ارور 502 چیست؟ آشنایی با خطای ۵۰۲ Bad Gateway و رفع آن

ارور 502 چیست؟ آشنایی با خطای ۵۰۲ Bad Gateway  و رفع آن
ارور 502 چیست؟ آشنایی با خطای ۵۰۲ Bad Gateway  و رفع آن
5 ماه پیش

برای رفع ارور 502 می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید: ۱. صفحه مرورگر خود را رفرش کنید یا مرورگر را عوض کنید. ۲. کش مرورگر را پاک کنید. ۳. کش DNS را پاک کنید. ۴. ارور لاگ‌های وب سایت خود را چک کنید. ۵. پلاگین‌ها و تم‌های خود را غیرفعال کنید. ۶. CDN یا فایروال خود را غیرفعال کنید. ۷. PHP را ری استارت نموده و حد PHP خود را افزایش دهید. ۸. با شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ خود تماس حاصل کنید. به عنوان مدیر یک کسب و کار آنلاین، بایستی مطمئن باشید که وب سایتتان همواره و در همه حال در دسترس باقی بماند.

متأسفانه مشکلاتی نظیر خطای 502 یا ارور Bad gateway ممکن است دسترسی مخاطبین شما به وب سایتتان را محدود سازند. علاوه بر این خطا ممکن است چندین خطای مهم دیگر نیز مشکلاتی را برای سایت شما ایجاد کند که توصیه می‌کنیم محتوای "انواع خطاهای رایج در یک سایت"مطالعه کنید تا با این خطاها بیشتر آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم نگاه دقیق‌تری به خطای Bad Gateway 502 و علل آن بیاندازیم و به شما نحوه رفع آن را آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

ارور 502 error چیست؟

هرگاه که تصمیم به باز کردن یک وب سایت می‌گیرید، مرورگر شما درخواستی را به سرور سایت ارسال می‌کند. این درخواست توسط سرور پردازش شده و داده مورد نظر که همان محتوای وب سایت است به بازدیدکننده بازگردانده می‌شود. اگر هرگونه مشکلی در این پروسه ایجاد شود، با HTTP response status code ها مواجه خواهید شد که گاهی اوقات توضیح کوتاهی در مورد مشکل نیز ضمیمه آن می‌شود. خطای 502 به معنای آن است که سرور یک درخواست داخلی نامعتبر را دریافت کرده است. این خطا معمولاً زمانی رخ می‌دهد که وب سایت در حال استفاده از پراکسی یا سرور Gateway است.

پیام کد وضعیتی که ممکن است در این حالت مشاهده کنید بسته به مرورگر و سرور متفاوت خواهد بود. معمولاً یکی از پیام‌های زیر را مشاهده خواهید کرد:

·   Bad Gateway 502

·   502 Proxy Error

·   Error 502

·   HTTP Error 502 - Bad Gateway

·   Temporary Error (502)

·   502 Service Temporarily Overloaded

همانطور که ملاحظه می‌کنید کد وضعیت 502 ممکن است نشانه ایراد در سرور پراکسی یا اضافه بار سرور باشد. با این حال علت‌های دیگری نیز برای بروز خطای 502 وجود دارد که در ادامه قصد داریم به آن‌ها اشاره کنیم.

ارور 502 چیست؟

علت‌های بروز ارور 502 کدامند؟

مشکلات متعددی ممکن است خطای Bad Gateway 502 را ایجاد کنند. از جمله:

  • مبهم بودن نام دامنه: ممکن است نام دامنه به آی پی درستی متصل نباشد. این حالت هنگامی رخ می‌دهد که وب سایت خود را به یک هاست جدید انتقال داده‌اید و بنابراین سرورهای DNS هنوز پروسه انتقال خود را به اتمام نرسانده‌اند.
  • فایروال: اگر وب سایت یا هاست شما از فایروال استفاده می‌کند، ممکن است تعدادی از آی پی آدرس‌ها توسط آن بلاک شده باشند.
  • اضافه بار سرور: ممکن است به خاطر بالارفتن ناگهانی ترافیک، سرور اصلی شما کرش کرده باشد. این مشکل در استفاده از پلن‌های هاست اشتراکی که در آن سرور دارای منابع محدود است بیشتر دیده می‌شود.

لازم به ذکر است که Error 502 همیشه به معنای ایراد در سمت سرور نیست. گاهی اوقات ممکن است این مشکل در سمت کلاینت نیز رخ دهد. برای مثال ممکن است علت ارور 502 ورژن قدیمی مرورگر یا فایل‌های خراب در کش مرورگر باشد.

علت‌های بروز ارور 502 کدامند؟

 

چگونه خطای Bad gateway 502 را رفع کنیم؟

صفحه را رفرش کنید و از مرورگر دیگری استفاده کنید

ابتدا با آسان‌ترین راهکار شروع می‌کنیم. ارور 502 ممکن است به دلیل بروز یک اشکال موقت در اتصال اینترنت رخ داده باشد. به عنوان مثال ممکن است در عرض چند دقیقه سرور بیش از حد شلوغ و با ترافیک بالایی مواجه شده باشد. بنابراین، چند دقیقه صبر کنید و سپس صفحه را مجدداً رفرش کنید. همچنین می‌توانید سعی کنید با یک مرورگر دیگر به وب سایت مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید. این فرآیند خود نشان می‌دهد که آیا مشکل در سمت سرور رخ داده است یا در سمت کلاینت.

همچنین می‌توانید از ابزارهایی نظیر Down for Everyone or Just Me یا Is It Down Right Now نیز برای فهمیدن اینکه مشکل از سمت سرور سایت است یا از سمت خودتان استفاده کنید. وقتی متوجه شدید که مشکل از سمت شماست، می‌توانید با انجام چند راهکار ساده (که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت) مشکل را رفع و رجوع کنید. اما اگر سرور سایت مشکل پیدا کرده باشد، باید مشکل را از طریق بک اند وب سایت خود یافته و آن را برطرف کنید.

 

کش مرورگر خود را پاک کنید

یک راهکار مؤثر برای حل مشکل ارور 502 پاک کردن کش مرورگر است. اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید، تنها کافی است که بر روی منوی بالای صفحه که با سه نقطه نشان داده شده است کلیک کرده و از مسیر More tools > Clear browsing data کش مرورگر خود را پاک کنید. برای اینکه بتوانید در هر مرورگری چگونه کش خود را به راحتی پاک کنید می‌توانید از محتوای "آموزش پاک کردن کش مرورگر" کمک بگیرید.

رفع خطای Bad gateway 502

پروسه پاک کردن کش دیگر مرورگرها مانند موزیلا فایرفاکس نیز مشابه است. اگر این راهکار ارور Bad Gateway 502 را برطرف نساخت، باید مراحل بعدی را امتحان کنید.

 

کش DNS را پاک کنید

خطای 502 ممکن است به علت مشکل سیستم نام دامنه یا DNS رخ داده باشد. برای مثال، اگر به تازگی وب سایت خود را به یک هاست جدید منتقل کرده‌اید، پروسه انتشار داده ممکن است تا ۴۸ ساعت به طول بیانجامد. به علاوه ممکن است ایراد در کش DNS نیز موجب ارور 502 شود. کش DNS حاوی اطلاعات مرتبط با نام دامنه‌های  سرچ شده بوده و حذف آن در ویندوز از مسیر خط فرمان امکان پذیر است. برای این کار دکمه Windows کیبورد خود را فشار داده و سپس CMD را تایپ کنید و دکمه Enter را بزنید. با این کار صفحه Command Prompt برای شما باز خواهد شد:

رفع خطای Bad gateway 502

رفع خطای Bad gateway 502

اکنون دستور زیر را تایپ کنید:

ipconfig  /flushdns

همچنین شما می‌توانید سرور DNS خود را به طور موقت به یک سرویس واسطه مانند Google Public DNS تغییر دهید. اگر سیستم شما ویندوز 11 است در محتوای "چگونه کش DNS ویندوز ۱۱ را پاکسازی کنیم؟" به صورت کامل آموزش پاک کردن کش DNS را توضیح داده‌ایم.

 

ارور لاگ‌های سایت خود را ببینید

مشاهده ارور لاگ‌های وب سایت به شما کمک می‌کند که علت مشکل را پیدا کنید. برای مشاهده این لاگ‌ها احتیاج به دسترسی به فایل‌های وب سایت خود خواهید داشت. برای این کار می‌توانید از File Manager در حساب کاربری هاست خود یا پروتکل‌های SFTP استفاده کنید. پس از آنکه مشکل را پیدا کردید می‌توانید اقدام به رفع آن نمایید.

 

پلاگین‌ها و تم‌های خود را غیرفعال کنید

اگر به تازگی پلاگین یا تم جدیدی را نصب کرده‌اید، ممکن است این پلاگین با دیگر ابزارهای وب سایت شما ناهم‌خوانی داشته باشد و در نتیجه با ارور Bad Gateway 502 مواجه شوید. آپدیت‌های پلاگین هم ممکن است چنین مشکلی را ایجاد کنند. شما می‌توانید از طریق File Manager یا SFTP اقدام به غیرفعال سازی پلاگین‌های خود نمایید.

برای غیرفعال کردن تمامی پلاگین‌ها، تنها لازم است که نام فولدر Plugins را تغییر دهید. اکنون مجدداً سعی کنید که وارد وب سایت خود شوید؛ سپس هر یک از پلاگین‌ها را یک به یک فعال کنید و پس از هر فعال سازی صفحه را رفرش کنید. به این ترتیب می‌توانید پلاگینی که موجب این مشکل شده است را بیابید و آن را حذف یا غیرفعال کنید. در خصوص تم‌ها نیز باید همین فرآیند را تکرار کنید.

 

CDN یا فایروال خود را غیرفعال کنید

شما می‌توانید تنظیمات CDN و فایروال خود را در داشبورد اکانت هاستینگ خود بیابید. گاهی اوقات غیرفعال کردن این تنظیمات مشکل Error 502 را حل می‌سازد.

 

PHP را ری استارت کرده و حد PHP خود را افزایش دهید

یکی دیگر از علل بروز خطای 502 مسئله تایم اوت است و زمانی رخ می‌دهد که پروسه PHP بیشتر از ماکزیمم زمان لود و تایم اوت درخواست طول بکشد. برای حل این مشکل می‌توانید PHP خود را ری استارت کنید. این کار هرگونه مشکل اتصال را رفع می‌کند. همچنین می‌توانید اعداد max_execution_time یا max_input_time سرور خود را تغییر دهید. به صورت پیش فرض این اعداد روی ۳۰۰ ثانیه تنظیم شده‌اند.

 

با شرکت هاستینگ خود تماس بگیرید

اگر هیچ یک از روش‌های فوق کارساز نبودند، می‌توانید با شرکت هاستینگ خود تماس بگیرید. ممکن است ایرادات سرور موجب بروز ارور 502 شده باشد که در این صورت باید این مشکل را با دسترسی سرور حل کنید. در این مقاله در مورد خطای Bad Gateway 502، علت مشاهده آن و روش‌های رفع آن با شما سخن گفتیم. امیدواریم که خواندن این مطالب برایتان مفید بوده باشد.

سوالات متداول

چرا ارور Bad Gateway را می‌بینم؟

علل گوناگونی برای بروز خطای 502 یا Bad Gateway وجود دارد که ممکن است در سمت سرور یا سمت کلاینت رخ داده باشند.

چطور بفهمیم که ایراد در سمت سرور است یا در سمت کلاینت؟

برای این کار می‌توانید مرورگر خود را عوض کنید و یا از نرم افزارهایی نظیر Down for Everyone or Just Me که برای این منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید.

آیا پاک کردن کش مرورگر در رفع خطای 502 مؤثر است؟

بله؛ مرورگر شما ممکن است داده‌های قدیمی وب سایت شما را داشته باشد و بنابراین پاک کردن کش‌های قدیمی می‌تواند مشکل Error 502 را برطرف کند. هرگونه فایل خرابی که در کش وجود داشته باشد نیز به این طریق حذف می‌شود.

چگونه کش DNS خود را در مک بوک پاک کنم؟

اگر از سیستم عامل مک استفاده می‌کنید، عبارت زیر را در ترمینال وارد کنید: dscacheutil  -flushcache

چگونه پلاگین‌های وب سایت خود را غیرفعال کنم؟

برای پاک کردن پلاگین‌ها می‌توانید از منوی File Manager اکانت خود یا پروتکل STFP استفاده کنید.

نمی‌توانم فایروال خود را غیرفعال کنم. چه کار کنم؟

اگر تنظیمات غیرفعال سازی فایروال در داشبورد شما وجود ندارد با شرکت هاستینگ وب خود تماس حاصل کنید. 

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

2423
A
A