جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر

جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر
جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر
9 ماه پیش

شاید برای شما به عنوان صاحب سایت پیش آمده باشد که پهنای باند زیادی از سایت شما مصرف شود بدون اینکه بازدید کننده زیادی داشته باشید یا خودتان از پهنای باند سایتتان استفاده کرده باشید. این مورد باعث می شود که پهنای باند شما از دست برود در نتیجه ایجاد هزینه‌های اضافی برای شما جهت خرید منابع بیشتر سرور می‌شود.

اگر می‌خواهید همه چیز را راجع به مصرف پهنای باند بدانید و به جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر بپردازید با آذرآنلاین در این مقاله همراه باشید. در این مقاله به بررسی مسائل زیر خواهیم پرداخت:

پهنای باند چیست؟

پهنای باند به عنوان مقدار داده‌ای است که ممکن است از یک نقطه به نقطه دیگر در یک شبکه در مدت زمان مشخص منتقل شود. به طور معمول پهنای باند با مقیاسی به نام بیت شناخته می شود و مقیاس اندازه گیر‌ی آن در بیت بر ثانیه است. (BPS).

اصطلاح پهنای باند به ظرفیت انتقال یک کانکشن اشاره دارد و در تعیین کیفیت و سرعت یک شبکه یا اتصال به اینترنت عامل مهمی محسوب می‌شود.

نحوه محاسبه پهنای باند

چندین روش مختلف برای اندازه گیر‌ی پهنای باند وجود دارد. برخی از اندازه گیر‌ی ها برای محاسبه جریان داده فعلی استفاده می‌شوند در حالی که برخی دیگر حداکثر جریان و جریان معمولی را اندازه گیر‌ی می‌کنند.

پهنای باند را ممکن است با جریان آب از طریق لوله مقایسه کرد. پهنای باند نرخی است که در آن آب (داده) از طریق لوله (اتصال یا کانکشن) در شرایط مختلف جریان می‌یابد. به جای مقیاس بیت در ثانیه مقیاس گالن در دقیقه مفهوم را به خوبی بیان می‌کند. مقدار آبی که از طریق لوله جریان می‌یابد حداکثر پهنای باند را نشان می‌دهد در حالی که مقدار آبی که در حال حاضر از طریق لوله جریان دارد پهنای باند فعلی را نشان می‌دهد.

مقیاس اندازه گیر‌ی پهنای باند

پهنای باند در ابتدا بر اساس مقیاس بیت بر ثانیه اندازه گیر‌ی می‌شد و به صورت bps نوشته و بیان می‌شد. با این حال با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی شبکه‌های امروز به طور معمول از پهنای باند بسیار بالاتری برخوردار هستند. به همین دلیل بیان میزان پهنای باند از طریق مقیاس bps سخت است و با استفاده از چنین واحدهای کوچک به راحتی بیان نمی‌شود.

بنابراین در حال حاضر مقیاس اندازه گیر‌ی پهنای باند برای سهولت در فهم و محاسبه به Mbps (مگابیت در ثانیه)، Gbps (گیگابیت بر ثانیه) یا Tbps (ترابیت در ثانیه) تغییر کرده است.

جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت باعث افزایش سرعت وب‌سایت شما خواهد شد. در ادامه به بررسی راه‌هایی برای جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت خواهیم پرداخت.

دلیل استفاده بیش از حد از پهنای باند سایت چیست؟

در قسمتی از مقاله جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر سعی می‌کنیم دلایل استفاده زیاد از پهنای باند را بررسی کرده و تحلیل کنیم سپس به راه های جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت خواهیم پرداخت.

برخی اوقات سرعت یک اتصال ممکن است بیشتر یا کمتر از سرعت واقعی باشد. بدین معنا که چند عامل وجود دارد که بر سرعت واقعی شما تاثیر می‌گذارد. اگر سرعت شما هنگام استفاده از اینترنت کم شود ممکن است انجام چندین کار اینترنتی همزمان صورت نگیرد. برای مثال ممکن است استریم فیلم همزمان با دانلود فایل‌های حجیم انجام نشود.

حال همین اتفاق برای سایت‌ها نیز می‌افتد. برای مثال امکان دارد از پهنای باند سایت شما بیش از حد مجاز استفاده شود بنابراین سرعت فعالیت در سایت شما به شدت کاهش پیدا می‌کند. برخی از دلایل استفاده بیش از حد از پهنای باند سایت در ادامه آورده شده است:

استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده بیش از حد از پهنای باند سایت شما استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر است. حتما می‌پرسید سایت‌های دیگر چگونه در پهنای باند سایت شما دخالت می‌کنند؟ با ذکر یک مثال پاسخ شما را می‌دهیم.

فرض کنید در مقاله‌ای در وب‌سایت خود علاوه بر متن از چندین عکس استفاده کرده‌اید. برای مثال ما در آذرآنلاین مقاله‌ای با نام «جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر» منتشر کرده‌ایم و در لابه‌لای آن عکس‌های مرتبطی را قرار داده‌ایم.

این عکس‌ها روی هاست و فضای میزبانی ما آپلود شده است. حال در نظر بگیرید یک سایت دیگر بدون اجازه از مطلب ما استفاده کرده و آن را کپی می‌کند؛ اما بدون اینکه فایل‌های عکس را در هاست خود آپلود کند از عکس‌های آپلود شده در هاست آذرآنلاین استفاده می‌کند. بدین صورت بدون استفاده از پهنای باند خود از پهنای باند سایت آذرآنلاین استفاده کرده و باعث کاهش پهنای باند سایت ما می‌شود.

 پهنای باند چیست؟

دقیقا این مورد نیز در ابعاد مختلف برای سایت‌های شما اتفاق می‌افتد. در ادامه راه حل‌هایی برای جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

استفاده از پهنای باند توسط خزنده‌های موتورهای جستجو

یکی از دلایلی که باعث مصرف پهنای باند شما می‌شود خزنده‌های موتورهای جستجو است. خزنده‌های (Crawler) موتور جستجو همان ربات‌هایی هستند که برای کسب اطلاعات سایت به سایت شما سر زده و باعث استفاده از پهنای باند سایت شما می‌شود. با توجه به آپدیت الگوریتم گوگل جهت جمع‌آوری اطلاعات از سایت‌های ثبت شده و بهبود روند ایندکس مطالب در گوگل، ربات‌ها و خزنده‌های موتور جستجوگر گوگل ممکن است هر ۵ دقیقه به سایت شما سر بزنند که این به خودی خود باعث مصرف پهنای باند شما می‌شود.

نکته‌ی نهفته‌ای در این خصوص وجود دارد! ربات‌های گوگل و بینگ از قوانینی که ما در فایل robots.txt درج می‌کنیم پیروی می‌کنند و به قوانین وضع شده سایت ما احترام می‌گذارند. یکی از روش‌های جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت تعریف فایل robots.txt  است. برای مثال ممکن است صاحب سایت از با استفاده از کد نویسی در فایل robots.txt اجازه دسترسی به قسمتی از وب سایت یا کل وب‌سایت را به ربات موتورهای جستجوگر ندهد.

این باعث کاهش استفاده از پهنای باند شما خواهد شد، اما به طور کلی برای سایت شما مضر است زیرا عدم بازدید ربات موتورهای جستجوگر از سایت شما برابر با کاهش قدرت ایندکس صفحات شما در Search engine ها و کاهش بازدید سایت شما می‌شود.

حملات DDos به وب‌سایت شما

اگر وب‌سایت شما مورد حملات دیداس قرار گیرد قسمت اعظمی از پهنای باند سایت شما استفاده می‌شود. این هجوم که اکثرا به دلیل اختلال در کارکرد شما توسط هکرها (یا رقیبان شما) صورت می‌گیرد علاوه بر کاهش شدید پهنای باند باعث افت سرعت سرور شما نیز می‌شود. جلوگیری از این حملات کار دشواری نیست و با چند ترفند ساده باید جلوی این حملات را بگیرید. در مقالات بعدی آذرآنلاین به بررسی جلوگیری از حملات دیداس به وب‌سایت می‌پردازیم.

جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر

هات لینک چیست؟ پاسخ به این سوال سناریو جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر را رقم می‌زند. هات لینک به زمانی اشاره می‌کند که یک وب‌سایت دیگر فایل‌های موجود در هاست شما را به صورت مستقیم فراخوانی می‌کند بدون آنکه فایل‌ها را در هاست خود آپلود کند و از طریق ارسال لینک به سایت خود آنها را نمایش دهد.

 دقیقا مثالی که در قسمت استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر ذکر شد صدق می‌کند. این نوع استفاده از پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر را ممکن است مشابه دزدی و سرقت پهنای باند سایت شما دانست زیرا بدون اطلاع و رضایت شما از پهنای باند سایت‌ شما استفاده می‌کند.

در ادامه به چند روش و ترفندی که باعث جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر می‌شود را توضیح می‌دهیم.

جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت ‌های دیگر در سی‌پنل

قابلیت Hotlink Protection به شما این امکان را می‌دهد به جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر بپردازید و به سایر سایت‌ها اجازه استفاده مستقیم از عکس‌ها و فایل‌های آپلود شده روی هاست شما را ندهید.

امکان Hotlink Protection یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از کاهش پهنای باند مصرفی سایت شما خواهد بود. در ادامه آموزش گام به گام جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر در آذرآنلاین را خواهید خواند.

فعال سازی امکان Hotlink Protection در سی‌پنل

1-برای فعال سازی امکان Hotlink Protection در سی‌پنل ابتدا وارد هاست سی‌پنل خود شوید.

2- پس از ورود به هاست در منو‌ی Security زیرمنوی Hotlink Protection را انتخاب نمایید.

فعال سازی امکان Hotlink Protection در سی‌پنل

3-در صفحه‌ مربوط به Hotlink Protection ممکن است پیغامی مبنی بر غیر فعال بودن امکان Hotlink Protection در سی‌پنل را مشاهده کنید: «Hotlink protection is currently disabled.» .

فعال سازی امکان Hotlink Protection در سی‌پنل

4-به منظور فعال سازی این امکان روی دکمه Enable کلیک کنید. اکنون قابلیت Hotlink Protection برای سایت شما فعال شده است.

فعال سازی امکان Hotlink Protection در سی‌پنل

5-حال نوبت به بررسی تنظیمات Hotlink Protection برای جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر می‌شود. در ادامه به پیکربندی امکان Hotlink Protection در سی‌پنل می‌پردازیم.

فعال سازی امکان Hotlink Protection در سی‌پنل

پیکربندی امکان Hotlink Protection در سی‌پنل

منو‌ی Hotlink Protection از ۳ قسمت اصلی تشکیل شده است که با انجام تنظیمات دلخواه خود به بهترین شکل ممکن با استفاده از Hotlink Protection به هدف خود که جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر است خواهید رسید. سه قسمت اصلی Hotlink Protection عبارت‌اند از:

  • URLs to allow access: در این قسمت وب‌سایت‌هایی که مجاز به استفاده از فایل‌های شما به صورت مستقیم هستند را وارد کنید. به عبارتی این فهرست، لیست سفید سایت‌هایی است که اجازه دارند از پهنای باند سایت شما استفاده کنند.
  • Block direct access for the following extensions: در این قسمت شما به جای تعریف سایت‌های مجاز یا غیر مجاز به استفاده از فایل‌های شما به صورت مستقیم پسوند فایل‌هایی که در هاست شما وجود دارد و دیگران به هیچ عنوان نمی‌توانند به صورت مستقیم آنها را در سایت خود نمایش دهند را مشخص می‌کنید. به عبارتی دیگر فرمت فایل‌هایی که نمی‌خواهید دیگران به آنها دسترسی مستقیم داشته باشند را در قسمت Block direct access for the following extensionsمی‌نویسید. برای مثال اگر عبارت jpg, jpeg و غیره را در این لیست قرار دهید هیچ سایتی قادر نیست از عکس‌های سایت شما به صورت مستقیم استفاده کند. این مورد کمک شایانی به جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت شما خواهد کرد.
  • Allow direct requests: با انتخاب تیک این گزینه اجازه استفاده مستقیم فایل‌های موجود در هاست شما به دیگر سایت‌ها داده می‌شود. نکته اینکه فعال کردن تیک این گزینه ممکن است جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت را به خطر بیاندازد.
  • Redirect the request to the following URL: در این قسمت وب‌سایت‌هایی که مجاز به استفاده از فایل‌های شما به صورت مستقیم نیستند را وارد کنید. به عبارتی این فهرست، لیست سیاه سایت‌هایی است که اجازه دارند از پهنای باند سایت شما استفاده کنند.

پس از ایجاد تغییرات دلخواه روی گزینه Submit کلیک کنید. با استفاده از قابلیت Hotlink Protection جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر کاری ساده و امکان‌پذیر است.

در ادامه به بیان اجمالی سایر روش‌ها برای جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر خواهیم پرداخت.

دیگر راه‌ کارها برای کاهش مصرف از پهنای باند

علاوه بر استفاده از قابلیت Hotlink Protection در سی‌پنل راه‌کارهای دیگری وجود دارد که ممکن است برای جلوگیری از مصرف بیش از حد پهنای باند سایت کارساز باشد.

بهینه سازی تصاویر وب سایت

یکی از راه‌های جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت بهینه سازی تصاویر وب سایت و کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت آنها می‌باشد. این مورد علاوه بر صرفه جوئی در هزینه باعث می‌شود سرعت سایت شما سریع‌تر لود شود.

فشرده سازی کدهای CSS و جاوا اسکریپت

درست است تاثیر فشرده سازی کدهای سی‌اس‌اس و جاوا اسکریپت چشمگیر نیست، اما کمپرس کردن آنها در جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت بی تاثیر نیست. اگر سایتی دارید که از این کدها به وفور استفاده شده است در اولین فرصت برای Minify کردن کدهای CSS و جاوا اسکریپت اقدام کنید.

آیا از کتابخانه jQuery استفاده می‌کنید؟

اگر از کتابخانه jQuery استفاده می‌کنید حتما از نسخه کوچک شده یا مینیفای شده استفاده کنید زیرا کارایی نسخه مینیفای شده برابر با کارایی نسخه اصلی خواهد بود، اما از نظر سایز و اندازه فضای کمتری را اشغال کرده و باعث افزایش سرعت لود سایت و کاهش میزان استفاده از پهنای باند سایت می‌شود.

کلام آخر در رابطه با کاهش پهنای باند

در این مقاله به بررسی مفهوم پهنای باند سایت و نوع اندازه گیر‌ی آن پرداختیم. یکی از دلایل اصلی کاهش پهنای باند سایت استفاده دیگر سایت‌ها از فایل‌های موجود در هاست شما است. آذرآنلاین سعی کرد تا آموزش کامل جلوگیری از استفاده پهنای باند سایت توسط سایت‌های دیگر را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. همچنین با قابلیت Hotlink Protection در سی‌پنل آشنا شده و به پیکربندی آن پرداختیم. امیدواریم این آموزش آذرآنلاین توجه شما را جلب کرده باشد.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

1874
A
A