تغییر نام هاست در دبیان 9

تغییر نام هاست در دبیان 9
تغییر نام هاست در دبیان 9
1 ماه پیش

گاهی به دلایل مختلفی مانند تغییر کاربری نیاز به تغییر نام هاست در دبیان 9 داریم. برخی افراد تصور می‌کنند این تغییرات بسیار سخت بوده و نمی‌توان به درستی آن‌ها را انجام داد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله قدم به قدم تغییر نام هاست در دبیان 9 را به همراه نکات مهم آموزش دهیم تا بتوانید به راحتی خودتان این تغییرات را انجام دهید. با انجام صحیح این قدم‌ها و همچنین توجه به نکات گفته شده در پایان مقاله می‌توانید بدون دغدغه هر زمانی که مایل باشید hostname را در دبیان 9 تغییر دهید.

 

نام هاست (Hostname) چیست؟

در فضای وب، سایت‌ها و ترمینال‌ها از طریق مجموعه اعدادی به نام IP به هم متصل می‌شوند. در صورتی که آدرس آی پی یک وبسایت را داشته باشید می‌توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم. با این حال مشکلی که وجود دارد این است که حفظ کردن مجموعه اعداد برای هر ترمینال کار بسیار سختی است. در این صورت لازم است تا راه ساده‌تری برای این کار وجود داشته باشد.

نام هاست یا Hostname نامی است که به خاطر سپردن آی پی را راحت‌تر می‌کند. نام هاست به شکل www.something.com شناخته می‌شود. حالا به راحتی می‌توانیم آن را در نوار جستجو وارد کرده و وارد آن شویم. هاست هم مانند هر سایت دیگری، به این شکل قابل دسترسی است.

در نام هاست می‌توان از ترکیب اعداد و حروف استفاده کرد. علاوه بر این کاراکترهایی مانند دش (-) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته مهمی که وجود دارد این است که نحوه نام‌گذاری هاست در ویندوز و توزیع‌های لینوکس تفاوتی ندارد.

 

کجا می‌توان نام هاست در دبیان 9 را مشاهده کرد؟

در هر سیستم عاملی نحوه نمایش نام هاست متفاوت است. از آن‌جایی که در این مقاله قصد داریم تا درباره دبیان 9 صحبت کنیم، محل قرار گرفتن هاست نیم در این توزیع لینوکس بررسی می‌کنیم. قبل از اینکه به سراغ آموزش تغییر نام هاست برویم، ابتدا باید بتوانیم آن را مشاهده کنیم.

برای اینکه نام هاست در دبیان 9 را ببینیم ابتدا باید دستور زیر را تایپ کنیم:

Hostname

علاوه بر این دستور می‌توانیم از عبارت زیر برای مشاهده hostname در دبیان 9 استفاده کنیم:

Hostnamect1

 

چرا نیاز به تغییر نام هاست داریم؟

در مورد تغییر نام هاست باید بگوییم که هیچ الزامی به آن نیست اما تغییر دادن نام هاست به اسمی مشابه با دامنه می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. اول از هر چیزی، مزیت مهم آن این است که سرور برای شما شناسایی می‌شود. این بدان معنا بوده که ارتباطی با سرور برقرار می‌کنید.

معمولا زمانی که یک هاست جدید خریداری می‌کنید، این فضای ذخیره‌سازی بدون نام خاصی به شما داده می‌شود و حتی اگر نامی نیز داشته باشد، برای شما کاملا بی‌معنی خواهد بود. از طرفی اگر در حال مدیریت چندین سرور و هاست باشید، وجود این تنوع باعث می‌شود اشتباهات فاحشی را مرتکب شده و نتوانید آنطور که لازم است نظارت خوبی روی تمام هاست‌ها داشته باشید. از این رو بهتر است در اولین فرصت پس از خرید یک هاست، نام آن را تغییر داده و بر اساس نوع کار و نام دامنه خود آن را انتخاب کنید.

علاوه بر این برای احراز هویت الزامی است. به عنوان مثال سرورهای مختلف با نام مشخص را بهتر می‌توان احراز هویت کرد. اگر نام هاست با نام دامنه تشابه داشته باشد، می‌توانید ارسال ایمیل‌ها و تایید هویت را راحت‌تر انجام دهید.

همچنین برخی نام هاست خود را Local قرار می‌دهند. این موضوع شما را در طولانی مدت دچار مشکل می‌کند. مانند این است که تاریخ قرارهای کاری خود را به جای روز و تاریخ، با عناوینی مانند سه روز دیگر ذخیره کنید. اگر بخواهیم این موضوع را به سادگی بیان کنیم، مانند این است که یک حیوان خانگی را به سرپرستی گرفته باشید. آیا برای حیوان خود نامی انتخاب نمی‌کنید؟ سرور و وبسایت هم باید با شما ارتباط داشته باشند. این ارتباط از طریق نامگذاری انجام می‌شود.

 

آموزش تغییر نام هاست در دبیان 9

در ورژن‌های مختلف دبیان و توابع متنوع لینوکس، روش‌های مختلفی برای تغییر نام هاست وجود دارد. این در حالی است که برای تغییر نام هاست در دبیان 9 تنها یک روش اساسی وجود دارد. در ادامه این روش را به طور کامل آموزش می‌دهیم.

1. در قدم اول ابتدا باید به سرور دبیان 9 متصل شوید.

2. سپس برای پیدا کردن نام هاست فعلی خود دستور زیر را تایپ کنید:

Hostname

3. اگر بخواهید نام هاست خود را تغییر دهید باید یک ویرایشگر انتخاب کنید. در اینجا ویرایشگر nano را انتخاب کرده‌ایم.

sudo nano/etc/hostname

4. حالا باید نام فعلی را پاک کرده و نام جدید هاست را وارد کنید. توجه داشته باشید نامی را انتخاب کنید که برای شما معنا داشته باشد. در پایان باید فایل را ذخیره کرده و آن را ببندید.

5. در پنجمین مرحله لازم است تا دوباره فایل هاست را با استفاده از ویرایشگر باز کنید. در این مرحله ورودی‌هایی که مربوط به نام هاست قدیمی شما هستند را پیدا کرده و نام هاست جدید خود را جایگزین کنید.

127.0.1.1 old-hostname

6. نام جایگزین را وارد کرده و فایل را ذخیره کنید تا به نام هاست جدید تغییر کند:

127.0.1.1 new-hostname

7. برای آپدیت شدن عملیات، باید دستور زیر را وارد کنید. در این صورت hostname شما به روز می‌شود:

etc/ init.d/ hostname.sh start/

8. هنگامی که دستور زیر را اعمال کردید، می‌توانید مشاهده کنید که نام هاست دبیان 9 شما تغییر کرده است. اگر مایل هستید تا نام جدید را مشاهده کنید، لازم است تا دستور زیر را وارد کنید:

hostname

گاهی ممکن است حتی با وارد کردن این دستورات هم نام هاست آپدیت نشود. بنابراین لازم است تا دبیان خود را ریبوت کنید. برای ریبوت کردن باید دستور زیر را اجرا کنید:

sudo reboot

همچنین می‌توانید سرویس‌های مربوط به آن را راه‌اندازی مجدد کنید:

sudo systemct1 restart hostname

sudo systemct1 restart networking

 

اطمینان از درستی تغییر نام هاست در دبیان 9

اگر می‌خواهید تا از درستی تغییر نام هاست در دبیان 9 اطمینان حاصل کنید، لازم است تا دستورات زیر را در ویرایشگر خود وارد کنید:

1. برای بررسی فایل etc/hostname/

اطمینان حاصل کنید که نام هاست جدید در این فایل ذخیره شده است:

Cat / etc/ hostname

2. سپس ورودی مربوط به نام هاست جدید در این فایل را بررسی کنید.

3. در انتها از دستور hostname استفاده کنید تا نام هاست فعلی سیستم را ببینید:

hostname

4. البته می‌توانید برای مشاهده و مدیریت نام هاست دستور زیر را هم وارد کنید:

hostnamect1 status

 

نکات مهم برای تغییر نام هاست در دبیان 9

هنگامی که تصمیم دارید تا نام هاست را در دبیان 9 تغییر دهید باید به چند نکته توجه کنید. این نکات باعث می‌شوند تا در مراحل بعدی مشکلی برای شما ایجاد نشود:

·        بعضی از نرم افزارها و سرویس‌های اینترنتی به نام هاست متصل هستند. بنابراین اگر بخواهید نام هاست را تغییر دهید باید تنظیمات اضافی را روی آن‌ها اعمال کنید. پایگاه داده MySQL، سرور ایمیل Postfix و سرور وب Apache جز این موارد هستند.

·        در صورتی که سرور به DNS اتصال دارد، باید نام هاست تغییر یافته را در سرور آپدیت کنید. تنها در این حالت است که درخواست‌ها درست انجام می‌شوند.

·        اگر فایل پیکربندی وجود دارد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به hostname شما اشاره دارد، حتما بعد از تغییر نام هاست آن را نیز ویرایش کنید.

·        برای دسترسی ریموت حتما نام هاست جدید را در فایل‌های پیکربندی کلاینت آپدیت کنید.

·        هنگام ویرایش مطمئن شوید که فایل etc/hosts/ درست ویرایش شده باشد تا نام هاست جدید به IP اشاره کند.

·        در دبیان 9 می‌توانید از hostnamect1  برای مدیریت نام هاست استفاده کنید.

·        بعد از تغییر hostname، لاگ‌های سیستم را بررسی کنید تا خطایی در آن‌ها رخ نداده باشد.

·        سرویس‌هایی که نیاز به ری‌استارت دارند را مجددا راه‌اندازی کنید تا تغییرات اعمال شوند.

·        اگر کاربران دیگری از سرور همزمان استفاده می‌کنند، آن‌ها را از تغییر نام هاست مطلع کنید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله درباره تغییر نام هاست در دبیان 9 صحبت کردیم. روش تغییر hostname بسیار آسان است و با هر سطح اطلاعاتی می‌توانید آن را تغییر دهید. تنها لازم است تا مراحل گفته شده در مقاله را قدم به قدم انجام دهید و با استفاده از نکات، موارد مهم را مجددا بررسی کنید. در این صورت بدون بروز خطا یا مشکلی می‌توانید نام هاست را عوض کرده و از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا تغییر نام هاست الزامی است؟

هیچ الزام خاصی برای تغییر نام هاست وجود ندارد اما برای انتقال سرور به نقش جدید یا جلوگیری از اسم‌های مشابه می‌توان hostname را تغییر داد.

آیا تغییر نام هاست تاثیری روی کلاینت‌های شبکه دارد؟

بله تغییراتی که در hostname اعمال می‌کنید می‌تواند روی کلاینت‌ها موثر باشد. در این صورت لازم است تا بعد از اجرای تغییرات حتما آن‌ها را مطلع کنید.

نیازی به تغییر نام هاست در فایل‌های دیگر وجود دارد؟

با توجه به اینکه چه تنظیماتی روی سیستم و سرویس‌ها فعال است، شاید نیاز به تغییر نام هاست باشید. در برخی موارد فایل‌ها خود به خود آپدیت می‌شوند اما در بعضی مواقع هم باید به صورت دستی آن‌ها را ویرایش کنید.

آیا به تغییر در تنظیمات DNS نیازی است؟

تنها در صورتی باید تنظیمات DNS را تغییر دهید که سرور شما به آن متصل باشد. با آپدیت تغییرات،‌ نام هاست به IP اشاره می‌کند. 

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

4407
A
A