خطاهای رایج وردپرس و آموزش رفع آن‌ها - آموزش جامع وردپرس - قسمت دهم

خطاهای رایج وردپرس و آموزش رفع آن‌ها - آموزش جامع وردپرس - قسمت دهم
خطاهای رایج وردپرس و آموزش رفع آن‌ها - آموزش جامع وردپرس - قسمت دهم
9 ماه پیش

در قسمت قبلی از سری مقالات آموزش وردپرس ، با روش های شخصی سازی قالب های وردپرس آشنا شدیم. در قسمت دهم آموزش وردپرس، با خطاهای رایج وردپرس آشنا خواهید شد.

 

وردپرس یکی از معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای دنیاست که میلیون‌ها وب‌سایت از آن قدرت گرفتند. با وجود سهولت در استفاده و همچنین سادگی ممکن است هنگام استفاده با خطاهایی روبرو شوید. خوشبختانه به دلیل جامعه آماری بالای استفاده‌کنندگان از وردپرس، قبل از شما با آن خطاها روبرو شدند و راه‌حل‌هایی برای آن ارائه کرده‌اند.

در این قسمت از سری آموزش‌های جامع وردپرس ، به بررسی و شناخت برخی از رایج‌ترین خطاهای وردپرس می‌پردازیم و راه‌حل‌هایی نیز برای رفع آن‌ها ارائه می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

خطای اتصال به دیتابیس وردپرس

یکی از رایج‌ترین خطاهای وردپرس، خطای اتصال به دیتابیس است. همان‌طور که از عنوانش مشخص هست، این خطا زمانی رخ می‌دهد که وب‌سایت قادر به اتصال به دیتابیس نیست.

از دلایل بروز این خطا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اشتباه در واردکردن اطلاعات ورود به دیتابیس MySQL؛ این اشتباه ممکن است در وارد کردن گذرواژه پایگاه داده، نام کاربری پایگاه داده و یا نام خود پایگاه داده رخ داده باشد.
  • خراب شدن پایگاه داده؛ این دلیل ممکن است درنتیجه حذف و نصب بیش‌ازحد افزونه‌ها و قالب‌های مختلف رخ دهد.
  • عدم پاسخگویی سرور دیتابیس؛ ممکن است به علت ترافیک بالای وب‌سایت، سرور نتواند به پایگاه داده متصل شود.

رفع خطای اتصال به دیتابیس وردپرس

اولین قدم برای بررسی و رفع خطای اتصال به پایگاه داده در وردپرس، بررسی کردن نام کاربری و گذرواژه دیتابیس است. بدین منظور، وارد بخش مدیریت فایل در هاست یا سرور شوید و در Root پوشه وردپرس، فایل wp-config.php را باز کنید.

اطلاعات موجود در سه خط مشخص شده در تصویر زیر یعنی DB_NAME، DB_USER و DB_PASSWORD را به خاطر داشته باشید. حال به پنل مدیریت هاستینگ خود مراجعه کرده و بخش MySQL Database را باز کنید.

حالا باید اطلاعات موجود در بخش MySQL Database را با جاهای مشخص‌شده در تصویر زیر، مقایسه کنید.

1

اگر خطایی در اطلاعات واردشده وجود داشت، آن را تصحیح کرده و ذخیره کنید.

حال به دلیل دوم بروز خطای پایگاه داده وردپرس می‌پردازیم؛ اگر هنگام ورود به پنل مدیریت وردپرس با خطایی مثل عبارت زیر روبرو شدید:

 “One or more database tables are unavailable. The database may need to be repaired”

به این معناست که برخی جداول موجود در پایگاه داده آسیب دیده‌اند و نیاز به تعمیر دارد. خوشبختانه وردپرس به‌صورت ذاتی یک حالت تعمیر پایگاه داده دارد که به کمک آن می‌توان این خطا را نیز رفع کرد.

بدین منظور، در فایل‌منیجر هاست، به پوشه وردپرس وارد شده و فایل wp-config.php را در حالت ویرایش (Edit) باز کنید.

تکه کد زیر را به انتهای فایل wp-config.php، دقیقاً بالاتر از عبارت مشخص شده در تصویر، وارد کنید.

define('WP_ALLOW_REPAIR', true);

 

2

حال برای اجرای حالت تعمیر وردپرس، بجای عبارت "YOURDOMAIN.COM" در لینک زیر، دامنه وب‌سایت خود را نوشته و وارد لینک شوید.

http://www.YOURDOMAIN.COM/wp-admin/maint/repair.php

بعد از وارد شدن به لینک بالا، با صفحه زیر روبرو می‌شوید.

3

حال روی دکمه «تعمیر پایگاه داده» کلیک کرده تا فرآیند تعمیر دیتابیس وردپرس آغاز شود. بعد از اتمام فرآیند، تصویر زیر نمایش داده می‌شود.

4

شما توانستید پایگاه داده وردپرس را به‌راحتی تعمیر کنید. به یاد داشته باشید که بعد از اتمام فرآیند تعمیر، تکه کد وارد شده در فایل wp-config.php را حذف کرده و فایل را مجدداً ذخیره کنید.

اگر روش‌های ذکر شده نتوانست خطای دیتابیس وردپرس را حل کند، بهتر است با پشتیبانی هاستینگ خود صحبت کنید.

خطای Internal Server Error در وردپرس

یکی از خطاهای رایج دیگر وردپرس همین خطای Internal Server Error یا Error 500 است. این خطا به نحوی است که حتی خود سرور نیز نمی‌داند مشکل از کجاست! اگر جزو کاربران مبتدی وردپرس هستید و با این خطا مواجه شدید به‌هیچ‌عنوان نگران نباشید زیرا به کمک روش‌های ارائه شده در این مقاله، به‌سادگی قادر به رفع آن خواهید بود.

5

رفع خطای Internal Server Error وردپرس

این خطا ممکن است به خاطر برخی افزونه‌ها، فایل‌های قالب وردپرسی، بروز خطا در فایل .htaccess، سطح دسترسی اشتباه فایل‌های وردپرس، خراب شدن فایل‌های هسته وردپرس و حتی محدودیت حافظه PHP رخ دهد.

به منظور رفع این خطا، در قدم اول به فایل‌منیجر هاست رفته و وارد پوشه وب‌سایت شوید. حال از فایل htaccess یک بکاپ تهیه کرده و در رایانه خود ذخیره کنید؛ همان فایل را از پوشه وب‌سایتتان حذف کنید.

حال یکبار دیگر وب‌سایت را مجدداً بارگذاری کنید؛ اگر خطا رفع شد، بهتر است فایل htaccess دانلود شده را به هاست بازگردانید و خط به خط آن را بررسی کنید حتی می‌توانید از یک متخصص وردپرس بخواهید تا مشکل را در آن فایل یافته و حل کند.

همچنین می‌توانید وارد پنل مدیریت وردپرس شده و از مسیر تنظیمات وارد پیوندهای یکتا شوید و بدون آنکه تغییری در تنظیمات انجام دهید، یکبار دکمه ذخیره را کلیک کنید. با این کار یک فایل جدید htaccess بدون خطاهای قبلی ساخته می‌شود.

اگر فرآیند بالا نتیجه‌ای دربر نداشت، روش زیر را امتحان کنید.

در این روش شما باید فایل‌های هسته وردپرس را مجدداً بارگذاری کنید. برای این کار کافیست با مراجعه به وب‌سایت Wordpress.org ، نسخه جدید وردپرس را دانلود کنید. بعد از دانلود، فایل زیپ را از حالت فشرده خارج کرده و مجدداً در داخل پوشه WordPress، دو پوشه wp-admin و wp-includes را به‌صورت زیپ، فشرده کنید.

حال با استفاده از فایل‌منیجر هاست، وارد پوشه وب‌سایتتان شوید و دو پوشه سابق wp-admin و wp-includes را پاک کنید. سپس فایل زیپی که در مرحله قبل تهیه کردید را آپلود کرده و آن را از اکسترکت کنید.

حال پوشه‌های جدید جایگزین پوشه‌های قدیمی وردپرس شدند. این کار با احتمال زیادی خطای Internal Server Error را مرتفع خواهد کرد.

اگر با این روش نیز نتیجه‌ای دریافت نکردید، روش زیر را امتحان کنید.

اگر از نسخه‌های قدیمی PHP نظیر نسخه 5 استفاده می‌کنید بهتر است آن را به نسخه 7 ارتقا دهید. بسیاری از افزونه‌ها و قالب‌ها از نسخه 7 به بالای PHP پشتیبانی می‌کنند و شما با ارتقای آن، بسیاری از مشکلات وب‌سایتتان را حل می‌کنید.

برای ارتقای ورژن php با پشتیبان هاستینگ خود تماس بگیرید.

در نهایت اگر روش بالا نیز نتیجه‌ای در پی نداشت، بهتر است روش زیر را نیز امتحان کنید.

در این روش باید دسترسی پوشه‌ها و فایل‌های وردپرس را از طریق فایل‌منیجر هاست، بررسی کنید.

توجه کنید که همه فایل‌های وردپرس باید سطح دسترسی 644 یا 640 داشته باشند (rw-r-r). همه پوشه‌ها نیز باید سطح دسترسی 755 یا 750 یا به عبارت دیگر drwxr-xr-x را داشته باشند. فایل wp-config.php نیز باید سطح دسترسی 440 یا 400 داشته باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که هیچ پوشه‌ای در وردپرس نباید دسترسی 777 داشته باشد.

اگر هیچ‌کدام از روش‌های بالا نتوانست مشکل Internal Server Error یا خطای 500 را رفع کند، با پشتیبانی هاستینگ خود تماس بگیرید.

خطای صفحه سفید در وردپرس

کاربران باسابقه وردپرس قطعاً روزی با این خطا مواجه شدند؛ خطایی که هیچ گزارشی از اشکال را نمایش نمی‌دهد. صرفاً صفحه وب‌سایت سفید بوده و هیچ‌چیز بارگذاری نمی‌شود.

6--white-screen

اگر شما هم با این خطا روبرو شدید، جای نگرانی نیست؛ در این بخش از مقاله به بررسی دلایل وقوع این اتفاق و رفع آن پرداختیم.

یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن صفحه سفید که اصطلاحاً صفحه مرگ گفته می‌شود، اختلال در کارکرد یکی از افزونه‌ها یا پوسته وردپرس است. همچنین پر شدن حافظه PHP نیز سبب بروز این اتفاق می‌شود؛ اما راه‌حل این خطا چیست؟

رفع خطای صفحه سفید در وردپرس

روش‌های مختلفی برای بررسی و رفع این خطا وجود دارد و در این مقاله به برخی از آن‌ها پرداختیم.

روش اول: غیرفعال سازی تمامی افزونه‌ها

 اگر به پنل مدیریت وردپرس دسترسی دارید، وارد بخش افزونه‌ها شده و تک به تک آن‌ها را غیرفعال کنید. بعد از غیرفعال سازی هرکدام، یکبار سایت را بارگذاری مجدد کنید. اگر وب‌سایت بارگذاری شد، اشکال از آخرین افزونه‌ای است که غیرفعال کردید اما اگر اشکال برطرف نشد، روش‌های زیر را امتحان کنید.

همچنین اگر دسترسی به پنل مدیریت وردپرس نیز ندارید، اشکالی ندارد! می‌توانید از روش دیگر، افزونه‌های وردپرس را غیرفعال کنید. برای این کار، وارد کنترل پنل هاستتان شده و از آنجا وارد فایل‌منیجر شوید سپس پوشه وب‌سایت را باز کرده و وارد پوشه wp-content شوید. در این بخش شما یک پوشه به اسم plugins مشاهده می‌کنید. برای غیرفعال سازی همه افزونه‌ها کافیست نام فولدر plugins را فقط تغییر دهید، برای مثال به plugins1 تغییر دهید! با این کار کل افزونه‌های وردپرس به‌صورت دستی غیرفعال می‌شوند.

اما اگر بخواهید تک به تک آن‌ها را غیرفعال کرده و وضعیت وب‌سایت را بررسی کنید، وارد پوشه plugins شده و یک به یک پوشه افزونه‌ها را تغییر نام دهید. بعد از هر بار تغییر، وضعیت وب‌سایت را بررسی کنید. اگر این روش نیز نتیجه‌ای دربر نداشت به سراغ روش بعدی بروید.

روش دوم: غیرفعال سازی قالب وردپرس

در صورت بروز اشکال در فایل‌های قالب مورداستفاده، قطعاً یکی از خطاهایی که نمایش داده می‌شود، خطای صفحه سفید است. بدین منظور بهتر است ابتدا قالب فعلی را از طریق کنترل پنل وردپرس با یکی از قالب‌های پیش‌فرض وردپرس تعویض کنید و وضعیت وب‌سایت را بررسی کنید. در صورت رفع مشکل، به توسعه‌دهنده قالب وردپرسی خود تیکت دهید.

یک نکته: در صورت استفاده از برخی قالب‌ها و افزونه‌های پریمیوم فارسی، در صورت محرز نشدن صحت کد لایسنس، خطای صفحه سفید وردپرس نمایش داده می‌شود.

روش سوم: افزایش حد حافظه PHP

یکی از اشکالات اساسی استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های نامعتبر، استفاده نامعقول از منابع وب‌سایت است. برای بررسی این موضوع، وارد کنترل پنل هاست خود شده و از آنجا وارد فایل منیجر شوید. بعد از باز کردن پوشه وب‌سایت، فایل wp-config.php را باز کرده و کد زیر را به انتهای فایل اضافه کنید.

define('WP_MEMORY_LIMIT', '64M');

با این کار، حد حافظه را روی 64 مگابایت تعیین کردید و احتمالاً مشکل صفحه سفید وردپرس حل می‌شود اما اگر این راه نیز چاره‌ساز نبود، روش زیر را امتحان کنید.

گاهی برای نمایش خطاهای وردپرس، از حالت اشکال‌زدایی یا دیباگ وردپرس استفاده می‌شود. برای فعال‌سازی حالت اشکال‌زدایی وردپرس کافیست کد زیر را به انتهای فایل wp-config.php اضافه کنید تا خطای وب‌سایت، بجای صفحه سفید نمایش داده شود.

error_reporting(E_ALL); ini_set('display_errors', 1);

 

define( 'WP_DEBUG', true);

درصورتی که مقالات با تعداد کلمات بالایی در سایت وجود داشته باشد، صفحه سفید وردپرس ممکن است در آن صفحات نیز نمایش داده شود. برای رفع این اشکال کافیست کد زیر به انتهای فایل wp-configs.php اضافه کنید.

 

 

/** Trick for long posts */

ini_set('pcre.recursion_limit',20000000);

ini_set('pcre.backtrack_limit',10000000);

همچنین اگر ایمیل شما به‌عنوان ایمیل مدیریت در وب‌سایت وردپرسی ثبت شده باشد، ممکن است ایمیلی با مضمون «وب‌سایت شما در حال تجربه یک اشکال فنی است» را دریافت کنید. با باز کردن این ایمیل، یک لینک برای فعال‌سازی حالت بازیابی یا همان Recovery Mode وجود دارد. با کلیک بر روی این لینک، شما وارد حالت بازیابی از وب‌سایت خودتان می‌شوید و می‌توانید دلیل بروز این خطا را یافته و رفع کنید.

خطای Maintenance در وردپرس

این خطا درواقع به معنی بروز اشکال در وردپرس نیست، در حقیقت زمانی این صفحه نشان داده می‌شود که خود وردپرس و یا افزونه‌ها یا حتی قالب در حال آپدیت شدن باشد.

اما اگر بعد آپدیت شدن آن‌ها، همچنان این خطا هنگام بارگذاری وب‌سایت نشان داده شود، به معنی بروز اشکال در وب‌سایت است!

7--maintenance-screen

 

رفع خطای Maintenance در وردپرس

برای رفع این خطا، ابتدا باید اطمینان داشته باشید که آپدیت هسته وردپرس به‌درستی انجام شده است. برای این منظور ابتدا با مراجعه به وب‌سایت wordpress.org ، آخرین نسخه وردپرس را دانلود کرده و در رایانه خود از حالت فشرده، خارج کنید. سپس دو پوشه wp-includes و wp-admin را مجدداً تحت فایل زیپ، فشرده‌سازی کنید و آن‌ها را به پوشه وب‌سایت در هاست خود منتقل کنید.

پوشه‌های جدید wp-admin و wp-includes را با قبلی‌ها جایگزین کنید. حال در همان پوشه وب‌سایت، حالت نمایش فایل‌های مخفی فایل‌منیجر را فعال کنید.

هنگام آپدیت هسته وردپرس یا هرکدام از قالب‌ها و افزونه‌ها، وردپرس به‌صورت خودکار یک فایل maintenance می‌سازد تا به کاربران و مدیر سایت، حالت تعمیر و نگهداری را نشان دهد.

تا زمانی که این فایل وجود داشته باشد، خطای Maintenance در تمامی صفحات وب‌سایتتان نمایش داده خواهد شد، بنابراین بعد از یافتن این فایل، بلافاصله آن را پاک کنید.

با انجام روش بالا، این خطا نیز به‌راحتی رفع می‌شود.

خطای سینتکس Syntax Error در وردپرس

یکی از رایج‌ترین خطاهای وردپرس همین خطای سینتکس است. این خطا زمانی رخ می‌دهد که یک تکه کدی را وارد وردپرس کردید اما کد نویسی آن از نظر نگارشی دارای اشکال است.

8--syntax-error

معمولاً این خطا با برگرداندن عبارتی شبیه عبارت زیر همراه است.

Parse error- syntax error, unexpected $end in /public_html/site1/wp-content/themes/my-theme/functions.php on line 270

 

شما با مراجعه به آدرس ذکر شده در خطای نشان داده شده و پیدا کردن خطی که در آن اشکال وجود دارد، می‌توانید این خطا را رفع کنید.

خطای 404 در وردپرس

یکی از خطاهایی که در وردپرس ممکن است با آن روبرو شوید، خطای 404 است. در حقیقت کاربر با باز کردن لینک یک مقاله یا حتی مراجعه به یکی از منوها ممکن است با این صفحه مواجه شود که یک خطای ناخوشایند است.

9--error-404

رفع خطای 404 وردپرس

در حالت کلی‌تر برای رفع این خطا کافیست پیوندهای یکتای وردپرس را مجدداً بازبینی کرده و در صورت وجود اشکال، آن را برطرف کنید. برای این کار کافیست وارد پنل مدیریت وردپرس شده و از منوی تنظیمات، پیوندهای یکتا را باز کنید.

در این روش پیشنهاد می‌شود که در قدم اول، حالت دلخواه نمایش پیوند یکتا را به یاد داشته باشید سپس حالت نمایش پیوندهای یکتا را بر روی یکی از حالت‌های پیش‌فرض وردپرس قرار داده و ذخیره کنید. حال یکبار دیگر، بر روی حالت ساختار دلخواه پیوندهای یکتا کلیک کرده و مجدداً تنظیمات را ذخیره کنید. اگر خطای 404 در صفحه موردنظر رفع نشد، یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید.

این خطا به دلایل متعددی ممکن است در وردپرس رخ دهد؛ یکی از دلایل وقوع این اتفاق، اشتباه بودن URL آن صفحه است. کافیست آدرس آن صفحه را به دقت بررسی کرده و در صورت لزوم آن را اصلاح کنید.

از دیگر دلایل رخ دادن این خطا می‌تواند کش شدن صفحه وب‌سایت در حالتی که از دسترس خارج بوده، باشد. برای رفع این اشکال، کافیست یکبار صفحه را با استفاده از کلیدهای CTRL + F5 ، بارگذاری مجدد کنید تا کش صفحه از مرورگرتان پاک شود.

گاهی اوقات ممکن است خطای 404 ناشی از اختلال یکی از افزونه‌ها و یا قالب وب‌سایت باشد. توصیه می‌کنیم به بخش افزونه‌ها رفته و یک به یک آن‌ها را غیرفعال کرده و وضعیت وب‌سایت را هر بار بررسی کنید. درصورتی که خطای یاد شده به‌طور کلی رفع شد، اشکال را به توسعه‌دهنده افزونه یا قالب اطلاع دهید.

خطای 404 از جمله خطاهایی است که در صورت وقوع باید به‌سرعت رفع شود زیرا ممکن است کاربر از طریق گوگل وارد صفحه موردنظر شود و با خطای 404 مواجه شود؛ بلافاصله بعد از دیدن این خطا صفحه را ترک خواهد کرد و این حرکت در ترافیک ورودی وب‌سایت شما تأثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

خطای HTTP هنگام آپلود رسانه در وردپرس

یکی از آزاردهنده‌ترین خطاهای وردپرس، همین خطای HTTP هنگام آپلود رسانه به وب‌سایت است. این خطا دلایل مختلفی دارد و وردپرس از نشان دادن قطعی دلیل خطا، عاجز است بنابراین باید روش‌های مختلف را برای بررسی و رفع این اشکال امتحان کنید.

10--http-error-wordpress

رفع خطای HTTP هنگام آپلود تصاویر در وردپرس

اولین راهکاری که معمولاً پیشنهاد می‌شود، بارگذاری مجدد آن صفحه است؛ به دلیل اینکه نشست‌های فعال به‌طور خودکار توسط افزونه‌های امنیتی وردپرس و یا حتی خود وردپرس بعد از مدت طولانی منقضی می‌شوند بنابراین لازم است در ابتدای امر، یکبار صفحه را ریفرش کنید.

دومین راهکار قابل ارائه، تغییر دادن نام فایل قبل آپلود آن به وب‌سایت است.

سومین راهکار برای رفع این مشکل، غیرفعال کردن برخی از افزونه‌هاست که ممکن است در عمل آپلود رسانه، اختلال ایجاد کنند. از جمله افزونه‌هایی که باعث بروز این چنین اختلال‌هایی می‌شود می‌توان به افزونه‌های بهینه‌سازی تصویر و یا افزونه‌های امنیتی اشاره کرد.

چهارمین راهکار برای رفع این مشکل، افزایش حد حافظه PHP است. برای این منظور کافیست تکه کد زیر را به انتهای فایل wp-config.php اضافه کنید.

define( 'WP_MEMORY_LIMIT', '256M' );

به‌روزرسانی نسخه PHP هاست نیز یکی از راهکارهای رفع آپلود نشدن رسانه در وردپرس است. ممکن است تنظیمات لازم برای ارتقاء نسخه PHP در کنترل پنل هاست وجود نداشته باشد بدین منظور برای ارتقاء آن به پشتیبانی هاستینگ خود اطلاع دهید.

خطای ریفرش شدن صفحه ورود و ریدایرکت نشدن به پیشخوان وردپرس

یکی از رایج‌ترین خطاهای وردپرس، بارگذاری مجدد صفحه لود هنگام ورود به آن هست. با اینکه نام کاربری و گذرواژه به‌درستی وارد می‌شود اما هر بار سعی در راستای ورود، با شکست مواجه می‌شود.

login-redirect-issue

از دلایل این اتفاق می‌توان به متغیرهای URL سایت اشاره کرد.

رفع خطای وارد نشدن به پیشخوان وردپرس

برای رفع این خطا بهتر است در ابتدای امر، کوکی‌های مرورگر و کش را به‌صورت کامل پاک کنید. سپس پیشنهاد می‌شود URL صفحه ورود به پیشخوان را نیز بررسی کنید.

در قدم بعدی اگر مشکل برطرف نگردید، پیشنهاد می‌شود برای کشف منشأ این خطا، افزونه‌های وردپرس را از طریق فایل‌منیجر هاست، یک‌به‌یک غیرفعال کنید.

اگر روش بالا نیز جوابگوی مشکل نبود، توصیه می‌شود وب‌سایت را به آخرین فایل پشتیبان تهیه‌شده بازگردانید.

خطای SSL و HTTPS در وردپرس

از دیگر خطاهای رایج که ممکن است بعد از دریافت گواهی SSL رخ دهد، خطای SSL یا HTTPS مشابه تصویر زیر است. این خطا زمانی رخ می‌دهد که سرور ادعای داشتن پروتکل امن HTTPS را می‌کند اما گواهینامه آن مطابقت ندارد.

11--ssl-http-error

رفع خطای SSL و HTTPS در وردپرس

برای رفع این خطا، ابتدا افزونه «SSL واقعاً ساده» را از طریق مخزن وردپرس نصب کنید. بعد از انجام تنظیمات ابتدایی، احتمال بالایی وجود دارد که این خطا به‌صورت کامل رفع شود.

درصورتی که خطا به قوت خود باقیست، با پشتیبانی هاستینگ خود تماس بگیرید.

 

خطای Forbidden 403 در وردپرس

این خطا نیز جزو رایج‌ترین خطاهای وردپرس بوده و هر کاربر وردپرس حداقل یکبار با این خطا مواجه شده است!

11--ssl-http-error

مطابق تجربه، هنگامی که سرور وب‌سایت شما ایرانی است و می‌خواهید با آی‌پی دیگر کشورها وارد پیشخوان وردپرس شوید، این خطا نمایش داده می‌شود.

قدم اول برای رفع آن، خاموش کردن نرم‌افزار تغییر آی‌پی است. اگر خطا به قوت خود باقی بود، یکبار افزونه امنیتی وب‌سایت را غیرفعال کرده و بار دیگر امتحان کنید.

اگر این بار نیز خطای یادشده مرتفع نگردید، با پشتیبانی هاستینگ خود تماس بگیرید.

خطای 502 Bad Gateway

از دیگر خطاهایی که ممکن است در وردپرس یا حتی سایر سیستم‌های مدیریت محتوای دیگر برخورد داشته باشید، خطای 502 یا همان 502 Bad Gateway است.

13--502-bad-gateway

 این خطا زمانی رخ می‌دهد که یکی از سرورهای گذرگاه، پاسخ اشتباهی را از سرورهای داخلی وب‌سایت دریافت کرده است و قادر به ارائه آن بر روی مرورگر کاربر نیست.

در حالت کلی وقتی یک کاربر، روی لینکی کلیک می‌کند، مرورگر یک درخواست به سرورهای وب‌سایت ارسال می‌کند. این درخواست توسط سرور وب‌سایت پردازش شده و در قالب HTTP Header و HTTP Status code به مرورگر برگردانده می‌شود. هر وقت مشکلی در مسیر ارسال یا دریافت درخواست بین مرورگر و سرور وجود داشته باشد، کد وضعیت HTTP نمایش داده می‌شود. خطاهایی نظیر خطای 502، خطای 504 و... این اطلاعات را به ما می‌دهند که خطایی بین مرورگر و سرور رخ داده است.

رفع خطای 502 Bad Gateway

ابتدا باید از دلایل رخ دادن این خطا آگاه شویم. عمده دلایل این خطا ممکن است به خاطر ترافیک بالای وب‌سایت، مشکل در فایروال سرور، منقضی شدن زمان نشست در یک لینک، وجود کوکی‌های ذخیره‌شده خراب و اختلالات سرورهای CDN باشد.

اولی قدم برای رفع این مشکل، بارگذاری مجدد وب‌سایت است. همان لینک را یکبار دیگر ریفرش کرده و وضعیت را بررسی کنید.

درصورتی که هنوز وب‌سایت بارگذاری نشده، ضروریست روش دوم یعنی پاک کردن کش مرورگر را امتحان کنید. برای این کار، کلیدهای ترکیبی CTRL + F5 را فشار داده تا کش وب‌سایت در مرورگر پاک‌سازی شود.

درصورتی که روش‌های بالا جوابگوی مشکل نبودند، می‌توانید افزونه‌های وردپرس را یک‌به‌یک غیرفعال کنید و هم‌زمان وضعیت سایت را نیز بررسی کنید. درصورتی که با غیرفعال شدن یک افزونه، وب‌سایت نیز بدون مشکل بارگذاری شد، خطا را به توسعه‌دهنده افزونه اطلاع دهید.

اگر از سرورهای توزیع محتوا یا همان CDN استفاده می‌کنید و روش بالا نیز چاره‌ساز خطا نبود، توصیه می‌شود به‌طور موقت سرورهای CDN را غیرفعال کنید.

در صورت بروز مجدد خطا، بهتر است بینبار با پشتیبانی هاستینگ خود تماس بگیرید.

جمع‌بندی مطالب

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به‌خودی‌خود یک CMS کامل است و در این مقاله با خطاهای رایج وردپرس و آموزش رفع آن‌ها آشنا شدیم. البته خطاهایی که اینجا عنوان کردیم، همیشه وجود ندارند. گاهی استفاده از افزونه‌های نامناسب یا استفاده از قالب‌هایی که از منابع نامعتبر تهیه شده‌اند سبب بروز این نوع خطاها می‌شوند. همچنین گاهی این خطاها ناشی از سرور وب‌سایت بوده که در این صورت گزارش خطاها به پشتیبانی هاستینگ، چاره‌ساز مشکل می‌شود.

دریا بهرامی- نویسنده

2097
A
A