Brave Browser چیست؟

Brave Browser چیست؟
Brave Browser چیست؟
1 سال پیش

Brave Browser یک مرورگر کمابیش استاندارد بوده که به کاربران این امکان را می‌دهد تا وب‌ سایت‌های مختلف را پیدا کرده، برنامه‌ها را اجرا و محتوای آنلاین را تماشا کنند. مانند سایر مرورگر‌ها، دانلود و استفاده از آن رایگان بوده است. این مرورگر می‌تواند بخش احراز هویت سایت را به خاطر سپرده و جلوی نمایش تبلیغات آنلاین را در سایت‌ها بگیرد.

سازنده این مرورگر شرکت Brave Software بوده که در ژانویه 2016 پیش نمایش این محصول جدید خود را منتشر کرد. این شرکت توسط Brendan Eich، خالق جاوا اسکریپت و هم بنیانگذار مرورگر موزیا تاسیس شده است.

اگر با مرورگرها آشنا نیستید، خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود:

مرورگر چیست؟

مقدمه‌ای بر Brave Browser

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم Brave Browser توسط کمپانی Brave Software توسعه داده شده است. ایده اصلی آن هم براساس Chromium بوده که یک مرورگر وب رایگان که دارای منبع باز و تحت حمایت گوگل است. این همان فناوری بوده که گوگل برای مرورگر کروم خود و مایکروسافت برای مرورگر Edge استفاده کرده است. جالب است بدانید که کروم به عنوان مغز متفکر مرورگر‌هایی مانند Opera، Amazon Silk و Vivaldi هم فعالیت می‌کند.

این مرورگر در بسیاری از پلتفرم‌ها از جمله Android، IOS، macOS، Windows و Linux در دسترس است. با توجه به تجربه‌هایی که از استفاده از این مرورگر به دست آمده باید بگوییم که به شدت بر امنیت و سرعت بالا تمرکز دارد. این مقدار سرعت بالا با مسدود کردن خودکار تبلیغات و ردیاب‌ها به دست می‌آید. حذف این ابزارهای مزاحم به معنی این بوده که مرورگر می‌تواند با سرعت بالاتری اطلاعات را پردازش کند.

Brave Browser همچنین فرصتی فراهم کرده که بیزینس‌ها اگر بخواهند می‌توانند با پرداخت پول تبلیغات خود را نمایش دهند. البته این فقط در صورتی بوده که شما به آن تمایل داشته باشید. به طور کلی، اغلب کارهایی که این مرورگر انجام می‌دهد مشابه سایر Web Browser های دیگر است. بنابراین ما در این مقاله بیشتر قصد داریم به مهم‌ترین دلایلی بپردازیم که هنگام انتخاب این مرورگر باید مدنظر قرار دهید.

چه چیزهای در Brave Browser مسدود می‌شود؟

 وقتی در یک وب سایت در حال گشت و گذار هستید می‌توانید با کلیک روی گزینه Shields در سمت راست بالای مرورگر، نوع محتوایی را که Brave مسدود کرده مشاهده کنید. در این گزارش می‌توانید تعداد ردیاب‌ها، تبلیغات و کوکی‌های مختلف را همانند عکس زیر مشاهده کنید.

اگر می‌خواهید که یک تجربه شخصی را در وب گردی داشته باشید می‌توانید به طور پیش فرض، Brave Browser را روی مواردی که در جهت امنیت و حریم خصوصی شما نبوده مسدود کنید. البته فراموش نکنید که این تنظیمات را می‌توانید بر اساس هر آدرس سایتی تغییر دهید. در صورتی که فکر می‌کنید این تنظیمات بیش از حد محدود کننده بوده هم می‌توانید مرورگر را روی تنظیمات پیش فرض قرار دهید.

دلایل محبوبیت Brave Browser

مرورگر گوگل کروم تقریبا در یک دهه گذشته به عنوان اولین انتخاب افراد برای جستجو در وب بوده است؛ با این حال در حفظ حریم شخصی عملکرد مناسبی از خود نشان نداده است. Brave Browser برای ارائه رویکردی متفاوت نسبت به گوگل کروم طراحی و ساخته شده است. هر روز هم که می‌گذرد بر محبوبیت این مرورگر افزوده می‌شود. بنابراین قصد داریم در این بخش به طور خاص به بررسی ویژگی‌های مثبت آن بپردازیم.

امنیت Brave Browser

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مرورگر Brave قابلیت Shields است. با استفاده از این قابلیت جلوی بدافزارها گرفته شده و از ردیابی نیز جلوگیری می‌کند. در نتیجه اطلاعات شما ایمن و مطمئن خواهد بود. اغلب مرورگر‌ها از جمله گوگل کروم روی کوکی‌ها تمرکز می‌کنند. این دیتاهای کوچک هنگامی که در اینترنت در حال گشت و گذار هستید، روی کامپیوتر شما ذخیره می‌شود و هیستوری مرورگر شما را به خاطر می‌سپارد. این قابلیت باعث می‌شود تا تجربه اینترنت گردی شما شخصی‌تر شده و پیشنهاداتی که ارائه می‌شود، بیشتر براساس علایق شما باشد. به عنوان مثال خریدهای اینترنتی شما می‌تواند این نتیجه را در بر داشته باشند که کالاهای مشابه به شما معرفی شوند. البته مطمئن نیستیم که در ایران هم به همین شکل عمل کند؛ زیرا ارتباطات تجاری مستقیمی با دیگر شرکت‌های بزرگ دنیا ندارد.

باید در نظر داشته باشید که کوکی‌ها فقط توسط فروشگاه‌هایی مانند آمازون و eBay مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه تمام حرکات شما در فضای وب توسط شرکت‌های بزرگ به خصوص گوگل زیر نظر گرفته شده و به عنوان Big Data ذخیره می‌شود. این اطلاعات عظیم پردازش شده و به شرکت‌های مختلف فروخته می‌شود. بنابراین ممکن است هنگامی که در حال فعالیت با گوشی یا کامپیوتر خود بوده‌اید درباره یک لباس خاص با همسرتان صحبت کرده باشید. احتمالا در چند روز آینده تبلیغی از همان لباس روی صفحه نمایش شما ظاهر خواهد شد.

متاسفانه برخی از کوکی‌ها و ردیاب‌ها از اطلاعات شما برای هدفی فراتر از تبلیغات استفاده می‌کنند. این کوکی‌ها و ردیاب‌ها می‌توانند بسیار خطرناک بوده و به دلایل شومی مانند سرقت هویت مورد استفاده قرارگیرند. این اتفاق بیشتر در بدافزارها، ویروس‌ها و کد‌های مخرب رخ می‌دهد.

خبر خوب این است که Brave Browser Shields در جهت مسدود کردن تبلیغات، کنترل کوکی‌ها و اسکریپت‌های بلاک فعالیت می‌کند. بنابراین با استفاده از این مرورگر اطلاعات شخصی شما برای امینت بیشتر ذخیره نشده و به صاحبان بیزینس‌های بزرگ برای تبلیغات فروخته نمی‌شود.

سرعت و عمر باتری

Brave ادعا می‌کند که مرورگر‌های او صفحات وب را سه برابر سریع‌تر از گوگل کروم در کامپیوترها بارگیری می‌کند. همچنین سرعت بارگیری آن در گوشی موبایل هم به مراتب سریع‌تر است. این بدان معنا بوده که وقتی در اینترنت هستید، دانلودهای کمتری لازم است. همچنین تا 66 درصد حافظه کمتر و 35 درصد باتری کمتری مصرف می‌شود.

در اکتبر 2020، Avast به طور مستقل مرورگرهای وب را با یکدیگر مقایسه کرد تا ببیند کدام یک از آن‌ها سریع‌تر هستند. در نهایت به این نتیجه رسید که Apple Safari از لحاظ سرعت پیشتاز دیگران است. با این حال از آن‌جایی که دیگر نسخه ویندوز Safari موجود نبوده، این نتیجه تا حد زیادی نادرست است. این گزارش سرعت عملکرد در زیر آورده شده است. هر چه عدد بزرگتر باشد سرعت آن مرورگر بهتر است.

133

Safari

125.63

Microsoft Edge

105.17

Google Chrome

104.3

Vivaldi

101.43

Brave

101.3

Opera

92.1

Mozilla Firefox

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، سرعت Brave در وسط این جدول قرار دارد. با این حال، Avast اعتراف کرد که سرعت به تنهایی یک فاکتور برای انتخاب بهترین مرورگر نخواهد بود. علاوه بر سرعت، حفظ حریم خصوصی و امنیت نیز مهم است. بنابراین وقتی قرار است این سه عامل در کنار هم قرار بگیرند می‌توان گفت که Brave Browser واقعا گزینه عالی به شمار می‌رود. در بسیاری از نظرسنجی‌های آنلاین این مرورگر بالاترین رتبه‌ را کسب کرده و "بهترین مرورگر امن" نامیده می‌شود.

دور شدن از Big Tech‌ها

خدمات و محصولات غول‌های اینترنتی به طور مداوم بر فضای وب تسلط دارند. با اینکه آن‌ها سعی می‌کنند تا همیشه بهترین کیفیت خود را ارائه دهند، بازهم وجود انتخاب‌های مختلف می‌تواند باعث آسودگی خاطر کاربر شود. مزیت داشتن رقبایی مانند Brave‌ این اطمینان را به وجود می‌آورد که فناوری‌های بزرگ نمی‌توانند انتخاب‌های مشخصی را به کاربران دیکته کنند. همچنین غول‌های فناوری اغلب اوقات به عنوان گزینه‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که مخالف رقابت هستند اما کاربران می‌توانند با انتخاب مرورگر‌های دیگر مانند Brave ثابت کنند که چه سلیقه‌ای دارند.

منبع باز

گوگل کروم یک پروژه اختصاصی بوده که براساس Chromium ساخته شده اما Brave Browser یک مرورگر کاملا منبع باز است. بنابراین هرکسی می‌تواند کد منبع را بررسی کرده تا ادعاهای شرکت را تایید کند. در صورت نیاز هم می‌توان مرورگر را ارزیابی کرد. منبع باز بودن این مرورگر مزایای دیگری هم دارد مانند مشارکت جامعه برنامه نویسان برای اینکه ویژگی‌ها و افزونه‌های مختلفی به آن اضافه کنند.

علیه سانسور

می‌توان به جرات گفت بیشتر محتوای وب به صورت متمرکز است. به عبارت دیگر منابعی که به آن‌ها دسترسی دارید معمولا در یک مکان ذخیره سازی نگهداری می‌شوند. کمپانی Brave پروتکل IPFS را فعال کرده که به شما امکان می‌دهد به فضای وب به صورت غیرمتمرکز دسترسی داشته باشید.

این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا از یک شبکه همتا به همتا استفاده کنند که در آن می‌توانید با استفاده از IPFS به منابع مختلف دسترسی داشته باشید. این مزیت به شما تضمین می‌دهد که هیچ کس نمی‌تواند دسترسی به یک منبع را کنترل یا محدود کند. از این رو، با ادغام این ویژگی، مرورگر Brave می‌تواند ابزاری برای شکست دادن سانسور فضای وب باشد.

همچنین با کمک پروتکل IPFS می‌توانید به راحتی منابع را بدون نگرانی در مورد هزینه‌های سرور توزیع کنید که همین مساله باعث دسترسی بیشتر به آن‌ها می‌شود.

Brave Rewards

همانطور که قبلا هم گفتیم یکی از مهم‌ترین اهداف سازندگان این مرورگر این بوده که تا حد ممکن تبلیغات و ردیاب‌ها را حذف کنند. این‌ها همان مواردی هستند که شرکت‌هایی مانند گوگل از آن‌ها برای کسب میلیاردها دلار استفاده می‌کنند. با این حال در Brave Browser می‌توانید تبلیغاتی که حریم شخصی را نقض نمی‌کنند مشاهده کرده و در صورتی که بخواهید می‌توانید محتواهای دلخواه را به دیگران هم معرفی کنید.

تبلیغات این مرورگر به هیچ عنوان اطلاعات شخصی شما را جمع آوری نکرده اما سعی می‌کند با استفاده از علایق شما، محتواهای مرتبط‌تر را نمایش دهد. در هر ماه شما می‌توانید توکن‌های  BAT را دریافت کنید. هنگام مشاهده تبلیغات Brave چیزی در حدود 70 درصد رقم تبلیغات به شما پرداخت می‌شود و می‌توانید آن را به سازندگان محتواهای مورد علاقه خود انتقال دهید. همچنین می‌توانید مستقیما به تولید کنندگان محتوا بابت کیفیت بالا، انعام بدهید.

یکپارچه سازی Tor

برای افزایش سطح حریم شخصی، یکی از راه‌های پیش رو استفاده از شبکه Tor است. متاسفانه ساده‌ترین راه هم برای استفاده از این شبکه این بوده که از طریق مرورگر آن اقدام کنید. البته مساله‌ای که وجود داشته آن است که مرورگری کاربرپسند و عملکرد محور نیست.

به لطف Brave Browser می‌توانید از طریق یک حالت خصوصی مرورگر از اتصال به Tor استفاده کنید. شایان ذکر بوده که این مرورگر یک جایگزین کامل برای مرورگر Tor نبوده اما می‌تواند به عنوان یک پروکسی برای مخفی کردن IP اصلی و مکان شما مورد استفاده قرار گیرد.

خدمات یکپارچه Brave Search

می‌توان ادعا کرد که Brave فقط یک مرورگر نبوده؛ بلکه پیشنهادات دیگری مانند تبلیغات خصوصی، وب غیر متمرکز و برخی ویژگی‌های دیگر را نیز ارائه می‌دهد.

در بین این ویژگی‌ها، Brave Search یکی دیگر از چیزهای چشمگیر به شمار می‌رود. هدف آن هم این بوده که یک موتور جستجوی مستقل باشد و بر ارائه نتایج جستجوی سازگار با حریم خصوصی تمرکز دارد.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید از این ویژگی در مرورگر‌های دیگر هم استفاده کنید اما اگر روی خود Brave Browser استفاده شود، می‌تواند تجربه بهتری را برای شما به وجود بیاورد.

Brave Browser جایگزینی برای گوگل کروم

در یک نگاه کلی و با بررسی موارد مختلف می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که در بسیاری از جهات Brave Browser می‌تواند جایگزین گوگل کروم باشد. با توجه به اینکه اکثر ما به طور عجیبی برای کارهای خود وابسته به مرورگرها هستیم، انتخاب بهترین مرورگر همیشه می‌تواند به پیشرفت ما کمک کند.

در میان همه گزینه‌های موجود، در حال حاضر Brave Browser به عنوان بهترین مرورگر دسکتاپ و موبایل انتخاب می‌شود. البته این موضوع به طور مداوم در حال تغییر بوده؛ زیرا شرکت‌های مختلف در حال به‌روزرسانی مرورگر‌های خود هستند. با این حال تا مدت زمان معینی می‌توان به جرات آن را در صدر جدول تصور کرد.

سخن آخر

سه نکته پایانی وجود داشته که جای بحث دارد. اول از همه اینکه چون Brave Browser از Chromium استفاده می‌کند، شما می‌توانید از همان افزونه‌هایی که در گوگل کروم نیز استفاده می‌کردید این جا هم نصب کنید. Chromium همان چیزی بوده که نسخه جدید Microsoft Edge از آن استفاده می‌کند. علاوه بر این می‌توانید به طور یکپارچه بوکمارک‌های خود را از گوگل کروم به این مرورگر منتقل کنید.

در نهایت Brave یک فایروال و یک سرویس VPN را برای کسانی که خواهان محافظت بیشتر از دستگاه IOS خود هستند، ارائه می‌دهد. از طریق خرید‌های درون برنامه‌ای می‌توانید به این دو ویژگی در Brave Browser دسترسی داشته باشید.

بیشتر بدانید: خرید دامنه

دریا بهرامی- نویسنده

1575
A
A