آموزش اتصال دامنه به ویندوز سرور ( نصب DNS در ویندوز سرور )

آموزش اتصال دامنه به ویندوز سرور ( نصب DNS در ویندوز سرور )
آموزش اتصال دامنه به ویندوز سرور ( نصب DNS در ویندوز سرور )
1 روز پیش

هیچ‌وقت نمی‌توان انتظار داشت تا مخاطبین شما یک کد طولانی و عجیب که از اعداد، حروف و نشانه‌های مختلف تشکیل شده است را حفظ کنند. از این رو لازم است تا به نحوی با وارد کردن یک نام کوتاه، به سایت شما وارد شده و مشکلی برای اتصال پیش نیاید. تنها راه حل ممکن این است که به کاربران نام دامنه را داده و به سرور خود یک آدرس IP اختصاص دهید. با کمک DNS خواهید توانست که دامنه را به ویندوز سرور خود متصل کرده و همه‌چیز در جای صحیح خود قرار بگیرد. در آموزش اتصال دامنه به ویندوز سرور سعی داریم تا به صورت تصویری و گام‌به‌گام مراحل ساخت و تنظیم DNS را آموزش دهیم و در نهایت این پل ارتباطی را ایجاد کنیم.

 

ویندوز سرور چیست؟

سیستم عامل‌ها بهترین ابزار برای برقراری ارتباط بین انسان‌ها و ماشین‌ هستند. همان‌طور که در کامپیوترهای شخصی به سیستم‌عامل‌هایی مانند ویندوز و مک نیاز داریم، برای مدیریت و کنترل سرورها نیز به سراغ سیستم عامل‌هایی مناسب خواهیم رفت. کمپانی مایکروسافت با ارائه نسخه‌ای از ویندوز برای نصب روی سرورها، یکی از بهترین ابزارهای کار روی محیط شبکه را برای ما خلق کرده است.

به کمک ویندوز سرور می‌توانید امکانات موجود را میان چندین کاربر تقسیم کنید. از طرفی روی اطلاعات موجود، آمارها، کاربران، برنامه‌های نصب شده و دیگر منابع موجود در سرور کنترل خواهید داشت. معمولا از ویندوز سرورها در شرکت‌ها یا سازمان‌های بزرگی استفاده می‌شود که قرار است به تعداد سیستم‌های بسیاری خدمات ارائه شود. حال باید ارتباط بین ویندوز سرور و دامنه را مورد بررسی قرار دهیم.

ویندوز سرور چیست و چه تفاوتی با ویندوز دارد؟

چه نیازی به اتصال دامنه به ویندوز سرور داریم؟

برای آنکه بتوانیم خدمات مختلف خود را در بستر اینترنت در اختیار عموم قرار دهیم، باید دیتای خود را در سرور قرار داده و از طرفی یک درگاه، مانند وب‌سایت خبری یا فروشگاهی، ایجاد کنیم. در این صورت هر فرد با جستجوی عبارت مورد نظر،‌ می‌تواند به این سایت وارد شده و اطلاعات لازم از داخل سرور برای او بارگذاری می‌شود.

از آنجا که هر وب‌سایت باید یک آدرس منحصربه‌فرد داشته باشد، موضوع IP و DNS نیز مطرح خواهد شد. به کمک این موارد می‌توانیم آدرس دامنه خود را به ویندوز سرور متصل کنیم و از این به بعد هر کاربری می‌تواند از بانک اطلاعاتی ساخته شده در وب‌ سرور ما استفاده کند.

 

آشنایی با مفهوم DNS و کاربرد آن در ویندوز سرور

زمانی که یک سایت راه‌اندازی می‌کنید، سرور شما باید از طریق یک نشانی خاص به آدرس دامنه متصل شود. این نشانی برای اینکه منحصربه‌فرد باشد، باید طولانی و مملو از علائم مختلف بوده و از این رو حفظ کردن آن برای انسان کاری دشوار خواهد بود. یعنی بهترین روش آدرس‌دهی برای سیستم افزایش طول آدرس و بهترین روش برای انسان‌ها، اسامی کوتاه و معنی‌دار است.

از این رو یک آدرس دامنه برای معرفی وب‌سایت در اختیار کاربران قرار می‌گیرید. از طرفی یک نشانی که به IP معروف است نیز به سرور داده خواهد شد تا در میان سایر شبکه‌ها کاملا مشخص باشد. در این حالت مشکل هر دو گروه برطرف شده اما باید به یک روشی نام دامنه را به آدرس IP متصل کرد. DNSها حکم همین واسطه‌ها را بازی می‌کنند و همانند یک پل، این دو نقطه را به یکدیگر متصل خواهند کرد.

برای اتصال دامنه به ویندوز سرور لازم است تا از DNS کمک بگیریم تا آدرس وارد شده توسط کاربر را ترجمه و سپس او را به سرور ما متصل کند. از این رو باید تنظیمات این مترجم را به شکلی انجام دهیم که بتواند در ابتدا وب‌سرور را با آدرس مشخص آن تشخیص داده و سپس با وارد شدن نام دامنه داخل یک مرورگر، سریعا آن را به سرور ما متصل خواهد کرد.

DNS چیست؟ آشنایی با نحوه آدرس‌دهی دامنه و ارتباط آن با سرویس‌دهنده

چطور به کنسول مدیریتی DNS دسترسی پیدا کنیم؟

برای اینکه بتوانیم مراحل مربوط به تنظیم DNS را روی ویندوز سرور پیش ببریم، باید در ابتدا کنسول مدیریت DNS را باز کنیم. می‌توان به سه طریق این برنامه را اجرا کرد.

1.برنامه Server Manager را باز کرده و سپس از میان گزینه‌ها،‌ روی عبارت DNS Management کلیک کنید.

2. از منوی استارت گزینه Administrative Tools را انتخاب کرده و در پنجره باز شده روی فایل DNS کلیک کنید تا به مقصد خود برسید.

3. با باز کردن پنجره دستور Run و وارد کردن عبارت dnsmgmt.msc می‌توانید به کنسول مدیریتی DNS برسید.

از میان تمامی روش‌های گفته شده، بهترین کار استفاده از Server Manager است. ما نیز در این آموزش به همین طریق سعی کرده‌ایم تا تنظیمات DNS را انجام دهیم.

 

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

برای شروع کار تنها به دو عامل نیاز دارید، یکی دسترسی به تنظیمات دامنه و دوم امکان کار روی ویندوز سرور که هر دو مورد پیش‌نیاز اتصال دامنه به ویندوز سرور هستند. در قدم اول باید به ویندوز سرور خود وارد شده و به بخش server manager ورود کنید. در این بخش است که می‌توانید یک DNS برای سیستم تعریف کرد.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

در صفحه نخست باید روی عبارت Add roles and features کلیک کنید تا بتوان اطلاعات اولیه را در خصوص DNS وارد کرد.

در پنجره نخست کار خاصی نداشته و روی دکمه Next می‌زنیم تا به صفحه بعدی برود.

تمام اطلاعات اولیه و راهنمایی‌های لازم در این صفحه گرد آمده است. در صورتی که به صفحه بعدی بروید، می‌توانید نحوه نصب را تعیین کنید.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

 

بهتر است گزینه اول، یعنی Role-based or feature-based Installation را انتخاب کنید. در این شرایط تمامی تنظیمات به صورت پیش‌فرض قرار خواهند گرفت و نحوه تنظیم DNS نیز بسیار ساده‌تر است.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

 

در صفحه بعدی می‌توانید از بخش server selection لیستی از سرورهای در دسترس خود را مشاهده کنید. تنها کافی است تا سرور مدنظر خود را انتخاب کنید و به مرحله بعدی بروید.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

از بین role هایی که در لیست وجود دارند، DNS Server را انتخاب کنید و Next را بزنید.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

 روی Install کلیک کنید.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

صبر کنید تا پروسه نصب تمام شود. سپس روی Close کلیک کنید تا پنجره wizard بسته شود.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

در آخرین مرحله باید روی دکمه نصب کلیک کنید. پس از تمام شدن این روند، می‌توانید ببینید که به ستون سمت چپ برنامه server manager گزینه جدیدی به نام DNS‌ اضافه شده و می‌توانیم آن را تنظیم کنیم. کافی است روی آن کلیک کنید تا امکان ساخت Zone جدید مهیا شود.

 

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

 

با باز شدن امکانات پنجره DNS، باید روی گزینه اول از ستون سمت چپ پنجره به نام Forward Lookup Zone کلیک راست کنید. از میان تمامی گزینه‌های باز شده، عبارت New Zone را انتخاب کنید تا بتوانیم یک Zone جدید بسازیم.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

از آنجا که این اولین Zone ما خواهد بود، در پنجره تنظیمات گزینه Primary zone که اولین مورد است را انتخاب می‌کنیم. در مراحل بعدی باید مشخصات این Zone را تعیین کنیم.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

در این قسمت نام Zone‌ را مشخص کنید.

در این مرحله نیز باید یک File Name مشخص کنید. بهتر است که خودتان یک نام جدید برای این فایل انتخاب کنید. با تکمیل این قسمت، Zone مورد نظر شما ساخته شده و این پروژه نیز آماده می‌شود.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

Zone-file-name را تنظیم کنید و روی دکمه [Next] کلیک کنید.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

با حفظ پیش فرض روی دکمه [Next] کلیک کنید.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

روی دکمه [Finish] کلیک کنید.

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

راه اندازی DNS‌ روی ویندوز سرور

 

ساخت و آماده‌سازی Name serverها

با ساخته شده یک Zone جدید می‌توانید Name serverهای جدیدی ساخته و به این قسمت متصل کنید. کافی است روی اسم فایل جدیدی که ساخته‌اید، از منوی سمت چپ کلیک کرده و سپس گزینه New Host را بزنید تا صفحه تنظیمات مربوط به آن باز شود.

برای این Name server یک نام انتخاب کرده و آدرس IP سرور را وارد می‌کنیم. این کار را یک‌بار دیگر تکرار می‌کنیم تا دو نام سرور برای خود بسازیم. معمولا آن را با NS1 و NS2 مشخص می‌کنند. Name server شماره 2 حکم نقشه پشتیبان را بازی کرده و در صورت خرابی سرور اول، متصل خواهد شد. حال این دو مورد را باید آدرس‌دهی کنیم و به این منظور باید اطلاعات قبلی ثبت شده روی آن را پاک کنیم.

روی قسمت Start of Authority که به صورت مخفف به آن SOA می‌گویند، دوبار کلیک کنید تا در پنجره مربوط به Name server، تمامی رکوردها نمایش داده شود. اطلاعات پیش‌فرض را پاک کرده و روی دکمه ADD کلیک کنید تا بتوانیم هر دو NS1 و NS2 را در آن وارد کنیم.

در آخرین مرحله از تنظیمات Name server، در همان پنجره SOA که هنچنان باز است باید روی تب Start of Authority کلیک کنید. حال باید برای Primary server آدرس Name server اولیه خود را که مثلا NS1 گذاشته بودیم را انتخاب کنید. برای این کار روی کلید browse کلیک کنید.

 

اتصال دامنه به DNSها

حال تنها کاری که باید انجام بدید این است که به کنترل پنل دامنه خود مراجعه کنید و در بخش پیکربندی آن، نام و آدرس Name serverهای ساخته شده را وارد کنید. مثلا برای دامنه‌های مخصوص ایران که با ir مشخص می‌شوند، باید به سایت ایرنیک رفته و پس از وارد کردن اطلاعات ورود، دامنه مربوط به سرور خود را انتخاب کنید تا به صفحه تنظیمات آن بروید.

با پرکردن قسمت‌های نام کارگزار و آی‌پی کارگزار کار شما به اتمام رسیده و می‌توانید از اتصال بین دامنه و ویندوز سرور خود مطمئن شوید.

 

چطور مشکل www دامنه را برطرف کنیم؟

در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که برخی افراد آدرس سایت ما را بدون www و برخی به همراه این عبارت وارد می‌کنند. از آنجا که در حالت عادی این دو آدرس با یکدیگر متفاوت هستند،‌ ممکن است بسیاری از کاربران را از دست داده و باید قبل از هر کاری این مشکل را برطرف کرد. بهترین کار این است که هنگام ساخت Name serverهای خود، این موضوع را نیز قرار داده و عملا دیگر بین این دو آدرس تفاوتی وجود نداشته باشد.

روی zone ساخته شده کلیک راست کرده و گزینه New Host را می‌زنیم. حال باید دو Name server جدید بسازیم که نام یکی از آن‌ها www بوده و دیگری هیچ نامی نداشته باشد. در قسمت آدرس نیز IP سرور خود را می‌زنیم. در این حالت هر دو آدرس ما به یک سایت خواهند رسید و مشکل دو نام بودن برطرف خواهد شد.

 

نتیجه‌گیری

با مرور این آموزش متوجه خواهید شد که برای اتصال دامنه به ویندوز سرور ابتدا باید DNS را ساخته و آن را پیکربندی کنیم. سپس با مرتبط کردن IP سرور و نام دامنه، DNS می‌تواند کار خود را به خوبی پیش ببرد و به عنوان پل ارتباطی در این بین عمل کند. مراحل تنظیمات مربوط به این بخش را به صورت مرحله‌به‌مرحله ذکر کردیم و به کمک تصاویر و توضیحات ضمیمه شده، می‌توانید خودتان نیز ارتباط مورد نیاز را خلق کنید.

سوالات متداول

ویندوز سرور چیست؟

ویندوز سرور به عنوان یک سیستم عامل برای مدیریت سرورها ساخته شده و دستورات شما را به زبان ماشین ترجمه می‌کند.

چرا باید دامنه را به سرور متصل کرد؟

برای اینکه هر کاربر بتواند با وارد کردن آدرس سایت، به محتوای داخل سرور دسترسی داشته باشد.

برای ایجاد ارتباط بین سرور و دامنه باید از کدام بخش شروع کنیم؟

باید به کنسول مدیریتی DNS بروید تا بتوانید با ساخت zone و Name server، تنظیمات مربوط به DNS را انجام دهید.

آیا می‌توان دامنه‌های دیگری را نیز به Zone اضافه کرد؟

بله، می‌توانید با زدن دکمه New Host در آن Zone، دامنه‌های دیگری را نیز وارد کنید تا همگی روی یک سرور تنظیم شوند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

25037
A
A