ارور 501 چیست؟ اموزش رفع خطای Not Implemented 501

ارور 501 چیست؟ اموزش رفع خطای Not Implemented 501
ارور 501 چیست؟ اموزش رفع خطای Not Implemented 501
9 ماه پیش

برای رفع خطای Not Implemented 501 باید تنظیمات پراکسی خود را غیرفعال کنید. اگر از گوگل کروم استفاده می‌کنید، به قسمت تنظیمات رفته، پراکسی را جستجو کنید و بر روی تنظیمات پراکسی کامپیوتر (Open your computer's proxy) کلیک کنید. پس از باز کردن تنظیمات پراکسی کامپیوتر، راه اندازی دستی و اتوماتیک پراکسی را غیرفعال سازید. اکنون تنظیمات را ذخیره نموده و مجدداً وارد وب سایت خود شوید.  

ارور 501 زمانی رخ می‌دهد که وب سایت تلاش دارد متدی که در سرور ناموجود است را به کار ببرد. در اینجا قصد داریم علت بروز این خطا و نحوه رفع آن را به شما آموزش دهیم.

 

خطای Not Implemented 501

خطای 501 یک کد وضعیت HTTP (HTTP response status code) و به معنای Not Implemented است. Error 501 به معنای آن است که سرور از کارکرد لازم برای اجرای درخواست شما پشتیبانی نمی‌کند. زمانی با این پاسخ مواجه می‌شوید که سرور متد ایجاد درخواست را شناسایی نکرده و صرفنظر از منبع یا ریسورس قادر به پشتیبانی از آن نباشد. 

از آنجایی که این خطا در سمت سرور رخ می‌دهد، برای رفع آن احتیاج به دسترسی سرور و مدیر وب سایت خواهد بود. شایان ذکر است که هر مرورگر خطای 501 را به صورت مختلفی نمایش می‌دهد. پیام‌هایی که ممکن است مشاهده کنید عبارتند از:

·   501 Not Implemented

·   Error 501

·       HTTP 501

 

کدهای وضعیت HTTP

برای اینکه صفحه یک وب سایت در مرورگر لود شود، نخست درخواستی به وب سرور فرستاده می‌شود. در عمل، این درخواست جهت بازیابی یک محتوای معین ارسال می‌گردد. پس از دریافت این درخواست، سرور آن را پردازش نموده و نتیجه مربوطه را به همراه هدر کد وضعیت بازارسال می‌کند.

تمامی این فرآیند توسط پروتکل انتقال ابرمتن‌ها یا پروتکل HTTP صورت می‌گیرد که از تعدادی متد معین تشکیل شده است. برای مثال: GET، HEAD، POST، PUT و... .

هرگاه صفحه‌ای را در مرورگر جست و جو می‌کنید، اگر مشکلی در دسترسی به وب سایت وجود داشته باشد، با پیام خطای HTTP یا HTTP response status code مواجه خواهید شد. یکی از مثال‌های مشهور کد وضعیت HTTP خطای 404 است که زمانی رخ می‌دهد که صفحه بر روی سرور ناموجود بوده و در نتیجه هنگام ارسال درخواست مرورگر قادر به یافتن آن نباشد. خطاهایی که با رقم ۵ شروع می‌شوند، بیانگر خطای سرور هستند.

این بدان معناست که مشکلی در سمت سرور وب سایت وجود دارد که مانع از لود شدن کامل آن می‌شود. علل این مشکل ممکن است متفاوت باشد. از این رو، بسیار حائز اهمیت است که این خطاها را بشناسید و با رفع این مشکلات، عملکرد وب سایت خود را ارتقا بخشید.

خطای Not Implemented 501

علت بروز خطای 501 چیست؟

در شرایط مختلفی ممکن است با ارور 501 مواجه شوید. در اینجا به شایع‌ترین عللی که ممکن است این پیغام را در مرورگر خود ببینید اشاره خواهیم کرد:

 

ویروس یا بدافزار

وجود ویروس یا بدافزار بر روی کامپیوتر می‌تواند عملکرد سیستم شما را به نحوی تحت تأثیر قرار دهد که مرورگر قادر به برقراری ارتباط با وب سرور نباشد. در چنین شرایطی نیز با خطای Not Implemented 501 مواجه خواهید شد. با این حال، علت اصلی این مشکل از سرور نیست؛ بلکه این کامپیوتر شماست که آلوده به ویروس شده است. از این رو، بایستی حتماً اسکن کامل از سیستم خود انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ گونه تهدید امنیتی موجب این نارسایی در ارتباطات مرورگر شما نشده است.

 

اضافه بار سرور

علت دیگری که ممکن است موجب بروز خطای 501 شود وجود اضافه بار سرور است. در عمل، افزایش ترافیک موجب آهسته‌تر شدن ارتباطات و در نتیجه نارسایی در انجام درخواست‌ها می‌گردد. از این رو ممکن است سرور Error 501 را به شما نمایش دهد.

در چنین حالتی، بسیار حائز اهمیت است که علت حجم بالای ترافیک وب سایت خود را شناسایی کنید. اگر وب سایت شما یک وب سایت فروشگاهی است، ممکن است این موضوع به علت تبلیغات رخ داده باشد. همچنین ممکن است علت اضافه بار سرور صرفاً به تعداد بالای بازدیدکنندگان صفحه مربوط باشد. اگر قرار بر این است که این افزایش ترافیک وب سایت ادامه دار شود، شاید لازم باشد که از سرویس‌های مناسب‌تر و کارآمدتری برای هاستینگ سرور خود استفاده کنید.

 

منقضی شدن نرم افزار سرور

این احتمال نیز وجود دارد که نرم افزار سرور شما منقضی شده باشد. اگرچه این حالت کمتر پیش می‌آید، اما همچنان به عنوان یک علت بروز خطای 501 مطرح است. به همین دلیل است که اکثر ارائه دهندگان خدمات هاستینگ می‌کوشند نرم افزار سرور خود را به روز نگه دارند.

این مشکل گاهی اوقات در سرویس‌های رایگان یا بسیار ارزان رخ می‌دهد. در این شرایط بهترین کار تماس با شرکت ارائه دهنده سرور برای ارزیابی محیط سرور و یا انتخاب یک سرور قابل اطمینان است.

 

سایر علل

ممکن است علت‌های دیگری نیز برای بروز ارور 501 وجود داشته باشد. این مشکلات نیاز به بررسی دقیق تیم فنی شرکت هاستینگ دارند. به علاوه گاهی ممکن است کانفیگ‌های سرور موجب بروز این مشکل شده باشند. معمولاً به دنبال آپدیت‌های نرم افزاری و تغییر تنظیمات سیستم، مشاهده خطای Not Implemented 501 امری محتمل خواهد بود.

 

آموزش رفع خطای 501

با توجه به اینکه در اغلب موارد این مشکل در سمت سرور رخ می‌دهد، برای رفع ارور 501 لازم است که با ارائه دهنده سرویس هاستینگ خود تماس بگیرید. اما قبل از آن می‌توانید چند راهکار ساده را امتحان کنید.

 

صفحه را مجدداً بارگذاری کنید

گرچه ممکن است این کار در ظاهر عملی بی‌فایده به نظر برسد، در مواجهه با یک از کدهای وضعیت HTTP از جمله خطای 501 اولین کار رفرش کردن صفحه است. چراکه این مشکل ممکن است تنها به دلیل قطع ارتباط لحظه‌ای با سرور رخ داده باشد و پس از چند دقیقه با رفع اختلال در اتصال اینترنت برطرف شود.

 

کش مرورگر خود را پاک کنید

هرگاه مرورگر صفحه‌ای را لود می‌کند، فایل‌های متعددی بر روی کامپیوتر ذخیره می‌شوند. با ایجاد درخواست جدید برای یک صفحه معین، تمامی این فایل‌ها مجدد از نو لود نمی‌شوند. بنابراین هرگونه تغییری که بر روی این فایل‌ها در سرور رخ دهد، مرورگر قادر به همگام سازی خود با این تغییرات نخواهد بود. 

این تفاوت بین فایل‌ها ممکن است موجب بروز Error 501 شود؛ بدون اینکه واقعاً مشکلی در سرور وجود داشته باشد. در نتیجه، پاک کردن کش مرورگر با آپدیت کردن فایل‌ها ممکن است مشکل خطای 501 را به طور کامل رفع سازد.

آموزش رفع خطای 501

سیستم خود را از نظر ویروس اسکن کنید

همانطور که گفتیم، یکی از علل بروز خطای Not Implemented 501 وجود ویروس و بدافزار بر روی کامپیوتر است. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که مرتباً آنتی ویروس خود را آپدیت نموده و اسکن کامل انجام دهید. به علاوه از آنتی ویروسی استفاده کنید که از قابلیت قرنطینه کردن فایل‌ها برخوردار است و در صورت لزوم می‌تواند تهدیدهای امنیتی را به نحو صحیح برطرف سازد.

 

تنظیمات سرور پراکسی خود را غیر فعال کنید

اگر مرورگر شما از سرور پراکسی استفاده می‌کند، احتمال دارد که این موضوع علت عدم دسترسی به وب سایت باشد. بنابراین اگر این قابلیت بر روی مرورگر شما فعال است، آن را غیرفعال کنید. برای انجام این کار در گوگل کروم به قسمت تنظیمات پراکسی رفته و گزینه‌های راه اندازی اتوماتیک و دستی پراکسی را غیرفعال کنید. سپس تنظیمات را ذخیره نمایید.

برای غیرفعال کردن تمامی پراکسی‌های سیستم در ویندوز از مسیر Settings>Network & Internet>Proxy گزینه Automatically detect settings را خاموش کنید.

آموزش رفع خطای 501

روش‌های دیگر

روش دیگری که برای رفع خطای 501 توصیه می‌شود، بررسی لاگ فایل‌های سرور است. به علاوه شما می‌توانید برای یافتن ارور یا کاراکترهای غیرمجاز فایل‌های اسکریپت و PHP را چک کنید. در نهایت، اگر هیچ یک از این روش‌ها کارساز نبودند، بهتر است با ارائه دهنده سرور خود تماس گرفته و مشکل خود را با تیم فنی در میان بگذارید.

 

سخن آخر

در این مقاله در مورد خطای Not Implemented 501 در وب سایت صحبت کردیم که این ارور نیز از جمله خطاهای رایج در یک سایت است که ممکن است با آن مواجه شوید از این رو سعی کردیم علاوه بر علت به وجود آمدن این خطا، راهکارهای رفع آن را نیز به شما معرفی  کنیم. امیدواریم که خواندن این مطالب برایتان مفید بوده باشد.

سوالات متداول

چرا باید خطای 501 را رفع کنم؟

هر مشکلی که موجب عدم دسترسی به وب سایت شما شود باید سریعاً رفع گردد. هر ثانیه‌ای که بینندگان شما از دیدن مطالب وب سایتتان محروم می‌شوند، شرکت شما را با خطر ضرر و زیان مواجه می‌سازد. همچنین ارور 501 بر روی استراتژی سئو وب سایت شما نیز اثر منفی دارد.

Error 501 به چه معناست؟

خطای 501 یک کد وضعیت پروتکل HTTP است و به معنای Not Implemented است. این ارور به معنای آن است که سرور شما فاقد کارکرد لازم برای دسترسی و شناسایی متد درخواست است.

چگونه خطای Not Implemented 501 را برطرف کنم؟

برای رفع خطای 501 می‌توانید روش‌های متفاوتی نظیر رفرش کردن صفحه وب، استفاده از یک مرورگر دیگر، پاک کردن کش مرورگر، غیرفعال کردن پراکسی یا تماس با ارائه دهنده سرور خود را امتحان کنید.

چطور تنظیمات پراکسی را در مک بوک خود غیرفعال کنم؟

برای غیر فعال سازی تنظیمات پراکسی در سیستم عامل مک از مسیر System Preferences > Network > Advanced > Proxies عمل کرده و تیک تمامی پراکسی‌ها یا پروتکل‌های HTTP را بردارید. سپس بر روی OK کلیک کنید و مجدداً وب سایت خود را رفرش کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

741
A
A