خطای 400 چیست؟ آموزش رفع ارورBad Request 400

خطای 400 چیست؟ آموزش رفع ارورBad Request 400
خطای 400 چیست؟ آموزش رفع ارورBad Request 400
9 ماه پیش

ارور 400 که به خطای  Bad Request 400 نیز معروف است و از طرف سرور وب‌سایت‌ها به کاربر ارسال می‌شود. کاربران زمانی این خطا را دریافت می‌کنند که درخواست نادرست به سرور ارسال کنند. در واقع سرور با ارسال این پیام به کاربران نشان می‌دهد که ارسال درخواست آنها به سرور با مشکل مواجه شده و سرور جواب مناسبی برای درخواست آنها پیدا نکرده است. برای رفع این خطا باید از راهکارهای مانند بررسی URL ارسال شده، پاک‌کردن کوکی‌های مرورگر، غیرفعال‌کردن افزونه‌های مرورگر، پاک‌کردن کش DNS و.. استفاده کنید.در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با خطای 400 و دلایل ایجاد آن بیشتر آشنا کنیم. پی با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

خطای 400 چیست و به چه دلیل نمایش داده می‌شود؟

  Error 400که به Bad Request 400 نیز معروف است به عنوان خطای کاربر یا کلاینت توسط سرور وب سایت‌ها شناخته می‌شود. زمانی که کاربران یک درخواست اشتباه را به سرور ارسال می‌کنند و سرور نمی‌تواند جوابی برای آن درخواست پیدا کند این خطا را به کاربر نشان می‌دهد. در واقع ارور 400 به کاربران نشان می‌دهد که درخواست آنها با موفقیت به سرور ارسال نشده است یا درخواست آنها نادرست بوده است. سرور نمی‌تواند درخواست کاربر را به دلیل وجود خطای کلاینت پردازش کند. به همین دلیل این موضوع را با ارسال پیام‌های مانند invalid request message framing یا deceptive request routing به کاربر نشان می‌دهد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد خطا در ارسال درخواست کاربران به سرورها می‌شود. از جمله دلایل آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

اشتباه بودن  url

یکی از رایج‌ترین دلایلی که موجب می‌شود کاربران خطای 400 را از سمت سرور دریافت کنند نوشتن اشتباه آدرس url است. در صورتی که کاربر برای نوشتن آدرس url از کاراکترهای غیر مجاز استفاده کند یا آدرسی که وارد می‌کند معتبر نباشد سرور نمی‌تواند درخواست او را پردازش کند. در نتیجه کاربر با این ارور مواجه خواهد شد. برای مثال وارد کردن کاراکترهای مانند ( }، {، % و..) را سرور نمی‌تواند پردازش کند. به همین دلیل وجود این کاراکترها در آدرس باعث غیرقانونی شدن url خواهد شد.

خطای 400 چیست

وجود مشکل در حافظه پنهان و کوکی‌های مرورگر

از دیگر دلایلی که باعث می‌شود که کاربران با  Error 400مواجه شوند وجود فایل‌های مخرب در حافظه پنهان مرورگر یا وجود مشکل در کوکی‌های مرورگر است. مدیران سایت‌های وردپرسی بیشتر با مشکل موجود در مرورگرها مواجه می‌شوند.

 

dns lookup cache

مشکل در  dns lookup cache زمانی به وجود می‌آید که داده‌های سرویس دهنده DNS ذخیره شده به صورت لوکال با اطلاعات DNS ثبت شده یکسان نباشند. در این مواقع نیز کاربر با ارور 400 مواجه خواهد شد. زمانی که شما می‌خواهید برای اولین بار از یک سایت بازدید کنید فرایندی به نام name resolution انجام می‌شود. طبق این فرایند نام دامنه به آدرس IP سرور تغییر می‌کند. زمانی که شما دوباره می‌خواهید وارد همان سایت شوید برای سرعت بخشیدن به کارها دوباره فرایند name resolution اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه این فرایند به صورت لوکال در حافظه پنهان DNS لوکال ذخیره می‌شوند. به همین دلیل زمانی که آدرس لوکال با اطلاعات DNS ثبت شده مطابقت نداشته باشد خطای Bad Request 400 به شما نشان داده خواهد شد.

 

خطای عمومی سرور

گاهی اوقات ممکن است که این خطا به دلیل وجود مشکلاتی در سرور ایجاد شود. به همین دلیل می‌توانیم بگویم به طور خاص ممکن است  Error 400 نشان دهنده مشکل یا وجود نقص در سرور باشد. برای اطمینان از این که خطا ار سمت سرور است یا نه می‌توانید از دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف برای ورود به سایت استفاده کنید. در صورتی که خطا ار مرورگر شما نباشد با تغییر دستگاه‌ها و مرورگر نیز نمی‌توانید وارد سایت شود. بهترین کار در این مواقع این است که در فواصل زمانی خاصی دوباره وارد سایت شوید تا از رفع مشکل آن توسط صاحبان سایت مطلع شوید.

خطای عمومی سرور

راه رفع خطای  Bad Request 400 چیست؟

از آنجایی که دلایل مختلفی برای به وجود آمدن خطای 400 وجود دارد راه‌های حل ان نیز باهم متفاوت است. از این رو شما باید قبل از اینکه به سراغ راه حل بروید مشخص کنید که دلیل خطا از کجا هست. به طور خلاصه می‌تواند از چند راه حل زیر برای رفع این مشکل استفاده کرد. این راه‌حل‌ها عبارت‌اند از:

             بررسی URL ارسال شده

             کنترل‌کردن میزان حجم آپلود فایل

             پاک‌کردن کش DNS

             پاک‌کردن کوکی‌های مرورگر

             پاک‌کردن کش مرورگر 

             غیرفعال‌کردن افزونه‌های مرورگر

 

 

 

 

بررسی URL  ارسال شده

اولین و راحت‌ترین کاری که می‌توانید برای رفع ارور 400 انجام دهید بررسی آدرس URL سایتی است که می‌خواهید وارد آن شوید. برای این کار شما باید به دقت آدرس سایت را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آدرس آن را درست تایپ کرده‌اید. همچنین مطمئن شوید که از نویسه‌های غیرقانونی استفاده نکرده باشید. اگر آدرس URL خیلی طولانی است برای بررسی آن می‌توانید از رمزگذار یا رمزگشای آنلاین استفاده کنید. این نوع ابزارها بسیار کم خطا و مطمئن هستند و به راحتی می‌توانند نویسه‌های غیرقانونی را نیز تشخیص دهند. بعد از بررسی آدرس URL آن را با دقت باری دیگر در مرورگر تایپ کنید. در صورتی که مشکل از آدرس نباشد باید به سراغ سایر روش‌ها بروید تا بتوانید مشکل خطای 400 را بر طرف نمایید.

 

پاک‌کردن کش مرورگر

همان‌طور که به آن اشاره کردیم شما زمانی که برای اولین بار وارد یک سایت می‌شوید تمام انواع فایل‌های که برای اجرای صحیح آن وب‌سایت نیاز است اجرا شوند به صورت لوکال روی حافظه کش مرورگر شما ذخیره می‌شود. این فایل‌ها عبارت‌اند از:

             HTML

             فایل‌های متنی/پیکربندی

             CSS

             جاوا اسکریپت

             فایل‌های داده (XML، JSON)

             رسانه (تصاویر، فیلم، صدا)

 

اگر هر کدام از این فایل‌های ذخیره شده به صورت لوکال خراب باشند باعث بروز خطای 400 می‌شود. برای رفع این مشکل باید حافظه کش مرورگر خود را پاک کنید. برای این کار می‌توانید به صورت زیر عمل کنید.

در مرورگر کروم برای پاک‌کردن حافظه کش باید روی سه‌نقطه در سمت راست مرورگر کلیک کنید. سپس از پنجره بازشو باید گزینه More Tools > Clear Browsing Data را انتخاب کنید.

بعد از این کار پنجره‌ی Clear browsing data باز می‌شود. در این پنجره باید گزینه Cached images and files را تیک بزنید و در پایان روی دکمه Clear data کلیک کنید تا حافظه کش مرورگر شما به راحتی پاک شود.

 راه رفع خطای  Bad Request 400 چیست؟

پاک‌کردن کوکی‌های مرورگر

چنانچه پاک‌کردن کش مرورگرها نیز نتوانست خطای 400 را رفع کند نوبت ان است که کوکی‌های مرورگر را نیز حذف کنید. حذف کوکی‌ها یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای رفع این خطا است. یک سایت می‌تواند از ده‌ها کوکی مختلف استفاده کند که در صورت خراب شدن یا منقضی شدن یکی از آنها خطای   Bad Request 400 را نمایش می‌دهد. برای پاک‌کردن کوکی‌ها از مرورگر کروم باید به صورت زیر عمل کنید:

  • مرورگر را باز کنید و از قسمت بالا سمت راست روی سه‌نقطه کلیک کنید.
  • در پنجره باز شده گزینه More Tools > Clear Browsing Data را انتخاب نمایید.
  • در پنجره باز شده باید گزینه کوکی‌ها و همه داده‌های سایت را علامت بزنید و در نهایت روی گزینه All time for the date range کلیک کنید.

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که خطای 400 به دلایل مختلفی ممکن است به کاربران نمایش داده شود. برای رفع این مشکل راه‌حل‌های متعددی وجود دارد. اولین و ساده‌ترین راهکار همان بررسی آدرس url است. در صورتی که از صحیح بودن ان مطمئن شدید می‌توانید به سراغ سایر راه‌حل‌های دیگر بروید. در این مقاله ما چندین راه حل را برای رفع ارور 400 بررسی کردیم که می‌توانند به شما کمک کنند.

سوالات متداول

آیا غیرفعال‌کردن افزونه‌های مرورگر می‌تواند به رفع ارور 400 کمک کند؟

اگر افزونه‌های که نصب‌کرده‌اید روی کوکی‌های سایت تاثیر می‌گذارد باید آنها را بررسی کنید. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید قبل از ورود به سایت افزونه‌ها را به صورت موقت غیر فعال کنید تا از نتیجه ان روی خطای 400 مطمئن شوید.

آیا پاک‌کردن کش dns روی رفع خطای   Bad Request 400تاثیر دارد؟

یکی از دلایل نمایش این خطا خراب یا قدیمی شدن داده‌های جستجوی DNS است. به همین دلیل پاک‌کردن کش DNS می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

منظور از HTTP response status code چیست؟

کد http status code که به آن کد وضعیت نیز گفته می‌شود در واقع پاسخ‌های است که سرور به درخواست مرورگر کاربران ارائه می‌کند. این نوع پاسخ‌ها وضعیت دسترسی به صفحات سایت یا منابع را نشان می‌دهد.

  خطای 400  چیست؟

ارور 400 یکی از خطاهای رایجی است که از سمت سرور به درخواست‌های اشتباه و نامطلوب نشان داده می‌شود.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

992
A
A