آموزش نصب وردپرس روی‌ هاست سی پنل – آموزش جامع وردپرس – قسمت ۱۱

آموزش نصب وردپرس روی‌ هاست سی پنل – آموزش جامع وردپرس – قسمت ۱۱
آموزش نصب وردپرس روی‌ هاست سی پنل – آموزش جامع وردپرس – قسمت ۱۱
8 ماه پیش

در قسمت قبلی از سری مقالات آموزش وردپرس ، با خطاهای رایج وردپرس آشنا شدیم. در قسمت یازدهم آموزش وردپرس، با نحوه نصب وردپرس روی هاست آشنا خواهید شد.

 

وردپرس آشناترین نام در حوزه سیستم مدیریت محتوای وب‌سایت یا همان CMS است. وردپرس به دلیل امنیت مناسب، سهولت در نصب بر روی‌ هاست، همچنین استفاده و یادگیری آسان بدون نیاز به دانش تخصصی زیاد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. طوری که اکنون بیش از 40 درصد وب‌سایت‌های اینترنتی با وردپرس ساخته شده‌اند. پراستفاده بودن وردپرس در اینترنت باعث تشکیل یک جامعه بزرگ اینترنتی شده که بزرگ‌ترین نقطه قوت آن به حساب می‌آید و به سهولت کار کردن به آن کمک می‌کند همچنین امکان طراحی سایت را توسط هر کسی ممکن می‌سازد.

 

اولین گام طراحی سایت پس از تهیه‌ هاست مناسب، نصب وردپرس روی هاست است. با توجه به این که پرطرفدارترین کنترل پنل هاست در ایران cPanel است؛ در این مقاله نحوه نصب وردپرس بر روی‌ هاست سی پنل آموزش داده شده است. در انتهای این مقاله آموزشی، با طی کردن مراحل توضیح داده شده یک وب سایت وردپرسیِ آماده به کار خواهید داشت.

مراحل آماده سازی برای نصب وردپرس روی هاست سی پنل

پیش از این که به بخش اصلی آموزش، یعنی نصب وردپرس بر روی‌ هاست سی پنل برویم؛ بیایید مروری بر مراحل قبل از شروع نصب داشته باشیم.

قبل از هر چیزی ابتدا باید با توجه به کاربری سایت خود هاست مناسب تهیه کرده باشید. حال که بستر نصب آماده است قدم بعدی دانلود آخرین نسخه وردپرس است. برای این کار به این لینک مراجعه کنید و بر روی دانلود کلیک کنید. نسخه دانلود شده یک فایل با پسوند Zip خواهد بود.

برای شروع کار مواردی که باید در نظر داشته باشید به صورت زیر است:

  • هاست و اطلاعات دسترسی به سی پنل
  • فایل زیپ آخرین نسخه وردپرس

 

مراحل نصب که در ادامه مقاله آمده‌اند به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • آشنایی با سی پنل
  • نحوه دسترسی به سی پنل برای بارگذاری وردپرس
  • نحوه بارگذاری فایل وردپرس بر روی‌ هاست
  • آموزش ساخت پایگاه داده (Database)
  • تنظیمات نهایی وردپرس و راه‌اندازی سایت

آشنایی با cPanel

رابطه سی پنل با هاست شبیه رابطه ویندوز با کامپیوتر شما است. در واقع cPanel پلتفرمی است که امکان ارتباط با هاست در یک محیط کاربرپسند و گرافیکی را ممکن می‌سازد.

 

سی پنل محیطی است که به افراد کمک می‌کند با دانش فنی کم، تنظیمات وب سایت خود را که در ارتباط با هاست است، تغییر دهند. مدیریت‌ هاست، مدیریت دامنه،‌ دسترسی به فایل‌های دامنه،‌ ارتباط با دیتابیس، ساخت و دسترسی به اکانت‌های ایمیل و نصب وردپرس بر روی‌ هاست و … مواردی است که همه از طریق محیط سی پنل انجام می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با سی پنل و چگونه استفاده کردن از آن می‌توانید به مقالات زیر مراجعه کنید:

 

حال که به اندازه کافی به مراحل و اجزا آشنا شدید، بیایید پروسه نصب را شروع کنیم.

نحوه اتصال به cPanel

طبق توضیحات داده شده متوجه شدیم که برای ارتباط با هاست و بارگذاری داده‌ها باید از طریق سی پنل اقدام کنیم. پس در اولین قدم باید چگونگی اتصال به سی پنل را بدانیم. با توجه به این که دامنه شما به هاست متصل شده است یا نه می‌توان از دو طریق زیر به صفحه لاگین سی پنل دسترسی پیدا کرد.

لاگین شدن با آدرس دامنه

روش اول و روش پیشنهادی ما برای ورود به صفحه لاگین این است که در مرورگر خود آدرس دامنه خود را وارد کنید و در انتهای آن عبارت /cpanel را تایپ کنید. آدرس در نهایت باید به شکل https://yourwebsite.com/cpanel باشد. (به جای عبارت yourwebsite.com نام دامنه خود را وارد کنید).

روش دیگر دسترسی به صفحه لاگین به این صورت است که در مرورگر خود پس از نام دامنه،":2082" و یا ":2083" را تایپ کنید. در واقع آدرس را به صورت https://yourwebsite.com:2083 تایپ کرده و Enter را بزنید.

 

در هر دو روش ذکر شده اگر دامنه شما به هاست متصل شده باشد به صفحه لاگین می‌رسید اما اگر هنوز دامنه به هاست متصل نشده باشد، باید از طریق روش بعدی اقدام کنید.

لاگین شدن با آدرس IP

بنا به هر دلیلی ممکن است اتصال دامنه به هاست شما کمی طول بکشد؛ اما نگران نباشید. با داشتن آدرس آی‌پی‌ هاست می‌توان به صفحه ورود دسترسی پیدا کرد. در این حالت هم دقیقاً مانند آنچه در بخش اتصال با دامنه گفته شد عمل کنید. به عنوان مثال اگر آدرس آی‌پی شما 192.168.0.1 باشد با آدرس‌های زیر موفق به باز کردن صفحه لاگین خواهید شد:

در صورت موفقیت آمیز بودن تلاش شما، صفحه زیر باز خواهد شد. در اینجا نام کاربری و رمز ورود خود را برای دسترسی به کنترل پنل هاست وارد کنید.

01.how-do-i-create-a-custom-cpanel-login-form

بارگذاری فایل وردپرس بر روی‌ هاست سی پنل

پس از این که با موفقیت به صفحه سی‌پنل خود وارد شدید، به دنبال File Manager بگردید و بر روی آن کلیک کنید.

02.inter-to-File-manager-hamyarwp

از طریق ستون کناری سمت چپ صفحه پوشه public_html را پیدا کنید و وارد آن شوید. سپس در نوار بالایی صفحه بر روی گزینه Uploads کلیک کنید.

03.Public_html-Filder-hamyarwp

در این مرحله باید فایل Zip نصبی را که از سایت رسمی وردپرس دانلود کرده‌اید؛ آپلود کند.

پس از اینکه فایل به طور کامل آپلود شد؛ باید فایل را از حالت فشرده خارج کنید. برای این کار داخل فایل منیجر، روی فایل آپلود شده راست کلیک کنید و گزینه Extract را انتخاب کنید.

04.Extract-Wordpress-in-cpanel-hamyarwp

با خارج شدن فایل از حالت zip، یک پوشه‌ای به نام wordpress ایجاد می‌شود. برای اتمام مراحل بارگذاری بر روی‌ هاست باید فایل‌های داخل پوشه را از داخل آن خارج کنیم. پس وارد پوشه wordpress شوید و گزینه Select all را انتخاب کنید. سپس از نوار بالایی، بر روی Move کلیک کنید.

05.Extracted-Wordpress-file-hamyarwp

با کلیک بر رو Move صفحه‌ای باز می‌شود که باید آدرس فولدری راکه می‌خواهید محتویات پوشه به آن منتقل شوند؛ وارد کنید. در این بخش، مسیر /public_html را انتخاب کنید و سپس بر روی Move files کلیک کنید.

06.move-wordpress-file-to-publicb_html-hamyarwp

با انجام تمامی مراحل تاکنون، زمان‌برترین بخش نصب وردپرس بر روی‌ هاست انجام شده است. حالا نوبت ساخت پایگاه داده (Database) است.

ساخت دیتابیس (Database)

برای ساخت دیتابیس از طریق سی پنل، به بخش Database رفته و MySQL® Database Wizard را انتخاب کنید.

07.MySQL-Database-Wizard-in-cpanel-hamyarwp

در صفحه باز شده از شما خواسته می‌شود که نامی برای دیتابیس جدیدتان انتخاب کنید. نام مد نظر خود را با حداکثر تعداد 54 کاراکتر تایپ کنید و بر روی next step کلیک کنید.

08.database-name-in-cpanel-hamyarwp-1024x293

حالا باید برای دیتابیس خود، نام کاربری و رمز انتخاب کنید. مطمئن شوید که رمز انتخابی‌تان به اندازه کافی پیچیده و قوی باشد. برای این کار بهتر است از ترکیب حروف کوچک، حروف بزرگ، عدد و کاراکتر استفاده کنید. البته می‌تونید بر روی دکمه Password generator کلیک کنید تا رمز تصادفی مناسب برای شما تولید شود. پس از انتخاب نام کاربری و رمز، بر روی Create user کلیک کنید.

09.create-username-for-database-hamyarwp

در ادامه تیک گزینه ALL PRIVILEGE را انتخاب کرده و بر روی دکمه Next step کلیک کنید تا مراحل ساخت دیتابیس تکمیل شود.

10.ALL-PRIVILEGES-in-cpanel-hamyarwp

نام دیتابیس، نام کاربری دیتابیس و رمز دیتابیس در مرحله بعدی برای پیکربندی تنظیمات وردپرس مورد استفاده قرار خواهند گرفت بنابراین این اطلاعات را به خاطر بسپارید.

 

تنظیمات نهایی وردپرس و راه اندازی سایت

این مرحله، آخرین گام برای نصب کامل وردپرس و راه‌اندازی سایت است. برای اتمام کار و پیکربندی نهایی در یک صفحه جدید از مرورگر آدرس وب‌سایت خود را وارد کنید.

اگر مراحل قبلی را به درستی انجام داده باشید؛ صفحه تنظیمات نهایی به صورت زیر برای شما باز خواهد شد که از شما می‌خواهد زبان پیشخوان وردپرس را انتخاب کنید. اگر قرار است وبسایتی که راه اندازی می‌کنید به زبان فارسی باشد و می‌خواهید نسخه نصبی وردپرس برای شما راست‌چین باشد، زبان فارسی را انتخاب کنید و سپس دکمه ادامه را بزنید.

11.select-language-for-install-wordpress-hamyarwp

این صفحه توضیحاتی درباره مرحله بعدی به شما می‌دهد. برای ادامه بر روی بزن بریم کلیک کنید.

12.wordpress-install-page-in-hamyarwp

همانطور که در این صفحه مشاهده می‌کنید از شما اطلاعات دیتابیس یا همان پایگاه داده خواسته شده است. نام دیتابیس، نام کاربری دیتابیس و پسوردی را که در مرحله قبل تنظیم کردید؛ به ترتیب وارد کنید. میزبان داده را بدون تغییر باقی بگذارید تا همان localhost بماند. پیشنهاد می‌شود که برای افزایش امنیت، پیشوند جدول را به عبارت دلخواه خود تغییر دهید.

13.start-install-wordpress-in-cPanel-hamyarwp

صفحه زیر از شما اطلاعات اولیه وبسایت را می‌خواهد. همه این‌ها را می‌توان بعداً به راحتی تغییر داد پس با آسودگی خاطر اطلاعات را تکمیل کنید و بر روی راه اندازی وردپرس کلیک کنید. با این کلیک تمامی مراحل راه اندازی وبسایت را انجام داده‌اید و سایت شما آماده برای بارگذاری اطلاعات است.

14.create-admin-account-hamyarwp

جمع بندی

در این قسمت از سری مقالات آموزش جامع وردپرس ، تمامی مراحل نصب وردپرس روی هاست سی پنل را بررسی کردیم و مراحل اولیه برای راه‌اندازی یک وب‌سایت وردپرسی را طی کردیم. اکنون می‌توانید به راحتی وردپرس را از طریق سی پنل روی هاست خود نصب کرده و از آن استفاده کنید.

دریا بهرامی- نویسنده

1301
A
A