نحوه ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل

نحوه ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل
نحوه ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل
2 هفته پیش

احتمالا برای شما هم پیش آمده که قبل از راه اندازی وب‌سایت اصلی خود آن را روی لوکال هاست بسازید و در صورت موفق شدن بخواهید آن را به یک هاست واقعی منتقل کنید. برای اینکه اطلاعات درج شده درون جداول به درستی منتقل شوند نیاز است تا از ابزاری به نام ایمپورت استفاده کنیم. از این قابلیت می‌توان برای آپلود فایل‌های بکاپ Database نیز استفاده کرد و سایت را از بحران‌های امنیتی به وجود آمده نجات داد. در این مقاله قصد داریم تا به صورت گام‌به‌گام تمامی مراحل ایمپورت اطلاعات را بررسی کنیم.

 

ایمپورت کردن چیست؟ آشنایی با import در سی‌پنل

هر نرم‌افزاری فارغ از اینکه چه کاربردی دارد، فایل خروجی خود را با فرمتی مشخص به شما تحویل خواهد داد. مثلا یک برنامه تدوین و اصلاح تصویر به شما عکسی با فرمت JPEG داده و می‌توانید از آن استفاده کنید. در صورتی که شما نیز بخواهید از این برنامه استفاده کنید، باید عکسی با همین فرمت به برنامه بدهید تا بتواند کار روی آن را آغاز کند. در برخی موارد ممکن است که ورودی و خروجی نرم‌افزار یکسان نبوده و برنامه بعد از اتمام کار شما، یک فایل اولیه آماده می‌کند.

مشابه این عمل را می‌توان در برنامه مایکروسافت ورد مشاهده کرد که شما به عنوان ورودی، کلمات را داخل یک صفحه تایپ کرده و در انتها یک فایل با فرمت docx دریافت می‌کنید. در هاست سی‌پنل نیز مشابه این عمل اتفاق افتاده و پس از اینکه تغییراتی را روی سرور اعمال کنید، سیستم به شما یک خروجی با فرمت مشخص خواهد داد. حال اگر بخواهید که اطلاعاتی از قبل مشخص شده را به هاست سی‌پنل خود انتقال دهید، باید دقیقا از فایلی با فرمت مشخص استفاده کرد. از این رو نرم‌افزارها با کمک قابلیت ایمپورت، می‌توانند اطلاعات را به زبان برنامه‌نویسی خود از شما دریافت کنند.

سی پنل چیست؟ آشنایی کامل با کنترل پنل cPanel

چرا به ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل نیاز داریم؟

زمانی به سراغ ایمپورت اطلاعات روی دیتابیس می‌رویم که قصد داریم دیتاهایی از پیش آماده را روی سایت پیاده‌سازی کنیم و این کار سرعت کار را بسیار بالا خواهد برد. در صورتی که قصد داشته باشید سایتی مشابه سایت دیگری بسازید، می‌توانید خودتان مرحله به مرحله تمامی تنظیمات را انجام داده و یا با استفاده از فایل اکسپورت شده از سایت مذبور، تمامی اطلاعات را داخل هاست خود کپی کنید. در صورتی که بخواهیم در خصوص چرایی استفاده از توانایی ایمپورت هاست صحبت کنیم، چند دلیل اصلی وجود دارد که این عملیات را توجیه می‌کنند.

·        استفاده از فایل‌های بکاپ قبلی که از هاست تهیه کرده‌ایم.

·        انتقال اطلاعات یک هاست به یک هاست جدید هنگام تغییر آدرس سایت.

·        دریافت یک طراحی جدید از متخصص و بارگزاری آن روی سایت.

·        جابجایی اطلاعات دیتابیس از لوکال هاست روی یک هاست آنلاین.

در هر صورت اگر نیاز پیدا کنید تا یک اطلاعات از قبل آماده را به هاست سی‌پنل خود منتقل کنید، تنها راه امن و آسانی که وجود دارد، استفاده از قابلیت import بوده و تنها با چند کلیک می‌توانید یک سایت کامل را روی هاست خود بسازید.

 

بررسی شرایط ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل

با ایمپورت کردن یک دیتابیس جدید روی هاست خود، توانایی اداره یک سایت جدید را خواهید داشت اما قبل از آن باید بررسی کنید که آیا امکان ایمپورت کردن برای شما وجود داشته و یا اینکه با انجام این کار ممکن است تمامی تنظیمات با مشکل روبرو شوند. در صورتی که از قبل دیتابیس دیگری روی سیستم ندارید، مشکلی وجود نداشته و تنها کافی است با ایجاد یک دیتابیس خام هنگام نصب سیستم مدیریت محتوای هاست خود، زمینه را برای ایمپورت فراهم کنید. در غیر این صورت ابتدا باید تمام اطلاعات دیتابیس را حذف کرده و بعد اقدام به import فایل‌های جدید کنید.

با مراجعه به بخش MySQL Databases در هاست سی‌پنل خود، می‌توانید تمامی دیتابیس‌های موجود را مشاهده کرده و سپس فایل مورد نظر را پاک کنید. در صورت توجه نکردن به این موضوع، اطلاعات مشابه یکدیگر در یک هاست قرار گرفته و باعث می‌شود تا عملکرد این سیستم مختل شود. در برخی موارد افراد نیاز دارند تا از بخشی از اطلاعات بکاپ تهیه کرده و تنها همان موارد را به هاست خود ایمپورت کنند. در این حالت باید به داخل دیتابیس خود رفته و از بخش phpmyadmin، اقدام به حذف جدول‌های مورد نظر کنید.

MySQL چیست + کاربرد مای‌اس‌کیوال و مزایای آن

پرکاربردترین استفاده ایمپورت دیتابیس هنگام مدیریت هاست سی پنل

همان‌طور که بالاتر در خصوص دلایل استفاده از ایمپورت دیتابیس صحبت کردیم، دیدیم که این عمل می‌تواند به خاطر شرایط مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. اما می‌توان گفت بیشترین کاربردی که اغلب از import می‌شود، برای بکاپ‌گیری و افزایش امنیت هاست است.

به دلیل اتصال دائمی هاست به اینترنت، احتمال وقوع هرگونه حمله سایبری وجود دارد و نابود کردن دیتابیس سایت یکی از اولین اقداماتی است که متجاوزان انجام خواهند داد. حتی گاهی به دلیل اشتباهاتی که خودمان انجام می‌دهیم، عملکرد هاست مختل شده و لازم است تا آن را دوباره راه‌اندازی کنیم. برای برطرف شدن این مشکل می‌توان به سادگی یک خروجی با پسوند sql گرفته و در یک حافظه مجزا نگه‌‌داری کنید.

هنگام وقوع هرگونه مشکلی می‌توان به سرعت این دیتابیس را ایمپورت کرده و تمامی اطلاعات را دوباره زنده کنید. ادمین‌ها و صاحبین سایت بر اساس میزان بازدید از وب‌سایت و همین‌طور درجه امنیت اطلاعات، به صورت روزانه یا ساعتی از اطلاعات بکاپ تهیه می‌کنند و با همین اقدام ساده ایمپورت کردن، جلوی لطمه‌های مالی به شدن بزرگ را می‌گیرند.

 

چگونه اطلاعات دیتابیس را اکسپورت کرده و یک بکاپ تهیه کنیم؟

فرآیند تهیه یک نسخه پشتیبان بسیار ساده است. باید به بخش DATABASES در هاست خود رفته و بعد ار ورود به ناحیه phpMyAdmin، روی دیتابیس خود کلیک کنید. حال با زدن گزینه Export و در نهایت کلید go می‌توانید یک نسخه پشتیبان برای خود تهیه کنید. البته با این کار تنها از اطلاعات یک نسخه تهیه کرده و در صورت نیاز باید از فایل‌های موجود روی سیستم، مانند تصاویر و...، یک بکاپ جداگانه تهیه کنید.

آموزش گرفتن بک آپ و بازگردانی دیتابیس در SQL سرور

شیوه ایمپورت اطلاعات داخل دیتابیس هاست سی پنل

حال زمان آن رسیده تا اطلاعات ذخیره شده دیتابیس را به هاست برگردانیم و برای این اقدام از قابلیت ایمپورت استفاده کنیم. به این منظور فایل مورد نظر را در فرمت sql قرار داده و نیازی نیست از برنامه‌های فشرده کننده فایل استفاده کرد. پس از آن کافی است چند مرحله زیر را طی کرده تا اطلاعات شما بارگزاری شوند.

1. پس از ورود به هاست سی‌پنل به سربرگ databases مراجعه کرده و از میان گزینه‌های موجود، روی لینک phpmyadmin کلیک کنید تا به صفحه جدید هدایت شوید.

2. داخل پنجره phpmyadmin قسمت‌های مختلفی وجود دارد که هر یک کار خاصی را انجام می‌دهد. ابتدا باید از ستون سمت چپ خود دیتابیسی که قصد انتقال اطلاعات به آن را دارید، انتخاب کنید.

3. باید قبل از دنبال کردن این دستورالعمل، اطلاعات روی دیتابیس را پاک کرده باشید تا بتوان موارد جدید را جایگزین آن‌ها کرد.

4. حال زمانی که دیتابیس در حالت انتخاب قرار دارد، از نوار بالای صفحه گزینه import را انتخاب کنید.

5. اطلاعات نمایش داده شده به چند بخش مختلف تقسیم شده‌اند. باید در قسمت File to import، روی دکمه Browse Your Computer کلیک کنید تا به شما اجازه انتخاب فایل از روی سیستم را داده و سپس با زدن دکمه go فرایند ایمپورت کردن را آغاز کنید.

6. با توجه به حجم فایل شما، بارگزاری مدتی طول کشیده و سپس در صورت موفق شدن، با عبارت Import has been successfully finished روبرو خواهید شد.

 

رفع مشکلات مربوط به ایمپورت دیتابیس در هاست سی پنل

با وجود اینکه تمامی مراحل گفته شده در قسمت قبلی بسیار ساده و کوتاه هستند، با این حال ممکن است مشکلاتی در این بین پدید آمده و باعث شود تا نتوانید ایمپورت کردن فایل‌ها را نهایی کنید. در چنین شرایطی باید ابتدا به ارور داده شده دقت کنید تا بتوان مشکل را برطرف کرد اما معمولا چند دلیل عمده باعث بروز مشکل هستند و تنها با رفع آن‌ها می‌توانید مشکل ایمپورت را حل کنید.

هماهنگ کردن ورژن‌های مختلف دیتابیس

هنگامی که از یک هاست خروجی دیتابیس می‌گیرید، حال برای داشتن بکاپ یا انتقال سایت از لوکال هاست به هاست آنلاین، ممکن است ورژن دیتابیس در زمان اکسپورت کردن با ورژن دیتابیس هاستی که در حال حاضر روی آن کار می‌کنید، متفاوت بوده از این رو سیستم به شما اجازه انتقال را نمی‌دهد. تنها کاری که می‌توانید در این شرایط انجام دهید این است که به کمک تیم پشتیبانی هاست، ورژن دیتابیس را به ورژن نسخه هاست اول خود تبدیل کرده تا عملیات قابل انجام باشد. برای اطلاع از نسخه دیتابیس باید در بخش PHPMYADMIN به عدد ذکر شده روبروی عبارت Server Version دقت کنید.

حذف دیتاهای تکراری

در صورتی که هنوز برخی جداول در دیتابیس شما وجود داشته باشند که نمونه مشابه آن‌ها در فایل ایمپورت شده نیز موجود باشد، با اروری مواجه شده و برای حل آن باید تمامی جداول مشابه را قبل از انجام عملیات بارگزاری حذف کنید.

توجه به فرمت فایل

یکی دیگر از اشتباهاتی که توسط کاربران انجام می‌شود، نوع فرمت فایلی است که قرار است آپلود کنند. شما باید فایلی با فرمت sql را انتخاب کرده و برگزیدن مواردی غیر از آن، موجب دریافت ارور می‌شود.

اطمینان از سلامت فایل

در صورتی که فایل مورد نظر شما به درستی دانلود نشده باشد یا هنگام اکسپورت کردن دچار مشکل گردد، امکان ایمپورت آن وجود نداشته و نمی‌توانید از چنین فایلی استفاده کنید.

آموزش گرفتن بک‌آپ دیتابیس از phpmyadmin

سخن پایانی

دیتابیس بخش بسیار مهمی از سایت شما است و در صورت بروز هرگونه مشکل در آن، ممکن است کل سایت شما از بین رفته و امکان برگرداندن آن به حالت قبل بسیار کم خواهد بود. با این حال می‌توان با تهیه یک فایل بکاپ و استفاده از آن در زمان بحران این مشکل را برطرف کرد. شما می‌توانید به سادگی فایل ذخیره شده خود را روی دیتابیس هاست سی پنل آپلود کنید و سپس تمام تنظیمات و اطلاعات به حالت قبل از مشکل برخواهند گشت. تمام تنظیمات و اقدامات از بخش phpmyadmin انجام شده و مراحل آن در این مقاله مفصل بررسی شد.

سوالات متداول

ایمپورت کردن دیتابیس چه کاربردی دارد؟

با انجام این کار می‌توان اطلاعات موجود روی هاست دیگری را روی هاست خود اجرا کرد. از این اقدام برای تغییر هاست یا آپلود فایل بکاپ استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از ایمپورت فایل دیتابیس چیست؟

به دلیل حجم بالای اطلاعات ذخیره شده در دیتابیس، عملا نمی‌توان به شکل دستی تمامی اطلاعات را جابه‌جا کرد و در صورت نیاز به ساخت یک سایت مشابه، باید آن را دوباره از اول طراحی کرد. ایمپورت کردن این مشکل را برطرف کرده است.

بزرگ‌ترین مشکل هنگام ایمپورت اطلاعات در چیست؟

معمولا به دلیل تفاوت در ورژن دیتابیس هاست مبدا و مقصد، ایمپورت فایل دیتابیس به درستی انجام نمی‌شود.

آیا می‌توان اطلاعات دیتابیس قبلی را به دیتابیس جدید اضافه کرد؟

خیر، باید قبل از ایمپورت کردن فایل، ابتدا دیتابیس را پاک کرده تا اطلاعات مشابه در آن وجود نداشته باشد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

3569
A
A