معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل

معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل
معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل
8 ماه پیش

تقریباً یک دهه پیش، گوگل به‌روزرسانی بزرگی را برای الگوریتم خود با هدف شیوه‌های ساخت لینک دستی و هرزنامه ارائه کرد. این الگوریتم جدید، الگوریتم پنگوئن گوگل نام داشت. الگوریتم وب اسپم که به طور رسمی با نام Google Penguin Update شناخته می‌شود، برای همیشه نحوه رتبه بندی وب‌سایت‌ها توسط گوگل را تغییر داد. قبل از انتشار الگوریتم پنگوئن، میزان بک لینک یکی از عوامل کلیدی در امتیازدهی به یک صفحه پس از کرال، ایندکس و ارزیابی توسط گوگل بود. متأسفانه، این روش یک مشکل بزرگ ایجاد کرد: محتوای با کیفیت پایین و صفحات وب توانستند رتبه‌بندی بهتری در نتایج جستجوی ارگانیک نسبت به آنچه که شایسته آن بود کسب کنند که صرفاً به دلیل حجم بالای بک لینک بود.

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، عدم تعادل کیفیت در رتبه بندی جستجو چیزی بود که گوگل می‌خواست به سرعت آن را برطرف کند. تیم هرزنامه گوگل در راستای تعهد خود به ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن و البته نتایج جستجوی مفید و مرتبط  دست به کار شد و الگوریتم پنگوئن گوگل متولد شد. در ادامه ما یک راهنمای جامع برای شما آماده کرده‌ایم که همه چیزهایی را که تا به حال می‌خواستید درباره به‌روزرسانی پنگوئن از Google بدانید را پوشش می‌دهد. همراه ما باشید.

چرا الگوریتم Google Penguin ایجاد شد؟

در اوایل فعالیت اینترنت، محتوای اسپم، استفاده بیش از اندازه از  کلمات کلیدی و دیگر تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه همه‌جا وجود داشت. گوگل ابتدا با به‌روزرسانی الگوریتم پاندا شروع به مقابله با صفحات وب با کیفیت پایین کرد. بعدها الگوریتم پنگوئن گوگل به عنوان ادامه معرفی شد. پنگوئن سلاح منتخب گوگل در برابر تکنیک‌های شایع ایجاد لینک کلاه سیاه بود که برای تاثیرگذاری بر نتایج جستجو و رتبه بندی استفاده می‌شد. اگرچه الگوریتم پاندا انبوهی از هرزنامه‌های فضای وب را شناسایی کرده بود، اما الگوریتم پنگوئن طوری طراحی شد که از این هم فراتر برود. در نهایت، هدف گوگل خلع سلاح کاربرانی بود که  از تاکتیک‌‌های اسپم کلاه سیاه با تمرکز بر لینک سازی بی‌کیفیت استفاده می‌کردند.

با به‌روزرسانی الگوریتم جستجوی خود، گوگل این توانایی را به دست آورد که انواع مختلفی از لینک‌هایی را که صفحات وب و وب‌مسترها به دست می‌آوردند، بهتر پردازش کند. در نتیجه، این الگوریتم به صفحات وب با لینک‌های با کیفیت، مرتبط و معتبر پاداش می‌دهد و در عین حال کسانی را که به روش‌های لینک سازی سیاه تکیه می‌کنند جریمه می‌کند. توجه داشته باشید که پنگوئن به طور خاص فقط برای لینک‌های ورودی سایت‌ها طراحی شده است، و لینک‌های خروجی سایت را بررسی نمی‌کند.

از دیگر الگوریتم‌های معروف و کاربردی گوگل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأثیر اولیه به‌روزرسانی پنگوئن گوگل چه بود؟

هنگامی که الگوریتم پنگوئن برای اولین بار راه اندازی شد (آوریل 2012)، گوگل تخمین زد که تأثیر قابل توجهی بر بیش از 3 درصد از نتایج جستجوی جهانی داشته باشد. تنها یک سال بعد، پنگوئن 2.0 به عنوان چهارمین به‌روزرسانی الگوریتم گوگل منتشر شد. این به‌روزرسانی بیش از ۲ درصد از عبارت‌های جستجو را تحت تأثیر قرار داد.

لیست به‌روزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن گوگل

هر کسی که در زمینه سئو کار کرده باشد به شما خواهد گفت که به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل با سرعت نسبتاً ثابتی همراه است، به همین دلیل است که موتور جستجوی گوگل امروز به خوبی کار می‌کند. به طور خاص، برای پنگوئن، در طی تقریباً 10 سال پس از معرفی، تعداد زیادی به‌روزرسانی وجود داشته است. البته ممکن است که از تاثیر همه به‌روزرسانی‌ها و معنای آنها برای سایت خود مطلع شوید، به خصوص اگر متخصص سئو نباشید. اما نگران نباشید؛ زیرا ما مهم‌ترین تغییرات Google Penguin را گردآوری و مهم‌ترین تاثیر هریک را بررسی کرده‌ایم.

به‌روزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن 1.1، 26 مارس 2012

از نظر فنی، پنگوئن 1.1 به‌روزرسانی داده‌های درون الگوریتم بود، نه تغییر. تأثیرات به‌روزرسانی‌ها دوگانه بود: وب‌سایت‌هایی که تحت تأثیر راه‌اندازی اولیه قرار الگوریتم قرار گرفته بودند، اگر برای اصلاح پروفایل بک لینک خود تلاش کرده بودند، شاهد بهبود نسبی در وضعیت سایت خود بودند. برای بسیاری از وب‌سایت‌هایی که ظاهراً در دور اول از پنالتی فرار کرده بودند، این به‌روزرسانی تأثیرگذار بود.

الگوریتم پنگوئن 1.2، 5 اکتبر 2012

در این به‌روزرسانی، کوئری‌های جستجو شده در هر دو زبان انگلیسی و بین‌المللی تحت تأثیر قرار گرفتند.

گوگل پنگوئن 2.0، 22 مه 2013

پنگوئن 2.0 گامی رو به جلو برای الگوریتم در سطح فنی بود و به طور مستقیم نحوه رتبه بندی الگوریتم نتایج جستجو را تغییر داد. اولین به‌روزرسانی فراتر از صفحه اصلی وب‌سایت و صفحات دسته‌بندی سطح بالا بود، و تلاش کرد شواهدی از لینک‌های بی‌کیفیت و هرز را در سطوح مختلف مشخص کند.

گوگل پنگوئن 2.1، 4 اکتبر 2013

Google Penguin 2.1 مدت زمان کوتاهی بعد از پنگوئن 2.0 عرضه شد، اگرچه هدف دقیق این به‌روزرسانی هیچ وقت به طور مشخص از سمت گوگل بیان نشد. با این حال کارشناسان این نظریه را مطرح کرده‌اند که بازنگری داده‌ها به تلاش‌های گوگل برای کرال کردن صفحات وب در سطح عمیق‌تر کمک می‌کند و امکان تجزیه و تحلیل بهتر برای از بین بردن لینک‌های بی‌کیفیت را فراهم می‌کند.

گوگل پنگوئن 3.0، 17 اکتبر 2014

به‌روزرسانی دیگر، گامی دیگر به جلو در حذف تاکتیک‌های پیوند کلاه سیاه گسترده. وب‌سایت‌هایی که تحت تأثیر به‌روزرسانی‌های قبلی قرار گرفته بودند، شرایط بهتری پیدا می‌کردند، البته به شرطی که طی این مدت پروفایل بک لینک خود را تمیز کرده بودند. این به‌روزرسانی دامنه دسترسی Google را افزایش داد و برای سایر سایت‌هایی که به روش‌های لینک‌سازی با کیفیت پایین ادامه داده بودند، جریمه‌هایی را اعمال کرد.

گوگل پنگوئن 4.0، 23 سپتامبر 2016

تقریباً دو سال پس از نسخه 3.0، آخرین به‌روزرسانی الگوریتم Google Penguin منتشر شد. در این به‌روزرسانی، الگوریتم پنگوئن گوگل به یکی از الگوریتم‌های اصلی گوگل، معرفی شد. حتی اگر این بدان معنا نیست که عملکرد واقعی الگوریتم در حال تغییر است، اما تغییری را در نحوه درک گوگل از خود الگوریتم نشان داد. در حال حاضر، پنگوئن با الگوریتم اصلی برای ارزیابی لینک‌ها و صفحات وب در زمان واقعی اجرا می‌شود. این موضوع به توانایی جدید برای مشاهده اینکه چگونه تلاش‌های ایجاد لینک بی‌کیفیت یا از بنی بردن لینک‌های مخرب شما بر رتبه‌بندی جستجوی شما تأثیر می‌گذارد، تقریباً به دقیقه تبدیل شده است. برخلاف نسخه‌های قبلی پنگوئن که رویکردی تنبیهی برای برخورد با وب‌سایت‌ها با استفاده از لینک‌های بی‌کیفیت و هرزنامه داشتند، نسخه ۴.۰ ارزش خود لینک‌ها را کاهش داد. اما این لزوماً به این معنا نیست که پنالتی‌ها دیگر وجود ندارند؛ اگر تاکتیک‌های کلاه سیاه را امتحان کنید، مطمئناً هنوز هم می‌توانید ببینید که رتبه‌های سایت شما چطور از دست می‌روند.

آخرین آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل

آخرین آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل، در ماه مه 2020 منتشر شد که اصلاحاتی در الگوریتم پیشین خود اعمال کرده و تغییراتی در معیارهای ارزیابی وبسایت‌ها و صفحات وب انجام داده است. در این آپدیت حساسیت گوگل نسبت به صفحاتی با محتوای ضعیف، کپی شده، تکراری و نامناسب بیشتر از قبل شده است. با این آپدیت اعتبار سایت‌ها با توجه به اعتبار منابع مرتبط بهبود یافته است که می‌تواند برای سایت‌هایی با محتواهای خوب و کاربردی رتبه‌های بهتری کسب کند.

 

کاهش رتبه الگوریتم Google Penguin چگونه کار می‌کند؟

اندکی پس از معرفی الگوریتم Google Penguin، برندها و وب‌مسترهایی که به استراتژی‌های بک لینک دستی یا با کیفیت پایین اعتماد کرده بودند، افت در رتبه بندی ارگانیک و کاهش ترافیک خود را مشاهده کردند. تنزل رتبه‌ها لزوماً برای کل کوئری‌های سایت اعمال نمی‌شد. در عوض، برخی از گروه‌های کلیدواژه خاص به طور چشمگیری بیش از حد افت پیدا می‌کردند.

Google Penguin همچنین قابلیت جابه‌جایی بین چندین دامنه را دارد، بنابراین تغییر دامنه (در تلاش برای تغییر مسیر) یک گزینه برای دور زدن این الگوریتم نیست. متخصصان و علاقه‌مندان مختلف سئو استفاده از تغییر مسیرهای 301 و 302 را آزمایش کرده‌اند، اما دریافته‌اند که آنها راه مؤثری برای دور زدن پنگوئن نیستند.

الگوریتم پنگوئن گوگل

بازیابی از الگوریتم پنگوئن گوگل 4.0

پس از Google Penguin، بسیاری از کارشناسان سئو این سوال را مطرح کردند: آیا ابزار Disavow به بهبود شرایط کمک می‌کند؟ این ابزار مدت‌هاست که منبع مفیدی برای استراتژیست‌های سئو بوده است و حتی با وجود الگوریتم پنگوئن که در الگوریتم اصلی گوگل گنجانده شده است، به همین شکل باقی مانده است. مانند بسیاری از موضوعات در سئو، بحث‌هایی در مورد اینکه آیا Disavow کردن لینک‌ها واقعاً می‌تواند به یک وب‌سایت کمک کند یا خیر وجود دارد. گوگل علنا ​​اعلام کرده است که Disavow کردن بک لینک‌ها مثمر ثمر است و می‌تواند به بازیابی رتبه‌های از دست رفته کمک کند.

چه چیزی باید در فایل Disavow گنجانده شود؟

هنگامی که یک فایل Disavow کردن را برای گوگل ارسال می‌کنید، اساساً اعلام می‌کنید که الگوریتم باید همه لینک‌های موجود را نادیده بگیرد. در نتیجه، می‌توانید خود را از مشکلات رتبه بندی منفی ناشی از لینک‌های بی‌کیفیت رها کنید. با این حال، بسیار مهم است که بسیار مراقب باشید؛ اگر به طور تصادفی لینک‌های خوبی را در فایل وارد کنید، مجددا دچار افت رتبه خواهید شد.

تنها محتوای مورد نیاز در یک فایل Disavow لیست لینک‌هایی است که درخواست می‌کنید نادیده گرفته شوند. پس از آپلود فایل، می‌توانید از Google انتظار دریافت تأییدیه را داشته باشید. فایل بلافاصله پردازش می‌شود، اما بازیابی زمان می‌برد. فایل Disavow گوگل را به خزیدن در صفحات وب خاصی که ذکر کردید هدایت نمی‌کند، بنابراین بازیابی کامل معمولاً تدریجی است.

وقتی گزارش لینک را در  سرچ کنسول خود بررسی می‌کنید، همچنان لینک‌هایی را مشاهده می‌کنید که هیچ مشخصه‌ای مبنی بر اینکه کدام یک تا کنون نادیده گرفته شده‌اند یا نه وجود ندارد. این موضوع می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد که تعیین کنید سایت شما در چه مرحله‌ای در فرایند بازیابی قرار دارد. اگر در گذشته یک فایل Disavow ارسال کرده‌اید، مهم است که بدانید یک فایل Disavow جدید جایگزین فایل اصلی شده و به آن اضافه نمی‌کند این بدان معنی است که شما همیشه باید لینک‌هایی را که قبلاً Disavow  کرده‌اید را در هر فایل جدید اضافه کنید.

تفاوت بین Disavow کردن لینک‌های یکتا و Disavow کردن دامنه چیست؟

به طور کلی، بهتر است به جای کار با Disavow  کردن لینک‌های یکتا ، در سطح دامنه Disavow کنید. ممکن است در برخی شرایط وب‌سایت‌های بزرگی با لینک‌های با کیفیت و پولی وجود داشته باشد و Disavow کردن لینک‌های یکتا گزینه بهتری خواهد بود. اما به طور معمول، Disavow کردن مبتنی بر دامنه بهترین گزینه برای شماست؛ زیرا شما مجبور نیستید با لینک‌هایی که به‌عنوان غیر www یا www ایندکس شده‌اند سروکار داشته باشید، زیرا یک Disavow مبتنی بر دامنه این موضوع را در نظر می‌گیرد.

نحوه یافتن و حذف لینک‌های بی‌کیفیت و هرز

اگرچه مواردی وجود دارد که در آن وب‌مسترها و برندها عمداً از استراتژی‌های ایجاد لینک دستی استفاده می‌کنند، وب‌سایت شما می‌تواند بدون اینکه شما لزوماً متوجه شوید، لینک‌های بدی دریافت کند.  اگر متوجه عدم ارتباط بین جایی که فکر می‌کنید رتبه شما باید باشد و جایی که هست، شدید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک ممیزی روی لینک‌های خارجی سایت انجام دهید.

چگونه بک لینک‌های وب‌سایت خود را پیدا کنیم؟

در سرچ کنسول، صاحب سایت می‌تواند لیستی از بک‌لینک‌ها را دریافت کند. این لیست شامل لینک "nofollow" است که تأثیری بر رتبه سایت شما ندارد. اما اگر لینک‌های "nofollow" حذف شوند، سایت شما ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. شما همچنین می‌توانید ابزارهای شخص ثالث مختلفی را برای بررسی بک لینک پیدا کنید.

اما قبل استفاده از این ابزارها مطمئن شوید که وبمستر به ربات این ابزارها دسترسی داده است. زیرا به عنوان مثال، بسیاری از وب‌سایت‌های با کیفیت بالا، این ربات‌ها را به منظور حفظ پهنای باند خود مسدود می‌کنند. اما از سوی دیگر، برخی از سایت‌های هرزنامه نیز ربات‌ها را مسدود می‌کنند تا لینک‌های زیرمجموعه خود را مخفی نگه دارند. نتیجه این است که ممکن است نتوانید پروفایل کاملی از تمام بک لینک‌های خود، از جمله صفحات با کیفیت بالا و پایین را مشاهده کنید.

نظارت بر بک‌لینک‌ها

مانند هر صنعت، سئو تعداد کمی افراد غیرحرفه‌ای دارد که سعی می‌کنند از بک لینک برای آسیب رساندن به رقبای خود استفاده کنند. حملات منفی سئو زمانی اتفاق می‌افتد که یک برند یا مدیر وب‌سایت لینک اسپم خریداری و از آنها برای هدایت به وب‌سایت شما برای کاهش رتبه شما استفاده می‌کند. خوشبختانه، گوگل به طور کلی قادر به تعیین تفاوت بین یک حمله سئو منفی و وب‌سایتی است که برای پیاده‌سازی لینک‌های با کیفیت پایین انتخاب شده است. بنابراین، نیازی نیست زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد قربانی شدن این «جنایت» آنلاین کنید.

درخواست حذف بک لینک

هنگامی که بک لینک‌های منفی و هرز را پیدا می‌کنید، حذف آنها گاهی اوقات می‌تواند به سادگی تماس با مدیر وب‌سایت با درخواست حذف انجام شود. گاهی اوقات، مالک سایت از شما می‌خواهد در ازای حذف لینک، هزینه‌ای بپردازید، اما Google توصیه می‌کند که از انجام هر نوع پرداخت خودداری کنید. در عوض، فقط لینک‌های مربوطه را حذف کنید. Google Penguin پروفایل لینک یک وب‌سایت را به طور کلی ارزیابی می‌کند، بنابراین یک پروفایل شامل لینک‌های با کیفیت بالا می‌تواند به تعادل تعداد انگشت شماری از لینک‌های بی‌کیفیت کمک کند.

باورهای رایج غلط در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل

افسانه‌های پنگوئن گوگل در اینترنت کم نیست که بسیاری از آنها حتی استراتژیست‌های باتجربه سئو را فریب داده‌اند. جداکردن واقعیت‌ها از داستان می‌تواند مشکل باشد، اما ما اکنون تعدادی از محبوب‌ترین افسانه‌های مربوط به الگوریتم پنگوئن گوگل را باهم بررسی می‌کنیم.

الگوریتم پنگوئن گوگل 4.0

تصور غلط: الگوریتم پنگوئن یک جریمه است.

بسیاری از مردم الگوریتم پنگوئن را به عنوان یک جریمه یا "اقدام دستی" که توسط گوگل تحمیل شده است، در نظر می‌گیرند. اما در واقع پنگوئن صرفاً الگوریتم است. این بدان معناست که Google نمی‌تواند آن را به صورت دستی اجرا یا لغو کند. در حالی که درست است که هم پنالتی و هم تغییر در الگوریتم می‌تواند رتبه شما را کاهش دهد، تفاوت‌های مهمی بین این دو وجود دارد:

  • جریمه زمانی رخ می‌دهد که یکی از اعضای تیم وب اسپم گوگل پس از پاسخ به گزارش فلگ و انجام تحقیقات، اقدامی دستی را در دامنه خاصی اجرا کند. از طریق سرچ کنسول از جریمه مطلع خواهید شد. علاوه بر ممیزی بک لینک‌های خود و Disavow کردن لینک‌های هرزنامه، باید یک درخواست تجدید نظر به تیم وب اسپم ارسال کنید. اگر تلاش شما موفقیت‌آمیز باشد، گوگل این جریمه را لغو می‌کند. در غیر این صورت، باید به بررسی پروفایل بک لینک خود ادامه دهید.
  • تنزل رتبه یک اقدام مبتنی بر الگوریتم پنگوئن است، نه چیزی که شامل یک عضو واقعی از تیم Google باشد.اگر وب‌سایت شما تحت تأثیر پنگوئن قرار گیرد، اعلانی دریافت نخواهید کرد. رفع مشکلات بک لینک می‌تواند منجر به بازیابی نسبتاً سریع شود؛ زیرا دیگر لازم نیست برای اعمال تغییرات منتظر به‌روزرسانی یا به‌روزرسانی پنگوئن باشید.

تصور اشتباه: وقتی الگوریتم پنگوئن رتبه شما را کاهش می‌دهد، گوگل برای شما اعلان می‌فرستد.

در حالی که کنسول جستجوی Google در صورت جریمه به شما اطلاع می‌دهد، زمانی که الگوریتم پنگوئن در وب‌سایت شما اعمال شده باشد به شما اطلاع داده نمی‌شود.  بررسی مرتب رتبه بندی SERP بهترین راه برای تشخیص تغییر موقعیت است تا بتوانید سریع‌تر عمل کنید.

تصور اشتباه: تنها راهی که می‌توانید کاهش رتبه پنگوئن را معکوس کنید، Disavow کردن همه لینک‌های با کیفیت پایین است.

درست است که ابزار Disavow می‌تواند به پاک‌سازی لینک‌های subpar کمک کند، اما به زمان و تلاش قابل توجهی نیاز دارد. لازم نیست هر لینک بدی را دنبال کنید و آن را Disavow کنید؛ زیرا پنگوئن در درجه اول بر نسبت لینک‌های خوب به لینک‌های اسپم تمرکز دارد. بنابراین، مطمئناً می‌توانید سعی کنید حداقل برخی از لینک‌های بد را پاک کنید، اما افزایش تعداد لینک‌های با کیفیت بالا اغلب می‌تواند تأثیرگذارتر باشد.

تصور غلط: هیچ راهی برای بهبودی از نتیجه بررسی الگوریتم پنگوئن وجود ندارد.

اغلب ممکن است احساس کنید که کاهش رتبه پنگوئن چیزی است که سایت شما را برای همیشه به پایین می‌کشاند. این در حالی است که بیرون آمدن از این وضع امکان‌پذیر است؛ اما به زمان، تجربه و سطح مشخصی از مهارت نیاز دارد. بر کسی پوشیده نیست که الگوریتم‌های گوگل می‌توانند بی‌ثبات باشند، به همین دلیل است که بسیاری از برندها تصمیم می‌گیرند برای بهترین نتایج ممکن در خدمات سئو حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنند.

خلاصه مطلب

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که پنگوئن 4.0 کل مفهوم رتبه‌بندی را پیچیده می‌کند، اما واقعاً زمین بازی منصفانه‌تری را برای همه ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه تکنیک‌های ایجاد لینک کلاه سیاه هر روز کمتر به یک گزینه مناسب تبدیل می‌شوند، استراتژی‌های هوشمند SEO رتبه‌بندی با کیفیتی را که شایسته آن هستید را به شما اهدا می‌کنند. چه برای شروع یک استراتژی سئو از ابتدا به کمک نیاز داشته باشید و چه در حال تلاش برای کشف چگونگی بهبود پس از کاهش رتبه پنگوئن باشید، می‌توانید با مطالعه و کمک‌گرفتن از متخصص‌ها، از الگوریتم پنگوئن گوگل(Google search engine algorithm) به نفع سایت خود استفاده کنید.

دریا بهرامی- نویسنده

778
A
A