و "Both (1@3$)" نگه دارید و تنها طول کاراکترها را به 18 تغییر دهید تا به کلمه عبور قدرتمند و طولانی تر برسید. نکته : با ایجاد دو پسورد در این ابزار و کپی کردن آنها کنار هم، می‌توانید به یک کلمه عبور بلندتر و بسیار قدرتمندتر برسید.

از آنجایی که حفظ کردن ذهنی پسوردهای ترکیبیی و درهم ریخته کار دشواری است، بهتر است آن را در یک مکان امن مانند ابزار Google Passwords و یا حساب کاربری Firefox ذخیره کنید. بنابراین بهتر است برای اطمینان از قدرتمند بودن کلمه عبور از تعداد کاراکترهای بیشتری استفاده کنید.


6. سپس پسورد ایجاد شده را انتخاب و کپی کنید و در یک محل مطمئن ذخیره کنید.
7. در مرحله بعدی گزینه "I have copied this password in a safe place" را فعال کنید و بر روی دکمه "Use Password" کلیک کنید تا این پسورد در فیلدهای "New Password" و "New Password (Again)" قرار بگیرد.
8. با فعال کردن گزینه "Enable Digest Authentication"، کلمه عبور قبل از ارسال به سرور توسط گواهی‌نامه SSL ، حتی قبل از ارسال به سرور و درون مرورگر رمزنگاری می‌شود تا مورد حمله هکرها (به شیوه "مرد میانی" - Man-in-the-Middle Attack - MITM) قرار نگیرد.
9. در آخر بر روی دکمه "Change your password now!" کلیک کنید تا کلمه عبور جدید در cPanel تنظیم شود.

 

تغییر پسورد هاست در کنترل پنل DirectAdmin

1. در منوی سمت چپ، بر روی "User" و سپس "Change Password" کلیک کنید و یا با کلیک بر روی نماد پروفایل خود در گوشه سمت راست بالای صفحه و انتخاب "Change Password" به طور مستقیم به این بخش بروید.

تغییر پسورد هاست در کنترل پنل DirectAdmin

2. در فیلد "Current DirectAdmin Password" (رمز عبور فعلی DirectAdmin)، رمز عبور فعلی هاست خود را وارد کنید و در فیلد  "Enter new password" (رمز عبور جدید)، رمز عبور جدیدی که می خواهید استفاده کنید را وارد کنید. برای تأیید، رمز عبور جدید را دوباره در کادر "Re-Enter new password" (تکرار رمز عبور جدید) وارد کنید.
3. در این فرم سه گزینه دیگر نیز وجود دارد که با فعال کردن هر کدام، بطور همزمان پسورد بخش‌های مختلف، تغییر می‌کنند :

  • گزینه "DirectAdmin Account" برای تغییر پسورد کنترل پنل DirectAdmin.

  • گزینه "Main FTP Account" برای تغییر پسورد FTP.

  • گزینه "Main Database Account" برای تغییر پسورد سرور پایگاه داده‌ها.

در آخر بر روی دکمه "Submit" کلیک کنید تا کلمه عبور جدید تنظیم شود.

 تغییر پسورد هاست در کنترل پنل DirectAdmin

 

تغییر پسورد هاست در کنترل پنل Plesk

  1. در منوی سمت چپ، بر روی "My Profile" (پروفایل من) و سپس "Change Password" (تغییر رمز عبور) کلیک کنید.

  2. در فیلد "Current Password" (رمز عبور فعلی)، رمز عبور فعلی هاست خود را وارد کنید.

  3. در فیلد "New Password" (رمز عبور جدید)، رمز عبور جدیدی که می خواهید استفاده کنید را وارد کنید. برای تأیید، رمز عبور جدید را دوباره در کادر "Confirm Password" (تأیید رمز عبور) وارد کنید. با کلیک بر روی دکمه "Generate" یک پسورد قدرتمند به شما پیشنهاد می‌شود. همچنین در کادر "Strong" میزان قدرتمند بودن رمز عبور جدید نمایش داده می‌شود.

  4. در آخر بر روی دکمه "OK" کلیک کنید.

 تغییر پسورد هاست در کنترل پنل Plesk

 

ساخت پسورد قوی و محکم

در مرورگرهای جدید گزینه "Suggest Strong Password" اضافه شده است که کمک می‌کند خیلی سریع و تنها با یک کلیک، یک کلمه عبور درهم ریخته و قدرتمند ایجاد کنید. این گزینه با راست کلید بر روی فیلدهای کلمه عبور مانند همین فیلدهای "New Password" و "New Password (Again)" قابل دسترس است.

ساخت پسورد قوی و محکم

همچنین در برخی مرورگرها مانند مرورگر فایرفاکس، تنها با یک کلیک بر روی فیلدهای پسورد، می‌توانید به گزینه "Use Securly Generated Password" دسترسی داشته باشید و با کلیک بر روی این گزینه، فیلد پسورد با کلمه عبور قدرتمند ایجاد شده توسط مرورگر پر می‌شود. اما برای ذخیره این پسورد دو روش وجود دارد.

ساخت پسورد قوی و محکم

  1. در روش اول، با ایجاد حساب کاربری در فایرفاکس یا ورد با حساب گوگل در گوگل کروم، این پسورد بصورت خودکار در حساب شما ذخیره می‌شود و هر کاه به فرم ورود در آن سایت خاص رجوع کنید، فیلد نام کاربری و پسورد بصورت خودکار پر می‌شود.

  2. در روش دوم، پس از اینکه کلمه عبور ایجاد شد، کافی است بر روی فیلد پسورد کلیک کنید تا کلمه عبور جدید نمایان شود و شما با انتخاب و کپی کردن آن، بتوانید پسورد را در یک مکان امن ذخیره کنید.

برای تولید کلمه عبور قدرتمند، وب‌سایت‌هایی مانند passwordsgenerator.net نیز وجود دارند که البته با وجود امکانات جدید در مرورگرها، کمتر به این ابزارها توجه می‌شود. با اینحال می‌تواند برای تولید کاراکترهای به هم ریخته گروهی، مناسب باشند.

 

author
سینا نصیری- مدیریت

بیش از 10 سال هست که به صورت مستمر در زمینه وب فعالیت میکنم و مباحث برنامه نویسی و توسعه نرم افزار و تکنولوژی های جدید رو پیگیری میکنم.

9049
A
A