10 ترفند جالب putty

10 ترفند جالب putty
10 ترفند جالب putty
9 ماه پیش

نرم‌افزار Putty یک ابزار معروف در زمینه ارتباطات ترمینالی است که امروزه می‌توان گفت اکثر افراد با آن آشنا هستند و برای ارتباط با روترها ، سوئیچ‌ها ، لینوکس‌ها و ... استفاده می‌گردد. نکته جالب اینجاست که اکثر افراد از این ابزار به صورت کاملا ساده و معمول استفاده می‌کنند و از برخی قابلیت‌ها و جذابیت‌های آن با خبر نیستند. حال ما قصد داریم در این مطلب به توضیح 10 ترفند جالب Putty پرداخته تا از قابلیت‌های پنهان و یا بهتر است بگوییم جذاب آن آشنا شوید.

با محتوای 10 ترفند جالب Putty همراه ما باشید.

دوستان گرامی که با این ابزار کاملاً آشنا نیستند ابتدا مطلب آموزش کار با Putty را مطالعه کرده و سپس در ادامه به مطالعه این مطلب بپردازند.

10 ترفند جالب Putty

ترفند اول : حذف تمامی Sessionهای ذخیره شده از رجیستری

ممکن است شما در مکانی عمومی با Putty به سروری متصل شده باشید و یا در نظر داشته باشید تمامی Sessionهایی که تا به حال به آن متصل شده‌اید را حذف کنید تا دیگران به آن دسترسی نداشته باشند.

برای این امر باید به فولدر نصب Putty یا محلی که ابزار Putty به صورت پورتابل قرار دارد رفته و دستور زیر را توسط CMD یا پاورشل وارد نمایید.

  • به طور مثال ما ابزار Putty را در Program Files درایو C نصب کرده‌ایم ، بنابراین با دستور زیر به دایرکتوری مورد نظر می‌رویم.
c:\
cd “program files\putty”
  • حال دستور زیر را وارد نمایید تا تمامی Sessionها حذف گردد.
putty.exe –cleanup

پس از وارد کردن دستور بالا ، پیغامی برای شما به نمایش درخواهد آمد که باید بر روی Yes کلیک کرده تا تمامی Session ها حذف گردند.

ترفند دوم : تغییر سایر فونت به صورت خودکار پس از تغییر سایز پنجره Putty

به صورت پیش‌فرض در هنگامی که با سرور و یا ... در ارتباط هستید و سایز پنجره ترمینال را بزرگ و یا کوچک می‌نمایید ، سایز فونت‌ها تغییر نخواهد کرد ؛ اما شما قادر خواهید بود از طریق تنظیمات داخل Putty ، تنظیمی انجام دهید تا در صورت تغییر سایز پنجره ، سایز فونت‌ها نیز به نسبت تغییر کند.

  • برای این امر ابتدا ابزار Putty را باز نمایید.
  • سپس از منوی سمت چپ بر روی گزینه Window کلیک کرده و گزینه Change the size of the font را انتخاب نمایید.

تغییر سایز خودکار فونت در Putty

بدین ترتیب تغییرات اعمال شده و از این پس سایز فونت‌ها با تغییر سایز پنجره ، تغییر پیدا خواهد کرد.

ترفند سوم : تغییر نام پنجره Putty

یکی از جالبترین ترفندهای Putty تغییر نام پنجره آن است. به صورت پیش‌فرض پس از ارتباط با سروری از طریق Putty ، در بالای پنجره نام یوزر یا سرور نوشته می‌شود و ممکن است پس از باز کردن چندین پنجره و مشخص نبودن نام آنها کمی گیج شوید. اما Putty این قابلیت را دارد که نام هر پنجره را شما مشخص کنید تا بدون مشکل و بسادگی با آن کار کنید.

  • برای تغییر نام پنجره در Putty ، از منوی سمت چپ بر روی گزینه Behaviour کلیک کرده و نام دلخواه خود را در فیلد مشخص شده وارد نمایید. سپس به بخش Session برگردید و به سرور خود متصل شوید.

تغییر نام پنجره در Putty

بدین شکل شما قادر به تغییر نام پنجره خود خواهید بود.

ترفند چهارم : نمایش لاگ‌های Putty

یکی از بخش‌هایی که هر فرد حرفه‌ای برای رفع ایرادات احتمالی به آن نیاز پیدا می‌کند ، بخش لاگ‌ها می‌باشد. Putty به عنوان یک ابزار کارآمد و حرفه‌ای تمامی اتفاقات یک Session را در لاگ مخصوص آن Session ذخیره می‌نماید تا کاربر بتواند به مشاهده آنها بپردازد.

  • برای مشاهده لاگ‌های Putty ، ابتدا Session خود را باز کرده و پس از باز شدن بر روی آن کلیک راست کنید ، سپس از منو بر روی Event Log کلیک نمایید.

باز کردن لاگ‌های Putty

ترفند پنجم : کپی کردن از Putty با فرمت RTF

هنگامی که یک دستور یا ... را از داخل Putty کپی می‌کنید و آن در داخل یک فایل متنی Paste می‌نمایید ، تمامی نوشته‌ها به صورت Plain Text کپی می‌گردند و فاصله‌های قبل از خطوط و ... رعایت نمی‌شود. به طور مثال وقتی از دستور Man برای دریافت help از یک دستور استفاده می‌شود ، خروجی دستور به شکلی زیبا و با رعایت فواصل انجام می‌پذیرد و در نتیجه خواندن آن راحت می‌گردد. اما اگر خروجی آن را در یک فایل متنی کپی کنید ، متوجه خواهید شد که تمامی آن زیبایی‌هایی که برای خوانا بودن متن بوده از بین رفته است.

حال Putty تنظیماتی دارد که متون را به همان شکلی که نمایش می‌دهد برای شما کپی کند.

  • برای این امر ، از منوی سمت چپ بر روی گزینه Selection کلیک کرده و تیک گزینه Paste to Clipboard in RTF as well as plain text را بزنید.

تنظیم کپی کردن RTF

  • حال به سرور خود SSH بزنید و یک متن را در ورد کپی کنید ، متوجه خواهید شد که متون به همان شکلی که در ترمینال نمایش داده شده در فایل شما کپی شده است.

ترفند ششم : تنظیم Putty برای نمایش بر روی تمامی پنجره‌ها

این قابلیت که عموماً با عبارتی به نام Always Stay On Top شناخته می‌شود ، باعث می‌گردد تا پنجره ترمینال Putty همیشه بر روی تمامی پنجره‌های باز نمایش داده شده و همیشه در دسترس باشد.

  • برای این تنظیم ، می‌توانید از منوی سمت چپ و گزینه Behaviour بر روی Ensure windows is always on top کلیک کرده تا همیشه پنجره ترمینال شما بر روی سایر پنجره‌ها قرار گیرد.

Always on top در Putty

ترفند هفتم : باز شدن ترمینال به صورت تمام صفحه

یکی دیگر از ترفندهایی که در مطلب 10 ترفند جالب Putty به بررسی آن خواهیم پرداخت باز شدن ترمینال به صورت تمام صفحه یا همان Full Screen است.

  • برای اینکه پس از برقراری ارتباط با سرور لینوکس و یا سایر موارد ، پنجره ترمینال به صورت Full Screen باز گردد ، شما می‌توانید از منوی سمت چپ و گزینه Behaviour ، بر روی Full Screen on Alt-Enter را انتخاب کرده تا ترمینال شما به صورت تمام صفحه باز شود.

تنظیم باز شدن Putty به صورت Full Screen

  • البته در نظر داشته باشید شما قادر خواهید بود با گرفتن کلید Ctrl از روی کیبورد و کلیک راست بر روی ترمینال ، گزینه Full Screen را انتخاب نمایید.

ترفند هشتم : باز شدن Putty به صورت تمام صفحه برای همیشه

در ادامه ترفند هفتم که شما قادر خواهید بود هر ترمینالی که در نظر دارید به صورت Full Screen باز کنید ، در این ترفند به شما آموزش خواهم داد تا تنظیمی انجام دهید تا همیشه Putty به صورت Full Screen باز شده و نیازی به تنظیم از منو نداشته باشد.

  • برای این امر یک Shortcut از Putty خود ساخته و یا بر روی Shortcut فعلی کلیک راست کنید و گزینه properties را انتخاب نمایید.
  • در این صفحه گزینه Run را یافته و مقدار آن را بر روی Maximize تنظیم کنید.

تنظیم باز شدن تمام صفحه تمام ترمینال های Putty

بدین شکل Putty و تمامی ترمینال‌هایی که از طریق این ابزار به آن متصل می‌شود ، برای همیشه به صورت تمام صفحه باز خواهند شد.

ترفند نهم : انتقال تنظیمات Session‌ به کامپیوتری دیگر

نکته نگران کننده‌ای که در مورد Putty همیشه وجود داشته است ، تنظیمات این نرم‌افزار است که به صورت پیش‌فرض در جایی ذخیره نمی‌گردد و ممکن است با پاک شدن آن و یا تغییر سیستم ، نیاز به تنظیم مجدد آنها داشته باشید. اما نکته اینجاست که هر نرم‌افزاری که در محیط داخلی خود قسمتی برای ذخیره تنظیمات نداشته باشد پس مطمئناً در رجیستری ذخیره می‌گردد.

  • حال برای اینکه بتوانید از تمامی Session‌‌ها و سایر موارد Putty یک فایل ذخیره بسازید و آن را بعداً در سیستمی دیگر استفاده نمایید ، دستور زیر را وارد کرده تا یک کپی از تمامی تنظیمات برای شما گرفته شود.
regedit /e "%userprofile%\desktop\putty-registry.reg" HKEY_CURRENT_USER\Software\Simontatham

با وارد کردن دستور بالا یک فایل reg. بر روی دسکتاپ شما ساخته خواهد شد که می‌توانید با دوبار کلیک بر روی آن ، تنظیمات Putty را بازگردانید.

ترفند دهم : ساخت Shortcut از Session

یکی از جذابترین ترفندهایی که در مطلب 10 ترفند جالب Putty خواهید خواند ، ساخت میانبر به Session ها می‌باشد. به طوری که با کلیک بر روی آیکون مورد نظر خود ، مستقیماً به ترمینال سرور یا ... خود متصل خواهید شد.

  • در ابتدا Session مورد نظر خود را با تنظیمات دلخواه در Putty ذخیره نمایید.
  • سپس بر روی دسکتاپ خود کلیک راست کرده و گزینه New و سپس Shortcut را انتخاب نمایید.

ساخت Shortcut یک Session در Putty

  • فایل Putty نصب شده و یا پورتابل را بر روی سیستم انتخاب کرده و تا پایان Next را بزنید تا Shortcut ساخته شود.

ساخت Shortcut جدید در Putty

  • حال بر روی Shortcut کلیک راست کرده و properties را انتخاب نمایید.
  • در این صفحه گزینه target را بیابید و بدون تغییر در آن ، یک بار فاصله را زده و عبارت load- را بنویسید و با یک فاصله دیگر نام Seesion که در Putty ذخیره کرده‌اید را تایپ کنید.

تنظیم باز شدن خودکار Session در Putty

  • حال بر روی Apply کلیک کرده و Ok را بزنید.
  • هم اکنون با کلیک بر روی Shortcut مورد نظر ، مستقیماً به ترمینال مورد نظر متصل خواهید شد.

امیدواریم در پایان از مطلب 10 ترفند جالب putty استفاده لازم را برده باشید.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید و یا برای رفع مشکلات دیگر در زمینه آموزش‌های آذرآنلاین به بخش Community مراجعه کرده و مشکل خود را در آن مطرح نمایید تا در اسرع وقت کاربران دیگر و کارشناسان به سؤالات شما پاسخ دهند.

9925
A
A