ریدایرکت آدرس های سایت از طریق فایل htaccess.

ریدایرکت آدرس های سایت از طریق فایل htaccess.
ریدایرکت آدرس های سایت از طریق فایل htaccess.
6 ماه پیش

در شرایط بسیار متنوعی ممکن است مجبور شوید که آدرس یک صفحه از سایت را تغییر داده و یا اینکه نام دامنه خود را عوض کنید. تنها راه مطمئن برای حل این مشکل این است که با کمک .htaccess آدرس فایل یا صفحه را ریدایرکت کنید و مراجعین احتمالی را بدون ایجاد سردرگمی به مقصد جدید بفرستید. در ادامه این مقاله مهم‌ترین نکات مربوط به ریدایرکت از طریق .htaccess را مورد بررسی قرار داده و تا جای ممکن موضوع را ساده توضیح داده‌ایم. اگر می‌خواهید اطلاعات کافی درباره ریدایرکت کردن و تاثیر مثبت یا منفی آن روی رتبه بندی سایت از نظر گوگل اطلاعات کافی بدست آورید محتوای کامل "ریدایرکت دامنه بدون تغییر در رتبه گوگل" را از دست ندهید.

 

ریدایرکت کردن چه معنی دارد؟

یکی از اتفاقات محتملی که برای وبسایت‌ها پیش می‌آید این است که پس از مدتی مجبور به تغییر آدرس سایت شده و یا به هر دلیلی نیاز است تا صفحه مورد نظر شما آدرسش عوض شود. در این حالت یا باید به طور کلی زحمت‌های قبلی خود را فراموش کرده و یک صفحه جدید بسازید، یا می‌توانید با استفاده از ریدایرکت کردن مراجعین خود را به آدرس جدید منتقل کنید.

از آنجا که ساخت یک صفحه، نگهداری از آن و کسب رتبه مناسب در موتورهای جستجو انرژی زیادی از طراحان وبسایت می‌گیرد بنابراین استفاده از ریدایرکت بهینه‌ترین جواب بوده و کمترین زحمت را برای شما خواهد داشت. منطق پشت این عمل هم به این صورت است که هر کاربر با ورود به آدرس صفحه قبلی شما، بدون اینکه متوجه هیچ تغییری شود، به صفحه جدید راهنمایی شده و به ظاهر اینگونه به نظر می‌رسد که هیچ تغییری رخ نداده است.

شما می‌توانید این تغییرات را به صورت دائمی و یا موقتا روی آدرس هر صفحه و یا تمام سایت خود اجرا کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای این منظور استفاده از .htaccess است. با انجام فرایند مربوط به .htaccess می‌توانید رتبه گوگل خود را حفظ کرده و سئوی سایت خود را تقویت کنید. با انجام ریدایرکت به موتورهای جستجو نیز به نحوی اعلام می‌کنید که آدرس صفحه قبلی به دلایل مشخصی تغییر کرده و شما ترجیح داده‌اید تا یک آدرس جدید جای آدرس قبلی را بگیرد.

 

ریدایرکت 301 چه کاربردی دارد؟

زمانی که شما تصمیم به ریدایرکت کردن یک صفحه گرفته باشید، باید به این موضوع فکر کنید که این تغییر مسیر سایت می‌خواهد به صورت دائمی باشد یا صرفا یک کار موقتی است. در صورتی که به یکی از دلایل زیر بخواهید آدرس سایت را به صورت همیشگی تغییر دهید، ریدایرکت 301 مناسب شرایط شما خواهد بود.

·        تغییر آدرس صفحات داخلی سایت

·        تغییر آدرس صفحه از یک سایت به سایتی دیگر

·        تغییر پروتکل‌های اصلی سایت و یا ترکیبی از تمامی این موارد

ریدایرکت کردن از روش 301 باعث می‌شود تمام طراحی‌ها و نکاتی که در تنظیم یک صفحه لحاظ کرده بودید به آدرس جدید منتقل شده و سئوی این صفحه به هم نریزد. البته در نظر داشته باشید که اگر رتبه صفحه قبلی شما مناسب نبوده و یا اینکه زمان مناسبی را برای تنظیم سئوی آن صرف نکرده‌اید، بهتر است از این فرصت استفاده کرده و یک صفحه جدید در آدرس مورد نظر خود بسازید.

در بسیاری از موارد افراد علاقه‌ای به ایجاد ریدایرکت‌های جدید ندارند بلکه تحت شرایطی مجبور به انجام این کار خواهند شد. این موارد ممکن است برای شما نیز ایجاد شده و بهتر است طریقه ایجاد ریدایرکت 301 را به خاطر داشته باشید. از آن‌جا که وبسایت‌ها به صورت زنده در حال تغییر و بهبود هستند، تغییر محتواها و آدرس صفحات یکی از مرسوم‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند نظم سایت شما را به هم بریزد.

 

موارد خاص برای استفاده از ریدایرکت

یکی از اتفاقات عادی این است که شما هاست خود را مرتب کرده و جای فایل‌ها و اطلاعات تغییر می‌کند. به این منظور باید آدرس‌دهی سایت نیز عوض شده و با دقت هر لینک تعویض شود. از طرف دیگر ممکن است یک فایل از سیستم پاک شده و یا اینکه نخواهید یک مقاله یا محتوای صفحه شما دیگر داخل سایت نمایش داده شود. در این حالت مخاطب با ارور 404 مواجه خواهد شد. تنظیم ارور 404 را می توانید در محتوای "تنظیم ارور 404 در htaccess" به صورت کامل مطالعه کنید.

برای جلوگیری از این اتفاق باید و ضربه خوردن به سئو سایت باید سریعا ریدایرکت را انجام دهید. می‌توانید به شکل ساده‌ای یک صفحه ساخته و در آن به مخاطب اطلاع دهید که به دلیل حذف شدن صفحه قبلی به این نقطه منتقل شده است و یا اینکه می‌توانید صفحه اصلی سایت را به عنوان آدرس جدید این صفحه ریدایرکت کنید. محتوای "تنظیمات فایل htaccess مناسب سئو سایت" میتواند برای شما در این مرحله محتوای مفیدی باشد.

یکی دیگر از اتفاقات مربوط به کدنویسی سایت این است که بخواهید پسوند فایل‌ها را تغییر داده و بنیاد برنامه اصلی را به شکل دیگری نمایش دهید. راحت‌ترین کار بعد از تغییر پسوند فایل‌ها این است که با استفاده از ریدایرکت، لینک‌ها را بروز کنید. اینکار برای پیوندهای یکتای صفحه نیز قابل انجام است.

 

.htaccess  چیست؟

عبارت .htaccess خلاصه شده Hypertext Access بوده و به معنی دسترسی توسط ابر متن است. این عنوان به فایلی اطلاق می‌شود که به صاحبین وبسایت‌ها فرصت ارتباط با وب سرور را فراهم می‌کند. از این رو هرگاه بخواهید تغییرات کلانی روی سیستم پیاده سازی کنید، با کمک این فایل به سریع‌ترین نتیجه دسترسی خواهید داشت. با استفاده از این فایل می‌توانید برای وبسایت رمز گذاشته، صفحه خطای سفارشی بسازید، در پیکربندی اصلی تغییرات ایجاد کنید و در نهایت یک استفاده مهم از آن انتقال بازدیدکنندگان به صفحه دیگری از سایت است.

این فایل به نوعی یکی از چندین فایل پیکربندی سایت شما است و برای تنظیمات اولیه در وب سرورها به کار می‌رود. اطلاعاتی که در داخل این فایل وجود دارد به صورت کدهای دستوری است که به سرور می‌گوید چه رفتاری را مطابق با نیاز شما پیاده سازی کند. به این گونه فایل‌ها directory-level configuration file نیز می‌گویند و جزو مهم‌ترین قسمت‌های مربوط به هاست و سرور شما است.

یکی از کاربردهای مربوط به کدنویسی سینتکس .htaccess این است که مشکل ریدایرکت را با چند خط کد ساده برطرف کنید. با توجه به موارد استفاده ریدایرکت و مزایای آن، می‌توانید تجسم کنید که تنها با اضافه کردن چند دستور ساده به این فایل دسترسی توسط ابر متن چقدر ساده آدرس‌های خراب یا غیر فعال به سمت آدرس‌های جدید‌تر هدایت می‌شوند.

 

چطور از طریق فایل htaccess. آدرس های سایت را ریدایرکت کنیم؟

همانطور که قبل‌تر نیز توضیح دادیم برای انجام ردایرکت آدرس‌های یک سایت می‌توانیم هم به صورت دائم و هم به صورت موقت اقدام کنیم. ریدایرکت‌های ثابت معمولا با کد 301 و ریدایرکت‌های موقت نیز با کد 302 شناخته می‌شوند. برای استفاده از .htaccess و انجام ریدایرکت تنها کافی است کدهای مناسب را داخل فایل قرار داده و از آن پس وب سرور با توجه به این نکات هر صفحه را بارگذاری خواهد کرد. حالت‌های مختلفی برای ریدایرکت کردن با استفاده از .htaccess وجود دارد.

 

ریدایرکت یک صفحه به آدرس یک صفحه دیگر سایت

بعد از دسترسی به فایل .htaccess و وارد شدن به قسمت ادیت فایل و کدها، بهتر است از کد دستوری زیر استفاده کرده و آن را به بقیه بخش‌ها اضافه کنید.

Redirect 301 /old.html /new.html

در این قسمت با جای گذاری آدرس هر صفحه قدیمی (old) و صفحه جدید (new) یک ارتباط شکل گرفته و از این پس با کلیک روز لینک صفحه قدیمی و یا وارد کردن آدرس آن در مرورگر، صفحه جدید برای شما باز خواهد شد.

 

ریدایرکت یک فولدر به آدرس یک فولدر دیگر سایت

این حالت زمانی است که شما می‌خواهید تمام اطلاعات قرار گرفته در یک پوشه یا دایرکتوری به صورت کامل به یک فولدر دیگر ریدایرکت شود. معمولا این حالت زمانی رخ می‌دهد که شما در حال چینش مجدد اطلاعات وبسایت هستید و می‌خواهید با یک نظم جدید تمام اطلاعات دسته بندی شود. برای جلوگیری از پیچیدگی این کار بهتر است از ریدایرکت .htaccess استفاده گردد.

RedirectMatch 301 /old(.*) /new/$1

با وارد کردن این کد و قرار دادن نام پوشه‌های مورد نظر به جای old و new می‌توانید به سرعت عمل ریدایرکت را انجام دهید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

10323
ریدایرکت آدرس های سایت از طریق فایل htaccess.
100.005
A
A