معرفی فریم ورک های توسعه بک اند (BackEnd Frameworks)

معرفی فریم ورک های توسعه بک اند (BackEnd Frameworks)
معرفی فریم ورک های توسعه بک اند (BackEnd Frameworks)
4 ماه پیش

زبان‌های برنامه‌نویسی، برای اینکه دستورهای مختلفی را از ما انسان‌ها به کامپیوترها و ماشین‌ها منتقل و معنا کنند، ایجاد شدند. در ابتدای کار، زبان‌های بسیار پیچیده‌ای وجود داشتند و دارند که یادگیری و کار با آن‌ها بسیار سخت و دشوار بود.

باگذشت زمان و تکنولوژی در زمینه‌های مختلف و به‌ویژه سخت‌افزار و نرم‌افزار، زبان‌های راحت‌تری نیز معرفی شدند که بسیار بهتر از نمونه‌های اولیه بودند. مثل سی C))، جاوا Java))، پایتون Python)) و... اما با همه این پیشرفت‌ها و بهبودها، این زبان‌ها یک ایراد بزرگ داشتند؛ برای پروژه‌های بزرگ و طولانی مثل سایت‌ها و برنامه‌های بسیار بزرگ، کد نویسی خط به خط با این زبان‌ها بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر بود؛ بنابراین باید این فرایند کد نویسی حداقل کمی راحت‌تر از وضع موجود و یا سریع‌تر انجام می‌شد تا فشار کار برنامه نویسان کمتر شود و در قدم بعدی، پیشرفت جدیدی برای آن زمان نسبت به دوران زبان‌های اولیه به وجود بیاید. به همین دلیل، ابزار فریم ورک Framework)) برنامه‌نویسی پا به عرصه گذاشت. فریم ورک آمده بود تا هر آنچه یک برنامه‌نویس برای راحتی کد نویسی به آن نیاز دارد را فراهم کند.

فریم ورک ها در حقیقت باعث می‌شود که فرایند کد نویسی سریع‌تر، بهتر، منظم‌تر و با تمرکز بیشتری انجام شود. اصلی‌ترین ابزار فریم ورک وجود کدهای پیش‌فرضی است که از قبل نوشته و در فریم ورک گرد هم آمده‌اند تا هرکجا که به آن نیاز باشد، سریعاً وارد خط کد نویسی شوند.

سایر ابزارهای فریم ورک مثل پشتیبانی از چند زبان، کتابخانه‌های مختلف، ابزار تست کد و... نیز از مهم‌ترین ابزارهای فریم ورک ها به شما می‌روند.

هر زبان برنامه‌نویسی مطرح حداقل یک یا چند فریم ورک دارند. زبان‌هایی مثل پایتون (Python)، جاوا (Java)، پی اچ پی (PHP) و جاوا اسکریپت (JavaScript) تعداد زیادی فریم ورک دارند؛ اما این فریم ورک ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چرا متفاوت از هم هستند؟

بسته به نیاز از هر زبان برنامه‌نویسی مختلف، در پروژه‌های گوناگون نیز فریم ورک ها هم فرق می‌کنند.

به‌طورکلی برنامه‌نویسی به دوشاخه اصلی و مهم تقسیم می‌شود. برنامه‌نویسی برای ساخت برنامه‌ها برای هر دستگاه و ماشین با توان پردازش، برنامه‌نویسی برای ایجاد یک سایت و یا برنامه‌های تحت وب.

برنامه‌نویسی برای سایت‌ها و برنامه‌های تحت وب نیز به دوشاخه برنامه‌نویسی فرانت‌اند (Front-End) و برنامه‌نویسی بک‌اند (Back-End) تقسیم می‌شوند.

هردو این زیرشاخه‌ها، زبان‌های مخصوص برنامه‌نویسی و به دنبال این زبان‌ها، فریم ورک های برنامه‌نویسی مخصوص دارند. گرچه تعدادی از این زبان‌ها و فریم ورک های آن‌ها در هردو زمینه بک‌اند و فرانت‌اند مشترک نیز هستند(مانند زبان پایتون و فریم ورک های آن. در این مطلب، نمونه‌هایی از فریم ورک های فرانت‌اند بر اساس زبان‌های مختلف را باهم بررسی خواهیم کرد.

عمده زبان‌های برنامه‌نویسی مورداستفاده در فرانت‌اند شامل HTML، CSS و JavaScript هستند؛ اما در مقابل تعداد زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند بسیار زیاد است و به دلیل اینکه سرور و طراحی بک‌اند بسیار باهم در ارتباط‌اند، نوع هاست و قدرت آن در انتخاب زبان برنامه‌نویسی بک‌اند بسیار تأثیرگذار است. همانند HTML در فرانت‌اند، زبان PHP نیز همچون ستون کدها و طراحی‌ها در بک‌اند است. سایر زبان‌ها هم در کنار پی اچ پی برحسب نیاز کد نویسی را تکمیل کی کنند.

در ادامه به بررسی فریم ورک های مشهور و شناخته‌شده این زبان‌های بک‌اند خواهیم پرداخت.

فریم ورک های PHP

Laravel

لاراول محبوب‌ترین فریم ورک زبان برنامه‌نویسی پی اچ پی به شمار می‌رود. این فریم ورک در حقیقت بسیاری از ابزارها و امکانات مختلف را که پیش از آن در فریم ورک های زبان پی اچ پی وجود نداشت را گرد هم آورد و با اضافه کردن امکانات اساسی و مهمی همچون پشتیبانی از احراز هویت داخلی، به‌سرعت مشهور شد.

لاراول باهدف برنامه‌نویسی هرچه ساده‌تر با زبان پی اچ پی و امنیت بسیار بالا برای کدها به‌صورت متن‌باز و رایگان منتشر شده است.

لاراول از سیستم معماری MVC (Model, View, Controller) بهره می‌برد که دارای توابع داخلی بسیار زیاد و منطق جداکننده لایه‌های مختلف است که درنهایت سرعت و عملکرد را در کنار سبک بودن برای کدهای لاراول به ارمغان می‌آورد.

خط فرمان Artisan در لاراول این امکان را فراهم می‌کند که با استفاده از چند خط کد ساده کارهای پیچیده‌ای را خلق و مدیریت کرد و با استفاده از ابزار تست لاراول (Unit Testing) این کدها و تغییرات آن را بررسی کرده و از خرابی احتمالی کدها جلوگیری کند.

امنیت این فریم ورک نسبت به سایر فریم ورک های پی اچ پی بسیار بالا است؛ به‌گونه‌ای که پارامترهای گوناگون زیادی در اختیار طراح می‌گذارد که سایت و اپلیکیشن امن‌تری ایجاد کند. مثلاً این فریم ورک برای ذخیره کردن کلمات عبور از یک سیستم الگوریتمی هش (Hash) کردن استفاده می‌کند که باعث می‌شود این کلمات عبور در پایگاه داده ذخیره نشوند و درعین‌حال در برابر حمله‌های سایبری مقاوم باشند.

Cake PHP

کیک پی اچ پی دیگر فریم ورک محبوب زبان پی اچ پی است. این فریم ورک نیز بر اساس الگوریتم MVC ساخته‌شده و همانند لاراول، سعی بر این شده که در عین سادگی و آسانی کد نویسی، بهترین عملکرد را ارائه کند.

کیک پی اچ پی مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و توابع مختلف است که به‌راحتی امکان تغییر و شخصی‌سازی کدها را به همراه دارد. فریم ورک کیک پی اچ پی به‌صورت متن‌باز و رایگان عرضه‌شده و برای پیاده‌سازی یک سایت و برنامه تحت وب در این فریم ورک فقط به ساختار کلی کدها نیاز است و سایر روابط و ایجاد مدل‌ها صفحه‌ها و واپایشگرها همگی بر اساس پرسش‌هایی است که این فریم ورک بر اساس تعلق داشتن و روابط جداول از کاربر پرسیده است و بدون دخالت کاربر شکل می‌گیرد.

Symfony

سمفونی یکی از قدرتمندترین فریم ورک های پی اچ پی است؛ این فریم ورک هم به‌صورت متن‌باز و با معماری رایج MVC منتشرشده است. استفاده از کامپوننت های مختلف و متنوع در این فریم ورک در بسیاری از پروژه‌های برنامه‌های تحت وب باعث صرفه‌جویی حداکثر زمان می‌شود و به‌نوعی طراح را از تک ماژول‌های مختلف بی‌نیاز می‌کند. در سمفونی منطق برنامه از ظاهر آن جدا نیست و با بیشتر بانک‌های اطلاعاتی سازگار است.

سمفونی از انعطاف بالایی برخوردار است و با استفاده از باندل هایی که دارد، بسیاری از قسمت‌های مختلف برنامه را می‌توان به‌دلخواه تغییر داد و در مقابل استفاده از این باندل ها، وابستگی پروژه را کاهش می‌دهد و به اعمال تغییرات و انعطاف آن می‌افزاید.

سمفونی و کتابخانه‌های آن به حدی قدرتمند هستند که محبوب‌ترین فریم ورک پی اچ پی یعنی لاراول بعضی از این امکانات و ویژگی‌های سمفونی را نیز پشتیبانی و استفاده می‌کنند.

پشتیبانی و به‌روزرسانی‌های سمفونی برای رفع ایراد و اضافه کردن ویژگی‌های جدید و به‌روز، فروم ها و گروه‌ها و کامیونیتی های مختلف برای رفع مشکل در سمفونی، به لطف متن‌باز بودن آن دیگر ویژگی مطرح این فریم ورک است.

 

فریم ورک های محبوب دیگری مانند FuelPHP و Yii2 نیز از فریم ورک های مشهور پی اچ پی هستند و برحسب کاربرد و مصارف گوناگون نیز به کار گرفته می‌شوند.

فریم ورک های Java

Spring

فریم ورک اسپرینگ متشکل از چند فریم ورک کوچک پایین‌دست مانندSpring AOP, Spring ORM, Spring Web Flow است که با الگوریتم معماری MVC است و بر اساس نیاز یکی از ماژول‌ها استفاده می‌شوند.

قابلیت‌هایی همچون جنبه گرایی، ماژول‌های فراوان و تست گیری ساده و حتی تزریق وابستگی (Dependency Injection)، این فریم ورک را به یک فریم ورک کارآمد برای جاوا و بخصوص برنامه‌نویسی سیستم‌های سازمانی می‌کند.

تولید اپلیکیشن های سازمانی با این فریم ورک متکی بر وجود آبجکت های قدیمی و ساده جاوا (Plain Old Java Objects) امکان‌پذیر است که به‌اختصار POJO نامیده می‌شود. پوجو باعث می‌شود که در تولید این اپلیکیشن ها نیازی به پیاده‌سازی و کنتینر(container) سازمانی نخواهد بود. حتی اگر در صورتی به کنتینر نیاز باشد، امکان استفاده از کنتینر های سبک و قدرتمند سرولت(Servlet)  مثل تامکت (Tomcat) را دارد و همچنین پوجو باعث سبک شدن هرچه بیشتر فریم ورک می‌شود.

بااین‌حال یادگیری این فریم ورک و استفاده از آن بخصوص با XML های بسیار زیاد آن و وجود چند باگ امنیتی از معایب این فریم ورک است.

Struts

استراتس دیگر فریم ورک محبوب و قدرتمند برای زبان جاوا است که توسط بنیاد نرم‌افزاری آپاچی (Apache Software Foundation) به‌صورت متن‌باز ارائه شد. این فریم ورک هم بر اساس معماری MVC ساخته‌شده و مخصوص تولید وب اپلیکیشن های سازمانی است. استراتس هم از ویژگی پوجو بهره می‌برد و از طریق پلاگین هایی که به این فریم ورک اضافه می‌شود می‌توان آن را با سایر تکنولوژی‌های جاوا ادغام کرد.

استراتس برای ساخت صفحه‌های پویا از AJAX استفاده می‌کند و آن‌هم بر اساس ابزارک های دوجو (DOJO) استوار است که به‌آسانی با استراتس کار می‌کنند.

استراتس در مقایسه با اسپرینگ یک فریم ورک سنگین است و انعطاف کمتری از اسپرینک دارد و همچنین برای یکپارچه‌سازی آن باید به‌طور دستی اقدام کرد که کمی دشوار است، فرایندی که در اسپرینگ با کمک ORM و  JDBCبه‌راحتی انجام می‌شود.

Hibernate

دیگر از فریم ورک های محبوب جاوا هایبرنیت نام دارد که در اصل برای ارتباط با پایگاه داده استفاده می‌شود. این فریم ورک به‌صورت متن‌باز منتشرشده و مخصوص نقشه‌برداری ارتباط اشیا یا به‌اختصار ORM (Object Relation Mapping) است و مسئول ذخیره آنها در پایگاه داده است. با استفاده از این فریم ورک جای نگرانی برای اینکه کدها باید با چه پایگاه داده‌ای متناسب باشند، نیست و همه‌چیز بر عهدهٔ فریم ورک هایبرنیت است.

هایبرنیت یک‌لایه انتزاعی ارائه می‌دهد تا برنامه‌ها به‌راحتی با پایگاه داده کار کنند.

از فریم ورک های مشهور جاوا می‌توان به بلید (Blade) و دراپ ویزارد (Drop wizard) اشاره کرد که مانند فریم ورک های بالا قدرتمند هستند و امکانات بسیار زیادی دارند.

فریم ورک زبان C#

ASP.NET

ASP.NET یک ابزار که با کتابخانه‌ها ترکیب‌شده و در جهت توسعه دات نت برای ساخت وب اپلیکیشن ها و صفحات وب و برنامه‌های مختلف است که به‌طور دقیق از سه ابزار و فریم ورک جداگانه تشکیل می‌شود.

  1. NET MVC

در این ابزار برنامه‌نویسی هر قسمت به‌طور جداگانه طراحی می‌شود و کنترل کامل اچ تی ام ال (HTML) جدا از سایر قسمت‌ها را دارا است. این ویژگی باعث می‌شود که به‌روزرسانی و اعمال تغییرات بر روی قسمت‌های مختلف سریع‌تر و بدون خطا پیش برود. همچنین ساخت صفحات و اپلیکیشن های مختلف با این ابزار به‌سرعت انجام می‌شود و با به‌روزترین فناوری‌های دنیا همراه است. این ابزار نسبت به دو ابزار دیگر جدیدتر و کمی پیچیده‌تر است.

  1. NET Web Forms

در این ابزار با در اختیار داشتن کتابخانه‌های قدرتمند تعامل با قسمت اچ تی ام آل (HTML) و کار با آن بسیار آسان است. طراحی سایت‌های داینامیک با این فریم ورک به‌سرعت هرچه تمام و به‌صورت حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

همچنین برنامه‌نویسی رویداد گرا (Event Driven) و قابلیت ویو استیت (View State) از برنامه‌های ویندوزی به دنیای وب منتقل شد. این کار به‌وسیله مجموعه‌ای از کنترل‌های قابل‌استفاده در این ابزار معرفی گردید.

  1. NET Web Pages

این فریم ورک در جهت جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی کدهای نوشته‌شده در دو فریم ورک قبلی و ساخت آن‌ها به‌عنوان یک فایل واحد مورداستفاده قرار می‌گیرد. با این ابزار به‌راحتی ترکیبی از جاوا اسکریپت (JavaScript)، سی اس اس (CSS)، اچ تی ام ال (HTML) را با کدهای سرور آن ایجاد می‌کند. اتصال به پایگاه داده نیز به‌آسانی با این فریم ورک صورت می‌گیرد.

در آخر می‌توان این سه فریم ورک و ابزار را در کنار هم استفاده کرد و بخش‌های مختلف سایت را جداگانه و یا باهم، با استفاده از آن‌ها در کنار یکدیگر طراحی کرد.

فریم ورک های JavaScript

Node.js

جاوا اسکریپت یک‌زبان اسکریپت نویسی و طراحی وب در سمت فرانت‌اند است و به دلیل امکانات و توانمندی‌های بالا یکی از ستون‌های طراحی وب در فرانت‌اند محسوب می‌شود. به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار زیاد این زبان در فرانت‌اند، وجود چنین ابزارهایی برای بک‌اند بسیار کاربردی و مفید بود.

Node.js یک محیط نرم‌افزاری اجرایی (Run-Time Environment) مخصوص است که این زبان را برای بک‌اند قابل‌استفاده کرده است و Node.js به‌تنهایی یک فریم ورک نیست. بلکه مجموعه دیگری از ابزارها و فریم ورک های مستقل با استفاده از تکنولوژی Node.js، فریم ورک های بک‌اند این زبان را تشکیل می‌دهند.

 

Express.js

محبوب‌ترین فریم ورک بک اندی است که از قابلیت‌های اجرایی Node.js و زبان جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کند. این فریم ورک هم از الگوریتم MVC استفاده می‌کند که منطق برنامه‌نویسی را به سه قسمت تقسیم می‌کند. اکسپرس مانند بسیاری از فریم ورک ها، به‌صورت متن‌باز و رایگان است. سرعت‌بالا و کد نویسی سریع در این فریم ورک به همراه یادگیری آسان و راحت کد نویسی با این فریم ورک، به‌علاوه امکانات شخصی‌سازی آن باعث شهرت و فراگیری آن شده است.

با اکسپرس هر نوع محصولی را می‌توان تولید کرد و همه نیاز ها را برآورده می‌کند. این فریم ورک هم انعطاف بالایی دارد و آزادی بسیار زیادی را در اختیار طراح می‌گذارد و ماژولار هم هست.

Meteor.js

دومین فریم ورک محبوب Node.js است که از جنبه‌های مختلفی یک فریم ورک فول استک محسوب می‌شود و از طرفی مخصوص ساخت اپلیکیشن های تحت وب و موبایل (Real-Time) توسعه داده‌شده است. با استفاده از این فریم ورک هر چیزی که در 1000 خط کد هست را در 10 کد بنویسید.

امنیت بالای کدهای این فریم ورک بر اساس قابلیت‌های مختلف و الگوریتم و معماری آن، یکی از قدرتمندترین‌ها محسوب می‌شود.

Meteor.js یک فریم ورک کراس پلتفرمی هم هست و می‌توان برای سیستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌های گوناگونی فقط با یک‌بار کد نوشتن، اپلیکیشن ساخت.

فریم ورک پایتون (Python)

Django

جنگو محبوب‌ترین و مشهورترین فریم ورک این زبان است. مجموعه امکانات و ویژگی‌هایی که این فریم ورک ارائه می‌کند، نسبت به سایر فریم ورک های پایتون جامع‌تر و کامل‌تر و صدالبته قدرتمندتر است.

کدهایی که با این فریم ورک نوشته می‌شود، به‌طور لحظه‌ای بررسی می‌شوند تا خطایی نداشته باشد.

جنگو مجموعه‌ای کامل از امکانات برای یک فریم ورک حرفه‌ای را ارائه می‌کند. در کنار اینکه برای همه نوع برنامه‌نویسی چه مبتدی و چه حرفه‌ای مناسب است، با ویژگی یادگیری آسان پایتون، سعی می‌کند راحت‌ترین، سریع‌ترین و لذت‌بخش‌ترین کد نویسی را ارائه کند.

جنگو قابلیت این را دارد که در همه نوع پروژه‌ای استفاده شود. از طراحی‌های وب‌سایت‌های کوچک گرفته تا وب‌سایت‌هایی با لود بالا و ترافیک سنگین؛ همه این‌ها به‌راحتی با جنگو امکان‌پذیر است. از طرفی تقریباً با بیشتر پایگاه‌های داده کار می‌کند و محدودیتی در این مورد ندارد.

جنگو پشتیبانی قدرتمندی از طرف سازندگان و برنامه نویسان دارد و امکانات امنیتی جنگو باعث می‌شود که سایت‌های ساخته‌شده با این فریم ورک، متدهای امنیتی قدرتمندی داشته باشند و در مقابل حملات مختلفی مثل تزریق اسکریپت از وبگاه و تزریق SQL در امان باشد و از سوی دیگر خطاها و اشتباهات کد نویسی را برطرف می‌کند و امنیت کدها را بالا می‌برد.

Flask

فلسک یک فریم ورک سبک و بسیار سریع زبان پایتون است و درعین‌حال بسیار قدرتمند. فلسک به دلیل اینکه بسیاری از کتابخانه‌ها و امکانات سایر فریم ورک ها را ندارد، سبک و سریع شده است. البته همان‌طور که اشاره شد فلسک همچنان قدرتمندتر از بعضی فریم ورک ها است و این کمبود دلیلی بر ناتوانی آن نیست.

به خاطر این سبکی و کم‌حجم بودن، فلسک یک میکرو فریم ورک محسوب می‌شود.

سرعت‌بالای فلسک یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال برای راه‌اندازی یک وب سرور با زبان پایتون به‌وسیله سایر فریم ورک ها باید تعداد خط کدهای زیادی نوشته شود و زمان زیادی نیز می‌طلبد؛ اما با فلسک این کد نویسی در کمترین میزان خط و کمترین زمان ممکن بسته به توانایی طراح انجام خواهد شد.

فلسک برخلاف سبک بودن خود، بسیار انعطاف‌پذیر است و بسیاری از شخصی‌سازی‌های مختلف و سازگاری با فریم ورک های مختلف در دیگر زبان‌ها کتابخانه‌ها را دارد.

 

 

Pyramid

 

پایرامید یک فریم ورک مخصوص پروژه‌های کوچک و بزرگ است و که مجموعه‌ای از انتخاب‌ها و شخصی‌سازی‌ها در ابن فریم ورک گنجانده‌شده است.

یک پروژه را کوچک شروع کنید و بزرگ تمام کنید. شعار این فریم ورک است که به‌وسیله آیتم‌ها و امکانات و قابلیت‌های مختلف این فریم ورک برای توسعه اپلیکیشن های مختلف است.

این فریم ورک حتی ابزارهای مختلف فریم ورک بوت استرپ (Bootstrap) را در خود تعبیه کرده و دست طراح را برای انتخاب و استفاده از ابزارهایش باز گذاشته است. پایرامید از جهات مختلفی بیشتر برای پروژه‌های بزرگ و پیچیده مناسب است

فریم ورک های قدرتمند دیگری نیز همچون تورنادو (Tornado) و Web2Py برای زبان پایتون نیز هستند و علاقه‌مندان خود را دارند.

فریم ورک زبان Ruby

Ruby On Rails(ROR)

یکی از فریم ورک های محبوب برای برنامه‌نویسی اپلیکیشن های تحت وب، این فریم ورک است. نام‌گذاری آن نیز باهدف خاصی انجام‌شده است.

اولین قسمت یعنی روبای (Ruby) که به مفهوم زبان برنامه‌نویسی خود و سینتکس (Syntax) ساده و روان و عالی و شئ گرایی آن است که به‌نوعی ترکیب مختلفی از ویژگی‌های برتر سایر زبان‌ها به‌حساب می‌آید.

دومین قسمت آن یعنی ریلز (Rails) به مفهوم رایگان و متن‌باز بودن آن برای طراحی برنامه‌ها و ارتباط مستقیم این زبان و فریم ورکش با پایگاه‌های داده و کتابخانه‌ها است.

دو اصل مهم در این فریم ورک وجود دارد که کد نویسی را در این زبان بسیار پرسرعت انجام می‌دهد:

درای کد (DRY Code)، به این معنی آن است که طراح در کد نویسی مجبور به کپی و جایگذاری یک کد مخصوص و پرتکرار نباشد؛ یعنی دیگر لازم نیست که طراح آن کد را پیدا و کپی کند و درجایی که می‌خواهد قرار دهد. کافی است که آن کد مخصوص را به فریم ورک تعریف کرده و در کتابخانه اضافه شود و در هرکجا که لازم باشد، فقط با نوشتن درای کد در آن قسمت، فریم ورک آن را بارگذاری کند.

COC یا قرارداد بر ترکیب (Convention Over Configuration) اصل دیگر این فریم ورک است که به کمک آن یکسری کدها و تابع‌های از پیش تعریف‌شده در این فریم ورک وجود دارد که هرکجا لازم باشد می‌توان از آن استفاده کرد و این‌که سعی می‌کند تصمیمات برنامه‌نویس را کاهش دهد در موارد دیگر به‌دلخواه قسمت‌هایی از آن را تغییر و شخصی‌سازی نمود.

همین دو اصل این فریم ورک باعث افزایش سرعت کد نویسی و صرفه‌جویی زمان و کد نویسی کمتر توسط طراح را به همراه خواهد داشت و به کمک قدرت زبان روبای می‌توان قوی‌ترین اپلیکیشن ها را خلق کرد.

فریم ورک زبان Elixir

Phoenix

زبان برنامه‌نویسی الیکسیر یکی از زبان‌های جدید و پرسروصدای دنیای برنامه‌نویسی است که برای توسعه سرویس‌های اینترنتی و موارد دیگر استفاده می‌شود.

فینیکس فریم ورک این زبان است که بخش عمده‌ای از آن توسط خود سازنده زبان الیکسیر توسعه داده‌شده که از طرفی این فرد در توسعه فریم ورک روبای آن ریلز نیز دخیل بوده است. توسعه سمت سرور اصلی‌ترین کاربرد آن است و از معماری MVC نیز بهره می‌برد.

فرق اساسی که این فریم ورک با سایر فریم ورک ها در سمت سرور دارد زبان آن است که به‌نوعی باعث بالاتر بودن مقیاس‌پذیری و کارایی و عملکرد در این فریم ورک می‌شود.

طراحان باتجربه مختلفی اظهار داشتند که این فریم ورک در عین سرعت‌بالا، بازدهی و عملکرد بسیار بالاتری از بقیه فریم ورک ها داشته است.

بزرگ‌ترین مشکل این فریم ورک نبودن پشتیبانی بزرگ و قوی، فروم ها و کامیونیتی های مختلف است که به دلیل نوپا بودن آن نیز شاید در آینده این‌طور باقی نماند.

فریم ورک های پرل Perl

زبان پرل یکی از قدرتمندترین و ریشه‌دارترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که کاربردهای گوناگون و حیاتی در مهم‌ترین فعالیت‌ها مثل برنامه‌های مخصوص پزشکی نظامی و قسمت‌های پردازشی باقدرت بالا دارد. در حوزه توسعه وب اپلیکیشن و برنامه‌های مخصوص دستگاه‌های پرکاربرد مثل تلفن همراه و کامپیوترهای شخصی نیز استفاده می‌شود اما مانند سایر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون فراگیر نیست.

متن‌باز بودن، سادگی یادگیری و استفاده در پروژه‌های طولانی با پرل مزایای آن محسوب می‌شود.

در آخر نمونه‌هایی از فریم ورک زبان پرل CGI:Application،Mojolicious ، Catalyst و Dance نام دارند.

سخن نهایی

همان‌طور که گفته شد انتخاب زبان مناسب برای توسعه بک‌اند به دلیل ارتباط تنگاتنگ این کدها با سخت‌افزار بسیار مهم است و به دنبال این زبان‌ها فریم ورک های آن نیز همین‌طور هستند.

هرکدام از فریم ورک ها بسته به نیاز در طراحی، مشخصات، خدمات، ویژگی‌ها، پشتیبانی از قابلیت‌های سایر زبان‌ها و کتابخانه‌ها و سازگاری با دیگر برنامه‌ها فرق می‌کنند. انتخاب هر یک از آن‌ها فقط و فقط متناسب سلیقه و شرایط طراح صورت می‌گیرد و بقیه فرایند توسعه بستگی به خود برنامه‌نویس و طراح دارد.

البته همه این فریم ورک ها تفاوت چندان زیادی ندارند و با هرکدام می‌توان فرایند طراحی را ادامه داد بیشتر فرق آن‌ها کاربرد زبان برنامه‌نویسی آن‌ها است. طراحی بک‌اند به‌گونه‌ای است که به منطق و استدلال، پایداری وبی نقص بودن کدها بسیار حساس است که به‌وسیله این فریم ورک ها تا حدودی به‌صورت خودکار بررسی می‌شود اما همچنان در آخر همه پروژه‌ها قدرت و توانایی و مهارت طراح مطرح است و اهمیت دارد.

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

دریا بهرامی- نویسنده

2630
A
A