تست A/B چیست؟

تست A/B چیست؟
تست A/B چیست؟
9 ماه پیش

یکی از فاکتورهای مهم برای موفقیت در یک کسب‌وکار، توجه به سلیقه و نظر مشتری است. در کسب‌وکارهای آفلاین صاحب بیزینس به‌راحتی می‌تواند ازنظر و واکنش مشتری آگاه شود اما در یک بیزینس آنلاین، نتیجه‌گیری به این راحتی نخواهد بود. به همین دلیل مفهومی به نام تست A/B مطرح می‌شود.

تست A/B‌  که با عنوان Split Testing هم شناخته می‌شود، روشی برای مقایسه دو ورژن مختلف از یک صفحه وب‌سایت بوده تا معین شود کدام ورژن عملکرد بهتری دارد. تست A/B آزمایشی بوده که در آن طراحی دو یا چند صفحه از یک سایت باهم تفاوت دارند و به‌صورت رندوم به هر کاربر یکی از نسخه‌ها نمایش داده می‌شود. بر اساس تجزیه‌وتحلیل‌هایی که از این دو مدل به دست می‌آید می‌توانیم نسخه نهایی سایت یا لندینگ پیج را طراحی کنیم.

نحوه عملکرد تست A/B چگونه است؟

در تست A/B یک صفحه وب را مشخص کنید که در اینجا نمونه A در نظر گرفته می‌شود. سپس تغییراتی را که مدنظر دارید، جزئی یا کلی، روی این صفحه پیاده کنید. این ورژن دوم را نمونه B در نظر بگیرید. حالا وقت آن بوده که A/B تستینگ را با نمایش دادن این دو ورژن به‌صورت رندوم به مخاطبان شروع کنیم.

میزان تعامل بازدیدکنندگان هر دو نسخه را بعد از مدت‌زمان مشخصی از شروع تست A/B می‌توانیم جمع‌آوری کرده و شروع به تجزیه‌وتحلیل کنیم.

این آنالیز به ما نشان می‌دهد که کدام‌یک از طراحی‌ها می‌تواند تجربه کاربری مناسب‌تر و موفق‌تری را برای ما به ارمغان بیاورد. مطمئناً برنده این تست نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری بالاتری را فراهم آورده که این به معنای درآمد بیشتر برای بیزینس و درنتیجه عمر طولانی‌تر آن خواهد بود.

چرا باید تست A/B را انجام دهیم؟

اگر بتوانید تست A/B را به‌صورت دقیق انجام دهید، می‌توانید تفاوت زیادی در نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ایجاد کنید. با انجام این تست و جمع‌آوری دیتای تجربی دقیقاً متوجه می‌شوید کدام استراتژی‌های بازاریابی برای بیزینس و محصولات شما بهتر عمل می‌کنند. اگر این احتمال وجود داشته باشد که مدل ‌B چندین برابر بهتر از نسخه قبلی کار کند و درعین‌حال سرمایه شما را نیز در معرض خطر قرار ندهد، انتخاب منطقی این بوده که قبل از هرگونه تبلیغ مهمی این تست را انجام دهید. تست AB اگر به‌صورت مداوم انجام شود، نتایج حاصل از آن به میزان قابل‌توجهی بهبود پیدا می‌کند.

علاوه بر این، در درازمدت تدوین استراتژی‌های بازاریابی و تصمیم‌گیری پیرامون آن‌ها آسان‌تر خواهد شد. به این صورت که بعد از چندین بار تکرار این تست و جمع‌آوری گزینه‌های مطلوب، می‌توانید آن‌ها تلفیق کرده و در طراحی‌های بعدی مورداستفاده قرار دهید.

اگر در هر بار انجام این تست، یک متغیر را مورد آزمایش قرار دهید، بعد از گذشت زمان، اطلاعات به‌دست‌آمده از آزمون AB به شما این آگاهی را خواهد داد که کدام تغییرات تأثیر مثبتی داشته، کدام‌یک منفی بوده و کدام تغییرات نتایج خنثی به همراه داشته‌اند.

چند مزیت دیگر برای انجام تست A/B نیز وجود داشته که در زیر به‌صورت خلاصه برای شما بیان می‌کنیم.

  • تست ای بی به شما کمک خواهد کرد تا مخاطب موردنظر خود را شناسایی کنید:

هنگامی‌که مشاهده می‌کنید مخاطبان شما به چه ایمیل‌ها و ویژگی‌های دیگری پاسخ می‌دهند، بینش شما در مورد اینکه دقیقاً گروه هدف بیزینس شما چه کسانی هستند روشن‌تر خواهد شد؛ بنابراین نیازهای آن‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر شناسایی خواهید کرد.

  • نرخ تبدیل به مشتری بالاتر:

آزمون A/B تا به این زمان مؤثرترین روشی بوده که به کسب‌وکارهای آنلاین کمک می‌کند تا نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری خود را بالاتر ببرند.

اطلاع از اینکه چه تغییراتی می‌تواند مثبت باشد به شما در ساده‌سازی فرآیند تبدیل به مشتری کمک می‌کند.

  • در جریان ترندهای روز باشید:

بخشی از موفقیت در یک کسب‌وکار به این برمی‌گردد که بتوانید چند قدم از مخاطب خود جلوتر باشید.

پیش‌بینی اینکه مردم چه محتوایی را بیشتر دوست دارند و نسبت به چه متغیرهایی واکنش نشان می‌دهند، اندکی دشوار است اما انجام تست A/B به‌صورت منظم به شما این قول را می‌دهد که همیشه اندکی زودتر از تغییر رفتار مصرف‌کننده مطلع شوید.

  • کاهش نرخ بازگشت:

وقتی بازدیدکنندگان یک وب‌سایت، محتوایی که دوست داشته باشند را ببینند، مدت‌زمانی بیشتری در سایت خواهند ماند. یافتن محتوا و مطالبی که موردعلاقه کاربران باشد باعث ساخت سایت بهتری می‌شود؛ یعنی ساخت وب‌سایتی که کاربران می‌خواهند وقت خود را آنجا بگذرانند.

این روش برای ایجاد تغییرات در تجربه کاربری یا همان UX به شما این امکان را می‌دهد تا نتایج را بهینه کرده و از آن در کمپین‌های بازاریابی به شکل موثر‌تری استفاده کنید. با آزمایش یک نسخه تبلیغاتی توسط تست A/B متخصصان بازاریابی خواهند دانست که مخاطبان در کدام نسخه کلیک بیشتری کرده و در کدام صفحه فرود (Landing Page) بازدیدکنندگان بیشتری به مشتری تبدیل شده‌اند. با سنجش عناصر مهم توسط این آزمون، می‌توان تا حد زیادی هزینه‌های یک کمپین تبلیغاتی را کاهش داد.

برنامه‌ریزی برای تست A/B

هنگامی‌که قصد دارید تا برای اولین بار یک تست A/B انجام دهید، ابتدا باید مشخص کنید که این تست را برای یک وب‌سایت انجام می‌دهید یا پلتفرم دیگری موردنظر شما است.

اگر هدف یک سایت بوده، باید این تست را روی تمام بخش‌های مربوط به فروش انجام دهید تا درنهایت تصمیم بگیرید که کدام‌یک از عناصر باید تغییر کنند.

به‌عنوان‌مثال شما باید موارد زیر را در لیست آزمون A/B‌ خود قرار دهید:

  • عناوین
  • متون حاوی Call To Action
  • موقعیت Call To Action ها
  • پاپ آپ‌ها
  • تصاویر برجسته سایت
  • تعداد موضوعات در یک صفحه وب

اگر فضای کسب‌وکار شما درجایی خارج از سایت مانند اینستاگرام قرار دارد، این تست A/B‌ را از بازخورد تبلیغات مختلف کسب کنید. مشاهده اینکه کدام تبلیغ بازخورد مثبت‌تری داشته و کدام تبلیغات منجر به ثبت سفارش بیشتری شده‌اند، توجیه مناسبی برای هزینه بیشتر در این زمینه خواهد بود.

دانستن اینکه مخاطبان به چه متغیرهایی واکنش نشان می‌دهند به شما این امکان را می‌دهد تا ایمیل‌های تبلیغاتی موثق‌تری را ارسال کنید.

در ارسال ایمیل هم قانون مشابه موارد قبلی است به این صورت که برای نیمی از افراد لیست ایمیل A‌ و برای نیمی دیگر ایمیل B‌ را ارسال می‌کنید. درنهایت با جمع‌آوری پاسخ‌ها می‌توان تصمیم نهایی را در مورد محتوای مناسب برای ایمیل گرفت.

تست A/B چه مراحلی دارد؟

در ادامه یک چارچوب کلی از تست A/Bرا مشاهده می‌کنید که می‌توان برای شروع آزمایش از آن استفاده کرد:

جمع‌آوری داده‌ها

آنالیز قسمت‌های مختلف وب‌سایت به شما درک مناسبی از بخش‌هایی که نیاز به بهینه‌سازی دارند، خواهد داد. از قسمت‌هایی که بازدیدکننده بیشتری دارند می‌توانید سریع‌تر شروع به جمع‌آوری اطلاعات کنید. سپس با استفاده از این دیتاها روی صفحاتی که نرخ تعامل پایین‌تری دارند A/B تستینگ را انجام دهید.

شناسایی اهداف

اهداف شما همان معیارهایی هستند که درنهایت تعیین می‌کنند که این تست موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر. هدف شما از انجام آزمایش A/B می‌تواند کلیک کردن روی یک لینک خاص بوده باشد یا ثبت سفارش و خرید از فروشگاه شما،‌ درهرحال تعیین هدف درست، مسیر انجام تست را آسان‌تر خواهد کرد.

ایجاد فرضیه

بعدازاینکه هدف خود را مشخص کردید، باید ایده‌ها و فرضیه‌های خود از تست A/B را یادداشت کنید. بعد از تهیه این لیست به شکلی شفاف خواهید دید که چرا فکر می‌کنید این آزمایش باعث بهبود عملکرد نسخه فعلی خواهد شد.

ایجاد مدل B

با استفاده از نرم‌افزارهای تست A/B تغییر موردنظر خود را اعمال کنید. ساخت ورژن B ممکن است شامل تغییر رنگ یک دکمه یا پنهان کردن یک آیتم خاص از روی صفحه وب باشد. بسیاری از ابزارهای این تست دارای ویرایشگر بصری بوده بنابراین تغییرات را برای شما آسان‌تر می‌کند.

اجرای آزمایش

تست خود را شروع کرده و منتشر مشارکت بازدیدکنندگان بمانید. در این مرحله افراد به‌صورت تصادفی از نسخه A یا B سایت شما را ملاحظه می‌کنند. همه تعاملات آن‌ها باید اندازه‌گیری شده و درنهایت مقایسه شوند تا نحوه عملکرد هریک به‌روشنی مشخص شود.

تجزیه‌وتحلیل نتایج

هنگامی‌که زمان تست A/B‌ به پایان رسید، وقت آن شده تا نتایج حاصل از آن را تجزیه‌وتحلیل کنید. نرم‌افزار آزمون AB دیتای موردنیاز را به شما داده و تفاوت بین نحوه عملکرد هر یک از ورژن‌های A و B را به‌صورت آماری نشان خواهد داد.

قبل از شروع تست A/B مطمئن شوید که دید روشنی از نتایج موردنظر خود دارید. به‌صورت کلی باید از قبل بدانید نتیجه اولیه چه خواهد شد؛ فقط برای اطمینان کافی از اینکه به‌طور دقیق کدام مدل می‌تواند موفقیت بیشتری کسب کند این تست را انجام می‌دهید.

برای برآورد دقیق تغییرات، باید تست‌ها هم‌زمان اجرا شوند. شما نمی‌توانید مدل A‌ را امروز آزمایش کنید و مدل B‌ را در زمان دیگری، زیرا نمی‌توانید متغیرهایی را که ممکن است از آن زمان تابه‌حال تغییر کرده‌اند، در نظر بگیرید. در عوض باید به‌طور هم‌زمان ترافیک ورودی وب‌سایت خود را به دودسته تقسیم کنید تا نتایج بیشترین دقت را داشته باشند.

چه عناصری را می‌توان با استفاده از تست A/B تغییر داد؟

شما تقریباً می‌توانید هر چیزی را در بستر وب‌سایت خود توسط تست A/B مورد آزمایش قرار دهید: عناوین، متون حاوی Call To Action، تصاویر، محل قرارگیری منوها و غیره. به‌طورکلی می‌توان گفت هر آیتمی را که می‌توانید تغییر دهید، می‌تواند مورد تست هم قرار گیرد. بااین‌حال نیازی نیست تا ماه‌ها صرف آزمایش هر آیتم کوچک کنید. در عوض بهتر است بر تغییراتی تمرکز کنید که به‌احتمال‌زیاد تأثیر بیشتری روی ترافیک و نرخ تبدیل شما دارد.

در انجام تست A/B به تعداد دفعات زیاد دقت داشته باشید که به هر فرد همیشه تبلیغات یکسانی نشان دهید. به‌عنوان‌مثال اگر به گروه A هدیه‌ای تبلیغاتی داده و برای گروه B یک لینک تخفیف در نظر دارید مطمئن باشید که گروه A و B همیشه بازدیدکنندگان یکسانی داشته باشند.

تست A/B چقدر زمان می‌برد؟

تست A/B یک پروژه یک‌روزه نیست بلکه بسته به میزان ترافیک وب‌سایت شما ممکن است از چند روز تا چند هفته به طول انجامد. اگر مدت‌زمان بسیار کوتاهی را برای تست AB‌ صرف کنید ممکن است به دلیل تعداد ناکافی بازدیدکنندگان، آزمایش از دقت بالایی برخوردار نباشد. در مقابل، اجرای طولانی‌مدت این تست هم نتایج واضحی را در برندارد؛ زیرا متغیرهای زیادی در یک بازه زمانی طولانی روی نتایج اثر گذاشته‌اند.

اگر در برهه‌ای که قصد دارید تست A/B را انجام دهید ممکن است مسائل دیگری نیز روی نتیجه اثر بگذارند حتماً از قبل آن‌ها را شناسایی کرده تا در تحلیل داده‌ها در نظر بگیرید. با توجه به مؤثر بودن این آزمایش در کسب‌وکار شما، ارزش این را دارد تا چند هفته برای انجام صحیح آن‌وقت صرف کنید.

آیا می‌توان در تست A/B بیش از یک متغیر را هم‌زمان آزمایش کرد؟

برای پاسخ به این سؤال دو رویکرد متفاوت وجود دارد.

اگر قصد دارید از طریق تست A/B فقط تیتر یک وب پیج را بررسی کنید اما سه متغیر دارید، می‌توانید بازدیدکنندگان را به دسته مختلف تقسیم کرده و به هر یک از آن‌ها فقط یک مدل را نمایش دهید. با وجودی که شکل آزمایش تغییر کرده اما بازهم یک تست A/B به شمار می‌رود.

این روش به‌طورکلی کارآمدتر از این است که به‌صورت دوتادوتا متغیرها را تست کرده و درنهایت نتیجه‌گیری کنید (ابتدا A و B، سپس B و C و در آخر A و C).

در حالت بعدی ممکن شما قصد دارید بیش از دو آیتم را درآن‌واحد تست کنید،‌ مانند سرفصل‌ها و Call To Action ها.

این نوع آزمایش که به آن تست چند متغیره گفته می‌شود، به‌مراتب اجرای سخت‌تری دارد و نتایج حاصل از آن، آنالیز پیچیده‌تری را طلب می‌کنند. علاوه بر این باید در نظر بگیرید که در هنگام تست چند متغیره چگونه سیستم‌های شما قصد دارند تا این آزمایش را اداره کنند تا دیتای کافی برای تجزیه‌وتحلیل وجود داشته باشد. اگر نیرو و توان کافی برای انجام یک تست چند متغیره را در اختیار دارید ما شما را از آن منع نمی‌کنیم. در غیر این صورت بهتر است برای شروع یک تست A/B ساده را در یک بازه زمانی مناسب انتخاب کنید.

نحوه تجزیه‌وتحلیل داده‌های تست A/B

بعد از انجام تست A/B مقدار زیادی دیتا دارید اما از کجا می‌دانید که کدام مدل موفق‌تر است؟

گاهی اوقات یکی از مدل‌های A یا B 50 درصد از دیگری نتایج بیشتری دارد. در این صورت بدون تجزیه‌وتحلیل خاصی گزینه نهایی انتخاب می‌شود اما همیشه تحلیل داده‌ها به این آسانی نخواهد بود؛ بنابراین در این موقعیت برای اطمینان از اینکه کدام‌یک از گزینه‌ها پاسخ مثبت‌تری دریافت کرده است باید مراحل زیر را بررسی کنید:

  • مطمئن شوید که دیتای کافی دارید:

بهترین راه برای تشخیص اینکه کدام گزینه نهایی مناسب است باید حداقل به مدت دو هفته اطلاعات بازدیدکنندگان را در اختیار داشته باشید.

  • از یک محاسبه کننده آنلاین برای سنجش تست A/B استفاده کنید:

در محیط وب محاسبه‌گرهای رایگان و پولی وجود دارند که می‌توانید با داشتن تعداد بازدیدکنندگان و تعداد کلی تغییرات نتیجه بگیرید که کدام‌یک نرخ تبدیل بالاتری داشته است.

بهترین ابزارهای تست A/B را امتحان کنید

اگر در نگاه اول احساس می‌کنید تست A/B، آزمایش پیچیده‌ای است، باید به شما بگویم که تنها نیستید. بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها نیز از انجام آزمون AB اجتناب می‌کنند؛ بنابراین امیدواریم که این مقاله بتواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که می‌توانید این تست را به‌درستی انجام دهید. اکنون به شما برخی سایت‌های مناسب برای سنجش تست A/B را به شما معرفی می‌کنیم.

اگر قصد دارید تا عنوان ایمیل را موردبررسی قرار دهید MailChimp و Constant Contact می‌توانند به شما کمک قابل‌توجهی ارائه دهند. همچنین وب‌سایت‌های رایگانی مانند neilpatel وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین و دقیق‌ترین نتیجه را از این تست دریافت کنید.

تست A/B و تأثیر آن روی سئو سایت

گوگل به‌طور واضح اعلام کرده است که تست A/B کاملاً مجاز بوده و هیچ خطری برای رتبه جستجوی وب‌سایت شما نخواهد داشت.

بااین‌حال برخی ممکن است از ابزار این تست سوءاستفاده کرده و سعی در کلوکینگ داشته باشند. Cloaking‌ به معنای پنهان کردن بوده و در عمل یعنی محتوای نشان داده شده به کاربر با محتوایی که اسپایدرهای وب آن را می‌بینند متفاوت است. درنتیجه شما مطلبی را در گوگل سرچ می‌کنید و بعد از وارد شدن به آن سایت هیچ‌گونه ارتباطی با موضوع سرچ شده خود پیدا نمی‌کنید. به این عمل که به شکلی تقلب کردن بوده کلوکینگ گفته می‌شود. برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی گوگل برخی از بهترین روش‌ها برای تست A/B را معرفی کرده است که در زیر به‌اختصار آن‌ها را نام می‌بریم:

  • عدم استفاده از کلوکینگ
  • استفاده از rel=”canonical’
  • استفاده از redirects 302 به‌جای redirects 301
  • عدم اجرای آزمون A/B برای مدت‌زمان بسیار طولانی

نتیجه‌گیری

برای پیشرفت یک کسب‌وکار آنلاین در فضای پر از رقابت امروزی، صاحبان بیزینس مسیر سخت‌تری را در پیش روی خود دارند. به همین منظور باید به‌طور مداوم محتوای تولیدی خود را رصد کرده و بسته به نیاز مخاطب آن را تغییر دهند.

یکی از ابزارهای مناسب برای سنجش عملکرد مخاطب استفاده از تست A/B بوده که در این مقاله سعی شد به‌طور کاربردی آموزش داده شود. این تست علاوه بر وب‌سایت می‌تواند روی پلتفرم‌های دیگر مانند اینستاگرام و فیسبوک نیز پیاده شود تا آنالیز مناسبی را به بیزینس‌های کوچک دهد. این امر موجب کاهش بودجه و صرف هزینه در بخش‌های مناسب‌تر شود.بیشتر بدانید : سرور vps

دریا بهرامی- نویسنده

1486
A
A