نحوه تنظیم آدرس ایمیل پیشفرض در هاست سی پنل

نحوه تنظیم آدرس ایمیل پیشفرض در هاست سی پنل
نحوه تنظیم آدرس ایمیل پیشفرض در هاست سی پنل
8 ماه پیش

اگر شما هم صاحب یک شرکت بزرگ یا یک کسب و کار توسعه یافته اینترنتی باشید، برای برقراری ارتباط با مشتریان یا کاربران خود جهت دریافت انتقاد، پیشنهاد و انجام امور پشتیبانی از بستر پست الکترونیکی استفاده کرده‌اید. ایمیل یکی از روش‌هایی است که از دیرباز تا کنون، اهمیت فراوانی در انجام پشتیبانی فروش محصولات و ارائه خدمات داشته است.

بسیاری از وبمستران برای مدیریت سایت خود از کنترل پنل هاست سی پنل استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل آگاهی کامل از سیستم ایمیل سی پنل و امکانات آن برای این افراد الزامی است. از این رو، بر آن شدیم تا در این مقاله آموزشی، نحوه تنظیم آدرس ایمیل پیش فرض در هاست سی پنل را به صورت گام به گام آموزش دهیم.

کاربرد تنظیم آدرس ایمیل پیش فرض در هاست سی پنل

کاربرد تنظیم آدرس ایمیل پیش فرض در هاست سی پنل را با یک مثال توضیح خواهیم داد. تصور کنید سایت شما یک سایت شرکت بزرگی است که روزانه هزاران نفر با آن در ارتباط هستند. برای اینکه بتوانید نیاز این افراد به پشتیبانی را برطرف کنید، باید یکی از راه‌های اساسی برقراری ارتباط را ایمیل در نظر گرفته باشید.

برای پاسخگویی به مشتریان خود، ایمیل‌های متفاوتی از سایت را در اختیار ایشان قرار خواهید داد. برای مثال، افرادی که نیاز به پشتیبانی دارند با ایمیل support@example.com، افرادی که نیاز به پیگیری یا فعال‌سازی خدمتی که از شما گرفتند را دارند با ایمیل active@example.com، افرادی که نیازمند اطلاعات بیشتر در رابطه با خدماتی هستند که شما در سایت ارائه می‌دهید با ایمیل info@example.com ارتباط برقرار می‌کنند.

در این شرایط اگر فردی به اشتباه هنگام ارسال ایمیل به جای واژه info@example.com، واژه admin@example.com را وارد کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ مسلما ایمیل به آدرسی که وجود ندارد ارسال می‌شود و در نتیجه شما هیچ ایمیلی دریافت نمی‌کنید.

یا اگر فردی هنگام تایپ آدرس ایمیل شما اشتباه تایپی داشته باشد و به جای ایمیل active@example.com، ایمیل active@example.com را وارد کند، ایمیلش به ناکجا می‌رود! همین موضوع باعث می‌شود یکی از مشتریان بالقوه خود را از دست بدهید.

اما راه‌حل چیست؟ آیا امکان دارد ایمیل‌هایی که پسوند آن‌ها مختص سایت شما است، فارغ از اینکه پیشوند ایمیل چه واژه‌ای باشد را دریافت کنید؟ چگونه میشود هیچ‌یک از ایمیل‌هایی که به ایمیل‌های دامنه شما ارسال شده‌اند را از دست نداد؟

 شما با استفاده از آدرس ایمیل پیش‌فرض، هیچ‌کدام از ایمیل‌هایی که به سایت شما ارسال می‌شود را از دست نمی‌دهید، حتی ایمیل‌هایی که در تایپ آدرس ایمیل اشتباهی رخ داده است!

یکی از امکانات خوب سی پنل که باعث می‌شود تمام ایمیل‌هایی که به دامنه وب سایت ارسال می‌شوند را دریافت کنیم و هیچ ایمیلی را از دست ندهیم، قابلیت تنظیم آدرس ایمیل پیش فرض در هاست سی پنل است. در ادامه، با آموزش تنظیم آدرس ایمیل پیش فرض در هاست سی پنل در خدمت شما خواهیم بود.

آموزش ساخت اکانت ایمیل برای سایت در سی‌پنل

قبل از هر چیز، برای تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی پنل، باید یک یا چند اکانت ایمیل در هاست سی‌پنل مربوط به وب سایت خود ایجاد کنید. ابتدا از طریق صفحه ورود به هاست، وارد پنل کاربری سی‌پنل خود شوید.

در منو Email، گزینه Email Accounts را انتخاب کنید که وارد ساخت ایمیل برای وب سایت خود شوید.

 

در سربرگ Add Email Account اکانت دلخواه خود را با پسوند سایت خود ایجاد کنید:

  • Email: در این قسمت باید نام ایمیلی که می‌خواهید برای سایت خود ایجاد کنید را وارد کنید. برای مثال کلمه info را وارد فیلد کنید. همان‌طوری که مشاهده می‌کنید، رو‌به‌روی این فیلد، نام دامنه شما ثبت شده است. آدرس کامل ایمیل شما، عبارتی شبیه به «info@azaronline.com» خواهد بود.
  • Password: در قسمت پسورد، یک پسورد امن حداقل ۸ حرفی که شامل عدد، حروف کوچک و بزرگ، نشانه و علامت باشد را انتخاب کنید. انتخاب پسوردی امن، لازمه ساخت ایمیل است. در فیلد بعدی یعنی Password (Again)، پسورد خود را تکرار کنید.
  • Mailbox Quota: در این قسمت، حداکثر میزان حافظه برای ایمیل خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر عدد ۲۵۶ را وارد کنید، به ایمیل خود ۲۵۶ مگابایت را اختصاص داده‌اید.
  • سپس دکمه Create account را کلیک کنید که ایمیل مخصوص دامنه شما ساخته شود.

در سربرگ Email accounts، قادر خواهید بود لیست ایمیل‌هایی که از قبل ساخته شده‌اند را مشاهده کنید. همچنین برای مدیریت اکانت ایمیل مانند تغییر آدرس، تغییر پسورد، اتصال به سایر دستگاه‌ها (مانند دستگاه‌های هوشمند تلفن همراه)، تغییر فضای مجاز برای ایمیل و غیره از این صفحه اقدام نمایید.

آموزش تنظیم آدرس ایمیل پیشفرض در هاست سی پنل

پس از ساخت ایمیل برای دامنه خود، برای تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل، کافی است از طریق وارد کردن اطلاعات هاست، وارد پنل مدیریتی سی‌پنل خود شوید. از منو‌ی EMAIL، گزینه Default Address را انتخاب کنید.

 در این صفحه، با انجام تنظیماتی که در ادامه توضیح می‌دهیم، قادر به تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل خواهیم بود. کافی است فیلدهای مربوطه را طبق آموزش تکمیل کنید:

  • Send all unrouted email for the following domain: در این بخش، نام دامنه‌ای را انتخاب می‌کنیم که تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض به آن اختصاص خواهد یافت.

اگر در سی‌پنل خود، از طریق ادان دامین، پارک دامین یا ساب دامین، دامنه‌های دیگری را اضافه کرده باشید، یک لیست کشویی از دامنه‌های موجود در سی پنل برای شما به نمایش درخواهد آمد. از این لیست کشویی، دامنه دلخواه خود را انتخاب کنید.

  • Discard the email while your server processes it by SMTP time with an error message: یکی از گزینه‌های جالب در تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل، استفاده از این گزینه است.

 حتما برای شما پیش آمده است که از طریق جیمیل به یک آدرس اشتباه، ایمیل ارسال کنید. پس از چند ثانیه، سیستم پست الکترونیک جیمیل، ایمیلی ارسال می‌کند. این ایمیل حاکی از آن است که شما ایمیل گیرنده را اشتباه وارد کرده کرده‌اید و جیمیل قادر نیست که ایمیل ارسالی شما را به مقصد برساند.

 این گزینه که به صورت پیش‌فرض فعال است، دقیقا این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد. به عبارتی دیگر، مادامی که این گزینه فعال باشد، اگر فردی به یکی از آدرس‌های اشتباه دامنه ایمیل ارسال کند، سیستم پست الکترونیک سی‌پنل فورا برای وی ایمیلی ارسال خواهد کرد و وی را از اشتباه در تایپ ایمیل آگاه می‌کند.

 داخل فیلد Failure Message (seen by sender) نیز عنوان ایمیل ارسال به فرد مشخص می‌شود.

  • Forward to Email Address: این گزینه، اصلی‌ترین قسمت تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل محسوب می‌شود. در صورت انتخاب این گزینه، کارکرد آپشن Discard the email while your server processes it by SMTP time with an error message از کار می‌افتد و کارکرد گزینه Forward to Email Address جایگزین آن می‌شود.

در صورت انتخاب این گزینه، ایمیل ارسالی فرد به ایمیل ساخته نشده دامنه ما، به آدرس ایمیلی که در قسمت Forward to Email Address نوشته شده است، Forward می‌شود. در این صورت هیچ‌کدام از ایمیل‌های ارسالی به دامنه ما از دست نمی‌روند؛ حتی ایمیل‌هایی که به آدرس ساخته نشده از دامنه ما ارسال شده باشند.

برای انجام تنظیمات حرفه‌ای در راستای تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل، روی گزینه advanced options کلیک کنید. گزینه‌هایی ظاهر می‌شوند که کارکرد هر یک از آن‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم:

  • Forward to your system account: در صورت انتخاب این گزینه، تمام ایمیل‌هایی که به ایمیل ساخته نشده دامنه ما ارسال شده‌اند، به آدرس ایمیل مدیر هاست فرستاده خواهد شد. در این قسمت، اکانت‌های ساخته شده در قسمت web desk و ftp account سی‌پنل و ایمیل مدیریت هاست نمایش داده می‌شوند.

شما قادر خواهید بود از میان گزینه‌های نمایش داده شده، یک مورد را انتخاب کنید که از این طریق، ایمیل‌هایی که به آدرس ایمیل اشتباهی از دامنه شما فرستاده شده‌اند را دریافت کنید.

  • Pipe to a Program: برای استفاده از این قسمت تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل، باید دانش برنامه‌نویسی داشته باشید. امکان Pipe to a Program یک امکان بسیار حرفه‌ای برای برنامه‌نویسان تحت وب است.

با استفاده از این امکان، قادر خواهید بود برای ایمیل‌هایی که به آدرس اشتباهی از دامنه شما ارسال شده‌اند، تصمیمات متفاوت و ویژه‌ای را اتخاذ کنید. بدین صورت که اسکریپت‌های خاص که توسط برنامه‌نویسان طراحی شده است را به این امکان متصل کنید. برای مثال، فرض کنید تصمیم شما برای این دسته از ایمیل‌های اشتباه، ارسال ایمیل با متن خاص باشد.

در این صورت، برنامه‌نویسان اسکریپتی را طراحی می‌کنند که به محض دریافت ایمیل که به آدرس اشتباهی ارسال شده است، برای فرستنده ایمیل پیغامی با این مضمون ارسال شود: «شما قصد برقراری ارتباط با پشتیبانی آذرآنلاین را داده‌اید؛ اما به اشتباه ایمیل را به آدرسی ارسال کرده‌اید که وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر به صفحه... در سایت ما مراجعه کنید یا ایمیلتان را دوباره به آدرس info@example.com ارسال کنید.» پس از برنامه‌نویسی اسکریپت، با وارد کردن آدرس اسکریپت در فیلد Pipe to a program، امکان اختصاصی‌سازی تصمیم‌گیری برای این دسته از ایمیل‌ها به وجود می‌آید.

  • Discard (Not Recommended): در صورت انتخاب این گزینه، ایمیل‌هایی که به آدرس اشتباهی از دامنه ما ارسال شده‌اند، بدون اطلاع به فرستنده ایمیل حذف می‌شوند. همانطور که از نام این گزینه پیدا است، انتخاب این گزینه به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

در انتها پس از انجام تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل، روی گزینه Change کلیک کنید که تنظیمات ذخیره شود. در صفحه بعدی، پیغامی با متن زیر نمایش داده می‌شود:

«cPanel will forward all unrouted email for "azaronline.com" to "test@example.com"»

این پیغام به معنای موفقیت‌آمیز بودن تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل است.

مزایا تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل

تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل برای وب‌مستران مزایای زیادی دارد. یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل، از دست ندادن هیچ‌یک از ایمیل‌های کاربران است؛ حتی اگر کاربران هنگام ارسال ایمیل، آدرس ایمیل اشتباهی از دامنه شما را نوشته باشند.

ممکن است ایمیل آن کاربر برای کسب و کار شما بسیار اهمیت داشته باشد. علاوه بر آن، پیگیری درخواست‌های کاربران حتی درخواست‌هایی که به اشتباه ارسال شده‌اند، حس ارزشمندی را در کاربر افزایش می‌دهد.

خلاصه تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض

امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سایت‌های اینترنتی، برای پشتیبانی از امور مشتریان و کاربران خود، برقراری ارتباط با ایمیل را انتخاب کرده‌اند. برای انجام امور مختلف یک سایت، ایمیل‌های مختلفی ایجاد می‌شوند که کار پشتیبانی از کاربران منظم‌تر انجام شود. هر سایتی ممکن است چندین ایمیل با پسوند دامنه خود داشته باشد. کاربران از این طریق با سایت ارتباط برقرار می‌کنند.

 در این میان، اگر کاربر حین ارسال ایمیل، آدرس ایمیل سایت را اشتباه وارد کند، با استفاده از قابلیت تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل، هیچ ایمیلی از دست نمی‌رود.

در این مقاله، آموزش گام به گام نحوه تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل برای شما توضیح داده شد. تنظیم آدرس ایمیل پیش‌فرض در هاست سی‌پنل به شما این امکان را می‌دهد که ایمیل‌هایی که به آدرس اشتباهی از دامنه شما ارسال شده باشند را از دست ندهید و یکی از راه‌های زیر را در این شرایط انجام دهید:

  • ارسال ایمیل به کاربر و آگاه ساختن کاربر از اشتباه بودن آدرس وارد شده
  • فوروارد کردن ایمیل‌های ارسال شده به ایمیل دلخواه مدیر سایت
  • پاک کردن ایمیل‌هایی که به اشتباه به آدرس دیگری از دامنه ارسال شده و نادیده گرفتن آن‌ها.

امیدواریم از این مقاله آموزشی آذرآنلاین نهایت استفاده را برده باشید.

توحید عزیززاده- دیجیتال مارکتینگ

2321
A
A