پایگاه داده MariaDB

پایگاه داده MariaDB
پایگاه داده MariaDB
8 ماه پیش

در این بخش از سری مطالب دانشنامه آذرآنلاین با معرفی پایگاه داده MariaDB در خدمت شما کاربران گرامی خواهیم بود تا بیش از پیش با تاریخچه و روند ایجاد این پایگاه داده آشنا شوید.

پایگاه داده MariaDB

در سال 1994 مایکل وایدنیوس ( Michael “Monty” Widenius)  به همراه دیوید آکسمارک و آلن لارسون اولین نسخه از MySQL را منتشر کردند و در سال 2008 امتیاز این پایگاه داده را به شرکت اوراکل واگذار کرده و خودشان به عنوان توسعه دهنده و پشتیبان در اوراکل مشغول به کار شدند.

اما پس از مدتی کوتاه، بدلیل اختلافات پیش آمده در شرکت اوراکل، مایکل وایدنیوس از این شرکت جدا شد و شرکت MariaDB Corporation را تاسیس نمود .

وایدنیوس که مدیریت این شرکت را بر عهده دارد در سال 22 ژانویه 2009 اولین نسخه از پایگاه داده MariaDB را عرضه کرد .

MariaDB یک سامانه پایگاه داده است که از انشعابات MySQL بوده و از MariaDB Storage Engine به عنوان موتور ذخیر سازی استفاده می کند.

در ابتدای ورود این پایگاه داده به بازار کارشناسان و برنامه نویسان استقبال چندانی از آن نداشتند و بر این عقیده بودند که این پایگاه داده قدرت رقابت با MySQL را ندارد اما طولی نکشید که برنامه نویسان از این پایگاه داده استفاده کردند و متوجه شدند بدلیل هسته مرکزی پایگاه داده MariaDB که با MySQL مشابه است، برنامه ها بدون مشکل با این پایگاه داده کار می کند.

و در نهایت سایر مزایای نوین پایگاه داده MariaDB و همچنین عملکرد بهتر آن نسبت به MySQL در برخی از انواع داده ها، باعث شد تا این پایگاه داده جایگاه مناسبی پیدا کند.

پایگاه داده MariaDB

امروزه پس از گذشت کمتر از یک دهه شرکت های بزرگی به طور رسمی پشتیبانی خود از این پایگاه داده را اعلام کرده اند که می توان در این بین به PHPMyAdmin Kajona ، MediaWiki ، Plone ، WordPress ، Zend Firm work اشاره کرد.

پایگاه داده MariaDB کاربران مهمی را مانند Wikipedia ، Fedora ، Open SUSE ، Mozilla و … به سمت خود کشانده و با توجه به پشتیبانی خود شاید خیلی زود به چهره اول پایگاه داده در لینوکس و حتی ویندوز تبدیل شود.

نصب پایگاه داده MariaDB در لینوکس‌های مختلف

آموزش نصب MariaDB در CentOS 7

آموزش نصب MariaDB در دبیان 9

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

7715
پایگاه داده MariaDB
100.001
A
A