انواع زبان های برنامه نویسی - آشنایی با کاربرد زبان های برنامه نویسی

انواع زبان های برنامه نویسی - آشنایی با کاربرد زبان های برنامه نویسی
انواع زبان های برنامه نویسی - آشنایی با کاربرد زبان های برنامه نویسی
9 ماه پیش

با ظهور عصر دیجیتال و روش‌های یادگیری ماشینی، زبان های برنامه نویسی به‌عنوان زبان قابل‌فهم برای ماشین‌ها معرفی شدند. کامپیوترها پس از توسعه و طی کردن دوران بلوغ خود، به ابزارهایی برای برنامه نویسی به زبان‌های مختلف مجهز شدند که از این برنامه‌ها هم برای اجرا و راه‌اندازی خود کامپیوتر و اجزای آن و هم سایر ماشین‌های صنعتی استفاده شد. بسیاری از ماشین‌آلات صنعتی و کنترل‌کننده‌های هوشمند در کارخانه‌ها به کمک زبان های برنامه نویسی مختلف که در محیط کامپیوتری نوشته می‌شوند، برنامه‌ریزی شده و تنظیم می‌گردند. به‌عبارت‌دیگر همه اجزای صنعت و تکنولوژی در دنیای امروز به زبان های برنامه نویسی وابسته هستند و درصورتی‌که هدف و روش اجرا به زبان قابل‌فهم ماشین برای آن‌ها مشخص نشود، عملاً هیچ کنترلی روی آن‌ها نخواهیم داشت.

با پیشرفت انواع زبان های برنامه نویسی و استفاده بیشتر از آن‌ها در توسعه وب، اپلیکیشن‌های موبایل، ابزارهای چندمنظوره و غیره، کسب مهارت در این زمینه به یک منبع پول‌ساز برای افراد علاقه‌مند تبدیل شد؛ اما با گسترش این حوزه و معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف در زمینه‌های گوناگون، ورود به این حوزه درآمدزا به‌خصوص برای افراد مبتدی کمی دشوار و گیج‌کننده شده است. سؤالی که در بدو ورود به این مسیر برای هر فردی پیش می‌آید این است که انواع زبان های برنامه نویسی کدام‌اند و هر یک چه ویژگی‌هایی دارند؟ همچنین برای کاربردهای مختلف، کدام زبان برنامه نویسی بهتر است؟ اگر شما هم از این دست افراد هستید و می‌خواهید با انواع زبان های برنامه نویسی آشنا شده و در این حوزه وارد شوید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

دسته‌بندی کلی انواع زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی حوزه بسیار گسترده‌ای بوده و تعداد آن‌ها بسیار زیاد است؛ اما از یک دسته‌بندی کلی می‌توان همه انواع زبان های برنامه نویسی را به چهار دسته تقسیم‌بندی نمود:

  1. زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز
  2. زبان های برنامه نویسی تحت وب
  3. زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل
  4. زبان های برنامه نویسی چندمنظوره

هر یک از این شاخه های زبان های برنامه نویسی، خود شامل تعداد زیادی زبان مختلف می‌شود که در ادامه هر یک به‌صورت مختصر معرفی خواهد شد. با شناخت ویژگی‌های هر یک از زبان‌ها و حوزه‌های کاربردی‌شان می‌توانید بهترین زبان را برای یادگیری انتخاب کنید.

 

معرفی زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز

زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز زبان‌هایی هستند که برای سیستم‌عامل ویندوز در محیط کامپیوتر طراحی شده‌اند و برای نوشتن و اجرای برنامه‌های مختلف در محیط ویندوز به کار می‌روند. این زبان ها برای محیط برنامه نویسی به ابزارها و یا نرم‌افزارهایی نیاز دارند که در محیط ویندوز اجرا می‌شوند و سپس می‌توان برنامه نوشته شده را برای اجرا در محیط‌ها و یا ماشین‌های دیگر، کامپایل کرد. به این زبان های برنامه نویسی، زبان های دسکتاپ نیز گفته می‌شود. در ادامه به معرفی این زبان‌ها پرداخته و هر یک را به‌صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

 

1.    C#

c-sharp

 

برنامه نویسی به زبان سی شارپ (#C)که پیشرفته سی (C) و سی پلاس پلاس (++C) بوده و در محیط ویژوال استودیو می توانید کد های آنرا بنویسید یک زبان برنامه نویسی مدرن است که از ویژگی شیءگرا بودن برخوردار بوده و توسط شرکت مایکروسافت طراحی شده است. ریشه این زبان همان زبان C است، اما برای برنامه‌نویسان جاوا و جاوا اسکریپت زبان آشنایی است. به کمک سی شارپ(multi-paradigm (object-oriented) programming language)، یک برنامه‌نویس به راحتی می‌تواند برنامه‌های دسکتاپ مبتنی بر ویندوز را ایجاد کند. همچنین برنامه‌های ایجاد شده به این زبان بر روی فریم‌ورک .NET نیز قابل‌اجرا هستند. علاوه بر این با ارائه نسخه Net Core، می‌توان از C# برای توسعه چند پلتفرمی یا همان cross-platform نیز استفاده کرد.

 

2.    C++

c#

 

C++ یک زبان برنامه‌نویسی شیء‌گرا با کاربرد عمومی است که اهداف عمومی است که نسخه توسعه‌یافته زبان C به شمار می‌رود. سی++ (general-purpose programming language) یک زبان سطح پایین و شیءگرا محسوب می‌شود که امکان کنترل دقیق منابع و حافظه سیستم را برای توسعه‌دهنده فراهم می‌کند. از این زبان برنامه نویسی نه‌تنها برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ بلکه برای برنامه‌های تحت سیستم، مرورگرها، بازی‌ها و موارد دیگر می‌توان استفاده کرد. برخی از برنامه‌های تحت ویندوز محبوب نظیر MS Office، Google Chrome و Adobe Creative Suite به کمک C++ نوشته شده‌اند.

 

3.  Python

python

 

پایتون (Python) یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و همه‌منظوره است که در آن نیازی به نوشتن کدهای طولانی نیست. پایتون (general-purpose programming language) بسیار انعطاف‌پذیر بوده و دارای رنج وسیعی از فریم‌ورک‌های GUI است که امکان استفاده آسان و ایمن از این فریم‌ورک‌ها را در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد. برخی از پلتفرم‌هایی که می‌توان کدهای پایتون را در آن‌ها نوشت و اجرا کرد عبارت‌اند از: WxPython، PyGUI و Tkinter.

 

4.    Java

java

جاوا یک زبان برنامه‌‌نویسی شیءگرا و مبتنی بر کلاس است که تنها با نوشتن یک‌بار برنامه، می‌توان آن را روی پلتفرم‌های مختلف اجرا نمود. کدهای نوشته شده به این زبان جاوا (object-oriented programming language)، در محیط javac کامپایل می‌شود. پس از کامپایل در این محیط یک کد کلاس یا bytecode به دست می‌آید که برای اجرای آن به یک مترجم نیاز است.

از مهم‌ترین مترجم‌های جاوا می‌توان به Java Virtual Machine اشاره کرد که bytecode را به زبان ماشین تبدیل می‌کند. برخی از ابزارهای موردنیاز برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ به کمک جاوا عبارت‌اند از: Netbeans IDE، Java FX، Java Swing و SQL.

 

5.    JavaScript

js

 

جاوا اسکریپت(JavaScript) یا به‌صورت مخفف JS یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا ودینامیک مبتنی بر Prototype است که ساختاری تک‌رشته‌ای دارد و جزو دسته‌بندی زبان‌های شیءگرا محسوب می‌شود. جاوا اسکریپت (high-level programming language) اغلب برای برنامه نویسی تحت وب شناخته شده است اما در عین حال یکی از برترین زبان های برنامه نویسی برای برنامه های تحت ویندوز یا دسکتاپ نیز است. برخی از فریم‌ورک‌های موردنیاز برای توسعه برنامه دسکتاپ به کمک جاوا اسکریپت عبارت‌اند از: Electron، AppJS، Meteor و Proton Natives. قابلیت اصلی این فریم‌ورک‌ها، توسعه برنامه‌های دسکتاپ به‌صورت چند پلتفرمی است.

 

6.    PHP

php

 

PHP یک زبان برنامه نویسی عمومی و سمت سرور در کاربردهای تحت وب است که در واقع یک زبان برنامه نویسی است که برای ابزار سرویس دهنده وب ۱۹۹۴ توسعه یافته است. پی‌اچ‌پی (scripting language focused on web developmentبرای مدیریت محتوای دینامیکی و پایگاه‌های داده استفاده می‌شود. همچنین هسته اصلی بزرگ‌ترین ابزار وبلاگ نویسی یعنی وردپرس بر اساس PHP است. علاوه بر این، PHP یکی از زبان‌های مفید برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ است که از قابلیت چند پلتفرمی برخوردار بوده و برای توسعه GUI های دسکتاپ، می‌توان از آن استفاده کرد. PHP Desktop یک پروژه متن‌باز است که برای توسعه برنامه‌های GUI های دسکتاپ به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

7.    Swift

swift

 

Swift  زبان برنامه نویسی برای iOS و OS X ساخته شده توسط شرکت اپل است. سوییفت (general-purpose, multi-paradigm, compiled programming language) یک زبان برنامه نویسی کامپایل شده و همه منظوره است که برای نسخه‌های مختلف سیستم‌های عامل و نیز برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS نیز استفاده می‌شود. برای توسعه‌دهندگانی که برنامه‌های دسکتاپ را برای MacOS می‌نویسند، استفاده از Swift بسیار مفید خواهد بود. همچنین استفاده از ابزارهای جانبی نظیر HomeBrew، XCode و Visual Studio Code در توسعه برنامه‌های دسکتاپ به کمک زبان Swift کمک‌کننده خواهد بود.

 

8.    Red-Lang

red

Red یک زبان برنامه نویسی واکنشی و کاربردی است که با داشتن یک کامپایلر بومی برای تبدیل کدها، زمینه وسیعی را برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ به وجود آورده است. این زبان از ویژگی‌هایی نظیر شیءگرا بودن، مبتنی بودن بر Prototype، کامپایل بومی، GUI چند پلتفرمی و افزونه Visual Studio برای توسعه برنامه‌های مختلف بهره می‌برد. از این زبان می‌توان برای نوشتن برنامه‌های تحت ویندوز و MacOS استفاده کرد.

 

9.    Go

go

Go یک زبان برنامه نویسی متن‌باز، کاربردی، شیءگرا و چندمنظوره است که توسط گوگل توسعه‌یافته است. از نظر ساختار نحوی گو (programming language) شبیه C است اما دارای ویژگی‌های پیشرفته‌تر، حافظه ایمن و تایپوگرافی ساختاری است. از این زبان می‌توان برای توسعه برنامه‌های تحت ویندوز و MacOS استفاده نمود. برخی از فریم‌ورک‌هایی که برای استفاده از Go به آن‌ها نیاز خواهید داشت عبارت‌اند از: Martini، Mango و Beego.

 

10. Object Pascal

 

pascal

 

Object Pascal یک برنامه افزودنی به زبان برنامه نویسی پاسکال است که ویژگی‌های شیءگرا بودن مانند متدها و کلاس‌ها را به آن اضافه می‌کند. از این زبان می‌توان برای توسعه برنامه‌های تحت ویندوز، MacOS و لینوکس به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. برخی از فریم‌ورک‌های اصلی که برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ با کمک Object Pascal به آن‌ها نیاز خواهید داشت عبارت‌اند از: Lazarus، Oxygene و Firemonkey.

 

معرفی انواع زبان های برنامه نویسی تحت وب

زبان های برنامه نویسی تحت وب از نظر سمت اجرا به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند: زبان های سمت سرور و زبان های برنامه نویسی سمت کلاینت یا کاربر. ابتدا به معرفی برخی از مهم‌ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب سمت کاربر می‌پردازیم:

 

1.    جاوا اسکریپت

js

 

یکی از زبان‌های مطرح برای توسعه وب‌سایت‌ها، برنامه‌های دسکتاپ و بازی، جاوا اسکریپت است. این زبان بر روی همه مرورگرها اجرا می‌شود و قادر است با برنامه‌هایی که تحت وب نیستند نیز کار کند. این زبان برنامه نویسی اساساً برای ایجاد رابط کاربری فوق‌العاده و وب‌سایت‌های جذاب به کار می‌رود. اجزا، ساختار داده و الگوریتم‌های مورد استفاده در این زبان تقریباً در هر زبان برنامه نویسی دیگری قابل‌اعمال است.

 

2.    CSS / HTML

html

 

CSS و HTML دو یار جدایی‌ناپذیر جاوا اسکریپت هستند که به سه‌گانه‌های مقدس برای توسعه وب مشهورند. HTML زبان مرورگرهای وب‌سایت است و CSS نیز برای توسعه وب‌سایت‌هایی با ظاهر ساختاریافته و جذاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی این زبان های برنامه نویسی که سمت کاربر هستند، مشاهده تغییرات سمت سرور توسط کاربر و چگونگی اثرگذاری این تغییرات در سمت کاربر است.

 

3.    jQuery

jquary

 

jQuery در اصل یکی از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت است که برنامه‌نویسی به زبان جاوا اسکریپت را بسیار ساده می‌کند و یادگیری آن بسیار آسان است. آبجکت‌ها در این زبان به‌صورت اسناد ساده HTML قابل‌تبدیل هستند که با استفاده از API برای استفاده در مرورگرهای مختلف، مدیریت رویداد، ساخت انیمیشن و Ajax به کار می‌رود.

 

4.    Elm

elm

 

یکی از جدیدترین زبان های برنامه نویسی تحت وب که به زبان جاوا اسکریپت کامپایل می‌شود و برای ایجاد UI های سریع بدون خطا مورد استفاده قرار می‌گیرد، Elm است. این زبان امکان توسعه واسط‌های کاربری سمت کاربر را بدون استفاده از HTML و CSS فراهم می‌کند. زبان های برنامه نویسی تحت وب سمت سرور را نیز می‌توان به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:

 

1.    جاوا

java

 

قابلیت‌های امنیتی قوی در زبان جاوا آن را به گزینه‌ای مناسب برای توسعه وب‌سایت‌های مرتبط با بانک و امور مالی تبدیل کرده است. بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، جاوا پس از پایتون، محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی برای کاربردهای تحت وب است. ویژگی چند پلتفرمی در این زبان، امکان اجرای برنامه‌های تحت وب را در سیستم‌های عامل ویندوز، MacOS و لینوکس فراهم می‌کند. یکی از پلتفرم‌های محبوب جاوا برای توسعه برنامه‌های وب، Spring است و برخی از معروف‌ترین برنامه‌های تحت وب که با این زبان نوشته شده‌اند عبارت‌اند از: Nimbuzz، Murex، Twitter، Spotify و غیره.

2.    پایتون

python

 

پایتون محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی تحت وب است. سادگی کدها، یادگیری آسان، صرفه‌جویی در زمان و قابلیت سفارشی‌سازی ازجمله ویژگی‌های برتر این زبان برای توسعه‌دهندگان است. پایتون از یک کتابخانه وسیع با فریم‌ورک‌های متنوع و ابزارهای گوناگون برای توسعه سریع برنامه‌های وب بهره می‌برد. فریم‌ورک‌های فلسک و جنگو معروف‌ترین آن‌ها هستند. برنامه‌های تحت وب محبوبی چون Dropbox، Pinterest، Uber و Instagram به کمک پایتون نوشته شده‌اند.

 

3.    PHP

 

php

 

PHP یک زبان توسعه وب سمت سرور بوده که از قابلیت پویا بودن برخوردار است. PHP یک زبان متن باز به شمار می‌رود که از ابزارها و ماژول‌های مختلف برای توسعه برنامه‌های وب به‌صورت ایستا و پویا بهره می‌گیرد. همچنین کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های متعددی برای آن طراحی شده که معروف‌ترین آن‌ها لاراول است.

برنامه‌های وب محبوبی نظیر Facebook، Wikipedia، WordPress، Tumblr و Flickr همگی به کمک PHP نوشته شده‌اند.

4.    Ruby

ruby

Ruby یک زبان برنامه نویسی پویا به‌صورت متن‌باز، سریع و ایمن بوده که برای نوشتن برنامه‌های تحت وب و شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های حوزه تجارت الکترونیک مناسب است. فریم‌ورک محبوب Ruby on Rails امکان توسعه وب‌سایت‌های ایمن و کاربردی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند. برخی از برترین برنامه‌های وب که به کمک این زبان نوشته شده‌اند عبارت‌اند از: GitHub، Groupon و AirBnb.

 

5.    ASP.NET

asp-net

ASP.NET یک زبان برنامه نویسی متن‌باز سمت سرور بوده که برای توسعه برنامه وب به‌صورت دینامیکی کاربرد دارد و توسط شرکت مایکروسافت طراحی شده است. این زبان در واقع نسخه پیشرفته‌ای از پلتفرم .NET است که ویژگی‌هایی نظیر سیستم احراز هویت، افزونه‌های ویرایشگر، کتابخانه‌های مربوط به الگوهای وب نظیر الگوی مدل، نما و کنترلر را به .NET افزوده است.

 

معرفی انواع زبان های برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن‌های موبایل که برای سیستم‌های عامل متداول اندروید و iOS نوشته می‌شوند، قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های مختلف را برای موبایل فراهم می‌کنند. زبان های برنامه نویسی مختلف به‌منظور توسعه این برنامه‌های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر یک ویژگی‌های منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند.

در این بخش بهترین زبان های برنامه نویسی برنامه‌های موبایل را معرفی می‌کنیم:

 

1.    جاوا

java

 

از جاوا می‌توان برای توسعه اپ‌های موبایل در سیستم‌عامل iOS نیز استفاده کرد اما اغلب از این زبان برای توسعه اپ‌های اندروید استفاده می‌شود و بیشتر برای این ویژگی معروف است. جاوا یک زبان برنامه نویسی چندمنظوره و انعطاف‌پذیر است که ابزارهای مختلفی را برای توسعه اپ‌های موبایل به‌صورت ساده و با سرعت بالا در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

 

2.    جاوا اسکریپت

js

جاوا اسکریپت با بیش از 25 سال سابقه یک زبان برنامه نویسی محبوب است که برای کاربردهای مختلف ازجمله توسعه برنامه‌های موبایل مورد استفاده گسترده توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. فریم‌ورک‌های مختلفی در این زبان برای توسعه اپ موبایل ارائه شده است که Vue و React.js از معروف‌ترین آن‌ها هستند. این فریم‌ورک‌ها امکان توسعه مؤلفه‌های UI را برای اپ‌های موبایل فراهم می‌کنند. همچنین فریم‌ورک React Native که به‌صورت گسترده توسط جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار می‌گیرد، امکان توسعه اپ‌های موبایل با قابلیت چند پلتفرمی را برای اندروید و iOS فراهم کرده است.

 

3.    Swift

swift

Swift بیشتر برای توسعه اپ‌های مخصوص iPhone و iPad مورد استفاده توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. این یک زبان برنامه نویسی ایمن است که برخلاف زبان‌های دیگر نظیر Objective C، کدگذاری در آن دشوار نیست. همچنین این نرم‌افزار بسیار تعاملی عمل می‌کند به این معنی که می‌توان در حین کد نویسی خروجی را مشاهده کرد. این ویژگی امکان خطایابی را در هر مرحله از کد نویسی به برنامه نویس می‌دهد. همچنین Swift، رایگان و متن‌باز است.

 

4.    Kotlin

kotlin

Kotlin یک زبان برنامه نویسی جدید است که به‌عنوان جایگزینی برای جاوا شناخته شده و زبان رسمی برای توسعه برنامه‌های اندروید توسط گوگل به حساب می‌آید. این زبان دارای پشتیبانی بومی است و توسط IDE هایی مانند Android Studio و IntelliJ IDEA پشتیبانی می‌گردد. گوگل به شدت برای توسعه این زبان در توسعه برنامه‌های اندروید تبلیغ می‌کند و آن را به‌عنوان نسل بعدی جاوا معرفی کرده است.

 

5.    C#

c-sharp

 

سی شارپ یکی از زبان‌های برنامه نویسی چندمنظوره است که برای اپ‌های موبایل نیز استفاده می‌شود. این زبان همه ویژگی‌های زبان های Swift، Objective-C و JAVA را به‌صورت هم‌زمان دارد. اگر می‌خواهید یک برنامه بازی موبایل با قابلیت تعاملی بودن و با عملکرد بالا ایجاد کنید، C# بهترین گزینه است.

 

6.    پایتون

python

پایتون نیز یک زبان برنامه نویسی گسترده است که برای توسعه برنامه‌های موبایل نیز استفاده می‌شود. ازجمله اپ‌های موبایل که به کمک پایتون نوشته شده‌اند، می‌توان YouTube، Instagram و Pinterest را نام برد. این زبان به واسطه بهره‌گیری از کتابخانه‌ای عالی، یکپارچگی قوی و قابلیت‌های کنترل پیشرفته، مورد استفاده گسترده توسعه‌دهندگان اپ موبایل قرار گرفته است. همان‌طور که گفته شد این زبان برای افراد مبتدی، بهترین گزینه به شمار می‌رود.

 

7.    Objective-C

 

objective-c

Objective-C یک نسخه توسعه‌یافته از زبان برنامه‌نویسی C است که چندمنظوره بوده و به‌عنوان یک زبان شیءگرا شناخته می‌شود. این زبان برنامه نویسی عموماً برای توسعه برنامه‌های موبایل iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل ویژگی‌های چندمنظوره بودن، از آن برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ MacOS نیز استفاده می‌شود.

 

8.    Ruby

ruby

 

Ruby نیز یک زبان شیءگراست که در توسعه برنامه‌های وب سمت سرور و همچنین اپ‌های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی سال‌های اخیر Ruby به یک زبان سطح بالا و چندمنظوره تبدیل شده است. این زبان از نظر یادگیری ساده است و اجرای آن نیز دشواری خاصی ندارد. همچنین به جای آبجکت‌های کلاس، روی عملیات تمرکز دارد که کد نویسی را به کمک آن ساده می‌سازد.

 

معرفی انواع زبان های برنامه نویسی چندمنظوره

 

زبان های برنامه نویسی چندمنظوره همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، در چندین پلتفرم مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ یعنی با یادگیری این زبان ها می‌توانید هم برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ، برنامه‌های وب و هم برنامه‌های موبایل از آن استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین این زبان های برنامه نویسی چندمنظوره در ادامه معرفی خواهد شد:

 

1.    جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی چندمنظوره است که با یک کد نویسی می‌توان خروجی را روی پلتفرم‌های مختلف اجرا کرد. به‌عنوان مثال این زبان را می‌توانید هم برای توسعه برنامه های وب و هم برای ساخت یک بازی یا برنامه موبایل به کار گیرید.

2.    C++

 زبان C++ نیز یک زبان چندمنظوره بوده که علی‌رغم دستورات محدودی که دارد، دارای کدهای دستوری ساختاریافته است و می‌تواند در پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. به‌عنوان مثال از این زبان می‌توان هم برای نوشتن اپ‌های موبایل و هم برنامه‌های دسکتاپ استفاده نمود.

3.    جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت هم یک زبان چندمنظوره با ویژگی تفسیری سطح بالاست که برای توسعه برنامه‌های کاربردی در پلتفرم‌های مختلف به کار می‌رود. فریم‌ورک‌های متعددی که برای این زبان ارائه شده است امکان استفاده از آن را برای اهداف گوناگون فراهم کرده می‌کند.

پایتون

پایتون نیز یک زبان چندمنظوره است که برای طیف وسیعی از پلتفرم‌ها قابل‌استفاده است. برخلاف برخی زبان‌های تک منظوره مانند CSS/HTML که تنها برای توسعه برنامه‌های وب استفاده می‌شود، می‌توان از پایتون هم برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ، توسعه وب و همچنین محاسبات عددی و برنامه نویسی علمی بهره برد. همچنین پایتون یک زبان مناسب برای آنالیز داده است.

زبان های دیگری مانند Ruby، اسکالا و C# نیز جزو زبان های چندمنظوره دسته‌بندی می‌شوند و برای پلتفرم‌های مختلف قابل‌استفاده هستند. یادگیری زبان های چندمنظوره یک تیر با چند نشان است، زیرا برنامه‌های نوشته شده با آن را می‌توان در سیستم‌های عامل مختلف اجرا کرد و همچنین برای توسعه اپلیکیشن‌های گوناگون می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

 

جمع‌بندی

چه یک توسعه‌دهنده برنامه باشید و چه صاحب یک کسب‌وکار مجازی، انتخاب و یادگیری یک یا چند زبان از میان انواع زبان های برنامه نویسی برتر، لازمه موفقیت در حوزه کاریتان است. همان‌طور که می‌دانید، زبان های برنامه نویسی مختلف دائماً در حال تغییر هستند، با این حال، برخی از این زبان‌ها مانند C#، پایتون یا جاوا می‌توانند به شما در دستیابی به هر هدفی در ارتباط با توسعه برنامه کمک کنند. با این اوصاف، قبل از تمرکز روی یک زبان برنامه‌نویسی خاص، سعی کنید همه گزینه‌های ارائه شده را بررسی کرده و گزینه‌ای را انتخاب کنید که کاملاً با برنامه و هدف شما مطابقت داشته باشد.

مسلماً از مواردی که در این مقاله عنوان شد، چند زبان برنامه نویسی را می‌توان یافت که بین همه دسته‌بندی‌ها مشترک هستند.

اگر می‌خواهید از راه برنامه نویسی و توسعه برنامه‌های کاربردی در پلتفرم‌های مختلف کسب درآمد کنید، بهتر است به سراغ زبان‌هایی بروید که چندمنظوره بوده و می‌توانند در حوزه‌های مختلف برای شما درآمدزا باشند. همچنین، سادگی و سرعت بالا در توسعه کدها را نیز پیش از انتخاب در نظر بگیرد. درصورتی‌که هنوز هم زبان برنامه نویسی مورد نظرتان را انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید به گزینه‌هایی مانند پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت و C# فکر کنید!

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

14093
A
A