دامین آتوریتی چیست؟

دامین آتوریتی چیست؟
دامین آتوریتی چیست؟
9 ماه پیش

دامین آتوریتی چیست؟

دامین آتوریتی یک زمینه در حوزهٔ بهینه‌سازی رتبه‌بندی یک وب‌سایت در موتورهای جستجو است که به‌طور گسترده درک نشده و ما در این مقاله قصد داریم که به‌صورت ساده توضیح دهیم که دامین آتوریتی چیست، چگونه اندازه‌گیری می‌شود و چگونه امتیاز آن را افزایش بدهیم؟

دامین آتوریتی

دامین آتوریتی شاخصی برای سنجش توانایی رتبه‌بندی یک سایت است و شامل سیگنال‌های مختلفی است که نشان می‌دهد که یک وب‌سایت از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌توان به آن اعتماد کرد. 

دامین آتوریتی تا حد زیادی بر سه عامل استوار که شامل:

سابقه، اعتمادسازی و محبوبیت است. 

عامل سابقه و اعتمادسازی در دامین آتوریتی

دامنه‌هایی باسابقهٔ خوب که سال‌هاست از تأسیسشان گذشته، یک امتیاز مهم برای رتبه‌بندی خود را کسب کرده‌اند. درواقع موتورهای جستجو اجازه نمی‌دهند تا به‌سرعت دامنه‌های جدید به سطحی که دامنه‌های قدیمی در آن فعالیت می‌کنند، برسند.

دامنه‌های جدید ابتدا باید اعتبار خود را به دست آورند که تا حدی به دامین آتوریتی وابسته است اما عوامل دیگر مانند نوشتن محتوای خوب و کسب بک لینک باکیفیت بالا نیز حائز اهمیت است. 

عامل محبوبیت در دامین آتوریتی

مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده محبوبیت در دامین آتوریتی عبارت‌اند از:

  • تعداد بک لینک: به‌طورکلی هرچه تعداد بک لینک بیشتر باشد، بهتر است.
  • کیفیت بک لینک‌ها: بک لینک‌های باکیفیت، امتیاز دامین آتوریتی بیشتری را کسب و اعتماد بیشتری را جلب می‌کنند. 
  • تعداد دامنه‌های پیونددهنده منحصربه‌فرد: هرچه دامنه‌های بیشتری به شما لینک شوند، افراد بیشتری در مورد وب‌سایت شما می‌دانند و این امر محبوبیت وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد.
  • ارتباط موضوعی در دامین آتوریتی: شایان ذکر است که ارتباط موضوعی یک دامنه نقش مهمی در رتبه‌بندی آن دارد، ارتباط دامنه از محتوای داخل صفحه و پیوند های خارجی آن ناشی می‌شود. 

چگونه می‌توانم اعتبار دامین آتوریتی خود را بررسی کنم؟

برای درک این موضوع ابتدا به چند پرسش پاسخ دهید.

  • چند بک لینک دارید؟
  • آیا این بک لینک‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردارند؟
  • چند دامنه لینک دهنده منحصربه‌فرد دارید؟

طبیعتاً همه ما به دنبال بهبود قدرت دامین آتوریتی وب‌سایت خود هستیم ولی چگونه در این مورد پیش برویم؟

ساده‌ترین روش این است که طبق قوانین سئو پیش بروید، از وب‌سایت خود بسیار مراقبت کنید و فعالانه روی به دست آوردن پیوند های باکیفیت، از هر تعداد وب‌سایت که می‌توانید کار کنید.

پیج آتوریتی چیست؟

پیج آتوریتی نشان‌دهنده توانایی یک صفحه در رتبه‌بندی است و بر سه عامل: سابقه فعالیت و اعتمادسازی، میزان دریافتی از پیوند ها و به‌روزرسانی استوار است.

عامل سابقه فعالیت و اعتمادسازی در پیج آتوریتی

برای گرفتن امتیاز این مرحله، اجازه دهید از عمر تأسیس صفحه شما بگذرد و به‌خوبی از آن مراقبت کنید و مطمئن شوید که صفحه دارای محتوای خوب است و پیوند های باکیفیت بالا دریافت می‌کند و پیوند به منابع معتبر را نیز فراموش نکنید. 

عامل میزان دریافتی از پیوند ها در پیج آتوریتی

پیوند های داخلی و خارجی که در یک صفحه وجود دارند، به‌نوبه خود بر پیج آتوریتی تأثیر می‌گذارند.

عامل آخرین به‌روزرسانی در پیج آتوریتی

موتورهای جستجو صفحاتی را که مرتباً به‌روز می‌شوند، دوست دارند. اطمینان حاصل کنید که به‌صورت دوره‌ای، سری به محتوای مهم‌ترین صفحات خود بزنید تا ببینید که آیا می‌توان آن‌ها را به‌روز کرد یا نه. 

 عامل ارتباط بین صفحات در پیج آتوریتی

برای رتبه‌بندی صفحه غیر از امتیاز پیج آتوریتی، ارتباط بین کلمات کلیدی خاص نیز نقش حیاتی دارد. این ارتباط از طریق محتوای روی صفحه که شامل کلمات کلیدی و از طریق پیوند های داخلی و پشتیبان (پیوند های خارجی) به دست می‌آید.

رسیدن به سطح خوبی از دامین آتوریتی چگونه ممکن است؟

برای برخی از موضوعات با میزان جستجوهای پایین و کم رقابت، ممکن است بتوانید ظرف چند هفته پس از انتشار مطالب جدید در صفحه‌ها ابتدایی، رتبه خوبی کسب کنید اما اگر در یک بازار رقابتی هستید، برای رتبه‌بندی در صفحات ابتدایی، به زمان بسیار بیشتری نیاز دارید. 

در اینجاست که می‌توانید میزان امتیاز دامین آتوریتی وب‌سایت خود را بهبود بخشید، زیرا هرچه امتیاز دامین آتوریتی وب‌سایت شما بیشتر باشد، رتبه‌بندی بهتری هم خواهد داشت.

نحوه افزایش دامین آتوریتی

آگاهی از عملکرد دامین آتوریتی، ممکن است به شما در ایجاد یا بهبود برنامه بازاریابی وب‌سایتتان کمک‌کننده باشد. منظور از دامین آتوریتی تعداد پیوند های مرتبط به وب‌سایت شما از سایر سایت‌های معتبر است که سایت شما به آن نیاز دارد. 

ابزارهای دامین آتوریتی با بررسی عوامل مختلف، یک امتیاز را برآورد می‌کنند. این امتیاز می‌تواند وب‌سایت‌ها را باهم مقایسه کرده یا «رتبه‌بندی دامین آتوریتی» یک وب‌سایت را در طول زمان‌های مختلف بررسی کند اما این رتبه‌بندی فقط مختص کلمات کلیدی نیست و هرچه بک لینک‌های شما قوی‌تر باشند، شانس شما برای افزایش امتیاز دامین آتوریتی بیشتر است.

دامین آتوریتی در مقیاس لگاریتمی تعیین می‌شود و هرچه یک معیار مهم‌تر باشد، احتمالاً تأثیر بیشتری هم خواهد داشت.  برای رسیدن به یک دامین آتوریتی خوب، باید روی نقاط خاصی از بهینه‌سازی کار کنید.

برخی از مسائل اصلی تأثیر زیادی بر رتبه دامین آتوریتی سایت شما دارد مانند: 

۱. پاسخگویی وب‌سایت خود را در تمام دستگاه‌ها آزمایش کنید. (Responsive Website)

وب‌سایت‌ها باید به‌طور مطلوب در همه دستگاه‌ها ازجمله تلفن همراه، لپ‌تاپ، تبلت و موارد مشابه دیگر اجرا شوند. یکی از عوامل مؤثر رتبه‌بندی در گوگل، سازگاری است؛ بنابراین، اگر سایت شما بتواند با هر نوع صفحه‌ای سازگار شود، مطمئناً این عامل تأثیر خوبی بر سئو و کسب نمره دامین آتوریتی بالا خواهد داشت. 

۲. از بارگذاری سریع صفحه با PageSpeed Insights اطمینان حاصل کنید.

بارگذاری سریع صفحه یکی دیگر از پارامترهای کلیدی برای سایت‌هایی است که دارای دامین آتوریتی خوب هستند؛ بنابراین، نظارت بر این زمان بارگذاری به‌عنوان یک کار مستمر، امر اساسی است که برای این کار می‌توانید از ابزارهای تخصصی مانند PageSpeed Insights استفاده کنید. 

زمان متوسط بارگذاری 0.5 تا 2 ثانیه است و اگر زمان بارگذاری سایت شما بالاتر از این حد است، پس باید روی بهینه‌سازی آن کار کنید.

نمره دامین آتوریتی چیست؟

نمرات دامین آتوریتی از یک تا 100 متغیر است. وقتی امتیاز دامین آتوریتی بیشتری دارید، به‌احتمال‌زیاد شاهد افزایش ترافیک وب و رتبه‌بندی بهتر در SERP خواهید بود.  

سایت‌هایی که دارای پیوند های خارجی زیادی هستند، معمولاً نمره دامین آتوریتی بیشتری دارند؛ درحالی‌که سایت‌های نوپا و آن‌هایی که پیوند های ورودی کمتری دارند، به‌طورکلی نمره دامین آتوریتی پایین‌تری دارند.

دامین آتوریتی سایت شما می‌تواند در طول زمان متغیر باشد و باوجود تعداد زیادی از عوامل مختلف، تشخیص اینکه چرا تغییر کرده است، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

چندین فاکتور مؤثر در نمره دامین آتوریتی

  • سایت‌های دارای رتبه بالاتر، رشد گسترده‌ای در تعداد پیوند ها تجربه می‌کنند که ممکن است روند مقیاس بندی را دچار اختلال کند. این نوع نوسانات ممکن است به‌طور قابل‌توجهی سایت‌های کوچک‌تر را تحت تأثیر قرار دهد.
  • ممکن است پیوندهایی را از سایت‌هایی دریافت کرده باشید که در رتبه‌بندی گوگل رتبه بالایی ندارند. 

چگونه می‌توانید امتیاز دامین آتوریتی خود را افزایش دهید؟

بالا بردن امتیاز دامین آتوریتی یک فرآیند طولانی‌مدت است اما راه‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد؛

  • از اعتبار پیوند های موجود در محتوای خود اطمینان حاصل کرده و مطمئن شوید که شامل تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه نباشد.
  • از ابزار Ubersuggest استفاده کنید تا از نمره دامین آتوریتی خود و تعداد بک لینک‌های فعلی اطلاع پیدا کنید.

چگونه دامین آتوریتی وب‌سایت خود را بررسی کنید؟

چندین ابزار قدرتمند برای بررسی دامین آتوریتی وجود دارد، اما چگونه بدانید که کدام‌یک برای شما مناسب است؟

برای گرفتن پاسخ مناسب، مروری مختصر بر چند ابزار کاربردی دامین آتوریتی می‌اندازیم.

  • SEO Review Tools دارای یک بررسی‌کننده دامین آتوریتی است که آن را بر اساس کمیت و کیفیت بک لینک و محتوا بررسی می‌کند. سایر معیارهای اندازه‌گیری شده در این ابزار، سابقه وب‌سایت و امتیاز رسانه‌های اجتماعی است.

امتیاز رسانه‌های اجتماعی به میزان فعال بودن پروفایل اجتماعی شما و تعداد اشتراک‌گذاری محتوای شما مربوط می‌شود. همچنین این ابزار، پیج آتوریتی را نیز اندازه‌گیری می‌کند. این معیار مانند دامین آتوریتی است، با این تفاوت که به یک صفحه خاص و نه کل سایت نگاه می‌اندازد.

پیج آتوریتی نیز در مقیاس لگاریتمی و از  یک تا 100 محاسبه می‌شود.

  • اگر می‌خواهید چندین سایت را هم‌زمان بررسی کنید،Linkgraph Free Bulk DA Checker ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا حداکثر ۱۰ آدرس اینترنتی را هم‌زمان بررسی کنید.
  • اگر می‌خواهید دامین آتوریتی بیشتری را بررسی کنید، SEO Rank Tracker Rankz به شما امکان می‌دهد صدها مورد را در یک زمان بررسی کنید. این ابزار همچنین به عنوان یک بررسی‌کننده پیوند ها، مانیتورینگ بک لینک‌ها و یک بررسی‌کنندهٔ در دسترس بودن دامنه است.
  • Moz یک ابزار جامع تجزیه‌وتحلیل سئو است که صفحات برتر را با پیوند ها، دامنه‌های پیونددهنده برتر و کلمات کلیدی نمایش می‌دهد. 
  • Domain Authority Checker Moz این ابزار مهم‌ترین صفحات سایت را بر اساس پیج آتوریتی و دامین آتوریتی بالا تجزیه‌وتحلیل می‌کند. همچنین می‌توانید معیارهایی مانند کلمات کلیدی دارای رتبه برتر، کلمات کلیدی با کلیک تخمینی و موارد دیگر را بیابید.

چگونه دامین آتوریتی را با استراتژی سئو خود ادغام کنید؟

هر شرکتی می‌خواهد که وب‌سایت آن‌ها در اولین نتایج SERP گوگل ظاهر شود. دستیابی به این موقعیت مستلزم انجام کار سئو منظم است. در میان این تلاش‌ها، دامین آتوریتی به نظارت بر پیشرفت‌های انجام شده، کمک می‌کند. هرچه این امتیاز بالاتر باشد، احتمال دستیابی به موقعیت خوبی در SERP بیشتر است. الگوریتم‌های گوگل به‌طور مداوم پارامترهای خود را به‌روز می‌کنند، بنابراین بهبود سایت شما باید یک فرایند مستمر باشد.

بهینه‌سازی وب به شما این امکان را می‌دهد تا ترافیک واجد شرایط بیشتری را جذب کرده و به پیشرفت بیزینس خود بیفزایید. برای شروع این کار، هنگامی‌که نمره دامین آتوریتی خود و عوامل مؤثر بر آن را تعیین کردید، باید با بک لینک‌ها کار خود را ادامه دهید.  

بک لینک به حالتی گفته می‌شود که سایت دیگری محتوای خود را به سایت شما لینک دهد.

  • برای ایجاد بک لینک اگر در مورد حوزهٔ منحصربه‌فردی تخصص دارید یا آپشن جدیدی را برای یک محصول یا خدمات ارائه می‌دهید، می‌تواند برای شما شروع خوبی باشد. 
  • با مشاغل کوچک همکاری کنید که بتوانید با آن‌ها مشارکت‌های سودمند متقابل برقرار کنید.
  • با شرکت‌هایی که قبلاً با آن‌ها همکاری داشته‌اید، تماس بگیرید. ببینید آیا راه‌هایی وجود دارد که بتوانید از حضور آنلاین یکدیگر پشتیبانی کنید.  
  • شما همچنین باید محتوای موجود خود را برای فرصت افزودن پیوند های دیگر وب‌سایت‌ها بررسی و آپدیت کنید. 

به‌عنوان‌مثال، اگر از کافی‌شاپی نام می‌برید، به وب‌سایت اصلی آن‌ها لینکی بزنید و اگر آن‌ها بر ترافیک وب خود نظارت داشته باشند، ممکن است تمایل پیدا کنند که این لطف را جبران کرده و بک لینک دهند. البته توجه داشته باشید که تمام بک لینک‌هایی که دریافت می‌کنید، از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

یکی از مزایای اصلی اندازه‌گیری دامین آتوریتی این است که می‌توانید رقبای خود را تجزیه‌وتحلیل کنید؛ یعنی همان‌طور که می‌توانید آدرس اینترنتی خود را بررسی کنید، می‌توانید شرکت‌هایی را که در بازار با شما رقابت می‌کنند را نیز تجزیه‌وتحلیل کنید. برای این کار لازم است که فقط آدرس سایت موردنظر خود را در نوار جستجو ابزارهای دامین آتوریتی وارد کنید.

این مبنای مقایسه به شما کمک خواهد کرد تا بدانید که تیم بازاریابی شما باید روی چه مواردی بیشتر کار کند.

سؤالات متداول درباره دامین آتوریتی

  • چگونه می‌توانم اعتبار دامین آتوریتی خود را افزایش دهم؟

پیوند های بیشتر و ترافیک بهتر می‌تواند به افزایش اعتبار دامین آتوریتی کمک کند. 

  • چگونه می‌توانم اعتبار دامین آتوریتی خود را بررسی کنم؟

برای تعیین میزان اعتبار دامنه فعلی خود، به سراغ ابزارهای بررسی دامین آتوریتی بروید.

  • چند بار باید دامین آتوریتی خود را بررسی کنم؟

معمولاً یک‌بار در ماه برای بررسی دامین آتوریتی کافی است. 

دامین آتوریتی ممکن است در ابتدا موضوع پیچیده‌ای به نظر برسد ولی عوامل زیادی در رتبه‌بندی دامین آتوریتی نقش دارند و تجزیه‌وتحلیل همه آن‌ها برای بهبود عملکرد وب‌سایت شما کمک‌کننده خواهد بود. افزودن دامین آتوریتی به ابزار سئو به شما این امکان را می‌دهد که درک جامع‌تری از فضای کلی دیجیتال و سلامت وب‌سایت خود داشته باشید.

دریا بهرامی- نویسنده

1728
A
A